Της Δέσποινας Παπαγιαννούλη (μέλος ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Ημαθίας)
«Χόρεψε πάνω στο φτερό του καρχαρία. Παίξε στον άνεμο τη γλώσσα σου και πέρνα....». Μ’ αυτούς τους εμβληματικούς στίχους ξεκινάει το ποίημά του «Γυναίκα», ο ποιητής της θάλασσας, ο μεγάλος Νίκος Καββαδίας. Πρόκειται για προτροπές του ποιητή που εκφράζουν την απίθανη δύναμη της γυναίκας να κατορθώσει το ακατόρθωτο, να χορέψει πάνω στο φτερό του καρχαρία, να παίξει στον άνεμο τη γλώσσα της περιγελώντας τον ίδιο το θάνατο. Αυτή είναι η κοσμογονική δύναμη που δίνει ο ποιητής στη γυναίκα, αφού είναι ταγμένη να γεννάει το ίδιο το θαύμα της ζωής.
Κάνοντας μια μικρή αναφορά στο ιστορικό παρελθόν των γυναικών, επισημαίνει κανείς ότι η γυναίκα, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, παλεύει να σταθεί ισότιμα δίπλα στον άντρα. Από τη Σαπφώ και την τολμηρή Αγγλίδα της γραφής Μαίρη Σέλλεϊ αλλά και την εκπρόσωπο των «Μοντέρνων Καιρών» και συγγραφέα «Του Δεύτερου Φύλλου», τη Γαλλίδα Σιμόν ντε Μπωβουάρ, ως την Αμερικανίδα Χάριετ Μπίτσερ Στόου, συγγραφέα της καλύβας του Μπαρμπα-Θωμά» και τη Γερμανίδα Ρόζα Λούξεμπουργκ, εξέχουσα εκπρόσωπο της δημοκρατικής σοσιαλιστικής σκέψης που κυνηγήθηκε μέχρι θανάτου στην πατρίδα της, οι αγώνες των γυναικών έχουν διάρκεια και επιμονή.
Στη χώρα μας, στις 8 Μαρτίου του 1887, κυκλοφορεί το περιοδικό «Η εφημερίς των Κυριών» και σηματοδοτεί το ξεκίνημα του φεμινιστικού κινήματος στην Ελλάδα. Εκεί, αρθρογραφεί η εξαιρετική Ελένη Ουράνη, σύζυγος του ποιητή Κώστα Ουράνη με το ψευδώνυμο Άλκης Θρύλος. Ψυχή της «Εφημερίδος των Κυριών» η Καλλιρρόη Παρρέν.
Πίσω από το φεμινιστικό περιοδικό βρίσκονται, δυναμικά, γυναίκες που αρνούνται να αποτελούν μόνο «αντικείμενο επίδειξης» του πλούτου του συζύγου και θέλουν να γίνουν ορατές στο δημόσιο βίο με τις ιδέες και το λόγο τους αλλά και τη δική τους αλληλεγγύη στην πράξη, απέναντι στις γυναίκες των λαϊκών στρωμάτων.
Τον Απρίλη του 1944 η Κυβέρνηση του Βουνού δίνει το δικαίωμα και σε γυναίκες να αναδείξουν τα μέλη του «Εθνικού Συμβουλίου» (της Βουλής). Εκλέχτηκαν, τότε, 5 γυναίκες εθνοσύμβουλοι, σε σύνολο 207 εθνοσυμβούλων. Είναι οι πρώτες γυναίκες που μπήκαν στην πολιτική.
Γυναίκες ανά τους αιώνες, της ποίησης και της τέχνης, των ριζοσπαστικών αγώνων για τα αυτονόητα, γυναίκες κόρες, γυναίκες νοικοκυρές και σύζυγοι, νεαρές γυναίκες και φοιτήτριες γίνονται οι «Κατίνες» της δεκαετίας του ’90 και διαδηλώνουν φωνάζοντας τολμηρά συνθήματα, όπως το «Δεν είμαι του πατρός μου, δεν είμαι του ανδρός μου, θέλω να είμαι ο εαυτός μου».
Οι γυναίκες θέλουν να είναι ο εαυτός τους για να μεγαλώσουν παιδιά που θα είναι ο εαυτός τους, που θα είναι ελεύθερα και θα έχουν προσωπικότητα. Τις εμπνέει η σπουδαία, φεμινίστρια καθηγήτρια του ΑΠΘ, Ζώγια Χρονάκη που υπήρξε μπροστάρισσα σε μια ομάδα γυναικών και άφησε έντονα το αποτύπωμά της, στα φλέγοντα θέματα των έμφυλων ανισοτήτων.
Σήμερα, γνωρίζουμε καλά ότι τα αιτήματα για την ισότητα παραμένουν επίκαιρα όσο το παραγωγικό μοντέλο εστιάζει στα κέρδη των λίγων από την εκμετάλλευση των πολλών, όσο οι κυβερνήσεις επιμένουν ιδεοληπτικά να επιλέγουν να εφαρμόζουν νεοφιλελεύθερες πολιτικές, βάζοντας τα δικαιώματα και τις ζωές των ανθρώπων σε δεύτερη μοίρα. Σ’ αυτή την αέναη αλυσίδα εκμετάλλευσης οι γυναίκες παραμένουν ο αδύναμος κρίκος, οι φτωχότερες και οι πιο υπερ-εκμεταλλευόμενες.
Η σωρός από τις καταγγελίες για σεξουαλική κακοποίηση και βιασμούς που έρχονται στο φως και το κίνημα “MeToo” σημαδεύει και την φετινή επέτειο της Ημέρας της Γυναίκας. Ταυτόχρονα, παρατηρείται μία συνεχώς αυξανόμενη προώθηση της πατριαρχικής και άκρως σεξιστικής κουλτούρας από τα ΜΜΕ, που άκριτα αναπαράγουν τις ιδεοληψίες της κυρίαρχης πολιτικής τάξης.
Οι γυναίκες σήμερα είναι αυτές που πληρώνουν το μεγάλο τίμημα του πολέμου στην Ουκρανία. Είναι αυτές που άφησαν πίσω τους άνδρες και σπιτικό και πασχίζουν, στην προσφυγιά, να σώσουν τα παιδιά τους.
Οι γυναίκες είναι αυτές που ακόμη παλεύουν
- να καταργήσουν την επισφάλεια στους χώρους εργασίας, που διευκολύνει τις κακοποιητικές συμπεριφορές,
- να εξασφαλίσουν μαζικές και μόνιμες προσλήψεις στην υγεία, την παιδεία, την πρόνοια, τους δήμους και σε όλους εκείνους τους κρίσιμους τομείς που αναδείχθηκαν μέσα στην πανδημία,
- να διεκδικήσουν δομές που να είναι στήριγμα μιας συλλογικής απάντησης για κάθε περιστατικό παρενόχλησης, ώστε να μην στοχοποιούνται τα θύματα αλλά να βρίσκουν δικαίωση χωρίς να χρειάζεται να περάσουν χρόνια,
- να στηρίξουν τις γυναίκες-θύματα έμφυλης βίας, με ψυχολογική, νομική, πρακτική βοήθεια αλλά και τις γυναίκες-θύματα κακοποίησης και τράφικιγκ,
-να καταρρίψουν τα στερεότυπα που εγκλωβίζουν τους ανθρώπους, κάθε φύλου, σε ιδεολογίες και συμπεριφορές που τελικά στρέφονται ενάντια τους,
- να εξαλείψουν τις διακρίσεις και τον αποκλεισμό σε υγιείς αλλά και σε ανάπηρες γυναίκες αλλά και γυναίκες στην προσφυγιά που τα βιώνουν στο πολλαπλάσιο.
Η κατάρριψη των παραπάνω στερεοτύπων προϋποθέτει πληθώρα θεσμικών και νομικών αλλαγών αλλά και βαθιές τομές στο εκπαιδευτικό σύστημα. Προϋποθέτει ένταξη συμπεριληπτικής σεξουαλικής εκπαίδευσης σε όλη τη διάρκεια της σχολικής ζωής, σχολικά εγχειρίδια με συμπεριληπτική γλώσσα, ανάλογη εικονογράφηση και αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων. Προϋποθέτει την επανασύσταση της Γραμματείας Ισότητας των Φύλων ως αυτοτελή, διακριτή και ορατή κρατική δομή.
Η αυριανή μέρα σηματοδοτεί μια πιο δυναμική διεκδίκηση της γυναικείας παρουσίας στο χώρο της δημόσιας ζωής, της εργασίας, της πολιτικής. Μια πιο δυναμική παρουσία των γυναικών, σε όλους τους χώρους λήψης αποφάσεων αλλά και σε δράσεις που θα τις χαρακτηρίζει ο κινηματικός χαρακτήρας και η μαζικότητα.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και ο Πρόεδρός του Αλέξης Τσίπρας, με την ριζοσπαστική αλλά και απόλυτα ρεαλιστική πρόταση του 50/50, που κατατέθηκε προς ψήφιση στο Συνέδριο αυτό τον Απρίλιο, αναγνωρίζει έμπρακτα αυτή την ανάγκη ζωτικής σημασίας για την κοινωνία, καταργώντας τις έμφυλες ανισότητες και διεκδικώντας το αναφαίρετο δικαίωμα στην ισότητα.
Σήμερα, περισσότερο από ποτέ επανέρχεται δυνατά η παρουσία της Ρόζας Λούξεμπουργκ, μέσα από τους στίχους του αγαπημένου Μάνου Ελευθερίου:
«Μπλουζάκι Χίπικο και παντελόνι τζιν
και στην καρδιά ζωγραφισμένος ο Γκεβάρα.
Στα πορνοστάσια με ουίσκι και με τζιν
παίζουν αλέγκρο την καρδιά μου σε κιθάρα.
Άϊ, Ρόζα Λούξεμπουργκ, τι σούχω φυλαγμένα...»
Γιατί, η ισότητα μπορεί να είναι δικαίωμα αλλά δεν είναι, ακόμη, γεγονός.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ
-
H κηδεία του θα γίνει την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου και ώρα 12:00 μ.μ. στον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου στο
-
Έφυγε από την ζωή σε ηλικία μόλις 38 ετών η Αλεξάνδρα Ουλούμη. Η κηδεία της εκλιπούσης θα γίνει την Τρίτι 12 Νοεμβρίου 2024 και ώρα
-
Έφυγε από την ζωή η Σταυρούλα Διακουμάκου. Η κηδεία της εκλιπούσης θα γίνει την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2024 και ώρα 14:30, από τον Ιερό
-
Τροχαίο ατύχημα σημειώθηκε το μεσημέρι του του Σαββάτου 9, Νοεμβρίου 2024 στην Βέροια μεταξύ δύο αυτοκινήτων, ευτυχώς χωρίς
-
Πένθος για την οικογένεια του βουλευτή Ημαθίας Λάζαρο Τσαβδαρίδη, καθώς έφυγε σήμερα από την ζωή η μητέρα του Θωμαή Τσαβδαρίδου,
-
Η λίμνη στον "Ντβολιώτικο λάκκο" λίγο έξω από τα Ριζώματα είναι μια γωνιά φυσικής ομορφιάς που μοιάζει βγαλμένη από σκηνή
-
Δείτε πότε θα ανάψει! Το ημερολόγιο άρχισε να μετράει αντίστροφα τις ημέρες για τα
-
«Έφυγε» από την ζωή σε ηλικία 72 ετών η Βενετία Τζήμα. Η εκλιπούσα ταξίδεψε για την «Γειτονιά των Αγγέλων», βυθίζοντας στην θλίψη τα
-
Φωτιά ξέσπασε στα το απόγευμα της Δευτέρας 11 Νοεμβρίου 2024 στα Πιέρια Όρη, με το μέτωπο να είναι ορατό από την πόλη της Βέροιας.
-
Έφυγε από την ζωή σε ηλικία 46 ετών η δικηγόρος Ιφιγένεια Γιαννοπούλου. Η κηδεία της εκλιπούσης θα γίνει το Σάββατο 9
------
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι γυναίκες σήμερα είναι αυτές που πληρώνουν το μεγάλο τίμημα του πολέμου στην Ουκρανία. Είναι αυτές που άφησαν πίσω τους άνδρες και σπιτικό και πασχίζουν, στην προσφυγιά, να σώσουν τα παιδιά τους.
--------
ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΓΕΛΑΣΩ ΓΙΑΤΙ ΣΗΜΕΡΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΘΑΦΤΟΙ ΝΕΟΙ ΑΝΔΡΕΣ ΣΕ ΧΙΟΝΙΣΜΕΝΕΣ ΠΛΑΓΙΕΣ ,ΠΟΥ ΟΤΑΝ ΑΦΗΣΑΝ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΧΝΩΤΟ ΤΟΥΣ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟΝ ΑΔΙΚΟ ΚΟΣΜΟ ,ΕΙΧΑΝ ΕΝΑ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΣΤΑ ΣΚΑΣΜΕΝΑ ΧΕΙΛΗ ΤΟΥΣ,ΟΤΙ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥΣ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΑΣΦΑΛΗ ΣΕ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΧΩΡΑ .
Καλά είναι το φεμινιστικο κίνημα, τουλάχιστον στο πόλεμο της Ουκρανιας να βγάλει σκασμό(ΣΚΑΣΜΟ) γιατί δεν είναι η περίπτωση που μπορεί να εκμεταλλευτεί.
Μανες με βρέφη μηνων βρέθηκαν στο δρόμο ,αλλά άνδρες ,χωρίς εμπειρία, χωρίς την θέληση και την γνώμη τους βρέθηκαν απέναντι απο τη ρωσική αρκούδα με ένα καλασνικοφ στο χερι, απέναντι απο τανκς, ελικόπτερα, αεροπλάνα, πυραύλους και βομβες διασποράς.
Και το πόσοι θα ξαναδούν (τον ήλιο και )τα παιδιά τους θα το μάθουμε όταν ο Πουτιν πετύχει τους στοχους του.
Καμιά ημέρα πατερα δε θα (μπορεί να ) τιμήσει τα νιάτα αυτά...................
cherchez la femme … Κι αν γυρίζουμε ξενύχτηδες τα βράδια,
ΑπάντησηΔιαγραφήκι αν ρομάντζες τραγουδάμε στα σκοτάδι κι αν τα νιάτα μας τα κάναμε ρημάδια, και με πόνο τα ποτήρια μας ρουφάμ,
Σερσέ λα φαμ, σερσέ λα φαμ.
Βγήκε η ΣΥΡΙΖΑία να μας τι ?
ΑπάντησηΔιαγραφήΡούφα το αβγό σου μπέμπη που κρύβεσαι πίσω από την ανωνυμία σου!Βγήκες να μας πεις, τι; Ότι είσαι τσάμπα μάγκας και ότι φοβάσαι να μιλήσεις ανοιχτά και να πεις τη γνώμη σου; Άσε τη Συριζαία που τολμάει, ευτυχώς για μας που της το αναγνωρίζουμε, στην ησυχία της, κατακαημένε...
ΔιαγραφήΟ Φεμινισμός τελείωσε στην Ουκρανία. Τα παρατήσαν όλα, έβαλαν τους άνδρες να πολεμήσουν και έκοψαν ρόδα μυρωμένα, λόγω ισότητας....
ΑπάντησηΔιαγραφήΟταν βασιλευουν οι Κρατικο-διαιτοι , τοτε γεννιεται η ποιηση. Γαλαζιας η' Κοκκινης χροιας .. Σκοτωστε τον Ιδιωτικο Τομεα. Πανω απ'ολα μια θεση στο Δημοσιο. Πανω απ' ολα το ΚΟΜΜΑ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕσύ, δε σώζεσαι ούτε από ιδιωτικό, ούτε από Δημόσιο τομέα, ούτε και από το κόμμα και κυρίως μην ξεχνάς να φυλάγεσαι από τον πολύ κακό εαυτό σου. Γι αυτό δε σου αρέσει η ποίηση. Σου τον δείχνει...
Διαγραφή