Οι καλοκαιρινές διακοπές, για κάθε παιδί σχολικής ηλικίας, είναι η συναρπαστικότερη περίοδος του χρόνου. Τέρμα το σχολείο, τέρμα οι εργασίες, τέρμα οι υποχρεώσεις… Παιχνίδι, ξεγνοιασιά και πάλι παιχνίδι! Ωστόσο, στα παιδιά με ΔΕΠΥ, η απουσία προγράμματος και η ανατροπή της καθημερινής ρουτίνας μπορούν να επιδράσουν αρνητικά, αποσυντονίζοντας το παιδί και κάνοντας το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς, τον Σεπτέμβριο, μια δύσκολη υπόθεση…
Τι μπορούμε να κάνουμε;
Τηρούμε καθημερινή ρουτίνα. Η διατήρηση μίας καθημερινής ρουτίνας (ώρα πρωινού ξυπνήματος, μεσημεριανής ξεκούρασης, βραδινού ύπνου και γευμάτων) την περίοδο των διακοπών -παρότι διαφοροποιημένη από εκείνη της χειμωνιάτικης περιόδου-, δημιουργεί μία συγκεκριμένη, προβλέψιμη και επαναλαμβανόμενη δομή που είναι σημαντικός παράγοντας για τη διατήρηση της ηρεμίας και της αίσθησης σταθερότητας στα παιδιά με ΔΕΠΥ.
Εφαρμόζουμε ημερήσιο πρόγραμμα δραστηριοτήτων. Η αδράνεια, η ανία, η έλλειψη ενδιαφερόντων δημιουργούν ένταση και εκνευρισμό στα παιδιά. Διαμορφώστε, μαζί με το παιδί, ένα πλάνο καθημερινών δραστηριοτήτων, εντός και εκτός σπιτιού, ανάλογα με την ηλικία και τα ενδιαφέροντα του (ζωγραφική, παιχνίδι στον υπολογιστή, διάβασμα εξωσχολικών βιβλίων, φροντίδα του κατοικίδιου ζώου ή βόλτα στο πάρκο, ποδήλατο, μπάνιο στη θάλασσα κ.λπ.). Μην παραλείψετε να προσθέσετε και δραστηριότητες για όλη την οικογένεια, στο βαθμό και στη συχνότητα που αυτό είναι εφικτό.
Δίνουμε έμφαση στις εξωτερικές δραστηριότητες. Εξαιρετικά σημαντικές, ειδικά για τα παιδιά με Υπερκινητικότητα, καθώς αποτελούν διέξοδο εκτόνωσης της πλεονάζουσας ενέργειας αλλά, ταυτόχρονα, και αντικείμενο πνευματικής προσήλωσης.
Δεν ξεχνούμε τα μαθήματα! Γλώσσα και μαθηματικά, τα βασικά μαθήματα κάθε τάξης, δεν ανήκουν αποκλειστικά στη σχολική αίθουσα! Εντάξτε τα με έξυπνους και δημιουργικούς τρόπους στην καθημερινότητα του παιδιού, είτε μέσω παιχνιδιού είτε μέσω δημιουργικών ασκήσεων/δραστηριοτήτων. Εδώ, η χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή μπορεί να φανεί πολύ χρήσιμη.
Στόχοι & ανταμοιβή! Συνεχίζουμε την εφαρμογή απόδοσης ανταμοιβής για κάθε μικρό στόχο που πετυχαίνει το παιδί μας, προσφέροντάς του κίνητρα: ένα σπέσιαλ παγωτό με την ολοκλήρωση ενός κεφαλαίου από το εξωσχολικό βιβλίο του, στο τέλος κάθε εβδομάδας, μία ώρα επιπλέον στον υπολογιστή κάθε Σάββατο για το συμμάζεμα των παιχνιδιών του, κλπ..
Δίνοντας στο παιδί ευκαιρίες να ξεκουραστεί και να χαλαρώσει χωρίς, ωστόσο, να βγει από το πλαίσιο της σταθερότητας που χτίζει μέσα στο χειμώνα, θα το βοηθήσετε να έχει απολαύσει το καλοκαιρινό του διάλειμμα και να είναι έτοιμο όταν έρθει η ώρα να επιστρέψει στο σχολείο.
Τι μπορούμε να κάνουμε;
Τηρούμε καθημερινή ρουτίνα. Η διατήρηση μίας καθημερινής ρουτίνας (ώρα πρωινού ξυπνήματος, μεσημεριανής ξεκούρασης, βραδινού ύπνου και γευμάτων) την περίοδο των διακοπών -παρότι διαφοροποιημένη από εκείνη της χειμωνιάτικης περιόδου-, δημιουργεί μία συγκεκριμένη, προβλέψιμη και επαναλαμβανόμενη δομή που είναι σημαντικός παράγοντας για τη διατήρηση της ηρεμίας και της αίσθησης σταθερότητας στα παιδιά με ΔΕΠΥ.
Εφαρμόζουμε ημερήσιο πρόγραμμα δραστηριοτήτων. Η αδράνεια, η ανία, η έλλειψη ενδιαφερόντων δημιουργούν ένταση και εκνευρισμό στα παιδιά. Διαμορφώστε, μαζί με το παιδί, ένα πλάνο καθημερινών δραστηριοτήτων, εντός και εκτός σπιτιού, ανάλογα με την ηλικία και τα ενδιαφέροντα του (ζωγραφική, παιχνίδι στον υπολογιστή, διάβασμα εξωσχολικών βιβλίων, φροντίδα του κατοικίδιου ζώου ή βόλτα στο πάρκο, ποδήλατο, μπάνιο στη θάλασσα κ.λπ.). Μην παραλείψετε να προσθέσετε και δραστηριότητες για όλη την οικογένεια, στο βαθμό και στη συχνότητα που αυτό είναι εφικτό.
Δίνουμε έμφαση στις εξωτερικές δραστηριότητες. Εξαιρετικά σημαντικές, ειδικά για τα παιδιά με Υπερκινητικότητα, καθώς αποτελούν διέξοδο εκτόνωσης της πλεονάζουσας ενέργειας αλλά, ταυτόχρονα, και αντικείμενο πνευματικής προσήλωσης.
Δεν ξεχνούμε τα μαθήματα! Γλώσσα και μαθηματικά, τα βασικά μαθήματα κάθε τάξης, δεν ανήκουν αποκλειστικά στη σχολική αίθουσα! Εντάξτε τα με έξυπνους και δημιουργικούς τρόπους στην καθημερινότητα του παιδιού, είτε μέσω παιχνιδιού είτε μέσω δημιουργικών ασκήσεων/δραστηριοτήτων. Εδώ, η χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή μπορεί να φανεί πολύ χρήσιμη.
Στόχοι & ανταμοιβή! Συνεχίζουμε την εφαρμογή απόδοσης ανταμοιβής για κάθε μικρό στόχο που πετυχαίνει το παιδί μας, προσφέροντάς του κίνητρα: ένα σπέσιαλ παγωτό με την ολοκλήρωση ενός κεφαλαίου από το εξωσχολικό βιβλίο του, στο τέλος κάθε εβδομάδας, μία ώρα επιπλέον στον υπολογιστή κάθε Σάββατο για το συμμάζεμα των παιχνιδιών του, κλπ..
Δίνοντας στο παιδί ευκαιρίες να ξεκουραστεί και να χαλαρώσει χωρίς, ωστόσο, να βγει από το πλαίσιο της σταθερότητας που χτίζει μέσα στο χειμώνα, θα το βοηθήσετε να έχει απολαύσει το καλοκαιρινό του διάλειμμα και να είναι έτοιμο όταν έρθει η ώρα να επιστρέψει στο σχολείο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.