Την Κυριακή 18 Ιουνίου το πρωί στο Μητροπολιτικό Κέντρο Πολιτισμού «ΠΑΝΤΑΝΑΣΣΑ» στη Νάουσα πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση με θέμα: «Αλεξανδρινά αποτυπώματα στον Άθωνα», την οποία συνδιοργάνωσε η Ιερά μας Μητρόπολη με την Ενωμένη Ρωμηοσύνη στο πλαίσιο των «ΚΘ’ Παυλείων».
Την εκδήλωση προλόγισε και παρουσίασε ο Γραμματέας της Ιεράς Μητροπόλεως μας και Αρχιερατικός Επίτροπος Ειρηνουπόλεως Αρχιμ. Αρσένιος Χαλδαιόπουλος, ενώ χαιρετισμό απηύθυνε ο Ποιμενάρχης μας, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων και ο κ. Βασίλειος Φερλαχίδης εκ μέρους της Ενωμένης Ρωμηοσύνης.
Κεντρικός ομιλητής ήταν ο πολιός Γέρων Μάξιμος Ιβηρίτης, ο οποίος αναφέρθηκε εκτενώς στο πρόσωπο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, παραθέτοντας ιστορικά στοιχεία και παρουσιάζοντας εποπτικό υλικό σχετικό με το έργο και την τιμή του στο όρος του Άθωνα.
Στο τέλος ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων προσέφερε τα αναμνηστικά των «ΚΘ’ Παυλείων», ενώ κατά τον χαιρετισμό του εξέφρασε λόγους ευγνωμοσύνης, αναφέροντας μεταξύ άλλων: Ἀνάμεσα στίς κορυφαῖες προσωπικότητες τοῦ κόσμου συγκαταλέγεται καί ὁ μέγας Μακεδόνας βασιλιᾶς καί στρατηλάτης, ὁ Μέγας Ἀλέξανδρος. Στά 33 χρόνια τῆς ζωῆς του κατόρθωσε ὄχι μόνο νά ἀφήσει τό ἰσχυρό ἀποτύπωμά του στόν κόσμο ἀλλά καί νά δημιουργήσει τίς προϋποθέσεις γιά τίς ἐξελίξεις πού ἀκολούθησαν στούς ἑπόμενους αἰῶνες καί διευκόλυναν τή διάδοση τοῦ Εὐαγγελίου.
Ἡ Ἠμαθία ἔχει τήν τιμή καί τό προνόμιο νά ἀποτελεῖ τόν γενέθλιο τόπο τοῦ Μεγάλου Ἀλεξάνδρου, καθώς ὁ Ἀλέξανδρος ὄχι μόνο γεννήθηκε ἐδῶ, ἀλλά καί ἀνατράφηκε στό ἀνάκτορο τῶν Αἰγῶν, στή Βεργίνα, καί σπούδασε στή Μίεζα, στή Σχολή τοῦ Ἀριστοτέλη, καί ἀπό ἐδῶ ξεκίνησε γιά νά ἑνώσει τούς Ἕλληνες καί νά μεταφέρει τή γλώσσα καί τόν πολιτισμό τους στά πέρατα τοῦ κόσμου.
Γι᾽ αὐτό, καθώς τό 2023 ἔχει μία ἀντιστοιχία μέ τό ἔτος τοῦ θανάτου τοῦ μεγάλου Μακεδόνα στρατηλάτου, τό 323 πρό Χριστοῦ, θελήσαμε νά τιμήσουμε τήν προσφορά του στή Μακεδονία μας ἀλλά καί στή διάδοση τοῦ χριστιανισμοῦ στόν κόσμο, ἀφιερώνοντας καί στή δική του προσφορά τά φετινά ΚΘ´ Παύλεια.
Στό πλαίσιο, λοιπόν, τῶν πολιτιστικῶν ἐκδηλώσεων τῶν φετινῶν Παυλείων, ἐντάξαμε καί τή σημερινή ἐκδήλωση πού πραγματοποιεῖται σέ συνεργασία μέ τό Σωματεῖο Ἑνωμένη Ρωμιοσύνη στό Μητροπολιτικό Κέντρο Πολιτισμοῦ «Παντάνασσα» καί ἔχει ὡς θέμα «Ἀλεξανδρινές ἀπεικονίσεις στόν Ἄθωνα».
Στόν Βίο τοῦ Μεγάλου Ἀλεξάνδρου ὁ Πλούταρχος γράφει πώς ὁ σπουδαῖος ἀρχιτέκτονας τῆς ἐποχῆς, ὁ Στασικράτης, γνωστός ἀπό ἄλλες πηγές καί ὡς Δεινοκράτης, βλέποντας τόν Ἄθωνα θέλησε νά σμιλεύσει τό βουνό μέ τέτοιον τρόπο ὥστε νά παρουσιάζει τή μορφή τοῦ Μεγάλου Ἀλεξάνδρου. Στό ἀριστερό του χέρι θά κρατοῦσε μία πολυάνθρωπη πόλη καί στό δεξιό του ἕνα ποταμό, τά νερά τοῦ ὁποίου θά ἔρρεαν πρός τή θάλασσα. Μέ τό ἔργο αὐτό θά ἔμενε ἡ μορφή τοῦ κορυφαίου στρατηλάτου στούς αἰῶνες καί θά ἦταν ὁρατή ἀπό ὅλους.
Ὁ Μέγας Ἀλέξανδρος ὅμως θεώρησε κάτι τέτοιο ὕβρη, ἀλαζονεία, καί δέν ἐπέτρεψε στόν καλλιτέχνη νά πραγματοποιήσει τό σχέδιό του, δείχνοντας ὅτι εἶχε ἐνστερνισθεῖ τά διδάγματα τοῦ Ἀριστοτέλη γιά τή ματαιότητα τῶν ἀνθρωπίνων πραγμάτων.
Καί δέν εἶναι ἴσως συμπωματικό ὅτι σέ Μονές τοῦ Ἁγίου Ὄρους καί ἀλλοῦ ἀπεικονίζεται ὁ Ἀριστοτέλης μαζί μέ ἄλλους Ἕλληνες φιλοσόφους πού εἶχαν προαναγγείλει τήν ἔλευση τοῦ Μεσσίου, ἀλλά καί ὁ ἴδιος ὁ Μέγας Ἀλέξανδρος, καθώς καί ἡ γνωστή ἱστορία τοῦ ἀββᾶ Σισώη, ὁ ὁποῖος κάποτε βρέθηκε στόν τάφο τοῦ Μεγάλου Ἀλεξάνδρου καί ἀπεικονίζεται ἐνώπιόν του νά ἀτενίζει τόν ἄψυχο σκελετό του καί νά ἐντρυφᾶ στή φθαρτότητα τῶν ἐγκοσμίων καί στήν κοινή κατάληξη ὅλων τῶν ἀνθρώπων, ἀνεξάρτητα ἀπό αὐτό πού ἦταν στή ζωή τους.
Γιά ὅλα αὐτά ἀλλά καί γιά πολλά ἄλλα θά ἔχουμε τή χαρά νά ἀκούσουμε σήμερα τόν σεβαστό Γέροντα Μάξιμο Ἰβηρίτη, λόγιο καί πολυγραφώτατο συγγραφέα, ὁ ὁποῖος θά μᾶς μιλήσει γιά τίς Ἀλεξανδρινές ἀπεικονίσεις στόν Ἄθωνα, ἕνα θέμα μέ τό ὁποῖο ἔχει ἀσχοληθεῖ καί σέ πρόσφατο ἔργο του.
Τόν εὐχαριστῶ ἰδιαιτέρως ἀπό καρδίας καί τόν παρακαλῶ νά ἔλθει στό βῆμα καί νά μᾶς παρουσιάσει ὅλες αὐτές τίς Ἀλεξανδρινές ἀποτυπώσεις στό Ἅγιο Ὄρος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.