Σε ενεργειακό καταφύγιο στον ευρύτερο χώρο των Βαλκανίων αλλά και σε μία μεγάλη αγορά φυσικού αερίου μετατρέπεται σταδιακά η Βόρεια Ελλάδα με τα φιλόδοξα εγχειρήματα που βρίσκονται σε εξέλιξη να αναδιατάσσουν ραγδαία τις ισορροπίες.
Με την παρατεινόμενη ενεργειακή κρίση να πιέζει ασφυκτικά και την χώρα μας, την ώρα που η Ευρώπη έχει χαράξει πλώρη πλήρους απεξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο, καθίσταται σαφές πως ο ρόλος χωρών που μπορούν να αποτελέσουν ενεργειακές πύλες για τη μεταφορά ενέργειας στους γείτονές τους και όχι μόνο καθίσταται κάτι παραπάνω από καθοριστικός.
Ειδικότερα, η Βόρεια Ελλάδα, λόγω της κεφαλαιώδους γεωγραφικής και γεωπολιτικής της θέσης και σημασίας στον ενεργειακό χάρτη των Δυτικών Βαλκανίων έχει όλα τα φόντα και τις προϋποθέσεις να εξελιχτεί σε έναν παίκτη - βαρόμετρο στην αγορά, που θα αναλάβει τη διοχέτευση πηγών ενέργειας και στους βόρειους γείτονές μας.
Η κατασκευή σημαντικών αγωγών φυσικού αερίου, με σκοπό την αύξηση της ασφάλειας του εφοδιασμού και την διαφοροποίηση των πηγών έχει ήδη μπει στις ράγες.
Τα επενδυτικά σχέδια μακράς πνοής από τη Θράκη μέχρι τη Δυτική Μακεδονία, τη Βουλγαρία και τη Βόρεια Μακεδονία στόχο έχουν να ανοίξουν τις… κάνουλες του αερίου για τα Βαλκάνια, «παγώνοντας» τους ρωσικούς εκβιασμούς.
Με τα έργα αυτά και εν μέσω σφοδρότατου ενεργειακού τυφώνα και ενώ η Ευρώπη οδεύει μετά κόπων και βασάνων στην κλιματική ουδετερότητα, η Ελλάδα πέρα από πύλη εισόδου LNG (υγροποιημένο αέριο) στην Γηραιά Ήπειρο και τη Βαλκανική γειτονιά στοχεύει βήμα - βήμα στην ενεργειακή της ανεξαρτησία (σε ένα βαθμό), διαφοροποιώντας τις ενεργειακές πηγές για την κάλυψη των δικών της αναγκών και επιταχύνοντας παράλληλα τις επενδύσεις σε ΑΠΕ.
Η Αλεξανδρούπολη θα «ζεστάνει» τα Βαλκάνια
Μέχρι το 2025 αναμένεται να λάβουν σάρκα και οστά τρία FSRUs (πλωτές μονάδες αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου - LNG) που έχουν αναλάβει διώτες επενδυτές.
Το FSRU Αλεξανδρούπολης είναι πιθανό μέχρι το τέλος της τρέχουσας χρονιάς να μπορεί να εξάγει τις πρώτες ποσότητες φυσικού αερίου προς τα Βαλκάνια δίνοντας το έναυσμα για την πλήρη αντικατάσταση του ρωσικού καυσίμου από τις χώρες της περιοχής.
Η Gestrade που έχει αναλάβει να φέρει εις πέρας την υλοποίηση του απαιτητικού έργου κόστους 380 εκατ. ευρώ δίνει μάχη με το χρόνο ώστε η καίριας γεωστρατηγικής σημασίας υποδομή να μπορέσει να κατασκευαστεί και να λειτουργήσει μέχρι τον Ιανουάριο του 2024.
Το FSRU, χωρητικότητας 153.500 κυβικών μέτρων LNG, θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Βαλκανικής και της Μολδαβίας και Ουκρανίας.
Ο τερματικός σταθμός αναμένεται να λειτουργήσει στα τέλη του 2023, με τη συμβολαιοποιημένη δυναμικότητα αεριοποίησης να φθάνει ήδη μέχρι και το 50% της τεχνικής δυναμικότητας των 5,5 δισ. κ.μ. ανά έτος.
Η μονάδα που θα κατασκευαστεί και θα λειτουργήσει στην Αλεξανδρούπολη, θα τροφοδοτεί με φυσικό αέριο όλες τις χώρες εξασφαλίζοντας έτσι την ενεργειακή αυτοτέλεια της περιοχής και την απεξάρτησή τους από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Κι αυτό σε συνδυασμό και με τις ποσότητες του αζέρικου φυσικού αερίου που θα μπαίνουν στο σύστημα από τον TAP και θα μεταφέρονται μέσω του αγωγού φυσικού αερίου Κομοτηνής - Στάρα Ζαγόρα αρχικά στη Βουλγαρία και στη συνέχεια στις υπόλοιπες χώρες.
Το δεύτερο FSRU, της Θράκης, ανήκει επίσης στην Gastrade και θα αναπτυχθεί στο Θρακικό Πέλαγος, ανοικτά της Αλεξανδρούπολης με τη λειτουργία του να αναμένεται μέχρι το 2025. Το FSRU θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. LNG και θα μπορεί να παραδώσει έως και 22,7 εκατ. αερίου ημερησίως.
Πλωτή πύλη LNG o Θερμαϊκός
Στη Θεσσαλονίκη, ανοιχτά στο Θερμαϊκό Κόλπο θέλει να εγκαταστήσει πλωτή μονάδα αερίου (FSRU) η ELPEDISON, βάζοντας την πόλη δυναμικά στην ενεργειακή παρτίδα.
Η κατασκευή του «Thessaloniki FSRU» θα ενισχύσει την ασφάλεια εφοδιασμού, θα επιτρέψει διευρυμένη πρόσβαση στις αγορές φυσικού αερίου και θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου. Παράλληλα, θα αποτελέσει σημείο εφοδιασμού πλοίων με καύσιμο LNG για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Το FSRU που σχεδιάζεται να λειτουργήσει εντός του 2025 θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου και θα μπορεί να παραδώσει έως και 20 εκ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως.
Το έργο θα περιλαμβάνει επίσης ένα σύστημα χερσαίων και υποθαλάσσιων αγωγών που θα συνδέει το FSRU με τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής της ELPEDISON στη Θεσσαλονίκη (μία υφιστάμενη και μία υπό σχεδιασμό), καθώς και με τους υφιστάμενους αγωγούς μεταφοράς του ΔΕΣΦΑ στην περιοχή.
Στη «μάχη» και η Πτολεμαΐδα 5
Μέχρι τον Μάρτιο του 2023 θα τεθεί σε κανονική λειτουργία και η τελευταία καινούργια λιγνιτική μονάδα της ΔΕΗ. Πρόκειται για την Πτολεμαΐδα 5 ισχύος 660 MW, η οποία κόστισε περί το 1 δισ. ευρώ.
Η νέα μονάδα θα παρέχει πρόσθετη ασφάλεια στο σύστημα αλλά θα είναι ικανή και για την εξαγωγή ποσοτήτων ηλεκτρικής ενέργειας προς τις γειτονικές χώρες.
Υπενθυμίζεται ότι το κόστος της «Πτολεμαΐδα 5» ξεπέρασε το 1,4 δισ. ευρώ για τη ΔΕΗ, αποτελώντας την πιο σύγχρονη λιγνιτική μονάδα της ΔΕΗ, έχοντας και το χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα συγκριτικά με το υπόλοιπο λιγνιτικό χαρτοφυλάκιο.
Οι εκπομπές ρύπων θα είναι χαμηλότερες κατά 60% και των σωματιδίων κατά 90%. Η έναρξη λειτουργίας της έρχεται σε μία συγκυρία όπου έχει δρομολογηθεί η αύξηση της συμμετοχής του εγχώριου ορυκτού καυσίμου στο μίγμα ηλεκτροπαραγωγής, ώστε να θωρακισθεί η ενεργειακή ασφάλεια.
Europa xoris to gas tu ftino tu"PUTINGA"puthena den pas...
ΑπάντησηΔιαγραφήparto apo ton "Mother F..ker" 4 fores pio akrivo..