Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος το πανηγύρι Αγίου Μάμαντος αναμένεται να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον των κατοίκων και επισκεπτών της Χαλκιδικής και όχι μόνο. Το πανηγύρι θα ξεκινήσει στις 29 Αυγούστου, θα διαρκέσει μέχρι και τις 4 Σεπτεμβρίου προσελκύοντας χιλιάδες επισκέπτες.
Σύντομο διάγραμμα της ιστορίας του Αγίου Μάμαντος
Η παλαιότερη γνωστή οργανωμένη εγκατάσταση ανθρώπων στην περιοχή του Αγίου Μάμαντος, βρισκόταν στην ομώνυμη “Τούμπα” και υπήρχε ήδη γύρω στο 5000 π.Χ. Για την ύπαρξη του χωριού όμως και μάλιστα με το ίδιο όνομα οι παλαιότερες γνωστές μαρτυρίες, προερχόμενες από αγιορείτικα έγραφα είναι του 1047 μ.Χ.
Έκτοτε υπάρχει μία συνέχεια πληροφοριών που καλύπτει όλο το χρονικό φάσμα της ιστορίας του χωριού. Η κτηματική περιφέρειά του μέχρι και τον 14ο αιώνα, ανήκε κυρίως στην αγιορείτικη Μονή Βατοπεδίου, υπήρχαν όμως και άλλες ιδιοκτησίες μοναστηριακές και αρχοντικές, παράλληλα με το μικροϊδιοκτησίες των Αγιομαμιτών.
Το 1929 είχε οικοδομηθεί ήδη ο μετοχικός πύργος του Βατοπεδίου (στο σημερινό ΕΘΙΑΓΕ) και το 1357, με την μέριμνα της ίδιας της Μονής, οικοδομήθηκε ένα μικρό κάστρο κάπου κοντά στο χωριό, στο “Στυλιάριον”. Γύρω στο 1423 ο Άγιος Μάμας υποτάχθηκε στους Οθωμανούς και στα μέσα του 15ου αιώνα το χωριό ανήκε σε ένα Οθωμανό άρχοντα.
Κατά τον 17ο αιώνα ο Άγιος Μάμας φαίνεται ότι ήταν η έδρα της Αρχιεπισκοπής Κασσανδρείας. Το 1821 οι Αγιομαμίτες έλαβαν ενεργό μέρος στην επανάσταση και το χωριό πυρπολήθηκε από τους Τούρκους.
Με την επανοικοδόμηση του χωριού μετά το 1823 φαίνεται να σχετίζεται και η έναρξη της μεγάλης Εμποροζωοπανήγυρης κατά την εορτή του Αγίου Μάμαντος για την οποία όμως η πρώτη γνωστή ιστορική μαρτυρία είναι από το 1870.
Η απαλλοτρίωση του μεγάλου βατοπεδινού μετοχίου και του μεγαλύτερου τσιφλικιού του Μιχαήλ Μπέη, κατά την δεκαετία του 1930 και η αναμόρφωση της Εμποροπανήγυρης συνέβαλαν ουσιαστικώς στην οικονομική και πολιτιστική αναβάθμιση του χωριού, με αποτέλεσμα ο Άγιος Μάμας να αποτελεί ένα από τα αξιόλογα χωριά της Χαλκιδικής, του οποίου μάλιστα η οικονομία στηρίζεται στη γεωργία και στον τουρισμό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.