Quantcast

http://picasion.com/
http://picasion.com/
http://picasion.com/

Καστανιά+Κατάρα: Ο εφιάλτης των οδηγών - Χιλιάδες ατυχήματα, αμέτρητοι νεκροί

Σαν σήμερα, πριν 12 χρόνια, η Κατάρα πέρασε στο χρονοντούλαπο της ιστορίας
Η Εγνατία Οδός και το κομμάτι της από τη Βέροια μέχρι τα Ιωάννινα, άλλαξαν στην κυριολεξία τον οδικό χάρτη της Ηπείρου, την έφεραν μια ανάσα από την Κεντρική Μακεδονία, και απάλλαξαν όλους τους οδηγούς από τον… εφιάλτη που άκουγε στα ονόματα της Καστανιάς και της Κατάρας. Αρκεί να σκεφτεί κάποιος και να θυμηθούν οι παλιότεροι πως κάποτε το ταξίδι από τα Γιάννενα μέχρι και τη Θεσσαλονίκη μπορούσε να διαρκεί μέχρι και 10 ώρες με το λεωφορείο του ΚΤΕΛ!

Πριν 12 χρόνια, ο νέος δρόμος παραδόθηκε στην κυκλοφορία και η Κατάρα, στην οποία έχασαν τη ζωής τους πολλοί συμπολίτες μας, σε φοβερά δυστυχήματα, πέρασε στη λήθη. Ορισμένα σημεία ήταν ο χειρότερος εφιάλτης για τους οδηγούς, αφού σ' ένα δρόμο με δύο λωρίδες κυκλοφορίας στριμώχνονταν νταλίκες, λεωφορεία, ΙΧ και πάσης φύσης οχήματα που κινούνταν από την κεντρική Ελλάδα προς την Ηπειρο ανάμεσά τους και χιλιάδες τουρίστες και μετανάστες… 

Η παλιά εθνική Βέροιας - Ιωαννίνων ήταν ένας από τους δυσκολότερους και πιο επικίνδυνους δρόμους της χώρας. Ειδικά την περίοδο του χειμώνα, όταν το πέρασμα γινόταν μέσα σε συνθήκες χιονοθύελλας. Ο πολυσύχναστος δρόμος σήμερα μοιάζει με αξιοθέατο. Και ο μόνιμος αποχιονιστικός σταθμός έχει παραδοθεί στην φθορά του χρόνου.

Η παράδοση θέλει την Κατάρα, το ορεινό ανάγλυφο της Πίνδου μέσω του οποίου γινόταν για δεκαετίες η κυκλοφορία από τη Βόρεια Ελλάδα και τη Θεσσαλία προς την Ήπειρο, να πήρε το όνομα από ένα δεσπότη των Ιωαννίνων που θέλησε να την διασχίσει το 1800 με προορισμό τα Τρίκαλα. Στη διαδρομή δεν άντεξε και όταν έφτασε σε κάποιο ξέφωτο, που σήμερα είναι γνωστό ως «κάμπος του δεσπότη», λίγο πριν ξεψυχήσει, καταράστηκε το μέρος…

Θρύλοι και παραδόσεις, όπως αυτός του δεσπότη, τυλίγουν την ιστορία του περάσματος της Κατάρας ενώ άλλοι πολλοί αφορούν σε περιπέτειες καραβανιών τα παλαιότερα χρόνια και οδηγών αυτοκινήτων αργότερα που ταξίδευαν προς και από την Ήπειρο. Σε υψόμετρο 1.699, στον αυχένα της, το χιόνι τον χειμώνα φτάνει και τα δύο μέτρα, αλλά τις συνθήκες καθιστούν εφιαλτικές οι σφοδροί άνεμοι που σαρώνουν τον ορεινό όγκο από κάθε κατεύθυνση.

«Πρόκειται για μια διαδρομή 18 χιλιομέτρων με στενό δρόμο, ανηφόρες και στροφές και όταν χιονίζει και φυσάνε αέρηδες από παντού, είναι αδύνατο ο οδηγός να βρει τον δρόμο. Σε τέτοιες συνθήκες μπροστά καθαρίζουν τα εκχιονιστικά μηχανήματα και όταν οι χειριστές κοιτάξουν πίσω δεν βλέπουν τον δρόμο από το χιόνι»… αφηγούνται όσοι έζησαν στην Κατάρα και στον αποχιονισμό του δρόμου. Για τους οδηγούς ήταν η δυσκολότερη διαδρομή στο ελληνικό οδικό δίκτυο και τον χειμώνα ήταν σωστός εφιάλτης.

Λέγεται μάλιστα ότι όταν κάποιος οδηγός φορτηγού περάσει την Κατάρα με χιονοθύελλα και τον ρωτήσουν συνάδελφοί του πώς είναι ο καιρός στην κορυφή απαντάει με τη φράση: «Χορεύουν οι διαβόλοι».



2 σχόλια:

  1. Η Εγνατία στο τμήμα Βέροια-Κοζάνη παραδόθηκε στην κυκλοφορία στις 20/12/2004,οπότε την ίδια μέρα έγιναν στη μεγάλη γέφυρα Πολυμύλου τα εγκαίνια από τον υπουργό Πε.Χω.Δε Γιώργο Σουφλιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τότε, αυτες οι διαδρομές, ηταν μονόδρομος επικοινωνίας. Τώρα ειναι επιλογή. Πανέμορφες διαδρομές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ