Η κατανάλωση αυξάνεται στο «σταμάτα-ξεκίνα» του μποτιλιαρίσματος, προκαλώντας ακόμα και τον διπλασιασμό του ήδη υψηλού κόστους μετακίνησης. Αν για παράδειγμα ένα αυτοκίνητο καταναλώνει περίπου 7 λίτρα/100 χλμ. σε αστικές συνθήκες, τότε σε ένα μποτιλιάρισμα η συγκεκριμένη τιμή μπορεί να ξεπεράσει ακόμα και τα 12 λίτρα/100 χλμ.
Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι το κόστος των 14 ευρώ/100 χλμ. αυξάνεται στα 24 ευρώ/100 χλμ. αγγίζοντας τα όρια του… διπλασιασμού.
Την ίδια στιγμή, βέβαια, το συχνό "σταμάτα-ξεκίνα" σε συνδυασμό με τις μικρές αποστάσεις που διανύουν τα αυτοκίνητα στο αστικό περιβάλλον «επιταχύνει» το ρυθμό φθοράς σε συγκεκριμένα μηχανικά μέρη και εξαρτήματα με αποτέλεσμα να προκύπτουν και κάποιες βλάβες που μπορεί να μας πιάσουν απροετοίμαστους. Ας δούμε λοιπόν ποια είναι αυτά τα μέρη που επιβαρύνονται και πρέπει να έχουμε περισσότερο το νου μας ώστε να μην βρεθούμε προ εκπλήξεων.
Δίσκοι συμπλέκτη
Σε ένα μποτιλιάρισμα σταματάμε και ξεκινάμε εκ νέου το αυτοκίνητο μας δεκάδες φορές περισσότερες σε σχέση με το αν κάναμε την ίδια διαδρομή χωρίς να υπάρχει αυξημένος κυκλοφοριακός φόρτος. Το πρώτο πράγμα που επιβαρύνει στο αυτοκίνητο μας το μποτιλιάρισμα είναι ο συμπλέκτης, ο οποίος και φθείρεται πολύ πιο γρήγορα σε αυτό το περιβάλλον «εργασίας» λόγω της σημαντικά συχνότερης χρήσης του.
Πέρα λοιπόν από την «ευγένεια» που πρέπει να δείχνουμε κατά τη χρήση ώστε να αυξήσουμε τη διάρκεια ζωής του συμπλέκτη μας, θα πρέπει να προσέχουμε και για τυχόν πατινάρισμα, όταν δηλαδή πατάμε το γκάζι με επιλεγμένη ταχύτητα και χωρίς το αυτοκίνητο να επιταχύνει, οι στροφές του κινητήρα ανεβαίνουν ελαφρώς.
Το ελαφρύ πατινάρισμα μας δείχνει ότι ο συμπλέκτης έχει φτάσει στο τέλος της ζωής του και ότι θα πρέπει να το αντικαταστήσουμε σύντομα για να μην μας «αφήσει» απροειδοποίητα στο δρόμο.
Σύστημα πέδησης
Στο αστικό περιβάλλον, για τους ίδιος λόγους με τον συμπλέκτη, το σύστημα πέδησης του αυτοκινήτου μας χρησιμοποιείται επίσης με πολύ μεγαλύτερη συχνότητα από ό,τι σε φυσιολογικές συνθήκες οδήγησης.
Οι συχνές επιβραδύνσεις με μικρές ταχύτητες μπορεί να μην ταλαιπωρούν ιδιαίτερα τους δίσκους και τα υγρά του κυκλώματος των φρένων αλλά επιβαρύνουν τη φθορά που παρουσιάζουν τα τακάκια μας.
Προσέχουμε λοιπόν ώστε τα τακάκια μας να έχουν την απαραίτητη πάστα γιατί σε αντίθετη περίπτωση, τα φαγωμένα τακάκια μπορεί να χαράξουν και να προκαλέσουν βλάβη στους δίσκους.
Θερμικά φορτία
Ειδικά τις ημέρες με υψηλές θερμοκρασίες -τουλάχιστον όλη την καλοκαιρινή σεζόν στην Ελλάδα- ο κινητήρας του αυτοκινήτου μας έρχεται αντιμέτωπος με αντίστοιχα υψηλά θερμικά φορτία, τα οποία και πρέπει να διαχειριστεί μέσω του κυκλώματος ψύξης.
Τα αυτοκίνητα σχεδιάζονται φυσικά για να μπορούν να αντιμετωπίσουν με επιτυχία και αυτές τις συνθήκες, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούν να παρουσιαστούν βλάβες στο κύκλωμα ψύξης, ειδικά στα παλιότερα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους δρόμους, με κάποια τσιμούχα ή κολάρο να... «παραδίδουν πνεύμα».
Φίλτρο μικροσωματιδίων DPF
Το φίλτρο συγκράτησης μικροσωματιδίων (Diesel Particulate Filter) είναι και εκείνο που φροντίζει να συγκρατεί τα μεγαλύτερα σε μέγεθος σωματίδια που προκύπτουν από την ατελή καύση του πετρελαίου (αιθάλη) και τα αποτρέπουν από το να φτάσουν στην ατμόσφαιρα.
Στο ασφυκτικό περιβάλλον της πόλης το DPF φίλτρο έχει την τάση να μπουκώνει από τον όγκο των σωματιδίων που μαζεύει και αυτό είναι κάτι που δεν πρέπει να αμελούμε καθώς μπορεί να οδηγήσει στην καταστροφή του, κάτι που συνεπάγεται και μια ιδιαίτερα δαπανηρή αντικατάσταση, ενώ ζημιά από αυτό μπορεί να πάθει και ο ίδιος ο κινητήρας.
Προσέχουμε λοιπόν ώστε τα τακάκια μας να έχουν την απαραίτητη πάστα γιατί σε αντίθετη περίπτωση, τα φαγωμένα τακάκια μπορεί να χαράξουν και να προκαλέσουν βλάβη στους δίσκους.
Θερμικά φορτία
Ειδικά τις ημέρες με υψηλές θερμοκρασίες -τουλάχιστον όλη την καλοκαιρινή σεζόν στην Ελλάδα- ο κινητήρας του αυτοκινήτου μας έρχεται αντιμέτωπος με αντίστοιχα υψηλά θερμικά φορτία, τα οποία και πρέπει να διαχειριστεί μέσω του κυκλώματος ψύξης.
Τα αυτοκίνητα σχεδιάζονται φυσικά για να μπορούν να αντιμετωπίσουν με επιτυχία και αυτές τις συνθήκες, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούν να παρουσιαστούν βλάβες στο κύκλωμα ψύξης, ειδικά στα παλιότερα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους δρόμους, με κάποια τσιμούχα ή κολάρο να... «παραδίδουν πνεύμα».
Φίλτρο μικροσωματιδίων DPF
Το φίλτρο συγκράτησης μικροσωματιδίων (Diesel Particulate Filter) είναι και εκείνο που φροντίζει να συγκρατεί τα μεγαλύτερα σε μέγεθος σωματίδια που προκύπτουν από την ατελή καύση του πετρελαίου (αιθάλη) και τα αποτρέπουν από το να φτάσουν στην ατμόσφαιρα.
Στο ασφυκτικό περιβάλλον της πόλης το DPF φίλτρο έχει την τάση να μπουκώνει από τον όγκο των σωματιδίων που μαζεύει και αυτό είναι κάτι που δεν πρέπει να αμελούμε καθώς μπορεί να οδηγήσει στην καταστροφή του, κάτι που συνεπάγεται και μια ιδιαίτερα δαπανηρή αντικατάσταση, ενώ ζημιά από αυτό μπορεί να πάθει και ο ίδιος ο κινητήρας.
Για να βοηθήσουμε το φίλτρο DPF του αυτοκινήτου μας να αναγεννηθεί και να παίξουμε σωστά τον δικό μας ρόλο στη συντήρηση του, αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι οδηγούμε το αυτοκίνητο μας σε ανοιχτό δρόμο με μεγαλύτερη ταχύτητα από εκείνη που αναπτύσσουμε στην πόλη κάθε 1.000 χλμ. και έτσι θα αποφύγουμε κάποια βλάβη που σίγουρα θα μετανιώσουμε.
Φίλτρα καμπίνας
Αν μη τι άλλο, οι ρύποι που υπάρχουν στην ατμόσφαιρα μιας πόλης είναι σημαντικά υψηλότεροι σε σχέση με εκείνους που παρατηρούνται στην εξοχή. Ένα από τα σημεία του αυτοκινήτου μας που το... «γνωρίζει» αυτό πολύ καλά είναι τα φίλτρα που μπορεί να υπάρχουν στην καμπίνα και φροντίζουν για τον καθαρισμό του αέρα εντός αυτής. Μειωμένη ροή αέρα από το κλιματιστικό, αυξημένος θόρυβος λειτουργίας του air condition και ασυνήθιστες μυρωδιές είναι τα σημάδια που μας δείχνουν ότι ήρθε η ώρα να αλλάξομε το φίλτρο στην καμπίνα μας.
Φίλτρα καμπίνας
Αν μη τι άλλο, οι ρύποι που υπάρχουν στην ατμόσφαιρα μιας πόλης είναι σημαντικά υψηλότεροι σε σχέση με εκείνους που παρατηρούνται στην εξοχή. Ένα από τα σημεία του αυτοκινήτου μας που το... «γνωρίζει» αυτό πολύ καλά είναι τα φίλτρα που μπορεί να υπάρχουν στην καμπίνα και φροντίζουν για τον καθαρισμό του αέρα εντός αυτής. Μειωμένη ροή αέρα από το κλιματιστικό, αυξημένος θόρυβος λειτουργίας του air condition και ασυνήθιστες μυρωδιές είναι τα σημάδια που μας δείχνουν ότι ήρθε η ώρα να αλλάξομε το φίλτρο στην καμπίνα μας.
Σε περιβάλλον πόλης η μίζα του αυτοκινήτου μας επιβαρύνεται περισσότερο μοτέρ αφού καλείται να εκκινήσει συχνότερα και τον κινητήρα. Μάλιστα ειδικά για τα συστήματα start-stop πρώτης γενιάς η επιβάρυνση της παραδοσιακής μίζας είναι σημαντικά υψηλότερη, ενώ υψηλότερη είναι και η φθορά της αν έχουμε στην κατοχή μας παλιότερης τεχνολογίας μοντέλο χωρίς start-stop και σβήνουμε επί τούτου τον κινητήρα μας στο μποτιλιάρισμα για να γλιτώσουμε κατανάλωση καυσίμου και εκπομπές ρύπων. Μια μίζα που αρνείται να «γυρίσει» εύκολα μας δείχνει ότι τα καρβουνάκια της δεν βρίσκονται στην καλύτερη δυνατή κατάσταση και η ώρα της αντικατάστασης πλησιάζει.
Η χαμηλή τάση της μπαταρίας του αυτοκινήτου μας είναι από τις συχνότερες «βλάβες» που παρουσιάζει ένα αυτοκίνητο, ειδικά αν κινείται στους δρόμους της πόλης. Οι χαμηλές ταχύτητες και οι μικρές αποστάσεις κίνησης, σε συνδυασμό με τη χρήση air condition δεν ευνοούν τη μακροζωία της μπαταρίας αφού σε αρκετές περιπτώσεις δεν υπάρχει αρκετός χρόνος για να φορτίσει σωστά.
Έτσι μειώνεται η διάρκεια ζωής της με τη μίζα μου γυρνά «νωχελικά» να είναι το πρώτο σημάδι που μας προειδοποιεί ότι πρέπει να την φορτίσουμε σωστά, ή αν αυτό δεν είναι αρκετό, να προχωρήσουμε στην αντικατάστασή της.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.