Στον Αρχιερατικό Εσπερινό χοροστάτησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος κ. Γεώργιος και συμμετείχε ο Ποιμενάρχης μας, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων, ο οποίος κήρυξε τον θείο λόγο.
Πλήθος κόσμου προσήλθε, όπως κάθε Τρίτη απόγευμα, για να προσκυνήσει τα χαριτόβρυτα Ιερά Λείψανα του Θαυματουργού Αγίου Λουκά, να ζητήσει τη θεραπευτική του χάρη και να τον ευχαριστήσει για τα πολυάριθμα θαύματα που επιτελεί καθημερινά.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων κηρύττοντας τον θείο λόγο ευχαρίστησε τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κίτρους κ. Γεώργιο, ο οποίος διακόνησε επί είκοσι έτη ως Πρωτοσύγκελος της Αποστολικής Μητροπόλεως Βεροίας και άφησε ανεξίτηλα τα ίχνη της διαβάσεως του, ενώ στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: Στό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα τῆς περασμένης Κυριακῆς ἀκούσαμε τόν διάλογο τοῦ Χριστοῦ μέ τόν πλούσιο πού τόν πλησίασε ζητώντας νά μάθει πῶς θά κληρονομήσει τήν αἰώνια ζωή. «Ἀπῆλθεν» ὅμως «λυπούμενος», γιατί δέν θέλησε νά μοιράσει τά ὑπάρχοντά του στούς φτωχούς, ὅπως τοῦ ζήτησε ὁ Χριστός προκειμένου νά τόν ἀκολουθήσει, ἐπειδή ἦταν πολύ πλούσιος.
Ἄς ἀκούσουμε, λοιπόν, σήμερα τί λέγει ὁ ἅγιος Λουκᾶς σχετικά μέ τό θέμα τοῦ πλούτου μέ ἀφορμή αὐτή τήν εὐαγγελική περικοπή.
«Σάν νά εἶναι περιττό νά μιλάει κανείς σήμερα περί τοῦ πλούτου, διότι στή χώρα μας δέν ὑπάρχουν πλέον πλούσιοι», λέγει ὁ ἅγιος· καί τό ἴδιο θά ἐπαναλαμβάναμε ἴσως καί ἐμεῖς. «Ἀλλά νομίζω», συνεχίζει, «ὅτι ἄν μέ ἀκούσετε θά παραδεχθεῖτε ὅτι πάντα εἶναι καιρός νά μιλάει κανείς περί τοῦ πλούτου.
Ὅταν ὁ Κύριος εἶπε ὅτι ὁ πλοῦτος εἶναι ἐμπόδιο νά εἰσέλθει κανείς στή βασιλεία τοῦ Θεοῦ, οἱ κατάπληκτοι μαθητές του τόν ρώτησαν ποιός ἄραγε μπορεῖ νά σωθεῖ, γιατί καί αὐτοί εἶχαν τή γνώμη ὅτι οἱ πλούσιοι ἔχουν τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ. Ἄν οἱ πλούσιοι δέν θά σωθοῦν, τότε ποιός θά σωθεῖ; Καί ὁ Κύριος τούς ἀπάντησε: «Τά ἀδύνατα παρ᾽ ἀνθρώποις δυνατά παρά τῷ Θεῷ ἐστιν».
Ἄς σκεφτοῦμε καλύτερα αὐτά τά λόγια», μᾶς προτρέπει ὁ ἅγιος Λουκᾶς. «Ὅταν ἐκεῖνος ὁ ἄνθρωπος εἶπε στόν Κύριο τήν ἐπιθυμία του νά τόν ἀκολουθήσει, ὁ Κύριος τόν ρώτησε ἄν γνωρίζει τίς ἐντολές καί ἐκεῖνος τοῦ ἀπήντησε ὅτι τίς γνωρίζει καί τίς τηρεῖ ἀπό μικρός. Ἀλλά ὁ Κύριος ἔδειξε καί σ᾽αὐτόν καί σέ ὅλους τούς ἄλλους ὅτι δέν εἶναι ἀρκετό νά τηρεῖ κανείς μόνο τίς ἐντολές τοῦ παλαιοῦ νόμου, ὅπως πίστευαν οἱ Ἑβραῖοι.
Γιατί ὅμως δέν εἶναι ἀρκετό; Διότι ὅλες οἱ ἐντολές τοῦ παλαιοῦ νόμου εἶναι ἀρνητικές καί λένε νά μήν εἴμαστε αὐτοί καί αὐτοί. Δέν λένε ὅμως πῶς πρέπει νά εἴμαστε.
Ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστός, πού ἦλθε γιά νά συμπληρώσει τόν νόμο, μᾶς ἔδωσε τίς ἐννέα σωτήριες ἐντολές τῶν μακαρισμῶν μέ τίς ὁποῖες μᾶς διδάσκει πῶς πρέπει νά εἴμαστε, ὥστε νά εἴμαστε τέλειοι.
Στόν ἄνθρωπο, λοιπόν, πού ἤθελε νά γίνει τέλειος καί εἶχε ἐκπληρώσει τόν παλαιό νόμο ὁ Χριστός εἶπε: ἄν θέλεις νά εἶσαι τέλειος, πήγαινε πώλησε τά ὑπάρχοντά σου, μοίρασέ τα στούς πτωχούς καί ἀκολούθησέ με.
Γιατί ὁ Κύριος τοῦ ζήτησε νά πωλήσει ὅλα ὅσα εἶχε καί νά τά δώσει στούς φτωχούς; Γιατί τό νά ἔχει κανείς μεγάλο πλοῦτο εἶναι τελείως ἀσυμβίβαστο μέ τό νά ζεῖ κανείς σύμφωνα μέ τίς ἐντολές τοῦ Χριστοῦ. Πῶς μπορεῖ ἕνας ἄνθρωπος πρᾶος καί ταπεινός νά χύνει συνέχεια δάκρυα βλέποντας νά ὑποφέρουν οἱ ἀδελφοί του καί νά πολλαπλασιάζει ταυτόχρονα τόν πλοῦτο του, νά κτίζει καινούργια σπίτια, νά ἀγοράζει καινούργια καί ἀκριβά ροῦχα;
Σίγουρα δέν μπορεῖ, γιατί ἄν εἶναι σπλαχνικός θά μοιράζει συνέχεια αὐτά πού ἔχει. Ἄν κρατάει γιά τόν ἑαυτό του τόν πλοῦτο του, αὐτό σημαίνει ὅτι ἀγαπάει τόν ἑαυτό του πιό πολύ ἀπό τόν πλησίον του. Ἀλλά ὁ Κύριος εἶπε νά ἀγαπᾶμε τόν πλησίον μας σάν τόν ἑαυτό μας. Κι ἄν ἔτσι ἀγαπᾶμε τόν πλησίον μας, δέν θά δώσουμε στόν ἀνήμπορο καί τόν πεινασμένο ὅλα ὅσα ἔχουμε;
Γι᾽ αὐτό καί λέγει ὁ Κύριος ὅτι, ἄν δέν θελήσουμε νά ἀφήσουμε τόν πλοῦτο μας, δέν θά εἰσέλθουμε στή βασιλεία τοῦ Θεοῦ, διότι σ᾽αὐτή τήν περίπτωση παραμένουμε σκληρόκαρδοι καί μισάνθρωποι ἐγωιστές.
Ποιά σχέση ὅμως ἔχουν ὅλα αὐτά μέ μᾶς, τούς ἀνθρώπους πού δέν ἔχουν πλοῦτο», ρωτᾶ ὁ ἅγιος Λουκᾶς, προλαμβάνοντας τή δική μας ἐρώτηση.
«Ἔχουν ἄμεση σχέση», ἀπαντᾶ. «Σκεφτεῖτε τί εἶναι αὐτό πού βλάπτει τήν ψυχή ἐκείνων τῶν ἀνθρώπων πού ἔχουν πλοῦτο. Τήν βλάπτει ὅτι βάζουν τά ἀγαθά, τίς διάφορες ἀπολαύσεις καί τήν πολυτέλεια πάνω ἀπ᾽ὅλα. Τά θεωροῦν πιό σημαντικά καί ἀπό τά πνευματικά ἀγαθά.
Αὐτός πού εἶναι προσκολλημένος στά γήινα, πού ζητᾶ ἀπολαύσεις, αὐτός πάσχει ἀκριβῶς ἀπό ἐκεῖνο τό πάθος πού δέν ἀφήνει τούς πλούσιους νά εἰσέλθουν στή βασιλεία τοῦ Θεοῦ.
Ἄν ἐμεῖς, παρ᾽ ὅλο πού δέν εἴμαστε πλούσιοι, ζητᾶμε τίς ἀπολαύσεις καί τίς χαρές τῆς ζωῆς. Ἄν ὁ σκοπός τῆς ζωῆς μας εἶναι ἡ εὐημερία, ἄν ὅλες οἱ σκέψεις μας εἶναι πῶς νά περάσουμε καλύτερα σέ αὐτή τή ζωή καί μόνο αὐτό ἐπιδιώκουμε, τότε σίγουρα εἴμαστε μακριά ἀπό αὐτό πού ζητᾶ ὁ Κύριος.
Ὁ Θεός ὅμως μπορεῖ νά μᾶς σώσει ὅλους, πτωχούς καί πλουσίους. Μπορεῖ νά σώσει τόν πλούσιο, ἄν ἐκεῖνος μετανοήσει, ἄν μισήσει τόν πλοῦτο του καί κάνει πράξη τόν λόγο τοῦ Χριστοῦ, ὅπως ἔκανε ὁ Μέγας Ἀντώνιος, ὁ ὁποῖος ὅταν ἦταν εἴκοσι χρονῶν οἱ γονεῖς του πέθαναν καί ἐκεῖνος ἔγινε κληρονόμος μιᾶς μεγάλης περιουσίας. Καί ὅταν μία ἡμέρα ἄκουσε στόν ναό τήν εὐαγγελική περικοπή τοῦ πλούσιου νεανίου, πώλησε τά πάντα καί ἔφυγε στήν ἔρημο καί ἔλαβε ἀπό τόν Θεό πλοῦτο πνευματικό καί κληρονόμησε τή βασιλεία τῶν οὐρανῶν.
Ἔτσι πρέπει», καταλήγει ὁ ἅγιος Λουκᾶς, «καί ἐμεῖς νά δεχθοῦμε τά λόγια τοῦ Χριστοῦ περί τοῦ γήινου πλούτου. Νά διώξουμε ἀπό τήν καρδιά μας τήν προσκόλληση στά γήινα ἀγαθά. Καί μόνο ἕνα πράγμα νά ἐπιδιώκουμε, τό νά εἴμαστε φίλοι καί ἀδελφοί τοῦ Θεοῦ, πού ἀγαποῦν τόν Χριστό καί τούς ὁποίους ἀγαπᾶ Ἐκεῖνος».
έγινε ρε μεγάλεε
ΑπάντησηΔιαγραφή