Στις 27 Μαΐου του 1821, στον όρμο της Ερεσού ο Παπανικολής πυρπολεί το οθωμανικό δίκροτο. Η πυρπόληση δίνει την αφορμή για τη σφαγή Μυτιληνιών χριστιανών, γνωστή σαν το «μεγάλο τζουλούσι». Λίγες μέρες μετά, στις 3 - 4 Ιουνίου του 1821 πυρπολείται η πόλη των Κυδωνιών, το γνωστό Αϊβαλί, έδρα της Ακαδημίας Κυδωνιών μήτρας του Ελληνικού Διαφωτισμού. Όσοι από τους 35.000 κατοίκους του σώζονται από τη σφαγή, φορτώνονται σε καράβια Αϊβαλιωτών αλλά και Ψαριανών επαναστατών που σπεύδουν σε βοήθεια και φεύγουν για τα νησιά. Στα Ψαρά, στις Κυκλάδες όπου συγκροτούν το Τάγμα Κυδωνιέων και φυσικά στο Μοριά όπου συμμετέχουν στην επανάσταση.
Η Ψωροκώσταινα στο Ναύπλιο του 1821
Ανάμεσα στους τελευταίους η Πανωραία Χατζηκώστα, η Χατζηκώσταινα. Η χήρα του Αιβαλιώτη άρχοντα που χάνει τα πάντα, άντρα, παιδιά και περιουσία. Και φτάνει, πρόσφυγας, ορφανεμένη, άστεγη, πάμφτωχη, βρώμικη στο Ναύπλιο ζητιανεύοντας για λίγα ψίχουλα που θα της επέτρεπαν να ζήσει. Κι ένα ασημένιο δαχτυλίδι στο χέρι, ότι της απέμεινε από την παλιά της ζωή στο Αϊβαλί. Πριν γίνει… η «Ψωροκώσταινα».
Σύμφωνα με τις ιστορικές πηγές και ιδιαίτερα έρευνα δημοσιευμένη στο περιοδικό «Κυδωνιατικός Αστέρας» του Ευάγγελου Δαδιώτη μέλους της διοίκησης του ιστορικού προσφυγικού σωματείου «Ένωση Κυδωνιατών» η γυναίκα αυτή στο Ναύπλιο μάζεψε και πήρε υπό την προστασία της σε ένα εγκαταλειμμένο από τους Οθωμανούς σπίτι τα ορφανά παιδιά που είχαν συρρεύσει στην πολιτεία. Για να θρέψει αυτά και όχι μόνο για να επιβιώσει αυτή, γυρνούσε από σπίτι σε σπίτι και ζητιάνευε.
Το 1826, με τον Ιμπραήμ να πολιορκεί το Μεσολόγγι, στην πλατεία του Ναυπλίου πραγματοποιήθηκε έρανος προκειμένου να υποστηριχθούν οι πολιορκημένοι. «Ποιός έρανος όμως και από ποιους; Μάταια ζητούσαν από τον πολύπαθο λαό να βάλει το χέρι στην τσέπη. Δεν είχε απομείνει τίποτα. Τότε μέσα από τον κόσμο ξεπρόβαλε η Πανωραία Χατζηκώστα. «Δεν έχω τίποτα άλλο από αυτό το ασημένιο δαχτυλίδι κι αυτό το γρόσι, Αυτά τα τιποτένια προσφέρω στο μαρτυρικό Μεσολόγγι’ είπε στην ερανική επιτροπή» αναφέρει ο Δαδιώτης.
Με την ίδρυση του ελληνικού κράτους, σε μια συνεδρίαση της Συνέλευσης, κάποιος λέγεται πως παρομοίασε το νεοελληνικό κράτος με την «Ψωροκώσταινα». Ο συσχετισμός αυτός άρεσε και έμεινε. Η Αιβαλιώτισσα αρχόντισσα που ορφανεμένη ζητιάνευε για να ταΐσει τα ορφανά παιδιά του αγώνα, η γυναίκα της απόλυτης ανέχειας που προσέφερε τα πάντα στον αγώνα έγινε το προσωνύμιο του Ελληνικού κράτους. Ως κράτος φτωχό, που βασίζεται περισσότερο στην προσφορά των κατοίκων του παρά στη σωστή και επιστημονική οργάνωση και διαχείριση των εσόδων του. Η «Ψωροκώσταινα» έμεινε. Η Πανωραία Χατζηκώστα ξεχάστηκε.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ
-
H κηδεία του θα γίνει την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου και ώρα 12:00 μ.μ. στον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου στο
-
Ζωή και θάνατος… από τη μάνα - Απαλλάχθηκε ο πατέρας Καρπός ανεπιθύμητης εγκυμοσύνης φαίνεται πως ήταν το
-
Έφυγε από την ζωή η Σταυρούλα Διακουμάκου. Η κηδεία της εκλιπούσης θα γίνει την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2024 και ώρα 14:30, από τον Ιερό
-
Με απόλυτη επιτυχία και πολύ μεγάλη συμμετοχή 1225 επιχειρηματιών του Νομού Ημαθίας, πραγματοποιήθηκαν την Κυριακή 17 Νοεμβρίου
-
«Έφυγε» από την ζωή σε ηλικία 75 ετών ο Γεώργιος Δημοσ. Γκαλαΐτσης. Ο εκλιπών ταξίδεψε για την «Γειτονιά των Αγγέλων», βυθίζοντας στην
-
Ασύλληπτη τραγωδία στο τροχαίο δυστύχημα που σημειώθηκε το βράδυ του Σαββάτου στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με πληροφορίες,
-
Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται τις βραδινές ώρες λίγο έξω από τη Βέροια (στην περιοχή του «Φέρωνα» - Οδός Σάμου και Χρυσογόνου), καθώς
-
Οι αστυνομικοί πέρασαν χειροπέδες στον 31χρονο, καθώς βρέθηκε το αποτύπωμά του στο διαμέρισμα που έγινε
-
«Έφυγε» από την ζωή σε ηλικία 72 ετών η Βενετία Τζήμα. Η εκλιπούσα ταξίδεψε για την «Γειτονιά των Αγγέλων», βυθίζοντας στην θλίψη τα
-
Κέντρο ένταξης μεταναστών λειτουργεί πλέον στον Δήμο Βέροιας. Το ΚΕΜ είναι παράρτημα του Κέντρου Κοινότητας του Δήμου Βέροιας και
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.