«Η ανάδοχος εταιρεία εκφράζει την πεποίθησή της ότι αποδόθηκαν τα περισσότερα μέτωπα του έργου. Καθημερινά στα έργα υπάρχουν 200 εργαζόμενοι και 50 βαρέα οχήματα και ευελπιστούμε ότι το επόμενο διάστημα το έργο θα επιταχυνθεί», σημείωσε ο υπουργός. Κατέληξε δε λέγοντας πως οι εκπρόσωποι της αναδόχου εταιρείας τον διαβεβαίωσαν ότι το έργο θα τελειώσει το 2027.
Τα ίδια επανέλαβε ο κ. Σταϊκούρας και σε συνέντευξη που έδωσε τις επόμενες ημέρες στην ΕΡΤ. Μίλησε για ολοκλήρωση του έργου το 2027, χωρίς ωστόσο να αναφερθεί σε συγκεκριμένη ημερομηνία -και συγκεκριμένα στην 14η Μαΐου 2027, όπως προβλέπει το αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα, μετά την πρώτη πεντάμηνη παράταση που δόθηκε για την έναρξη των εργασιών, από τον Ιούνιο στον Νοέμβριο του 2023 προκειμένου να περάσουν οι δημοτικές και περιφερειακές εκλογές.
Όσοι γνωρίζουν καλά τον κ. Σταϊκούρα ξέρουν ότι όσα λέει, αλλά και όσα παραλείπει να πει, μόνο τυχαία δεν είναι. Το γεγονός ότι απέφυγε να μιλήσει για τον Μάιο του 2027 σημαίνει ότι ο στόχος αυτός φαντάζει πλέον εξαιρετικά φιλόδοξος και το πιθανότερο είναι ότι θα αναθεωρηθεί εκ νέου επί τα χείρω. Το κλίμα αυτό μεταφέρει στη «Μακεδονία της Κυριακής» στέλεχος το οποίο συμμετείχε στη σύσκεψη.
Όσοι γνωρίζουν καλά τον κ. Σταϊκούρα ξέρουν ότι όσα λέει, αλλά και όσα παραλείπει να πει, μόνο τυχαία δεν είναι. Το γεγονός ότι απέφυγε να μιλήσει για τον Μάιο του 2027 σημαίνει ότι ο στόχος αυτός φαντάζει πλέον εξαιρετικά φιλόδοξος και το πιθανότερο είναι ότι θα αναθεωρηθεί εκ νέου επί τα χείρω. Το κλίμα αυτό μεταφέρει στη «Μακεδονία της Κυριακής» στέλεχος το οποίο συμμετείχε στη σύσκεψη.
«Οι εκπρόσωποι της αναδόχου κοινοπραξίας φαίνονταν πολύ ικανοποιημένοι από τις τελευταίες εξελίξεις, όσον αφορά την απόδοση των χώρων που τους επιτρέπει να τρέξουν το έργο και διαβεβαίωσαν ότι όλα θα κυλήσουν κανονικά. Όμως το κλίμα στα πηγαδάκια μεταξύ πολιτικών στελεχών δεν ήταν ανάλογο. Εκεί εκφράζονταν ανησυχίες για τον στόχο του 2027, εξαιτίας της καθυστέρησης στην απόδοση των εργοταξιακών χώρων.
Μπορώ να σε διαβεβαιώσω, απ’ όσα άκουσα, ότι μία νέα αναθεώρηση του χρονοδιαγράμματος για το τέλος του 2027 θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη». Ο ίδιος εκτιμά, μάλιστα, ότι «ακόμη και να ληφθεί αυτή η απόφαση, δεν πρόκειται να επισημοποιηθεί και να ανακοινωθεί πριν από τη ΔΕΘ, για ευνόητους λόγους».
Η συζήτηση στο ΣτΕ
Υπενθυμίζεται ότι στο Συμβούλιο της Επικρατείας εκκρεμεί η συζήτηση επί των αιτήσεων ακύρωσης του έργου που έχουν καταθέσει διάφοροι σύλλογοι και φορείς της πόλης. Η συζήτηση είχε οριστεί για τις 22 Μαΐου 2024 αλλά αναβλήθηκε για τις 16 Οκτωβρίου, έπειτα από αίτημα που κατέθεσε το Ελληνικό Δημόσιο. Ο λόγος που επικαλέστηκε ήταν για να ολοκληρώσει τη διαδικασία της διαβούλευσης για την τροποποιητική Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) του έργου.
Η συζήτηση στο ΣτΕ
Υπενθυμίζεται ότι στο Συμβούλιο της Επικρατείας εκκρεμεί η συζήτηση επί των αιτήσεων ακύρωσης του έργου που έχουν καταθέσει διάφοροι σύλλογοι και φορείς της πόλης. Η συζήτηση είχε οριστεί για τις 22 Μαΐου 2024 αλλά αναβλήθηκε για τις 16 Οκτωβρίου, έπειτα από αίτημα που κατέθεσε το Ελληνικό Δημόσιο. Ο λόγος που επικαλέστηκε ήταν για να ολοκληρώσει τη διαδικασία της διαβούλευσης για την τροποποιητική Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) του έργου.
Πρόκειται για την τροποποιητική απόφαση με την οποία το υπουργείο αύξανε τη συνολική χαρακτηρισμένη δασική έκταση που θα απαλλοτριωθεί για τις ανάγκες κατασκευής του έργου σε 187,7 στρέμματα, αντί 75 που ίσχυε στην αρχική ΑΕΠΟ. Μάλιστα, ως καταληκτική ημερομηνία ολοκλήρωσης της διαβούλευσης είχε οριστεί η περασμένη Παρασκευή 19 Ιουλίου.
Θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα χρησιμοποιήσει ως αιτιολογία για τη νέα μετάθεση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του έργου τις προσφυγές στο ΣτΕ. Αυτό βεβαίως, αφορά μόνο την επικοινωνιακή διαχείριση της υπόθεσης. Στην ουσία της η νέα παράταση θα συνεπάγεται παράταση και στην καθημερινή ταλαιπωρία των Θεσσαλονικέων. Επιπλέον, συνεπάγεται οικονομικό κόστος καθώς η νέα μετάθεση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του έργου θα οφείλεται και αυτή σε υπαιτιότητα του Ελληνικού Δημοσίου -όπως και η πρώτη πεντάμηνη του 2023.
Υπενθυμίζεται ότι η αρχική ημερομηνία παράδοσης του έργου ήταν η 18η Δεκεμβρίου 2026, δηλαδή τέσσερα χρόνια μετά την υπογραφή, στις 19 Δεκεμβρίου 2022, της σύμβασης με την ανάδοχο κοινοπραξία «ΚΕΔΡΗΝΟΣ ΛΟΦΟΣ ΑΕ», η οποία αποτελεί τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης («ΙΦΣ») με το ελληνικό Δημόσιο.
Θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα χρησιμοποιήσει ως αιτιολογία για τη νέα μετάθεση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του έργου τις προσφυγές στο ΣτΕ. Αυτό βεβαίως, αφορά μόνο την επικοινωνιακή διαχείριση της υπόθεσης. Στην ουσία της η νέα παράταση θα συνεπάγεται παράταση και στην καθημερινή ταλαιπωρία των Θεσσαλονικέων. Επιπλέον, συνεπάγεται οικονομικό κόστος καθώς η νέα μετάθεση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του έργου θα οφείλεται και αυτή σε υπαιτιότητα του Ελληνικού Δημοσίου -όπως και η πρώτη πεντάμηνη του 2023.
Υπενθυμίζεται ότι η αρχική ημερομηνία παράδοσης του έργου ήταν η 18η Δεκεμβρίου 2026, δηλαδή τέσσερα χρόνια μετά την υπογραφή, στις 19 Δεκεμβρίου 2022, της σύμβασης με την ανάδοχο κοινοπραξία «ΚΕΔΡΗΝΟΣ ΛΟΦΟΣ ΑΕ», η οποία αποτελεί τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης («ΙΦΣ») με το ελληνικό Δημόσιο.
Η σύμβαση προέβλεπε ως ημερομηνία έναρξης των εργασιών στο πεδίο την 16η Ιουνίου 2023. Όμως, έπειτα από αίτημα του Δημοσίου, η ημερομηνία μετατέθηκε για τις 10 Νοεμβρίου 2023 με αποτέλεσμα να μετατεθεί ισόχρονα και η ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου, που προσδιορίστηκε για τις 14 Μαΐου 2027.
Οι αποζημιώσεις
Η πεντάμηνη μετάθεση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του έργου υπογράφηκε στις 7 Φεβρουαρίου 2024 από τον κ. Σταϊκούρα. Σε εκείνη την απόφαση αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι η πεντάμηνη παράταση δίδεται «χωρίς να συντρέχει συναφής υπαιτιότητα ή εν γένει ευθύνη του ΙΦΣ συνδεόμενη με την ως άνω μετάθεση ή τις συνέπειες αυτής, με ταυτόχρονη απαλλαγή του ΙΦΣ από την υποχρέωση καταβολής ποινικών ρητρών κατά το εν λόγω χρονικό διάστημα».
Οι αποζημιώσεις
Η πεντάμηνη μετάθεση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του έργου υπογράφηκε στις 7 Φεβρουαρίου 2024 από τον κ. Σταϊκούρα. Σε εκείνη την απόφαση αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι η πεντάμηνη παράταση δίδεται «χωρίς να συντρέχει συναφής υπαιτιότητα ή εν γένει ευθύνη του ΙΦΣ συνδεόμενη με την ως άνω μετάθεση ή τις συνέπειες αυτής, με ταυτόχρονη απαλλαγή του ΙΦΣ από την υποχρέωση καταβολής ποινικών ρητρών κατά το εν λόγω χρονικό διάστημα».
Και παρακάτω, στην ίδια απόφαση, το Ελληνικό Δημόσιο αποδέχεται την καταβολή αποζημίωσης του ΙΦΣ «για αυξημένες δαπάνες λόγω Εκτιμώμενης Μεταβολής Κόστους Σύμπραξης και που συνίσταται στις πρόσθετες δαπάνες λόγω της καθυστέρησης έναρξης εκτέλεσης των Εργασιών, η οποία θα οριστικοποιηθεί μετά την υποβολή όλων των απαιτούμενων σχετικών αποδεικτικών στοιχείων από τον ΙΦΣ και την εξέταση τους από την Αναθέτουσα Αρχή».
Σύμφωνα με πληροφορίες, έως και σήμερα δεν έχει υπάρξει ακόμη συμφωνία μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και αναδόχου (ΙΦΣ) για το ύψος της πρώτης αποζημίωσης. Στέλεχος με εμπειρία στην υλοποίηση τέτοιου είδους συμβάσεων, εκτιμά ότι η αποζημίωση για το πρώτο πεντάμηνο θα είναι αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Σε αυτά θα προστεθούν και οι αποζημιώσεις τις οποίες θα αξιώσει ο ανάδοχος για την νέα, πιθανότατα εξάμηνη ή και μεγαλύτερη παράταση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του έργου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, έως και σήμερα δεν έχει υπάρξει ακόμη συμφωνία μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και αναδόχου (ΙΦΣ) για το ύψος της πρώτης αποζημίωσης. Στέλεχος με εμπειρία στην υλοποίηση τέτοιου είδους συμβάσεων, εκτιμά ότι η αποζημίωση για το πρώτο πεντάμηνο θα είναι αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Σε αυτά θα προστεθούν και οι αποζημιώσεις τις οποίες θα αξιώσει ο ανάδοχος για την νέα, πιθανότατα εξάμηνη ή και μεγαλύτερη παράταση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του έργου.
Όσο σύντομα έγινε το μέτρο άλλο τόσο σύντομα θα γίνει o flyover,σε οποιαδήποτε άλλη χώρα η εταιρία που έχει το έργο θα πλήρωνε ποινική ρητρα αλλά στο Ελλάδα πληρώνει ο κόσμος αυτούς.
ΑπάντησηΔιαγραφήσε οποιαδήποτε άλλη χώρα η εταιρία που έχει το έργο θα πλήρωνε ποινική ρητρα αλλά στο Ελλάδα πληρώνει ο κόσμος αυτούς.
ΔιαγραφήΚΙ ΕΔΩ ΠΛΗΡΩΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΠΟΙΝΙΚΕΣ ΡΗΤΡΕΣ...ΑΠΟ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΣΤΙΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ...ΒΛΕΠΕ ΘΕΣ/ΝΙΚΗ ΤΗΝ ΥΠΟΘΑΣΣΑΣΙΑ...ΓΙΑ ΚΛΩΤΣΙΕΣ ΕΙΜΑΣΤΕ...ΠΩΣ ΘΑ ΓΙΝΟΤΑΝ ΑΛΛΙΩΣ ΝΑ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΟΥΝ ΚΙ ΑΛΛΟ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΜΑΣ
To Flyover έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα όχι μόνο στον περιφερειακό αλλά και στο κέντρο της πόλης. Αν προσθέσουμε και τον χρόνο που χάνει κάποιος στα διόδια Μαλγάρων, για να πας από την Βέροια στην Θέρμη χρειάζονται 1 ώρα και σαρανταπέντε λεπτά σε μια φυσιολογική ημέρα. Θα έπρεπε να είχε τελειώσει το ΜΕΤΡΟ και μετά να φτιαχνόταν το Flyover.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜήπως θα έπρεπε να καταργηθούν τα διόδια όσο διαρκεί η κατασκευή του έργου; Αρκετά ταλαιπωρούνται οι οδηγοί,ως κάποια αποζημίωση τουλάχιστον;
ΔιαγραφήΔυστυχώς έτσι όπως έχουν καταντήσει τον περιφερειακό,για να πας από τη Βεροια στο αεροδρομιο κανείς περισσότερη ώρα από την πτήση Θεσσαλονίκη Μόναχο!
ΑπάντησηΔιαγραφή