Quantcast

http://picasion.com/
http://picasion.com/
http://picasion.com/

Τι είναι οι Λιγουτσιάρηδες στη Βέροια - Το έθιμο που αναβιώνει την παραμονή Πρωτοχρονιάς

Οι Λιγουτσιάρηδες, μια ομάδα ανθρώπων, ντυμένων με βαριές κάπες και κουδούνια, επισκέπτονται σπίτια συγγενών, φίλων και γνωστών και τραγουδούν τα κάλαντα. Το έθιμο αναβίωνε στη Βέροια ως και τη δεκαετία του ’60, ωστόσο έκτοτε ατόνησε και το 2018, για πρώτη φορά μετά από τόσα χρόνια, το αναβίωσε ο Σύλλογος Βλάχων Βέροιας

Σε μία προσπάθεια διατήρησης της παράδοσης των Βλάχων στην περιοχή της Βέροιας, αναβιώνει το έθιμο των Λιγουτσιάρηδων από το Σύλλογο Βλάχων Βέροιας την παραμονή της Πρωτοχρονιάς. Οι Λιγουτσιάρηδες, μια ομάδα ανθρώπων, ντυμένων με βαριές κάπες και κουδούνια, επισκέπτονται σπίτια συγγενών, φίλων και γνωστών και τραγουδούν τα κάλαντα:

«Λιγουτσιάρης έρχιτι
Γινάρης ξημερώνει
Φραγκίτσα δω, Φραγκίτσα κει,
Φραγκίτσα πάει στη βρύση
με το γκιουρντάνι στο λιμό
με το σπαθί στη μέση
σα φέτο παλικάρια μου
σα φέτο και του χρόνου…»

Πρόκειται για μια χαρακτηριστική περίπτωση χριστουγεννιάτικου εθίμου με μεταμφιέσεις, στις οποίες κυριαρχούν μάσκες, κουδούνια και προβιές. Με τον θόρυβο που κάνουν οι μεταμφιεσμένοι προσπαθούν να ξορκίσουν τα κακά πνεύματα.

Η παράδοση επιβάλλει ότι μόλις ξημερώσει η Πρωτοχρονιά, πριν να ανατείλει ο ήλιος, οι Λιγουτσιάρηδες» πρέπει να επιστρέψουν στα σπίτια τους. Την ίδια ώρα, ο πιο ηλικιωμένος του σπιτιού πηγαίνει στη βρύση της αυλής την οποία αλείφει με βούτυρο, κάνοντας τρεις φορές το σχήμα του σταυρού, ώστε τα αγαθά να ρέουν όλο το χρόνο μέσα στο σπίτι. Ετοιμασίες κάνουν και οι γυναίκες του σπιτιού για να πάνε στην εκκλησία.

Το έθιμο αναβίωνε στη Βέροια ως και τη δεκαετία του ’60, ωστόσο έκτοτε ατόνησε και το 2018, για πρώτη φορά μετά από τόσα χρόνια, το αναβίωσε ο Σύλλογος Βλάχων Βέροιας.

Στο παρελθόν, τα παιδάκια, προσπαθούσαν να αναγνωρίσουν κάτω από τις χειροποίητες μάσκες κάποιο συγγενικό πρόσωπο καθώς ο πατέρας τοποθετούσε νομίσματα πάνω στις πάλες, στα γυμνά σπαθιά τους. Μόνο ο αρχηγός ήταν ξέσκεπος. Τα τραγούδια των Λιγουτσιαρέων ήταν ποικίλα: στους τσελιγκάδες μιλούσαν για πρόβατα, στα παιδιά για γράμματα, στους νέους εύχονταν να βρουν ταίρι.

Σύμφωνα με τον ερευνητή κ. Τάκη Γκαλαΐτση, που μίλησε στο ΑΠΕ, δύο σημεία στο έθιμο των Λιγουτσιαρέων είναι άξια προσοχής. Αν ένα μπουλούκι από Λιγουτσιάρηδες συναντιόταν με ένα άλλο, ακολουθούσε σύγκρουση. Αν υποχωρούσε το ένα και δήλωνε υποταγή, αναγκαζόταν να περάσει κάτω από το σχήμα «Π»που σχημάτιζε το μπουλούκι που νικούσε με τα σπαθιά του. Αυτό ανακαλεί στη μνήμη των κατοίκων της Μακεδονίας, τη συνήθεια των Ρωμαίων που ανάγκαζαν τους ηττημένους να περνάνε κάτω από τα ακόντιά τους σε ένδειξη υποταγής, συνήθεια που οδήγησε αργότερα στις αψίδες του Θριάμβου. Μνεία αυτού του εθίμου κάνουν οι άγγλοι αρχαιολόγοι Γουέις και Τόμσον στο βιβλίο τους, «Νομάδες των Βαλκανίων», οι οποίοι αναφέρουν ότι η σύγκρουση ανάμεσα σε δυο μπουλούκια, στη Βέροια γύρω στα 1911-1914, ήταν τόσο σφοδρή που ένας σκοτώθηκε και από τότε αυτό το μέρος ονομάζεται La liyuciarlu.

Το δεύτερο αξιοσημείωτο στοιχείο είναι ότι ενώ οι Βλάχοι της Βέροιας αυτό το έθιμο το τηρούν την Πρωτοχρονιά, οι Βλάχοι της Πίνδου και της Θεσσαλίας το αναβιώνουν τον Μάρτη, στις Αποκριές. Το γεγονός αυτό αποδίδεται στο ότι το έθιμο είχε σχέση με την Πρωτοχρονιά που παλιότερα ήταν η πρώτη του Μάρτη. Όταν αργότερα η αρχή του χρόνου μετατοπίστηκε το Γενάρη, οι Βλάχοι της Μακεδονίας μετέφεραν και το έθιμο το Γενάρη, ενώ οι υπόλοιποι το διατήρησαν τον Μάρτη.

Σχετικά με την ονομασία του, ο Σύλλογος Βλάχων αναφέρει πως ορισμένοι το ταυτίζουν με το Rogatsiarlu, τα ρογκάτσια, από το λατινικό ρήμα rogo που σημαίνει ζητώ και το ουσιαστικό rogator που σημαίνει αυτός που ζητάει. Αναφέρεται, άλλωστε, σε ομίλους παιδιών που στα Βλαχοχώρια, στο πνεύμα της αλληλεγγύης και της συλλογικότητας μάζευαν χρήματα, για να ενισχύσουν τους οικονομικά ασθενέστερους. Άλλοι ανάγουν το έθιμο στους ομίλους οπαδών που στα ρωμαϊκά χρόνια, γυρνώντας από σπίτι σε σπίτι, ζητούσαν ψήφο στις δημαρχιακές εκλογές. Μελετητές διαβλέπουν στο έθιμο ακόμη αρχαιότερες καταβολές και το συνδέουν με τη γέννηση του Δία και το χορό των Κουρητών, για να μην ακουστούν τα κλάματα του νεογέννητου Δία.

Πηγή

9 σχόλια:

  1. Μωμογεροι ρουγκατσια κολιντα μπαμπω καρτσιούνοι ... έρχονται και οι λιγουτσιαρηδες...ελεος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ..."ελεος"!!! από τι ;;; και γιατί;;;
      αυτά ( και φυσικά πολλά άλλα) ειναι η παράδοσή μας, αυτές οι ρίζες μας και έρχονται από πολύ παλιά (και από τα αρχαία χρόνια), ειναι αδιάλειπτα με μικροδιαφορές από τόπο σε τόπο.
      Δεν πρέπει να τα γνωρίζουμε; δεν πρέπει να τα θυμόμαστε ;; και βέβαια να συνεχίζουμε προς τα εμπρός την πορεία του έθνους με νέους στόχους και αλλά στις βάσεις από το παρελθόν μας.

      Διαγραφή
    2. σταματα ρε μίζερε

      Διαγραφή
  2. αυτή είναι η παράδοση μας, τα ήθη και τα έθιμα του τόπου μας, έλεος θα πούμε όταν χαθεί καθετί που μας συνδέει με τις ρίζες μας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΠΡΙΝ ΑΡΚΕΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΕΖΗΣΑ ΚΙ ΑΛΛΑ ΗΘΗ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ...ΚΟΙΜΟΜΟΥΝ ΜΕ ΤΟ ΚΛΕΙΔΙ ΣΤΗΝ ΠΟΡΤΑ, ΑΠ ΕΞΩ ΦΥΣΙΚΑ, ΚΑΛΗΜΕΡΙΖΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΓΕΙΤΟΝΕΣ , ΕΤΡΕΧΑ ΚΙ ΕΤΡΕΧΑΝ ΓΙΑ ΒΟΗΘΕΙΑ, ΤΑ ΣΠΙΤΙΑ ΗΤΑΝ ΑΝΟΙΧΤΑ, ΑΛΛΗΛΟΣΤΗΡΙΖΟΜΑΣΤΕ ΚΑΙ ΔΕΝ ΒΓΑΖΑΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ ΓΕΙΤΟΝΑ...ΗΜΑΣΤΑΝ "ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ" ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΜΑΣ ΚΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΜΕΣ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ...ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΠΟΛΛΑ...ΜΗΠΩΣ ΘΑ ΤΑΝ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΝΑ ΑΝΑΒΙΩΣΟΥΜΕ ΚΑΙ ΑΥΤΑ ΤΑ ΗΘΗ, ΛΕΩ ΕΓΩ ...
      ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ...
      (ΣΑΝ ΤΟ ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΣΑΣ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΒΡΑΔΙΑ)

      Διαγραφή
  3. Ζούμε σε μοντέρνο μεσαίωνα !εμπρός πίσω που λένε κατά τα άλλα ευρωπαίοι σου λέει !ΕΛεος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Είναι παράδοση οι μάσκες των σατανάδων και τα τραγοτόμαρα; Και γιατί εδώ και σχεδόν μισό αιώνα δεν ήταν παράδοση αλλά ξεφύτρωσαν ξαφνικά το 2023; Άσε και δεν θα μπορέσουμε. Άλλα είναι η Παράδοση και τα χάσαμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. μηπως οι μασκες κτλ ερχονται απο την αρχαιότητα;; εχεις καμια... εικονα περι αυτης της περίπτωσης;;;

      Διαγραφή
  5. Η "παράδοση" είναι μια επινόηση. Οι "σύλλογοι" κάνουν τη "δουλειά" τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ