Από τον Λάζαρο Ασλανίδη, αντιδήμαρχο Τουρισμού και υποψήφιο Δημοτικό Σύμβουλο Δ.Ε. Βέροιας με το συνδυασμό "Δράση με Γνώση" του Κωνσταντίνου Βοργιαζίδη.
Αναλαμβάνοντας ως Αντιδήμαρχος Τουρισμού τον Σεπτέμβριο του 2021 να συνεχίσω το επιτυχημένο έργο του προηγούμενου Αντιδημάρχου Τουρισμού κυρίου Βασίλη Λυκοστράτη, βάδισα πάνω στους στρατηγικούς άξονες που είχαν τεθεί και είχαν θέσει τα θεμέλια της τουριστικής ανάπτυξης του Δήμου Βέροιας. Έχοντας αυτό ως βάση, προσπάθησα να δώσω περισσότερη έμφαση στην συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας και της επιχειρηματικότητας στο τουριστικό γίγνεσθαι. Έτσι, στο διάστημα αυτό των δύο ετών της θητείας μου, ολοκληρώσαμε μια σειρά από δράσεις και πρωτοβουλίες. Αυτές επιγραμματικά είναι οι παρακάτω:
· Υλοποίηση του έργου «ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΠΡΟΒΟΛΗΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΗΣ ΒΕΡΟΙΑΣ»
όπου ανανεώσαμε την επίσημη τουριστική ταυτότητας του Δήμου Βέροιας «Discover Veria» αλλά και την ιστοσελίδα www.discoververia.gr, αναβαθμίζοντας την παρουσία των
τοπικών επιχειρήσεων μέσω του διαδραστικού χάρτη καταχώρησης και παρουσίασης τους
σε αυτήν. Επίσης, δημιουργήσαμε Promo Video διάφορων προδιαγραφών θεματικές
τουριστικές διαδρομές με πραγματική και εικονική περιήγηση.
· Φιλοξενήσαμε
τουριστικούς πράκτορες όπου πέρα από την παρουσίαση των συγκριτικών
πλεονεκτημάτων του Δήμου μας, τους φέραμε σε επαφή με τον τουριστικό κόσμο του
Δήμου μας μέσω Β2Β συναντήσεων. Παράλληλα
φιλοξενήσαμε και τηλεοπτικές εκπομπές,
δημοσιογράφους και travel writers που είχαν ως αποτέλεσμα στην
δημιουργία αφιερωμάτων για τη Βέροια σε τουριστικά έντυπα και εκπομπές.
o Αποκορύφωμα,
η δημοσίευση άρθρου στην εφημερίδα USA TODAY με εκατομμύρια αναγνώστες που
δημοσιεύθηκε στις τον Αύγουστο του 2022, μετά από press trip που διοργανώσαμε για Αμερικανό
δημοσιογράφο τουρισμού
· Συμβάλαμε στη δημιουργία
τουριστικών προγραμμάτων/πακέτων ήπιου τουρισμού στη Βέροια και στην Ημαθία
μέσω του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Med Pearls.
· Συμμετείχαμε σε τουριστικές εκθέσεις και διοργανώσεις στην
Ελλάδα και στο εξωτερικό, με πιο χαρακτηριστικές:
o «Imathia Quality» στο Ηράκλειο της
Κρήτης
και στα πλαίσια της 87ης ΔΕΘ, με τη συμμετοχή όλων των φορέων της
Ημαθίας.
o
Για 7η συνεχόμενη
παρουσία της Βέροιας στη Διεθνή Τουριστική Έκθεση
Θεσσαλονίκης «Philoxenia», κατέχοντας κεντρική θέση στο διοργανώνοντας δράσεις
γαστρονομίας και πολιτισμού.
· Αποστείλαμε
υλικό σε τουριστικές εκθέσεις, τουριστικούς πράκτορες και δημοσιογράφους ενώ
διανέμαμε έντυπο υλικό σε ξενοδοχεία, εστιατόρια, σε μουσεία, σε ναούς,
αξιοθέατα και σε πύλες εισόδου του Δήμου Βέροιας.
· Ολοκληρώσαμε μελέτη για την
ανάδειξη δικτύου θεματικών πεζοπορικών και ποδηλατικών μονοπατιών και
καταθέσαμε πρόταση χρηματοδότησης στον Οργανισμό Φυσικού Περιβάλλοντος και
Κλιματικής Αλλαγής. Ένα οργανωμένο δίκτυο μονοπατιών, με στόχο να αποτελέσει
πόλο έλξης εναλλακτικού τουρισμού, θέλει να αναπτύξει ο δήμος Βέροιας.
Πρόσφατα, υποβλήθηκε πρόταση στον Οργανισμό Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής
Αλλαγής (Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α.) για τη «Δημιουργία εθνικού δικτύου μονοπατιών και
διαδρομών πεζοπορίας», με σκοπό να χρηματοδοτηθεί η υλοποίησή του, όπως
αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ. Το έργο
αφορά δίκτυο πεζοπορικών και ποδηλατικών διαδρομών, συνολικού μήκους 350 χλμ,
από τα οποία τα 250 χλμ είναι ποδηλατικές και τα 100 χλμ πεζοπορικές διαδρομές
(μονοπάτια αναψυχής, εκπαιδευτικά - θεματικά μονοπάτια, προσβάσιμα σε ΑμΕΑ,
μονοπάτια διαβίωσης)..
· Συμμετοχή στην
καμπάνια Αστικών Κέντρων (Urban Centers Greece) όπου δημιουργήσαμε εξατομικευμένα
self-guided
tours και προτάσεις-διαδρομές
για την πόλη και τους γύρω οικισμούς της Βέροιας αλλά και με τη δημιουργία fact sheet
για τους τουριστικούς πράκτορες.
· Προώθηση
των εκδηλώσεων που διοργανώνονται από φορείς του Δήμου μας.
· Συμμετοχή και συμβολή στις
πρωτοβουλίες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για την ανάδειξη και
πιστοποίηση της πολιτιστικής διαδρομής «Στα βήματα του Αποστόλου Παύλου» με τη
συμμετοχή της Βέροιας στη σύσταση του Ευρωπαϊκού
Ομίλου Εδαφικής Συνεργασίας «Στα Βήματα του Αγ. Παύλου, Αποστόλου των Εθνών – Πολιτιστική Διαδρομή», ενός μη
κερδοσκοπικού οργανισμού, με αντικείμενο
αποκλειστικά τη διαχείριση και προώθηση αυτής της πολιτιστικής διαδρομής.
· Συνεργασία με τη Δημοτική Αστυνομία για την καλύτερη εξυπηρέτηση
των επισκεπτών με τη συμβουλή των στελεχών της υπηρεσίας στην πληροφόρηση των
επισκεπτών και στην ομαλή κυκλοφορία τους στο Δήμο Βέροιας.
Πέραν των παραπάνω δράσεων, πολύ μεγάλη έμφαση δώσαμε στην προώθηση και ανάδειξη της γαστρονομίας της περιοχής μέσα από την προβολή των τοπικών προϊόντων και γεύσεων και τις συνέργειες επιχειρηματιών μας. Θεωρούμε πολύ σημαντικό παράγοντα της τουριστικής ανάπτυξης της περιοχής μας την άμεση εμπλοκή σε αυτή των παραγωγών και των επιχειρηματιών γύρω από τα τοπικά μας προϊόντα. Στοιχείο που αφενός θα μας δώσει εκείνο το συγκριτικό πλεονέκτημα για την αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος αλλά και τα απαραίτητα πολλαπλά οικονομικά οφέλη που απορρέουν από αυτές τις συνέργιες.
Οι παραπάνω πρωτοβουλίες μας είχαν ως μια πρώτη επιβράβευση την επιλογή της Βέροιας και του «Ρεβανί Βέροιας» από τον Τομέα Μακεδονίας και Θράκης του Υπουργείου Εσωτερικών, να προωθηθεί για την απόκτηση σήματος «Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης» (ΠΓΕ) με την προετοιμασία και σύνταξη του σχετικού φακέλου αναγνώρισης στο πλαίσιο του έργου Interreg LOC-FOOD.
Παράλληλα, τρέχει αυτή τη στιγμή η μελέτη για την καλύτερη προώθηση και ανάδειξη της γαστρονομίας της περιοχής μας με την ενσωμάτωση των τοπικών προϊόντων και των συνταγών στα εστιατόρια και τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος της Βέροιας και η προώθηση στα τουριστικά κανάλια διανομής. Στα πλαίσια γίνεται η καταγραφή των τοπικών προϊόντων και συνταγών ταυτότητας του προορισμού και αναμένεται η δημιουργία ενός μενού που θα περιλαμβάνει τα προϊόντα και τις συνταγές με επιστημονικό τρόπο σύμφωνα με τις ανάγκες της σύγχρονης γαστρονομίας, το «menu veria gastronomy», βασισμένο στην έρευνα και τη διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς.
Έχοντας ως στρατηγικό στόχο όπως είπαμε τη συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας στην τουριστική ανάπτυξη, πέρα από τη συμμετοχή των επαγγελματιών, ο πολίτης για εμάς αποτελεί βασικό πυλώνα της προσπάθειας αυτής. Έτσι, διοργανώσαμε μια σειρά από δράσεις ανάπτυξης τουριστικής συνείδησής και συμμετοχής της τοπικής κοινωνίας, όπως:
· Διοργάνωση
περιηγήσεων σε σχολεία Ά και ΄Β Εκπαίδευσης και δημοτών στις παραδοσιακές
συνοικίες και σε ιστορικά μνημεία της πόλης με τίτλο «Γνωρίζουμε την πόλη μας,
περπατώντας!» σε συνεργασία με τον συνταξιούχο εκπαιδευτικό, κ. Θωμά (Μάκη)
Δημητράκη.
· Συνδιοργάνωση με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας και
την Περιβαλλοντική Ομάδα του Εσπερινού Γυμνασίου Βέροιας μαθητικού
διαγωνισμού φωτογραφίας με τίτλο: «Σε κίνηση… Με το βλέμμα στον
τόπο μου…».
· Συνδιοργανώση
με πολιτιστικούς φορείς της Βέροιας για 7η φορά το χρονιά του
Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών.
· Διοργάνωση
επισκέψεων και ξεναγήσεων πολιτών της Βέροιας (ΚΑΠΗ, σύλλογοι κτλ) σε σημεία
ενδιαφέροτος του Δήμου μας.
Γνωρίζοντας τα ιστορικά μνημεία
και αξιοθέατα του Δήμου μας, η υποδοχή, η φιλοξενία και η εξυπηρέτηση των
επισκεπτών μπορεί να αποκτήσει άλλη δυναμική στην προσπάθεια μεγιστοποίησης των
θετικών εμπειριών και εντυπώσεων από την επίσκεψή τους στην πόλη μας. Η
καλύτερη γνωριμία των ίδιων των δημοτών με τα μνημεία και τα αξιοθέατα της
περιοχής μας μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα χρήσιμη στην ανάδειξη αλλά και την
προστασία των μνημείων αφού κάθε δημότης μπορεί να λειτουργήσει ως
αποτελεσματικός «πρεσβευτής» και «θεματοφύλακας» της τοπικής πολιτιστικής
κληρονομιάς.
Όλα τα παραπάνω θα πρέπει να ενσωματωθούν σε ένα μοντέλο Διαχείρισης Προορισμών μέσω της δημιουργίας ενός οργανισμού διοίκησης προορισμού στα πρότυπα Destination Management Organization με στόχο την αποτελεσματική και αειφόρο τουριστική ανάπτυξη για όλη την Ημαθία. Ήδη έχουμε ολοκληρώσει σε συνεργασία με την ΑΝΗΜΑ και την Ηρωική Πόλη της Νάουσας τη μελέτη ένταξης της Βέροιας και της Αντιπεριφέρειας Ημαθίας στους Πρότυπους Τουριστικούς Προορισμούς, βασική προϋπόθεση για τη δημιουργία του άνω Φορέα. Όλες οι παραπάνω δράσεις και οι μελλοντικές, στηρίζονται στους βασικούς άξονες του προγράμματος που θέσαμε αρχικά και έχουν με την οργάνωση και την προώθηση του προορισμού, τις συνέργειες και την συμμετοχή τοπικής κοινωνίας, πάντα προσαρμοσμένες στο ρευστό τοπίο της τουριστικής αγοράς.