Την ανάγκη να υπάρξει, ωστόσο, μια νομοθετική ρύθμιση για την προστασία της πρώτης κατοικίας με αυστηρούς όρους τόνισε στο ThessToday.gr η Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω, Εργατολόγος-Δημοσιολόγος και Νομικός Σύμβουλος του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Θεσσαλονίκης Νεκταρία-Ελευθερία Αγγελάκη καθώς με την νομιμοποίηση των εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις, χιλιάδες άνθρωποι θα χάσουν την κατοικία τους με κατάσχεση και εν τέλει πλειστηριασμό.
«Υπάρχουν δύο νόμοι για το συγκεκριμένο ζήτημα, του 2003 και του 2015. Ο Άρειος Πάγος με βάση τον Νόμο 3156/2003 επέλυσε το νομικό ζήτημα με τις εταιρείες διαχείρισης οι οποίες πλέον μπορούν να προβούν σε πράξεις εκτέλεσης για λογαριασμό των funds όπως η κατάσχεση και ο πλειστηριασμός της κατοικίας των οφειλετών», είπε χαρακτηριστικά.
Το ελληνικό δημόσιο χάνει 51 δισεκ. ευρώ
Η κα Αγγελάκη εξηγώντας την ειδοποιός διαφορά με τον νόμο του 2015, ανέφερε ότι «υπήρχαν δύο προϋποθέσεις στον νόμο του 2015 πριν καταλήξουμε στον πλειστηριασμό, να κάνουν δηλαδή εφικτή πρόταση ρύθμισης προς τον δανειολήπτη και τα οποιαδήποτε κέρδη θα έπρεπε να φορολογηθούν. Ωστόσο, μέσω του Νόμου του 2003 ήδη το ελληνικό δημόσιο θα χάσει 51 δισεκ. ευρώ διότι δεν θα καταβληθεί φόρος από τα οποιαδήποτε εκπλειστηριάσματα και θα γραφτούν κατευθείαν στα funds, γεγονός το οποίο συμφέρει περισσότερο από τον νόμο του 2015», σημείωσε τονίζοντας ότι το ελληνικό δημόσιο χάνει τους φόρους διότι τα funds όχι μόνο δεν είναι υποχρεωμένα να προβούν σε ρύθμιση με τη νέα απόφαση του Αρείου Πάγου που στηρίζεται στον νόμο του 2003 αλλά και να μην πληρώσουν τους φόρους.
Στο «σφυρί» περίπου 270.000 νέα ακίνητα στην Κεντρική Μακεδονία
Σύμφωνα με την κα Αγγελάκη και τα στοιχεία που παρέθεσε σε όλη την επικράτεια υπάρχουν 700.000 δανειολήπτες για τους οποίους είχαν ακυρωθεί οι κατασχέσεις και ο πλειστηριασμός της πρώτης τους κατοικίας. Από αυτούς περίπου 250.000-270.000 δανειολήπτες προέρχονται από την Κεντρική Μακεδονία (Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική, Σέρρες, Κιλκίς κτλ.) οι οποίοι κινδυνεύουν με κατάσχεση και πλειστηριασμό της πρώτης κατοικίας το επόμενο διάστημα. Το συνολικό ποσό μάλιστα της ακίνητης περιουσίας των 700.000 δανειοληπτών αγγίζει τα 45 δισεκ. ευρώ.
Με νομοθετική ρύθμιση η προστασία της πρώτης κατοικίας
Απαιτείται μια πράξη νομοθετικού περιεχομένου για να παγώσει η απόφαση του Αρείου Πάγου με χρονικό περιθώριο ένα εξάμηνο περίπου, όπως δηλώνει η κα Αγγελάκη, κατά τη διάρκεια του οποίου όμως το κράτος να επεξεργαστεί ένα σχέδιο ρύθμισης για την προστασία της πρώτης κατοικίας, μια νομοθετική ρύθμιση δηλαδή με αυστηρούς όρους.
«Επιμένουμε στο σχέδιο ρύθμισης καθώς είμαστε το μοναδικό κράτος στην Ε.Ε. που αυτήν τη στιγμή δεν έχει μια νομοθετική ρύθμιση για την πρώτη κατοικία, ειδικά σε μια περίοδο που τα επιτόκια αυξάνονται με γρήγορους ρυθμούς και σε μεγάλο ποσοστό», διευκρίνισε η κα Αγγελάκη προσθέτοντας ότι μέσα στο πλαίσιο ρύθμισης να τεθεί και η προϋπόθεση της υποχρέωσης των funds να προτείνουν μια ρύθμιση εντός λογικών οικονομικών πλαισίων, εφόσον εξεταστούν όλα τα οικονομικά στοιχεία των δανειοληπτών.
«Ειδικά για στεγαστικά δάνεια, από το 2019 και μετά τα funds μας δίνουν το πολύ 5 χρόνια περιθώριο για την την εξόφληση του χρέους, το οποίο δεν είναι εφικτό για την μεσαία τάξη», δήλωσε η κα Αγγελάκη.
Νομοθετική ρύθμιση ζητά και η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ)
Με ανακοίνωσή της η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ) της ΓΣΕΕ αναφέρει ότι απέστειλε επείγουσα επιστολή προς τους αρμόδιους Υπουργούς Οικονομικών και Ανάπτυξης, κοινοποιηθείσα σε όλους τα πολιτικά κόμματα του κοινοβουλίου, εντοπίζοντας το πρόβλημα που θα οξυνθεί ακόμα περισσότερο μετά το διαφαινόμενο δικαστικό «ελευθέρας» στα funds, με την οποία ζητά άμεση νομοθετική παρέμβαση στα εξής σημεία:
Να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση έτσι ώστε να γνωστοποιείται στον δανειολήπτη-οφειλέτη της απαίτησης, το ύψος της αξίας της μεταβίβασης του δανείου του είτε πρωτογενώς είτε στη δευτερογενή αγορά. Με τον τρόπο αυτό και αφού ληφθεί υπόψη το περιθώριο κέρδους της αποκτώσας εταιρείας, ο οφειλέτης θα μπορεί να επικαλεστεί σε μία δικαστική εμπλοκή την τεράστια διαφορά της τιμής απόκτησης με την απαίτηση σε βάρος του από τον επισπεύδοντα, ώστε να διαπιστωθεί αν παραβιάζεται η συνταγματική αρχή της αναλογικότητας.
Να υπάρξει άμεσα προστασία της πρώτης κατοικίας για την κατηγορία εκείνη των συνανθρώπων μας οι οποίοι, με εισοδηματικά και κοινωνικά/οικογενειακά κριτήρια, αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στην αποπληρωμή του δανείου τους, αφού ληφθεί υπόψη και η προγενέστερη συνέπειά τους είτε στην καταβολή των δόσεων είτε στην τήρηση των ενδεχόμενων ρυθμίσεων.
Νομοθετική ρύθμιση ζητά και η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ)
Με ανακοίνωσή της η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ) της ΓΣΕΕ αναφέρει ότι απέστειλε επείγουσα επιστολή προς τους αρμόδιους Υπουργούς Οικονομικών και Ανάπτυξης, κοινοποιηθείσα σε όλους τα πολιτικά κόμματα του κοινοβουλίου, εντοπίζοντας το πρόβλημα που θα οξυνθεί ακόμα περισσότερο μετά το διαφαινόμενο δικαστικό «ελευθέρας» στα funds, με την οποία ζητά άμεση νομοθετική παρέμβαση στα εξής σημεία:
Να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση έτσι ώστε να γνωστοποιείται στον δανειολήπτη-οφειλέτη της απαίτησης, το ύψος της αξίας της μεταβίβασης του δανείου του είτε πρωτογενώς είτε στη δευτερογενή αγορά. Με τον τρόπο αυτό και αφού ληφθεί υπόψη το περιθώριο κέρδους της αποκτώσας εταιρείας, ο οφειλέτης θα μπορεί να επικαλεστεί σε μία δικαστική εμπλοκή την τεράστια διαφορά της τιμής απόκτησης με την απαίτηση σε βάρος του από τον επισπεύδοντα, ώστε να διαπιστωθεί αν παραβιάζεται η συνταγματική αρχή της αναλογικότητας.
Να υπάρξει άμεσα προστασία της πρώτης κατοικίας για την κατηγορία εκείνη των συνανθρώπων μας οι οποίοι, με εισοδηματικά και κοινωνικά/οικογενειακά κριτήρια, αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στην αποπληρωμή του δανείου τους, αφού ληφθεί υπόψη και η προγενέστερη συνέπειά τους είτε στην καταβολή των δόσεων είτε στην τήρηση των ενδεχόμενων ρυθμίσεων.
Η προστασία αυτή, να παρέχεται με ειδική διάταξη, ανεξάρτητη του Ν.4738/2020 και της διαδικασίας του Μέρους Δεύτερου αυτού (Φορέας απόκτησης και επαναμίσθωσης), με τη μεσολάβηση ενός δικαστικού σχηματισμού και με την πλήρωση τυπικών προϋποθέσεων, στα πλαίσια του «Νόμου Κατσέλη»
Κατάργηση της παράλληλης δυνατότητας εφαρμογής από τους servicers των ν. 3956/2003 και 4354/2015, τουλάχιστον κατά το μέρος που αφορά την υποχρέωση για προηγούμενη διαπραγμάτευση με τον οφειλέτη προ της μεταβίβασης του δανείου, με το να είναι αυτή (διαπραγμάτευση) υποχρεωτική.
Υποχρέωση για την εταιρεία διαχείρισης, υποβολής κατάλληλης και βιώσιμης πρότασης για τον δανειολήπτη, συνοδευόμενη από τη σχετική τεκμηρίωση και αφού λάβει υπόψη τις πραγματικές οικονομικές δυνατότητές του, έτσι ώστε να μην γίνεται προσχηματικά, μόνο και μόνο να τηρηθούν στοιχειωδώς τα στάδια της Διαδικασίας Επίλυσης Καθυστερήσεων του Κώδικα Δεοντολογίας Τραπεζών. Η τυχόν απόρριψη αντιπρότασης του δανειολήπτη να είναι αιτιολογημένη, ούτως ώστε να μπορεί να είναι και δικαστικώς ελέγξιμη.
Κατάργηση της παράλληλης δυνατότητας εφαρμογής από τους servicers των ν. 3956/2003 και 4354/2015, τουλάχιστον κατά το μέρος που αφορά την υποχρέωση για προηγούμενη διαπραγμάτευση με τον οφειλέτη προ της μεταβίβασης του δανείου, με το να είναι αυτή (διαπραγμάτευση) υποχρεωτική.
Υποχρέωση για την εταιρεία διαχείρισης, υποβολής κατάλληλης και βιώσιμης πρότασης για τον δανειολήπτη, συνοδευόμενη από τη σχετική τεκμηρίωση και αφού λάβει υπόψη τις πραγματικές οικονομικές δυνατότητές του, έτσι ώστε να μην γίνεται προσχηματικά, μόνο και μόνο να τηρηθούν στοιχειωδώς τα στάδια της Διαδικασίας Επίλυσης Καθυστερήσεων του Κώδικα Δεοντολογίας Τραπεζών. Η τυχόν απόρριψη αντιπρότασης του δανειολήπτη να είναι αιτιολογημένη, ούτως ώστε να μπορεί να είναι και δικαστικώς ελέγξιμη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.