Πλήθος κόσμου προσήλθε, όπως κάθε Τρίτη απόγευμα, για να προσκυνήσει τα χαριτόβρυτα Ιερά Λείψανα του Θαυματουργού Αγίου Λουκά, να ζητήσει τη θεραπευτική του χάρη και να τον ευχαριστήσει για τα πολυάριθμα θαύματα που επιτελεί καθημερινά.
Η Ιερά Ακολουθία μεταδόθηκε απευθείας στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook και στον ραδιοφωνικό σταθμό «Παύλειος Λόγος 90,2 FM».
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων:
«Τήν περασμένη Κυριακή ἀκούσαμε στό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα τό θαῦμα τῆς θεραπείας δύο δαιμονισμένων, δύο ἀνθρώπων πού ἦταν ἕρμαια στήν ἐξουσία τῶν δαιμόνων καί ὁ Χριστός τούς ἀπαλλάσσει ἀπό αὐτήν.
Πῶς συνέβη ὅμως αὐτό; Πῶς εἶναι δυνατόν νά μεταβάλλονται οἱ ἄνθρωποι σέ ὑποχείρια τοῦ διαβόλου;
Ὁ ἄνθρωπος, γράφει ὁ ἅγιος Λουκᾶς, πλάσθηκε ἀπό τόν Θεό κατ᾽ εἰκόνα του. Καί, ὅπως λέγει ὁ πρωτοκορυφαῖος ἀπόστολος Παῦλος, τό σῶμα του εἶναι ναός Θεοῦ καί τοῦ Πνεύματος τοῦ Θεοῦ.
Tά λόγια αὐτά εἶναι καταπληκτικά, συνεχίζει ὁ ἅγιος Λουκᾶς. Πῶς ὅμως ὁ ἀσθενής καί ἁμαρτωλός ἄνθρωπος εἶναι ναός τοῦ Θεοῦ καί πῶς μπόρεσε ὁ ἀπόστολος Παῦλος νά πεῖ αὐτό τό πράγμα;
Μπόρεσε, λέγει ὁ ἅγιος, διότι ὁ κάθε χριστιανός, ὅταν βγαίνει ἀπό τήν κολυμβήθρα τοῦ ἁγίου βαπτίσματος, πραγματικά γίνεται ναός τοῦ ἁγίου Πνεύματος. Διά τῶν μυστηρίων τοῦ βαπτίσματος καί τοῦ χρίσματος τό ἅγιο Πνεῦμα ἐνοικεῖ στόν ἄνθρωπο καί ὁ ἄνθρωπος γίνεται ναός του.
Ὁ ἄνθρωπος ὅμως παραμένει ἐλεύθερος καί μπορεῖ εἴτε νά φυλάξει ὡς πολύτιμο θησαυρό τά μεγάλα χαρίσματα τοῦ ἁγίου Πνεύματος πού ἔλαβε ἀπό τά μυστήρια καί νά σέβεται τήν ἱερότητα τοῦ ναοῦ, εἴτε μπορεῖ νά τά περιφρονεῖ καί νά τά ξεχνᾶ. Μπορεῖ ἀκόμη νά διαπράξει καί τό μεγάλο ἁμάρτημα τῆς καταστροφῆς τοῦ ναοῦ τοῦ σώματός του.
Ὅμως, ἐφόσον ὁ Θεός μᾶς ἔδωσε αὐτό τό μεγάλο προνόμιο, πρέπει μέ ὅλες μας τίς δυνάμεις νά διαφυλάσσουμε τό χάρισμα τοῦ ἁγίου Πνεύματος πού λάβαμε μέ τό βάπτισμα καί τό χρίσμα. Πῶς μποροῦμε νά τό ἐπιτύχουμε;
Τό κτίριο τοῦ χειροποίητου ναοῦ ἁγιάζεται μέ τίς ἱεροτελεστίες καί τά μυστήρια πού τελοῦνται σ᾽ αὐτό καί πρῶτα ἀπό ὅλα μέ τό μεγάλο μυστήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας. Ἐπίσης ἁγιάζεται μέ τίς εὐχαριστίες καί τίς δεήσεις καί τά δάκρυα χιλιάδων πιστῶν καί ἀκόμη μέ τήν ἀνάγνωση τῆς Ἁγίας Γραφῆς καί μέ τό κήρυγμα.
Καί μέ τί βεβηλώνεται καί καταστρέφεται ὁ χειροποίητος αὐτός ναός τοῦ Θεοῦ; Ὅταν σταματοῦν oἱ λειτουργίες καί δέν τελεῖται τό μυστήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας, τότε καταστρέφεται ὁ χειροποίητος ναός. Ὁ ναός ἐρημώνεται καί ἀπό οἶκος προσευχῆς γίνεται χῶρος γεμάτος σκουπίδθα, ἀράχνες, νυχτερίδες καί ἄλλες ἀκαθαρσίες καί χάνει τήν ἱερότητά του.
Μέ τόν ἴδιο τρόπο πού ἁγιάζεται ἤ βεβηλώνεται ὁ χειροποίητος ναός, ἁγιάζεται ἤ καταστρέφεται καί ὁ ναός τοῦ σώματός μας, στόν ὁποῖο κατοικεῖ τό ἅγιο Πνεῦμα. Ὁ ναός τῆς ψυχῆς μας, συνεχίζει ὁ ἅγιος Λουκᾶς, πρέπει πάντοτε νά ἁγιάζεται μέ ζωή ὑπάκουη πρός τίς ἐντολές τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ὅλη ἡ ζωή μας πρέπει νά ἔχει ὡς θεμέλιο τόν νόμο τοῦ Θεοῦ καί τή θεία διδασκαλία του. Ἄν ζοῦμε κατ᾽ αὐτό τόν τρόπο, ἄν ὁ βασικός σκοπός μας εἶναι νά ἀποκτήσουμε τή βασιλεία τῶν οὐρανῶν, τότε εἴμαστε πραγματικά καί παντοτινά ναοί τοῦ Παναγίου Πνεύματος.
Καί ὁ ναός τοῦ σώματός μας εὐπρεπίζεται μέ τήν προσευχή, μέ τή μελέτη, μέ τήν πίστη, μέ τά καλά μας ἔργα. Αὐτά τόν γεμίζουν καί τόν ἁγιάζουν. Ἔτσι οὔτε ἄδειος παραμένει, ὥστε νά ἐρειπώσει, οὔτε κινδυνεύει νά ἐγκατασταθοῦν μέσα του τά δαιμόνια, ὅπως συνέβη μέ τούς δύο δαιμονισμένους, τούς ὁποίους θεράπευσε ὁ Χριστός. Διότι, ὅταν δέν φροντίζουμε νά διατηροῦμε τήν ψυχή καί τό σῶμα μας καθαρά καί εὐπρεπισμένα, τότε ἀπομακρύνεται ὁ Θεός καί ἡ χάρη τοῦ Παναγίου Πνεύματος, καί ἀντ᾽ αὐτῶν συσσωρεύονται τά πάθη καί οἱ κακίες καί κυριαρχοῦν μέσα μας, καί γινόμαστε καί ἐμεῖς ὑποχείρια τοῦ διαβόλου, ὁ ὁποῖος εἶναι ὁ ἄρχων τῆς κακίας καί ἔχει σκοπό νά ἀπομακρύνει τόν Θεό ἀπό τίς ψυχές τῶν ἀνθρώπων γιά νά κυριαρχήσει ὁ ἴδιος μέσα σέ αὐτές.
Ναός τοῦ Θεοῦ ἀποδείχθηκε ὅμως μέ τήν καθαρότητα τῆς ψυχῆς του ὁ ἑορταζόμενος σύγχρονος ἅγιος τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁ ἅγιος Παΐσιος ὁ Ἁγιορείτης, καί μέ αὐτόν τόν τρόπο ἁγιάσθηκε. Γι᾽ αὐτό καί εἶχε τόσο μεγάλα χαρίσματα ἀπό τόν Θεό, ὅπως τό προορατικό καί τό διορατικό χάρισμα, ἀλλά καί ἄλλα πολλά. Ἦταν ὄντως ναός τοῦ Θεοῦ, ναός τοῦ Παναγίου Πνεύματος, καί ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ ἦταν αὐτή πού ἐνεργοῦσε μέσα του, ὥστε μέ τά χαρίσματά του νά βοηθᾶ τούς ἀνθρώπους καί ὄχι ἁπλῶς νά τούς ἐντυπωσιάζει.
«Προσέχετε», ἔλεγε, «μή μαζεύετε σαβούρα μέσα στόν νοῦ σας καί στήν καρδιά σας». Δηλαδή, προσέχετε μή μαζεύετε πράγματα ἄχρηστα, ἁμαρτωλές σκέψεις καί ἐπιθυμίες, κακίες καί πάθη, πού γεμίζουν τόν νοῦ σας καί μολύνουν τήν καρδιά σας, ὥστε στή συνέχεια νά μήν ξέρετε πῶς νά καθαρίσετε τόν νοῦ καί τήν καρδιά σας. Διότι ὅλα αὐτά, ἔλεγε, δημιουργοῦν μέσα σας μεγάλη ἀκαταστασία καί ἀπομακρύνουν τόν Θεό καί κάνουν τόν ναό τῆς ψυχῆς μας ἔρημο τῆς χάριτός του.
Ἄς ἔχουμε, λοιπόν, πάντοτε κατά νοῦν καί ἐμεῖς τή μεγάλη τιμή πού μᾶς ἔκανε ὁ Θεός, νά μᾶς καταστήσει ναούς του, καί ἄς τόν φροντίζουμε, ὥστε νά εὐαρεστεῖται νά ἐνοικεῖ μέσα στήν ψυχή καί τό σῶμα μας καί νά μᾶς ἁγιάζει πάντοτε μέ τίς εὐχές καί τίς πρεσβεῖες καί τοῦ ἁγίου Λουκᾶ ἀλλά καί τοῦ ἁγίου Παϊσίου. Καί ὅλοι γνωρίζουμε, ὅταν ἡ ψυχή μας λερώσει μέ τίς ἁμαρτίες, μέ τά πάθη, ποῦ πρέπει νά τήν καθαρίσουμε, ποῦ πρέπει νά τήν εὐπρεπίσουμε: μέσα στό μυστήριο τῆς ἱερᾶς ἐξομολογήσεως, τό ὁποῖο εἶναι τό λουτρό τῆς ψυχῆς μας. Ἔτσι καθαρίζει ἡ ψυχή, διότι εἶναι σπάνιο νά μήν λερώσουμε τήν ψυχή μας, εἴτε μέ σκέψεις, εἴτε μέ πράξεις, εἴτε μέ πολλά πράγματα. Ὁ Θεός ὅμως μᾶς ἔδωσε αὐτό τό ἅγιο πλυντήριο πού εἶναι ἡ ἐξομολόγηση, πού μποροῦμε μέσα ἐκεῖ ὁποιοδήποτε ἁμάρτημα, ὁποιαδήποτε βρωμιά νά τήν καθαρίσουμε, ἀλλά χρειάζεται πρωτίστως ἡ μετάνοια. Ἐάν δέν μετανοήσουμε, δέν μποροῦμε νά πᾶμε στόν ἐξομολόγο πού εἶναι εἰς τύπον Χριστοῦ ἐκείνη τήν ὥρα καί νά τοῦ ἀποκαλύψουμε τή βρωμιά τῆς ψυχῆς μας. Θέλει μετάνοια καί συντριβή γιά νά τό πράξουμε. Ὅλοι μας, ἀδελφοί μου, καί πρῶτος ἐγώ. Χρειάζεται ταπείνωση. Ἄς ἀποκτήσουμε τήν ταπείνωση, γιά νά ἔχουμε τή χάρη μέσα στήν ψυχή μας ἀλλά καί τόν ἴδιο τόν Θεό».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.