Ποιες είναι οι κεντρικές οδικές αρτηρίες που διαμορφώθηκαν στην πόλη μας, κατά πόσο εξυπηρετούν την σημερινή κίνηση και πόσο εξοικειωμένοι είμαστε ως οδηγοί με αυτές; Στο πρώτο σκέλος της ερώτησης οι περισσότεροι θα απαντήσουν με ευκολία τις οδούς Πιερίων, Βενιζέλου και Μητροπόλεως. Σίγουρα αυτές οι τρείς οδοί απορροφούν το μεγαλύτερο μέρος της κίνησης και για το λόγο αυτό, ειδικά τις ώρες αιχμής παρουσιάζουν έντονα προβλήματα τόσο για τους οδηγούς όσο και για τους πεζούς. Από που πηγάζει το πρόβλημα αυτό όμως;
Σίγουρα το ίδιο το δίκτυο είναι προβληματικό και δεν καθοδηγεί τον χρήστη αλλά το πρόβλημα πολλαπλασιάζεται και από την νοοτροπία των οδηγών. Σε μια ερώτηση, ποια διαδρομή θα διαλέξετε για τη μετακίνηση από το σημείο «Α» στο σημείο «Β», η απάντηση σίγουρα θα είναι «τη συντομότερη». Αυτό όμως δεν ισχύει στη πράξη όταν η μετακίνηση γίνεται μέσα σε μια πόλη. Τις περισσότερες φορές οι οδηγοί επιλέγουν άλλη διαδρομή, η οποία καθοδηγείται από την ίδια τη ροή της κίνησης, από την συνήθεια, ή ακόμα και την επιθυμία για βόλτα. Ανεξαρτήτως της αιτίας, το αποτέλεσμα είναι ότι οι δρόμοι αυτοί δεν μπορούν πλέον να εξυπηρετήσουν την πόλη και πρέπει να βρεθούν λύσεις.
Αν προσέξουμε το χάρτη της πόλης θα δούμε ότι η Βέροια διατρέχεται κατά μήκος από τρείς οδούς: την περιφερειακή οδό (μαύρο), τον άξονα Ανοίξεως-Πιερίων (μπλε) και τον άξονα Ακροπόλεως-Δήμητρας-Μπότσαρη-Αρχ. Μακαρίου-Φιλιππουπόλεως-Παπάγου (κόκκινο). Κάθετα, την διατρέχουν ομοίως τρείς οδοί, ο άξονας 16ης Οκτωβρίου-Μητροπόλεως-Εληάς-Κουντουριώτη (πορτοκαλί), ο άξονας Κίμωνας-Θερμοπυλών-Μ. Αλεξάνδρου (πράσινο) και ο άξονας Κούσιου (Πύρρου)-Αριστοφάνους (γκρι). Από τις οδούς αυτές, μόνο τέσσερις (μαύρη, μπλε, πράσινη και γκρι) εξυπηρετούν το ρόλο τους σε όλο το μήκος αυτών, αν λάβουμε υπόψη τη διαμόρφωσή τους και την συχνότητα χρήσης τους από τους οδηγούς (φυσικά και σε αυτούς πολλά μπορούν να βελτιωθούν).
Όσον αφορά τον άξονα Ακροπόλεως-Δήμητρας-Μπότσαρη-Αρχ. Μακαρίου-Φιλιππουπόλεως-Παπάγου (κόκκινο) αυτός έχει μερικώς αναδειχθεί μόνο σε ένα τμήμα επί της Ακροπόλεως και ένα επί της Μπότσαρη. Με τις αλλαγές που προκάλεσε η νέα γέφυρα Αφών Κούσιου, η σπουδαιότητα αυτού του οδικού άξονα έχει γίνει ακόμα πιο εμφανής και πρέπει να αναδειχθεί σε όλο το μήκος του, ως κεντρική οδός της πόλης, με κατάλληλη διαμόρφωση του οδοστρώματος, διαπλατύνσεις (όπου είναι εφικτό), σήμανση, πεζοδρόμια, φυτεύσεις, κλπ.
Όσον αφορά τον κάθετο άξονα 16ης Οκτωβρίου-Μητροπόλεως-Εληάς-Κουντουριώτη (πορτοκαλί), αυτός έχει αναδειχθεί μόνο στο τμήμα Μητροπόλεως και Εληάς. Εντύπωση προκαλεί δε το γεγονός ότι, ενώ η Πλατεία Ωρολογίου και το Πάρκο Εληάς, θεωρούνται κέντρο, με το που εισέρχεται κάποιος στις οδούς 16ης Οκτωβρίου ή Κουντουριώτη, ξαφνικά οι διαμορφώσεις οδών, η κίνηση και η σημασία αυτών υποβαθμίζονται απότομα.
Σε αυτό το πλαίσιο θα είχε ενδιαφέρον μια μελέτη που θα εξέταζε την εξής δυνατότητα, ως προς το κατά πόσο θα διευκόλυνε την κίνηση των οχημάτων, τους πεζούς και τους κατοίκους της πόλης. Η πρόταση είναι εξής, η οδός Βενιζέλου, από την δ/ση με την οδό Ανοίξεως, να μονοδρομηθεί με κατεύθυνση προς το κέντρο, ενώ η οδός Ανοίξεως, από την δ/ση με την Εληάς, να μονοδρομηθεί με κατεύθυνση την Βενιζέλου. Δημιουργείται έτσι ένας μεγάλος «κυκλικός κόμβος» θα μπορούσαμε να πούμε και οι ενδιάμεσες οδοί μονοδρομούνται εναλλάξ με αντίθετες κατευθύνσεις. Επίσης, αν δεν κριθεί αναγκαία η διατήρηση 2 λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, θα μπορούσαν έτσι να διαμορφωθούν και θέσεις στάθμευσης και στις 2 οδούς και στις 2 πλευρές του οδοστρώματος, θέσεις φορτοεκφόρτωσης, κλπ.
Το σίγουρο είναι ότι χρειάζονται γενναίες αποφάσεις για τη ρύθμιση του κυκλοφοριακό στη πόλη μας (δρόμοι, Κόμβοι, διαπλατύνσεις, πεζοδρόμια, φανάρια, κλπ). Έστω δοκιμαστικά, χωρίς κανένα κόστος, θα μπορούσαν γίνουν κάποιες ρυθμίσεις για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (π.χ. 1 μήνα), ώστε να εξεταστούν κατά πόσο διευκολύνουν ή όχι.
Αν η κίνηση που υπάρχει σήμερα στις οδούς Μητροπόλεως, Βενιζέλου και Πιερίων μοιραστεί στους λοιπούς οδικούς άξονες, μέσω κατάλληλης διαμόρφωσης, σήμανσης και νέων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων τότε η εικόνα της πόλης και η λειτουργικότητα αυτής τόσο για τους οδηγούς όσο και για τους πεζούς θα αλλάξει άρδην.
Αν προσέξουμε το χάρτη της πόλης θα δούμε ότι η Βέροια διατρέχεται κατά μήκος από τρείς οδούς: την περιφερειακή οδό (μαύρο), τον άξονα Ανοίξεως-Πιερίων (μπλε) και τον άξονα Ακροπόλεως-Δήμητρας-Μπότσαρη-Αρχ. Μακαρίου-Φιλιππουπόλεως-Παπάγου (κόκκινο). Κάθετα, την διατρέχουν ομοίως τρείς οδοί, ο άξονας 16ης Οκτωβρίου-Μητροπόλεως-Εληάς-Κουντουριώτη (πορτοκαλί), ο άξονας Κίμωνας-Θερμοπυλών-Μ. Αλεξάνδρου (πράσινο) και ο άξονας Κούσιου (Πύρρου)-Αριστοφάνους (γκρι). Από τις οδούς αυτές, μόνο τέσσερις (μαύρη, μπλε, πράσινη και γκρι) εξυπηρετούν το ρόλο τους σε όλο το μήκος αυτών, αν λάβουμε υπόψη τη διαμόρφωσή τους και την συχνότητα χρήσης τους από τους οδηγούς (φυσικά και σε αυτούς πολλά μπορούν να βελτιωθούν).
Όσον αφορά τον άξονα Ακροπόλεως-Δήμητρας-Μπότσαρη-Αρχ. Μακαρίου-Φιλιππουπόλεως-Παπάγου (κόκκινο) αυτός έχει μερικώς αναδειχθεί μόνο σε ένα τμήμα επί της Ακροπόλεως και ένα επί της Μπότσαρη. Με τις αλλαγές που προκάλεσε η νέα γέφυρα Αφών Κούσιου, η σπουδαιότητα αυτού του οδικού άξονα έχει γίνει ακόμα πιο εμφανής και πρέπει να αναδειχθεί σε όλο το μήκος του, ως κεντρική οδός της πόλης, με κατάλληλη διαμόρφωση του οδοστρώματος, διαπλατύνσεις (όπου είναι εφικτό), σήμανση, πεζοδρόμια, φυτεύσεις, κλπ.
Όσον αφορά τον κάθετο άξονα 16ης Οκτωβρίου-Μητροπόλεως-Εληάς-Κουντουριώτη (πορτοκαλί), αυτός έχει αναδειχθεί μόνο στο τμήμα Μητροπόλεως και Εληάς. Εντύπωση προκαλεί δε το γεγονός ότι, ενώ η Πλατεία Ωρολογίου και το Πάρκο Εληάς, θεωρούνται κέντρο, με το που εισέρχεται κάποιος στις οδούς 16ης Οκτωβρίου ή Κουντουριώτη, ξαφνικά οι διαμορφώσεις οδών, η κίνηση και η σημασία αυτών υποβαθμίζονται απότομα.
Σε αυτό το πλαίσιο θα είχε ενδιαφέρον μια μελέτη που θα εξέταζε την εξής δυνατότητα, ως προς το κατά πόσο θα διευκόλυνε την κίνηση των οχημάτων, τους πεζούς και τους κατοίκους της πόλης. Η πρόταση είναι εξής, η οδός Βενιζέλου, από την δ/ση με την οδό Ανοίξεως, να μονοδρομηθεί με κατεύθυνση προς το κέντρο, ενώ η οδός Ανοίξεως, από την δ/ση με την Εληάς, να μονοδρομηθεί με κατεύθυνση την Βενιζέλου. Δημιουργείται έτσι ένας μεγάλος «κυκλικός κόμβος» θα μπορούσαμε να πούμε και οι ενδιάμεσες οδοί μονοδρομούνται εναλλάξ με αντίθετες κατευθύνσεις. Επίσης, αν δεν κριθεί αναγκαία η διατήρηση 2 λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, θα μπορούσαν έτσι να διαμορφωθούν και θέσεις στάθμευσης και στις 2 οδούς και στις 2 πλευρές του οδοστρώματος, θέσεις φορτοεκφόρτωσης, κλπ.
Το σίγουρο είναι ότι χρειάζονται γενναίες αποφάσεις για τη ρύθμιση του κυκλοφοριακό στη πόλη μας (δρόμοι, Κόμβοι, διαπλατύνσεις, πεζοδρόμια, φανάρια, κλπ). Έστω δοκιμαστικά, χωρίς κανένα κόστος, θα μπορούσαν γίνουν κάποιες ρυθμίσεις για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (π.χ. 1 μήνα), ώστε να εξεταστούν κατά πόσο διευκολύνουν ή όχι.
Αν η κίνηση που υπάρχει σήμερα στις οδούς Μητροπόλεως, Βενιζέλου και Πιερίων μοιραστεί στους λοιπούς οδικούς άξονες, μέσω κατάλληλης διαμόρφωσης, σήμανσης και νέων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων τότε η εικόνα της πόλης και η λειτουργικότητα αυτής τόσο για τους οδηγούς όσο και για τους πεζούς θα αλλάξει άρδην.
Ειναι σωστη η σκέψη να γίνουν έστω δοκιμαστικά κάποιες αλλαγές και συμφωνώ ως πολίτης πάντως και για το θέμα των πάρκινγκ θα μπορούσαμε να σκεφτούμε και το ενδεχόμενο να γινόταν στην πλατεία ορολογίου ένα υπόγειο γκαράζ-πάρκινγκ αλλά και να μπορούσαν να σταθμεύουν και εκεί τα λεωφορεία τα τουριστικά και όχι μόνο στην ελιά στην στροφή έτσι οι τουρίστες να σκορπιζονται προς κάθε κατεύθυνση. Επίσης και στα εβραϊκά μνηματα θα μπορούσανε να κάνουν σκεπαστο πάρκινγκ όλο εκείνο το μέρος και από πάνω να ήταν τα γήπεδα μπάσκετ και ποδοσφαίρου ως το ύψος των δρόμων.Ας κοιτάξουμε και την παλιά κεντρικής το οδόστρωμα πλεον δεν ειναι κατάλληλο κάνει φθορές στα οχήματα λάστιχα-αναρτήσεις αλλά έχει κάνει λακκούβες ο δρόμος και έτσι καθυστερούν και οι οδηγοί να την διασχίσουν με αποτέλεσμα να υπάρχει και εκεί ένα μικρό μποτολιαρισμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Βέροια αν και δεν έχει πολλούς και μεγάλους δρόμους η κίνηση σ αυτούς είναι αρκετά ικανοποιητική και αυτό οφείλεται κυρίως στους οδηγούς που σχεδόν όλοι κινούνται αρκετά αργά, παραχωρούν προτεραιότητα σε πεζούς και οχήματα και ετσι δεν χρειάζονται ουτε παρεμβάσεις ούτε φαναρια. Η γεφυρα Κούσιου εχει βοηθησει και εαν την εκμεταλλευτούμε - χρησιμοποιήσουμε περισσοτερο θα βοηθησει ακομα πιο πολυ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕαν προχωρήσει ο Δ.Β. σε μονοδρομήσεις και άλλες παρεμβάσεις το πιθανότερο είναι η δημιουργία κυκλ. προβλήματος. Ελάχιστα λεπτα στη διάρκεια της ημερας και αναλογα την ημερα και τις καιρικες συνθηκες εχουμε καποια πολυ αργη κινηση που δεν είναι πρόβλημα γιατί σε κάθε περίπτωση σε 5-10 λεπτά φτάνεις παντού.
Με άλλα λόγια είμαστε ένα μεγάλο χωριό, λίγο στριμωγμένο, που τουλάχιστον στους δρόμους μπορούμε και συνεννοούμαστε!
..ένα μόνο θα σου πω, ύστερα από μερικούς μήνες οδήγησης στην πόλη σας κατάλαβα ότι τα 3/4 περίπου των οδηγών δε ξέρουν ή δεν τους νοιάζει η από δεξιά προτεραιότητα..
ΔιαγραφήΑρχαία πόλη η Βέροια αρχαία ρυμοτομία για κάρα και άλογα. Γενικά περπατιεται εύκολα αν και οι πεζοί πρέπει να σέβονται τα αυτοκίνητα και να πηγαίνουν μόνον από τις διαβάσεις και όχι να πετάγονται από το πουθενά και όπου να είναι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν έχει κυκλοφοριακό πρόβλημα ή Βέροια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓαϊδούρια που παρκάρουν το κάρο τους, όπου τους καπνίσει εχει.
Τρεις ζητάδες με μηχανές χωρίς σφυρίχτρες πρωί και έναν απόγευμα να κόβουν κλήσεις θέλει.
Σάββατο Κυριακή, έναν πρωί έναν βράδυ.
Αργίες κανέναν, γιατί τις αργίες τα γαϊδούρια κοιμουντε.
ΣΩΣΤΟΤΑΤΟΣ
ΔιαγραφήΑν κάποιος έρχεται από την Λεωφόρο Ανοίξεως και θέλει να πάει στη Γέφυρα Κούσιου τι κάνει; Απάντηση. Τίποτα. Μπλέκεται λόγω της μονοδρόμησης. Επίσης η Ακροπόλεως έως την Γέφυρα Κούσιου θέλει γενναία διαπλάτυνση. Χώροι υπάρχουν για αυτό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣήμερα όποιος έρχεται από Λ. Ανοίξεως και θέλει να πάει στη γέφυρα Κούσιου όντως έχει πρόβλημα με το μονόδρομο της Αριστοφάνους. Αυτό μπορεί να λυθεί αν η Αριστοφάνους γίνει διπλής κατεύθυνσης και πιθανώς, λόγω της συνεχώς αυξημένης κίνησης στο σημείο, μπορεί να χρειάζεται και φανάρι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦαναρι ισως οχι, αλλα να απογορευτει η σταθμευση απο τη μια πλευρα του δρομου ειναι αναγκη γιατι η επομενη οδος Βουλα Χατζ. ειναι ακομα πιο στενη.
ΔιαγραφήΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΤΗΣ ΒΕΡΟΙΑΣ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΟΥΣ ΠΑΚΕΤΑΔΕΣ, ΤΑ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΑ ΣΤΟΥΣ ΚΑΦΕΤΕΡΙΑΡΧΕΣ. Ο ΠΕΖΟΔΡΟΜΟΣ ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΑ ΤΡΑΠΕΖΑΚΙΑ ΤΩΝ ΚΑΦΕΤΕΡΙΩΝ ΚΑΙ ΣΤΑ ΜΗΧΑΝΑΚΙΑ. ΠΕΖΟΔΡΟΜΟΣ ΓΕΜΑΤΟ ΟΧΗΜΑΤΑ ΔΗΜΑΡΧΕ , Η ΤΡΟΧΑΙΑ ΚΑΙ Η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ ΔΕΝ ΤΑ ΒΛΈΠΟΥΝ ΠΟΥ ΠΙΝΟΥΝ ΤΟΝ ΚΑΦΕ ΤΟΥΣ ΑΥΤΟΙ...ΘΕΛΕΤΕ ΚΑΙ ΑΛΛΑΓΕΣ...ΕΞΟΔΑ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΜΟΝΟ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο πρωΐ αντί να κάθετε το περιπολικό στη εληα να κόβει βόλτες ΠΙΕΡΙΩΝ που στις καφετέριες διπλοπαρκαρουν οχήματα βαρεας χρήσεως και του Δήμου Βέροιας, όπως και στην Μητροπόλεως αλλά να μην γινόμαστε κακοί, μέχρι να έχουμε θύματα...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΧΟΥΜΕ ΚΑΚΕΣ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΕ ΔΡΟΜΟΥΣ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΑ ΠΛΑΤΕΙΕΣ ΠΑΡΚΑ. ΦΤΑΝΕΙ! ΜΗΝ ΠΕΙΡΑΖΕΤΕ ΤΙΠΟΤΑ! ΜΗΝ ΑΚΟΥΜΠΑΤΕ ΤΙΠΟΤΑ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚύριε Μαυρόπουλε,
ΑπάντησηΔιαγραφήπόσο σωστά όλα όσα περιγράφετε στο άρθρο σας. Να συμπληρώσω επίσης, πως θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμο να αλλάξει και η φορά της οδού Αγ. Δημητρίου μπροστά από το δημαρχείο έτσι ώστε αντί να φέρνει κίνηση προς την οδό Μητροπόλεως με αυτοκίνητα που βγαίνουν από το δημοτικό παρκινγκ, να βγάζει την κίνηση αυτών προς την οδό Πιερίων δίπλα από το ξενοδοχείο Μακεδονία, με σκοπό την αποσυμφόρηση του κέντρου της πόλης. Εννοείται πως αυτό θα απαιτούσε και ανάλογη διαμόρφωση του παρακμιακού πάρκου μπροστά από το ξενοδοχείο σε ένα κυκλικό κόμβο με σκοπό την απρόσκοπτη κίνηση των οχημάτων χωρίς την χρήση φαναριών αν αυτό προξενεί επιπλέον κόστος. Κατά τη γνώμη μου, όλες αυτές οι παρεμβάσεις που προτείνετε είναι απαραίτητο να γίνουν στην πόλη προκειμένου αυτή να αλλάξει από Βαλκανική πόλη σε μια κανονική Ευρωπαϊκή πόλη.
Μια τετοια μικροαλλαγη πιθανοτατα να ειναι χρησιμη οπως και καποιες αλλες παρομοιου μεγεθους και πολυ στοχευμενες, αλλα καθε αλλη παρεμβαση που θα αλλαζε εντελως την κυκλοφορια θα οδηγουσε στα χαλια της μονοδρομησης της Μητροπολεως. Η πολη εχει όρια και δυνατότητες που είναι αδύνατον να ξεπεραστουν.
Διαγραφή