Στην Ιερά Ακολουθία έψαλλαν ο Πρωτοψάλτης του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου Βεροίας κ. Νικόλαος Χανουμίδης και ο Λαμπαδάριος του Ιερού Προσκυνηματικού Ναού του Αγίου Αντωνίου Βεροίας κ. Βασίλειος Γουδώνης.
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Χριστοῦ βίβλον ἔμψυχον, ἐσφραγισμένην σε πνεύματι, ὁ μέγας Ἀρχάγγελος … ἐπεφώνει σοι».
Μαζί μέ τό στάδιο τῶν ἀρετῶν, τό στάδιο τῶν πνευματικῶν ἀγώνων τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, τό ὁποῖο ἄνοιξε ἡ Ἐκκλησία μας γιά ὅλους τούς πιστούς πρίν ἀπό λίγες ἡμέρες, ἀνοίγει σήμερα καί ἕνα βιβλίο, γιά νά μᾶς βοηθήσει νά τρέξουμε μέσα στό στάδιο τῶν ἀρετῶν καί νά ἀγωνισθοῦμε «τόν καλόν ἀγῶνα τῆς πίστεως».
Τό βιβλίο αὐτό δέν εἶναι ἄλλο ἀπό τήν ὑπεραγία Θεοτόκο, τήν Παναγία Παρθένο, τήν ἀνύμφευτη Νύμφη, ἡ ὁποία ὡς «Χριστοῦ βίβλος ἔμψυχος», ὅπως τήν ὀνομάζει ὁ ἱερός ποιητής τοῦ κανόνος τοῦ Ἀκαθίστου ὕμνου, ὁ ἅγιος Ἰωσήφ ὁ ὑμνογράφος, ἀνοίγει σήμερα, πρώτη ἑβδομάδα τῶν Νηστειῶν, πρώτη Παρασκευή τῶν Χαιρετισμῶν, γιά νά μᾶς συνοδεύσει στήν πνευματική μας πορεία καί νά μᾶς διδάξει μέ τή ζωή της σέ τί θά πρέπει νά ἀποβλέπει καί ποῦ θά πρέπει νά κατευθύνεται ὁ ἀγώνας μας, ὥστε νά ἐπιτύχουμε τόν σκοπό ὄχι μόνο τῆς κατανυκτικῆς αὐτῆς περιόδου ἀλλά καί τῆς ζωῆς μας.
Γιατί ὅμως ὀνομάζει τήν ὑπεραγία Θεοτόκο ὁ ἱερός ὑμνογράφος «Χριστοῦ βίβλον»; Διότι, ἐάν βίβλος εἶναι κάθε ἀντικείμενο πού περιέχει σέ γραπτή μορφή τόν λόγο, ἡ ὑπεραγία Θεοτόκος εἶχε μέσα στήν ὕπαρξή της τόν Χριστό, τόν Υἱό καί Λόγο τοῦ Θεοῦ. Ἦταν, ὅπως γράφει ἀλλοῦ ὁ ἴδιος ποιητής, «ὁ τόμος, ἐν ᾧ δακτύλῳ ἐγέγραπται Πατρός ὁ Λόγος». Ἦταν αὐτή ὁ τόμος στόν ὁποῖο τό χέρι τοῦ Θεοῦ «ἔγραψε» τόν Λόγο τοῦ Πατρός, καί ὁ τόμος αὐτός δέν ἦταν ἕνα ἀντικείμενο, δέν ἦταν κάτι ἄψυχο, ἀλλά ἦταν ἔμψυχος βίβλος, εἶχε ψυχή καί ζωή.
Μέ ποιόν ὅμως τρόπο εἶχε τόν Χριστό στήν ὕπαρξή της ἡ Παναγία μας;
Τόν εἶχε μέ τρεῖς τρόπους. Εἶχε τόν Χριστό κατ᾽ ἀρχήν στά σπλάγχνα της, ὡς Μητέρα του, ὡς Ἐκείνη πού τοῦ δάνεισε τήν ἀνθρώπινη σάρκα καί τόν γέννησε ἀσπόρως. Τόν εἶχε ἐνοικοῦντα στήν ψυχή της, κατά τήν ὑπόσχεσή του γιά ὅποιον τόν ἀγαπᾶ καί τηρεῖ τούς λόγους του, ὅτι θά ἔρθει μέ τόν Πατέρα του «καί μονήν παρ᾽ αὐτῷ ποιήσομεν». Τόν εἶχε ἀκόμη καί γιατί ἡ ζωή της ἦταν ζωή Χριστοῦ, ἦταν ζωή σύμφωνη μέ τίς ἐντολές καί τό θέλημά του, ζωή ἀφιερωμένη ἀπολύτως στήν ἀγάπη του.
Ἔτσι, εἴτε μελετήσει κανείς τή ζωή τῆς 'Υπεραγίας Θεότοκου, εἴτε ἐντρυφήσει στά θαύματά της, εἴτε ἀκόμη σταθεῖ ἐνώπιον τῆς ἱερᾶς μορφῆς της, ἔχει νά διδαχθεῖ ἀπό αὐτήν τόν Χριστό, σάν νά διάβαζε ἕνα βιβλίο γιά τόν Χριστό, ἤ μᾶλλον σάν νά διάβαζε τό βιβλίο τοῦ Χριστοῦ. Γιατί ἡ ζωή της συγκεφαλαιώνει ὅλες τίς ἀρετές πού ζητᾶ ὁ Χριστός ἀπό ἐμᾶς νά ἀποκτήσουμε μέ τόν προσωπικό μας ἀγώνα καί μέ τή Χάρη του, δηλαδή, τήν ταπείνωση, τήν ὑπακοή, τήν ὑπομονή, τήν πραότητα, τήν καθαρότητα, τήν ἀγάπη στόν Θεό καί στούς ἀνθρώπους.
Ἀπό τήν πρώτη στιγμή, ὅταν τήν ἐπισκέφθηκε ὁ ἀρχάγγελος Γαβριήλ στή Ναζαρέτ γιά νά τῆς μεταφέρει τό μήνυμα τῆς θείας ἐπιλογῆς, μέ τήν ἀπάντησή της, «ἰδού ἡ δούλη Κυρίου, γένοιτό μοι κατά τό ρῆμα σου», μέχρι τόν γάμο τῆς Κανᾶ καί μέχρι τόν Γολγοθᾶ, ὅπου ἀφήνεται μέ ἐμπιστοσύνη στήν ἐπιμέλεια τοῦ ἠγαπημένου μαθητοῦ τοῦ Υἱοῦ της, στήν ὁποία ὁ ἴδιος τήν ἀναθέτει, ἀλλά καί ἀκόμη καί στήν ἀναστροφή της μετά τήν Ἀνάσταση τοῦ Υἱοῦ της μέχρι τή δική της Κοίμηση, ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος διακρίνεται γιά τήν ταπείνωση καί τήν ὑπακοή της, χωρίς οὔτε στιγμή νά ὑψηλοφρονεῖ, ἐπειδή «ἀπό τοῦ νῦν μακαριοῦσι» αὐτήν «πᾶσαι αἱ γενεαί».
Καί ἀπό τή δύσκολη ὥρα κατά τήν ὁποία ἐναγωνίως ψάχνει μέ τόν Ἰωσήφ «τόπον ἐν τῷ καταλύματι» στή Βηθλεέμ, γιά νά φέρει στόν κόσμο τόν Σωτήρα καί Λυτρωτή του, μέχρι τή φυγή στήν Αἴγυπτο καί τή Σταύρωση τοῦ Υἱοῦ της, ἡ Παναγία μας βιώνει μέ ἀπέραντη ὑπομονή τήν προφητεία τοῦ πρεσβύτου Συμεών κατά τήν ἡμέρα τῆς Ὑπαπαντῆς, «σοῦ δέ τήν ψυχήν διελεύσεται ρομφαία».
Ὅλες αὐτές οἱ ἀρετές ἀποτελοῦν πολύτιμα κοσμήματα στήν καθαρωτάτη ψυχή τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου καί συνδέονται ἁρμονικά μέ τήν ἀπόλυτη ἀγάπη της πρός τόν Θεό, πού «ἐπέβλεψε ἐπί τήν ταπείνωσιν τῆς δούλης αὐτοῦ», καί ξεχωρίζουν στίς σελίδες τῆς ἐμψύχου βίβλου της, πού μᾶς παρουσιάζει ὁ ποιητής τοῦ Ἀκαθίστου Ὕμνου κάθε Παρασκευή τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς. Ξεχωρίζουν γιά ὅποιον ἀτενίζει μέ σεβασμό καί ἀγάπη τό ἱερό πρόσωπό της καί αἰσθάνεται τή γλυκύτητα τῆς μορφῆς της, πού ἀποκαλύπτει καί ἕνα ἄλλο χαρακτηριστικό τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, ἀνάλογο μέ αὐτό τοῦ Υἱοῦ της, πρός τόν ὁποῖο διηνεκῶς πρεσβεύει: τήν ἀγάπη της πρός τούς ἀνθρώπους καί ἰδιαιτέρως πρός ἐκείνους πού ζητοῦν τή βοήθειά της.
Ἡ ἀγάπη αὐτή τῆς Παναγίας μας εἶναι ὁλοφάνερη σέ ἐμᾶς, πού ψάλαμε ἀπόψε τούς Χαιρετισμούς της ἐνώπιον τοῦ ἀντιγράφου τῆς ἱστορικῆς καί θαυματουργοῦ εἰκόνος τῆς Παναγίας τῆς Τριχερούσης, ἀπό τήν ὁποία ζήτησε ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός νά τοῦ θεραπεύσει τό χέρι, πού οἱ ἀσεβεῖς εἰκονομάχοι τοῦ εἶχαν κόψει, γιά νά μήν συνεχίσει νά γράφει ὑπέρ τῶν ἱερῶν εἰκόνων τοῦ Κυρίου, τῆς Θεοτόκου καί τῶν ἁγίων τῆς Ἐκκλησίας μας καί τῆς τιμητικῆς προσκυνήσεώς τους, τή συνοδική ἀναγνώριση τῆς ὁποίας θά ἑορτάσουμε μεθαύριο, Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας.
Καί ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος εἰσάκουσε τό αἴτημά του, καί ἔτσι τό βλέπουμε ἐδῶ, τό τρίτο χέρι στήν εἰκόνα της, ὡς διαρκές τεκμήριο τοῦ θαύματός της στόν πιστό θεράποντά της, ἀλλά καί τῶν ἀπείρων θαυμάτων τῆς Παναγίας μας πρός τά εὐσεβῆ τέκνα της, τά ὁποῖα ἐπιβεβαιώνουν τό ἐγκώμιο τοῦ ὑμνογράφου πού τήν χαρακτηρίζει ὡς «Χριστοῦ βίβλον ἔμψυχον».
Ἄς στραφοῦμε, λοιπόν, καί ἐμεῖς πρός τήν ἔμψυχο αὐτή βίβλο, τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο, καί ἄς τήν παρακαλέσουμε νά μᾶς ὁδηγεῖ στόν δρόμο τῆς νηστείας, νά μᾶς ἐνισχύει στόν ἀγώνα τῆς μετανοίας, νά μᾶς καθοδηγεῖ στήν ὁδό τῶν ἐντολῶν τοῦ Υἱοῦ της καί νά μᾶς σκέπει καί νά μᾶς προστατεύει ἀπό παντός κακοῦ, γιά νά τήν ὑμνοῦμε καί νά τήν δοξολογοῦμε, μαζί μέ τόν ἱερό ὑμνογράφο καί τόν ποιητή τοῦ Ἀκαθίστου Ὕμνου, ἀλλά καί τόν μεγάλο ὑμνητή καί λάτρη της, τόν ἅγιο Ἰωάννη τόν Δαμασκηνό, ὡς «Χριστοῦ βίβλον ἔμψυχον» καί σωτηρία πάντων τῶν χριστιανῶν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.