Τριάντα δύο οινοποιεία περιλαμβάνει συνολικά η Ένωση «Οινοποιοί Βορείου Ελλάδος» εκ των οποίων τα 29 είναι επισκέψιμα και τα 4 βρίσκονται στον νομό Θεσσαλονίκης. Όπως δήλωσε η Διευθύντρια Marketing και Επικοινωνίας της Ένωσης Αλεξάνδρα Ανθίδου, ο οινοτουρισμός παρουσιάζει αυξητική πορεία και εκτίμησε ότι η επισκεψιμότητα τη νέα χρονιά, όχι μόνο θα αγγίξει τα επίπεδα του 2019 αλλά και θα τα ξεπεράσει.
Οινοποιεία με περισσότερες επισκέψεις
«Πριν την πανδημία, είχαμε 100.000 επισκέπτες μέσα σε ένα χρόνο στα οινοποιεία της Βόρειας Ελλάδας», σημείωσε η κα Ανθίδου. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν το κτήμα Κυρ-Γιάννη με 10.000 επισκέπτες, το Κτήμα ΑΛΦΑ στην περιοχή Αμυνταίου Φλώρινας και το κατώγι Αβέρωφ στο Μέτσοβο με περίπου 18.500 επισκέπτες ενώ δυναμικά στα επισκέψιμα οινοποιεία μπαίνει και το κτήμα Πόρτο Καρράς στη Χαλκιδική.
Η κα Ανθίδου τόνισε μάλιστα ότι τα συγκεκριμένα οινοποιεία μπορούν να αποφέρουν συνολικά 60.000-70.000 επισκέψεις. Όπως είπε, στις δύο οινοτουριστικές εκδηλώσεις που πραγματοποιεί η Ένωση «Ανοιχτές πόρτες» και «Παγκόσμια Ημέρα Οινοτουρισμού», σημειώθηκαν πάνω από 20.000 επισκέπτες.
Μικρό το ποσοστό των ξένων επισκεπτών
Το μεγαλύτερο ποσοστό μέχρι στιγμής που επισκέπτεται τα οινοποιεία στη Βόρεια Ελλάδα κατά τη διάρκεια όλου του χρόνου προέρχεται από την εγχώρια αγορά ενώ σχετικά με την επισκεψιμότητα από τουρίστες του εξωτερικού η κα Ανθίδου επισήμανε ότι υπάρχει ενδιαφέρον αλλά χρειάζεται ακόμη χρόνος για να αυξηθεί.
Μικρό το ποσοστό των ξένων επισκεπτών
Το μεγαλύτερο ποσοστό μέχρι στιγμής που επισκέπτεται τα οινοποιεία στη Βόρεια Ελλάδα κατά τη διάρκεια όλου του χρόνου προέρχεται από την εγχώρια αγορά ενώ σχετικά με την επισκεψιμότητα από τουρίστες του εξωτερικού η κα Ανθίδου επισήμανε ότι υπάρχει ενδιαφέρον αλλά χρειάζεται ακόμη χρόνος για να αυξηθεί.
«Η άνοδος των ξένων τουριστών εξαρτάται από τη διάδοση και τη φήμη του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό, η οποία αναπτύσσεται αλλά με πιο αργούς ρυθμούς. Ένας τουρίστας που ταξιδεύει κυρίως για οινοτουρισμό, δεν θα επισκεφθεί εύκολα μια χώρα για την οποία δεν γνωρίζει τα κρασιά της. Υπάρχουν ακόμη δυσκολίες και καθοριστικοί παράγοντες στη φήμη του ελληνικού μας κρασιού είναι οι εξαγωγές, οι πωλήσεις, η επένδυση και η διαφήμιση γενικότερα στο εξωτερικό. Η Ελλάδα είναι ακόμη νεαρή χώρα συγκριτικά με Γαλλία, Ιταλία, Πορτογαλία και Ισπανία», σημείωσε η κα Ανθίδου.
Όσον αφορά την προώθηση του ελληνικού κρασιού στην αγορά, περίπου το 40% προωθείται στο εξωτερικό και το 60% στην εγχώρια αγορά. Υπάρχουν, ωστόσο, οινοποιεία που εξάγουν το μεγαλύτερο ποσοστό της παραγωγής τους στο εξωτερικό. Παρ’ όλα αυτά, όπως πρόσθεσε η κα Ανθίδου, οι οινοπαραγωγοί δεν έχουν τη στήριξη του κράτους. Κάθε προσπάθεια προώθησης του ελληνικού κρασιού στηρίζεται σε ιδιωτικές πρωτοβουλίες και κυρίως των οινοποιών από τη Βόρεια Ελλάδα και τη Μακεδονία.
Η Μακεδονία μπορεί να γίνει οινοτουριστικός προορισμός
Σύμφωνα με την Διευθύντρια Marketing και Επικοινωνίας της Ένωσης πολλοί τουρίστες αναζητούν νέους οινοτουριστικούς προορισμούς. Ακόμη, το τελευταίο διάστημα αυξάνονται τα τουριστικά γραφεία που συμπεριλαμβάνουν στα ταξιδιωτικά τους πακέτα τον οινοτουρισμό. Ερωτηθείσα για την Μακεδονία και αν μπορεί να γίνει ένας τέτοιος προορισμός, απάντησε ότι έχει όλα τα κατάλληλα εφόδια για να χαρακτηριστεί οινοτουριστικός.
Όσον αφορά την προώθηση του ελληνικού κρασιού στην αγορά, περίπου το 40% προωθείται στο εξωτερικό και το 60% στην εγχώρια αγορά. Υπάρχουν, ωστόσο, οινοποιεία που εξάγουν το μεγαλύτερο ποσοστό της παραγωγής τους στο εξωτερικό. Παρ’ όλα αυτά, όπως πρόσθεσε η κα Ανθίδου, οι οινοπαραγωγοί δεν έχουν τη στήριξη του κράτους. Κάθε προσπάθεια προώθησης του ελληνικού κρασιού στηρίζεται σε ιδιωτικές πρωτοβουλίες και κυρίως των οινοποιών από τη Βόρεια Ελλάδα και τη Μακεδονία.
Η Μακεδονία μπορεί να γίνει οινοτουριστικός προορισμός
Σύμφωνα με την Διευθύντρια Marketing και Επικοινωνίας της Ένωσης πολλοί τουρίστες αναζητούν νέους οινοτουριστικούς προορισμούς. Ακόμη, το τελευταίο διάστημα αυξάνονται τα τουριστικά γραφεία που συμπεριλαμβάνουν στα ταξιδιωτικά τους πακέτα τον οινοτουρισμό. Ερωτηθείσα για την Μακεδονία και αν μπορεί να γίνει ένας τέτοιος προορισμός, απάντησε ότι έχει όλα τα κατάλληλα εφόδια για να χαρακτηριστεί οινοτουριστικός.
«Η Μακεδονία διαθέτει μερικά από τα καλύτερα και πιο δημοφιλή στην ελληνική αγορά οινοποιεία. Έχει επίσης ιδιαίτερες ποικιλίες κρασιών, ορεινούς αλλά και παραθαλάσσιους αμπελώνες», δήλωσε η κα Ανθίδου και συμπλήρωσε ότι ένα οινοποιείο κρύβει ενδιαφέρουσες πληροφορίες ενώ όσες φορές και να επισκεφθεί κανείς τον χώρο του (γραμμή παραγωγής, οινοποίηση, χώροι παλαίωσης, ωρίμανση κρασιών, γευσιγνωσία) η εμπειρία είναι διαφορετική και μοναδική.
Πλήγμα το χύμα κρασί
Ο κλάδος της οινοποιίας επηρεάστηκε κυρίως από την περίοδο της πανδημίας λόγω της κλειστής εστίασης και των επιχειρήσεων γενικότερα του τουρισμού. Το μεγαλύτερο πελατειακό της κοινό ήταν κλειστό. Ωστόσο, αυξήθηκαν άλλες αγορές όπως οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ και στα διαδικτυακά καταστήματα.
Πλήγμα το χύμα κρασί
Ο κλάδος της οινοποιίας επηρεάστηκε κυρίως από την περίοδο της πανδημίας λόγω της κλειστής εστίασης και των επιχειρήσεων γενικότερα του τουρισμού. Το μεγαλύτερο πελατειακό της κοινό ήταν κλειστό. Ωστόσο, αυξήθηκαν άλλες αγορές όπως οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ και στα διαδικτυακά καταστήματα.
Από την άλλη, πλήγμα παραμένει για τον κλάδο το χύμα κρασί, μια μάστιγα για την Ελλάδα και ειδικά το ανώνυμο. Η συμμετοχή του χύμα κρασιού (μη τυποποιημένου ή σε ασκό – bag-in-a-box) στο σύνολο της εγχώριας αγοράς εκτιμάται σε 50% περίπου, σύμφωνα με τα στοιχεία της κλαδικής μελέτης για την «Οινοποιία». «Είναι επικίνδυνο το χύμα για την υγεία και μπορεί να φέρει μέχρι και τύφλωση στον καταναλωτή», είπε καταλήγοντας η κα Ανθίδου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.