Είσοδος ελεύθερη (με κάρτες ελεύθερης εισόδου)
Στο πλαίσιο εορτασμού των Ελευθέριων του Δήμου Βέροιας, η ΚΕΠΑ Δήμου Βέροιας και τα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ παρουσιάζουν στο Χώρο Τεχνών για μια μοναδική συναυλία την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Βύρωνα Φιδετζή. Η Ορχήστρα θα παρουσιάσει δύο σπουδαία έργα της ρομαντικής και νεορομαντικής περιόδου, από δύο διαφορετικά πρόσωπα του σλαβικού ταμπεραμέντου.
Πρόκειται για το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ.4 του Σεργκέι Ραχμάνινοφ με τη σύμπραξη του Βεροιώτη, διακεκριμένου πιανίστα Παναγιώτη Τροχόπουλου, ενός από τους σημαντικότερους διεθνώς βιρτουόζους πιανίστες της νέας γενιάς, και τη Συμφωνία αρ.4 του Αντονίν Ντβόρζακ.
Το πρόγραμμα ανοίγει με το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ.4, σε σολ ελάσσονα, έργο 40 του Σεργκέι Ραχμάνινοφ (1873-1943), (εκδοχή 1941). Το τέταρτο κοντσέρτο για πιάνο του Σεργκέι Ραχμάνινοφ, έργο εσωστρεφές, σπάνια παιζόμενο και εξίσου δυναμικό, όπως τα προγενέστερα κοντσέρτα του συνθέτη, φανερώνει τα στοιχεία της μουσικής καινοτομίας της εποχής, από τα οποία ο συνθέτης δεν έμεινε ανεπηρέαστος, γεγονός που διακρίνεται στην πιανιστική γραφή του έργου.
Το έργο ολοκληρώθηκε το 1926 και σήμερα υπάρχει σε τρεις εκδοχές. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Φιλαδέλφεια, στις 18 Μαρτίου 1927, με τον συνθέτη ως σολίστ και τον Λέοπολντ Στοκόφσκι να ηγείται της Ορχήστρας της Φιλαδέλφεια, ενώ στις 22 του ίδιου μήνα, με την ίδια ορχήστρα, έγινε η πρώτη παρουσίασή του στη Νέα Υόρκη. Μετά την αρνητική υποδοχή του κοινού στην πρώτη παρουσίαση του έργου, ο συνθέτης προχώρησε σε τροποποιήσεις και διάφορες περικοπές πριν το δημοσιεύσει εκ νέου το 1928. Αργότερα απέσυρε και πάλι το έργο για να προχωρήσει εκ νέου στην επανέκδοση του τελικά το 1941, στην εκδοχή που παρουσιάζεται σήμερα.
Ο συνθέτης αφιέρωσε το έργο στον Νικολάι Μέντνερ. Τη χρονιά που ακολούθησε, ο Μέντνερ ανταπέδωσε την αφιέρωση στον Ραχμάνινοφ, με το Δεύτερο Κοντσέρτο του για πιάνο. Σε σύγκριση με τα προηγούμενα κοντσέρτα για πιάνο, το Τέταρτο Κοντσέρτο παρουσιάζει ένα πιο αυστηρό και βαθύτερο τρόπο έκφρασης, αποτέλεσμα ίσως της επιρροής του Ραχμάνινοφ από τα έργα του Σκριάμπιν. Το φθινόπωρο του 1941 πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση της αναθεωρημένης έκδοσης του έργου και πάλι στη Φιλαδέλφεια, αυτή τη φορά με τον Ευγένιο Όρμαντυ στο πόντιουμ.
Στο δεύτερο μέρος του προγράμματος θα παρουσιαστεί η Συμφωνία αρ.4 σε ρε ελάσσονα, έργο 13, Β41 του Αντονίν Ντβόρζακ (1841-1904)
H τέταρτη συμφωνία του Ντβόρζακ συνετέθη μεταξύ Ιανουαρίου και Μαρτίου 1874. Το έργο φανερώνει την επιρροή του Βάγκνερ, αλλά και του Μπραμς στην ανάπτυξη των θεμάτων του. Το κύριο θέμα του δεύτερου μέρους θυμίζει την ατμόσφαιρα της όπερας «Τανχόιζερ» ενώ το τρίτο μέρος περιλαμβάνει απόσπασμα από την Εισαγωγή του έργου «Οι αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης».
Ο συνθέτης αφιέρωσε το έργο στον Νικολάι Μέντνερ. Τη χρονιά που ακολούθησε, ο Μέντνερ ανταπέδωσε την αφιέρωση στον Ραχμάνινοφ, με το Δεύτερο Κοντσέρτο του για πιάνο. Σε σύγκριση με τα προηγούμενα κοντσέρτα για πιάνο, το Τέταρτο Κοντσέρτο παρουσιάζει ένα πιο αυστηρό και βαθύτερο τρόπο έκφρασης, αποτέλεσμα ίσως της επιρροής του Ραχμάνινοφ από τα έργα του Σκριάμπιν. Το φθινόπωρο του 1941 πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση της αναθεωρημένης έκδοσης του έργου και πάλι στη Φιλαδέλφεια, αυτή τη φορά με τον Ευγένιο Όρμαντυ στο πόντιουμ.
Στο δεύτερο μέρος του προγράμματος θα παρουσιαστεί η Συμφωνία αρ.4 σε ρε ελάσσονα, έργο 13, Β41 του Αντονίν Ντβόρζακ (1841-1904)
H τέταρτη συμφωνία του Ντβόρζακ συνετέθη μεταξύ Ιανουαρίου και Μαρτίου 1874. Το έργο φανερώνει την επιρροή του Βάγκνερ, αλλά και του Μπραμς στην ανάπτυξη των θεμάτων του. Το κύριο θέμα του δεύτερου μέρους θυμίζει την ατμόσφαιρα της όπερας «Τανχόιζερ» ενώ το τρίτο μέρος περιλαμβάνει απόσπασμα από την Εισαγωγή του έργου «Οι αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης».
Στη συνέχεια και οι δύο επιρροές μεταξύ άλλων, θα διαποτίσουν πολλά από τα επόμενα έργα του. Εδώ ο Ντβόρζακ δείχνει αληθινή μαεστρία στις επίσημες πτυχές της σύνθεσής του και επίσηςεμφανίζει μερικά από τα πρωτότυπα, ακόμη και μοναδικά μουσικά χαρακτηριστικά, τα οποία θα αναπτύξει περαιτέρω στα μελλοντικά του έργα.
Η πρώτη παρουσίαση μόνο του τρίτου μέρους πραγματοποιήθηκε στις 25 Μαΐου 1874 στη συναυλία της Εταιρείας Αναγνωστών της Ακαδημίας στην Πράγα υπό την διεύθυνση του Μπέντριχ Σμέτανα. Ο συνθέτης αναθεώρησε τη συμφωνία στα τέλη του 1887 και στις αρχές του 1888.
Η πρώτη παρουσίαση μόνο του τρίτου μέρους πραγματοποιήθηκε στις 25 Μαΐου 1874 στη συναυλία της Εταιρείας Αναγνωστών της Ακαδημίας στην Πράγα υπό την διεύθυνση του Μπέντριχ Σμέτανα. Ο συνθέτης αναθεώρησε τη συμφωνία στα τέλη του 1887 και στις αρχές του 1888.
Η πρώτη (μεταθανάτια) έκδοση της συμφωνίας δημοσιεύτηκε το 1912, και είναι πιθανό ότι αυτή η έκδοση διαφέρει σημαντικά από την πρωτότυπη παρτιτούρα του 1874. Είναι πιθανό επίσης ότι το τρίτο μέρος της συμφωνίας υπήρξε ως ανεξάρτητη σύνθεση, η οποία ολοκληρώθηκε πριν από τα υπόλοιπα μέρη και προστέθηκε στη συνέχεια σε αυτά. Η παλαιότερη νεορομαντική ατμόσφαιρα των συμφωνιών του είναι ακόμα παρούσα, αλλά στο σύνολό της, η σύνθεση φέρει ήδη το χαρακτηριστικό της καλλιτεχνικής ατομικότητας του συνθέτη.
Πρόγραμμα
Αιμιλίου Ριάδη: Μακεδονικές σκιές (Ενορχήστρωση: Βλαδίμηρου Συμεωνίδη)
Sergei Rachmaninoff : Κοντσέρτο για πιάνο αρ.4, έργο 40
Σολίστ – Παναγιώτης Τροχόπουλος
Antonin Dvořák : Συμφωνία αρ.4, έργο 13,Β.41 (38’)
Μουσική διεύθυνση – Βύρων Φιδετζής
Παραγωγή : Κ.Ε.Π.Α. Δήμου Βέροιας
Πληροφορίες – διάθεση καρτών ελεύθερης εισόδου: 3ος όροφος Χώρου Τεχνών, τηλ. 2331078100, 78101, 78113
Πρόγραμμα
Αιμιλίου Ριάδη: Μακεδονικές σκιές (Ενορχήστρωση: Βλαδίμηρου Συμεωνίδη)
Sergei Rachmaninoff : Κοντσέρτο για πιάνο αρ.4, έργο 40
Σολίστ – Παναγιώτης Τροχόπουλος
Antonin Dvořák : Συμφωνία αρ.4, έργο 13,Β.41 (38’)
Μουσική διεύθυνση – Βύρων Φιδετζής
Παραγωγή : Κ.Ε.Π.Α. Δήμου Βέροιας
Πληροφορίες – διάθεση καρτών ελεύθερης εισόδου: 3ος όροφος Χώρου Τεχνών, τηλ. 2331078100, 78101, 78113
ΘΕΛΟΥΜΕ ROCK N' ROLL ΜΠΑΝΤΕΣ ΚΑΙ HIP-HOP . ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΔΙΟΡΓΑΝΩΝΕΤΕ ΕΙΝΑΙ ΑΝΟΥΣΙΑ . ΔΕΝ ΘΑ ΡΘΕΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΝΑ ΤΑ ΔΕΙ. ΚΟΙΝΩΣ ΜΠΟΥΡΔΕΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφή