Quantcast

http://picasion.com/
http://picasion.com/
http://picasion.com/

Με διηγήματα του Βικέλα η «εγκαινιάζεται» η Πειραματική Σκηνή του ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας

Την Παρασκευή 1/4 η πρεμιέρα στη σκηνή του Χώρου Τεχνών
Με δύο διηγήματα του Δημητρίου Βικέλα «Ανάμνησις» και «Ο παπα - Νάρκισσος», εγκαινιάζει την λειτουργία της η Πειραματική Σκηνή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας, δίνοντας την ευκαιρία σε δύο νέους σκηνοθέτες, μαθητές του Σχολείου Σκηνοθεσίας, τον Κωνσταντίνο Ντομουχτσή και τον Βασίλειο Γαλουτζή, να αναλάβουν τις πρώτες επαγγελματικές απόπειρες στο θέατρο. Με την παράσταση να κάνει πρεμιέρα την Παρασκευή 1 Απριλίου στη σκηνή του Χώρου Τεχνών, οι ηθοποιοί και συντελεστές της παραχώρησαν συνέντευξη τύπου στα τοπικά ΜΜΕ. Στο πάνελ της συνέντευξης, ο πρόεδρος και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ, Δημήτρης Πυρινός και Γιάννης Παρασκευόπουλος αντίστοιχα.


Ο Δημήτρης Πυρινός αναφέρθηκε στον Δημήτριο Βικέλα, έναν εξαίρετο διανοούμενο, πολύ καλό λογοτέχνη, φωτισμένο πνεύμα, ευγενή άνθρωπο και τίμιο έμπορο, όπως τον χαρακτήρισε. «Ένας λόγος που τα έργα του δεν έγιναν τόσο γνωστά, είναι γιατί η γλώσσα που χρησιμοποίησε, κάτι ανάμεσα σε καθαρεύουσα και δημοτική, επιλέγοντας έτσι την οδό της ισορροπίας που λίγοι μπορεί να υποστηρίξουν, δεν ήταν αποδεκτή, τόσο από τους δημοτικιστές της εποχής όσο και από τους υπέρμαχους της καθαρεύουσας».


Σχετικά με την νέα Πειραματική Σκηνή, ο κ Πυρινός είπε πως δίνεται η ευκαιρία σε μαθητές του Σχολείου Σκηνοθεσίας και σε νέους καλλιτέχνες, να αναλάβουν τις πρώτες τους επαγγελματικές απόπειρες στο θέατρο. «Στόχος της Πειραματικής Σκηνής είναι να αναδείξει νέους δημιουργούς και να επικοινωνήσει με το κοινό την ερευνά τους πάνω στην τέχνη του θεάτρου. Υποχρέωση των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. είναι να ανοίγουν τις πόρτες στους νέους δημιουργούς προσφέροντάς τους τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία επαγγελματικών παραστάσεων», σημείωσε.


Σχετικά με την παράσταση, ο πρόεδρος είπε πως η σκηνική απόδοση των διηγημάτων του Δημητρίου Βικέλα ανατέθηκε σε δύο νέους σκηνοθέτες ως η πρώτη τους επαγγελματική σκηνοθεσία. «Οι δύο σκηνοθέτες βιώνοντας το φόβο στην πραγματικότητα μιας Ελλάδας που αλλάζει μετά την οικονομική κρίση, βιώνοντας την επίδραση σε αυτήν της πανδημίας covid - 19 και του πολέμου πρόσφατα, αναλαμβάνουν να σκηνοθετήσουν τα διηγήματα που οι πρωταγωνιστές τους βιώνουν τους ίδιους φόβους, της αρρώστιας, του θανάτου.

Το έργο υπόσχεται να συγκλονίσει όποιον το παρακολουθήσει. Ο θεατής ζει το έργο, δεν το παρακολουθεί απλά. Οι ηθοποιοί δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους, ενώ αυτό που κάνει τη διαφορά είναι η υπέροχη γλώσσα. Το έργο είναι μια αφορμή να αναδειχθεί ο Βικέλας για το σπουδαίο λογοτεχνικό του έργο», ανέφερε ο κ. Πυρινός.


Από την πλευρά του ο Γιάννης Παρασκευόπουλος, αναφέρθηκε στην Πειραματική Σκηνή και το πώς προέκυψε η ανάγκη της παράστασης. Όπως είπε, η Πειραματική Σκηνή δημιουργήθηκε έχοντας ένα υλικό που προέκυψε από το Σχολείο Σκηνοθεσίας, με κεντρικότερο στόχο να υπάρχει έρευνα για την τέχνη του θεάτρου σήμερα και να μπορεί να δοθεί χώρος έκφρασης σε νέους δημιουργούς. «Να τους προσφέρει το ΔΗΠΕΘΕ τις προϋποθέσεις ώστε να μπορέσει να γίνει μια σωστή επαγγελματική δουλειά, κάτι που πιστεύω πως πρέπει να είναι στόχος των ΔΗΠΕΘΕ. Ήθελα αυτή τη χρονιά να δοθεί μια έμφαση στους δημιουργούς της περιοχής. Η εκκίνηση ήταν να βρεθούν έργα ανθρώπων από την Ημαθία και οδηγηθήκαμε στον Βικέλα. Η επιτυχία που έχει η πρόθεση της συγκεκριμένης δουλειάς και ο πρώτος στόχος είναι, η Πειραματική Σκηνή να δημιουργήσει μια γέφυρα που συνδέει έναν από τους πρώτους λογοτέχνες της περιοχής, με τους δύο καινούριους σκηνοθέτες της περιοχής», ανέφερε ο κ. Παρασκευόπουλος.


Εξέφρασε την συγκίνησή του για το πώς οι δύο νέοι σκηνοθέτες πήραν τα κείμενα του Βικέλα και τα απέδωσαν στο σήμερα, ενώ χαρακτήρισε όλη την προσπάθεια ένα πείραμα. «Έχουμε τα στοιχεία και μια γερή πρώτη ύλη και μέχρι να εκτεθεί δεν ξέρουμε τι γίνεται», συμπλήρωσε. Τέλος, είπε πως η παράσταση ανοίγει έναν δρόμο για τη σκηνική πραγμάτωση του Βικέλα.


Τον λόγο πήρε στη συνέχεια ο Κωνσταντίνος Ντομουχτσής, σκηνοθέτης του διηγήματος «Ανάμνησις», λέγοντας πως τα κείμενα του Βικέλα συγκινούν, κάτι που είναι και η πρόθεση της παράστασης. Χαρακτήρισε την παράσταση ένα μεγάλο challenge, καθώς ήταν η πρώτη μου επαγγελματική δουλειά με ένα κείμενο σε ιδιαίτερη γλώσσα που πρέπει να ακουστεί και να μπορέσει να το παρακολουθήσει θεατής κάθε ηλικίας.


Παίρνοντας τον λόγο ο Βασίλειος Γαλουτζής, σκηνοθέτης του διηγήματος «Ο παπα - Νάρκισσος», ευχαρίστησε τον πρόεδρο και τον διευθυντή του ΔΗΠΕΘΕ, ο οποίος όπως είπε έδωσε ένα πλαίσιο οικογενείας για δύο νέους ανθρώπους και τους συντελεστές, ώστε να έχουμε την άνεση και αυτοπεποίθηση για να δημιουργήσουμε και να εκφραστούμε. Ήταν μια ευκαιρία να έρθω κοντά με έναν πεζογράφο με μεγάλη δύναμη ο οποίος δεν έχει αναγνωριστεί αρκετά στην Ελλάδα.


Σχετικά με τους ηθοποιούς είπε πως παιρνούν έναν άθλο και με αυταπάρνηση βούτηξαν στις μεγάλες προκλήσεις, του να ενσαρκώσουν δύο διηγήματα, να πραγματευτούν μια υπέροχη γλώσσα και να τα φέρουν πιο κοντά στην κοινωνία που τα έχει ανάγκη.


Τον λόγο πήραν στη συνέχεια οι ηθοποιοί της παράστασης, που αναφέρθηκαν κυρίως στο πώς βίωσαν την επαφή με την ιδιαίτερη αυτή γλώσσα, λέγοντας πως πρόκειται για μια γλώσσα ανάγλυφη και στέρεα, που στόχος ήταν να την καταλάβει το κοινό. Κάθε λέξη είναι από μόνη της μια εικόνα, ένας ογκόλιθος, ένα ταξίδι. Είμαστε τυχεροί που ήρθαμε σε επαφή με τα κείμενα του Βικέλα», είπαν μεταξύ άλλων οι ηθοποιοί.

Δείτε φωτογραφίες, λίγα λόγια για το έργο, τους συντελεστές και το πρόγραμμα των παραστάσεων:















Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Ντομουχτσής, Βασίλειος Γαλουτζής
Σκηνικά - Κοστούμια: Δημήτρης Γεωργόπουλος
Κινησιολογία: Αφροδίτη Γεωργιάδου
Φωτισμοί: Αντώνης Στεφανόπουλος
Φωτογραφίες: Τάσος Θώμογλου
Promo video - μοντάζ: Παύλος Τσανακτσίδης
Επιμέλεια μουσικής - βοηθός σκηνοθέτη: Τρύφων Λάζος
Επικοινωνία: Κατερίνα Γρηγοριάδου
Ηχολήπτης: Αλέξανδρος Καροτσέρης
Ηλεκτρολόγος - φωτιστής: Γιώργος Βέγκος

Ηθοποιοί: Λάζαρος Γιαννακόπουλος, Μαρία Καραγκιοζίδου, Φανή Κονδάρα, Σταυρούλα Κουλούρη, Μαρία Νεφέλη Παρασκευοπούλου

Παραγωγή: ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας
Πρεμιέρα: Παρασκευή 1 Απριλίου 2022, ώρα 9μ.μ.
Θέατρο: Σκηνή Χώρου Τεχνών

Εισιτήρια: 10€ και 8€ τα εκπτωτικά (μαθητικά, φοιτητικά, ΑμΕΑ, ανέργων και άνω των 65) κάθε Πέμπτη κοινωνικό εισιτήριο: 5€

Αγορά εισιτηρίων
Online:https://www.ticketservices.gr, τηλεφωνικά: 2107234567 καθημερινά όλο το 24ωρο και τις ημέρες των παραστάσεων έως τις 6μ.μ.

Τις ημέρες των παραστάσεων 6μ.μ. - 9μ.μ. από το ταμείο του θεάτρου (φουαγιέ Αντωνιάδειας Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών)

*Όλες οι παραστάσεις είναι αμιγείς (με πιστοποιητικό εμβολιασμού ή νόσησης).

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ

Παρασκευή 1 Απριλίου, ώρα 9μ.μ.
Σάββατο 2 Απριλίου, ώρα 9μ.μ.
Κυριακή 3 Απριλίου, ώρα 7μ.μ.
Πέμπτη 7 Απριλίου, ώρα 9μ.μ.
Παρασκευή 8 Απριλίου, ώρα 9μ.μ.
Σάββατο 9 Απριλίου, ώρα 9μ.μ.
Κυριακή 10 Απριλίου, ώρα 7μ.μ.
Πέμπτη 14 Απριλίου, ώρα 9μ.μ.
Παρασκευή 15 Απριλίου, ώρα 9μ.μ.
Σάββατο 16 Απριλίου, ώρα 9μ.μ.
Κυριακή 17 Απριλίου, ώρα 7μ.μ.


Το έργο

Ενδημία, επιδημία και πανδημία είναι όροι ομόρριζοι που υπήρχαν στο λεξιλόγιο των αρχαίων Ελλήνων, αποδίδοντας έναν αόρατο εχθρό, που απειλούσε με εξάπλωση έναν συγκεκριμένο δήμο (εν-δημία), το σύνολο του δήμου με τη μορφή ανεξέλεγκτου εισβολέα (επί-δημία) ή και το σύνολο των όμορων, και μη, δήμων (παν-δημία). Έναν αόρατο εχθρό που έσπερνε το φόβο. Τον ίδιο φόβο που βιώνουμε και σήμερα…
Στο διήγημα "Ανάμνησις" κυριαρχεί ο φόβος του θανάτου μιας νεαρής γυναικείας παρουσίας που επισκίασε την ψυχή του συνταξιδιώτη της, του Δημήτριου Βικέλα. Ο καιρός, οι συνθήκες, οι άνθρωποι κοντά της, παραδομένοι στην ασθένεια οδηγούν τη νέα μακριά από αυτά που θα θελε να δει και να ζήσει. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ακολουθούμε τη πορεία της νέας προς το τελικό και τραγικό προορισμό της καθώς και την έντονη σύνδεση και αγωνία του Βικέλα με αυτήν. «Τι κοινόν μεταξύ εκείνης και εμού;» αναρωτιέται ο Βικέλας… γιατί μετά από τόσα χρόνια αυτή η ανάμνηση παίρνει ζωή ανάμεσα στα διηγήματα του; τι κάνει αυτή την ανάμνηση τόσο δυνατή σήμερα;

Στο διήγημα «Ο παπα-Νάρκισσος» επίσης  κυριαρχεί ο φόβος του θανάτου.  Ένας ασθενής λεπρός που μένει μόνος, εξόριστος, σε ένα ερημητήριο, μακριά από την κοινωνία, έχοντας την φροντίδα ενός και μόνο γέροντα φιλάνθρωπου και όλους εκείνους τους ανθρώπινους φόβους, του νεαρού ιερέα, του παπα- Νάρκισσου, που για πρώτη φορά θα βρεθεί δίπλα σε λεπρό, για πρώτη φορά θα βρεθεί δίπλα σε άνθρωπο που ψυχορραγεί, προκειμένου να τον μεταλάβει πριν το θάνατό του.

Σε πόσα πολλά σημεία μπορεί να ταυτιστεί ο θεατής με τον προβληματισμό του συγγραφέα. Η συγκυρία ότι ανεβαίνει σε μια εποχή πανδημίας, βάζει απευθείας τον θεατή στην ατμόσφαιρα της γενικευμένης ασθένειας, του ομαδικού φόβου, της απειλής και του προβληματισμού. Ο Δημήτριος Βικέλας υπερασπίζεται την φιλανθρωπία και την αγάπη έναντι στην απομόνωση και την αποστροφή στην ασθένεια σε μία αλεξίθυμη κοινωνία. 

Η παράσταση

Η σκηνική απόδοση των διηγημάτων του Δημητρίου Βικέλα «Ανάμνησις» και «Ο παπα - Νάρκισσος» ανατέθηκε σε δύο νέους σκηνοθέτες ως η πρώτη τους επαγγελματική σκηνοθεσία. Οι δύο σκηνοθέτες βιώνοντας το φόβο στην πραγματικότητα μιας Ελλάδας που αλλάζει μετά την οικονομική κρίση, βιώνοντας την επίδραση σε αυτήν της πανδημίας covid - 19 και του πολέμου πρόσφατα, αναλαμβάνουν να σκηνοθετήσουν τα διηγήματα ενός μεγάλου συγγραφέα, που ο πατέρας του κατάγεται από τη Βέροια και κατά δήλωσή του αυτήν νιώθει πατρίδα του, καθώς εκεί συγκεντρώνονται όλες οι οικογενειακές του παραδόσεις. Τα διηγήματά του αναφέρονται στην νεοελληνική πραγματικότητα και στους χαρακτήρες των νεοελλήνων μιας Ελλάδας που αλλάζει αντίστοιχα. Όπως ο συγγραφέας μέσα από τα ταξίδια του γνωρίζει τον κόσμο και αυτό γίνεται η πνευματική του περιουσία, έτσι και η παράσταση μέσα από ένα ταξίδι μέσα από τους ανάγλυφους χαρακτήρες του συγγραφέα θέλει να γίνει συναισθηματική περιουσία των θεατών. 

2 σχόλια:

  1. Δεν θα έπρεπε να έχει και εισιτήριο πολυτέκνων;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. ΒΕΡΟΙΑΣ31 Μαρτίου 2022 στις 2:30 μ.μ.

    Ισχύει έκπτωση και για τους πολύτεκνους. Δεν έχει γραφτεί εκ παραδρομής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ