Στις 27 Μαΐου του 1821, στον όρμο της Ερεσού ο Παπανικολής πυρπολεί το οθωμανικό δίκροτο. Η πυρπόληση δίνει την αφορμή για τη σφαγή Μυτιληνιών χριστιανών, γνωστή σαν το «μεγάλο τζουλούσι». Λίγες μέρες μετά, στις 3 - 4 Ιουνίου του 1821 πυρπολείται η πόλη των Κυδωνιών, το γνωστό Αϊβαλί, έδρα της Ακαδημίας Κυδωνιών μήτρας του Ελληνικού Διαφωτισμού. Όσοι από τους 35.000 κατοίκους του σώζονται από τη σφαγή, φορτώνονται σε καράβια Αϊβαλιωτών αλλά και Ψαριανών επαναστατών που σπεύδουν σε βοήθεια και φεύγουν για τα νησιά. Στα Ψαρά, στις Κυκλάδες όπου συγκροτούν το Τάγμα Κυδωνιέων και φυσικά στο Μοριά όπου συμμετέχουν στην επανάσταση.
Η Ψωροκώσταινα στο Ναύπλιο του 1821
Ανάμεσα στους τελευταίους η Πανωραία Χατζηκώστα, η Χατζηκώσταινα. Η χήρα του Αιβαλιώτη άρχοντα που χάνει τα πάντα, άντρα, παιδιά και περιουσία. Και φτάνει, πρόσφυγας, ορφανεμένη, άστεγη, πάμφτωχη, βρώμικη στο Ναύπλιο ζητιανεύοντας για λίγα ψίχουλα που θα της επέτρεπαν να ζήσει. Κι ένα ασημένιο δαχτυλίδι στο χέρι, ότι της απέμεινε από την παλιά της ζωή στο Αϊβαλί. Πριν γίνει… η «Ψωροκώσταινα».
Σύμφωνα με τις ιστορικές πηγές και ιδιαίτερα έρευνα δημοσιευμένη στο περιοδικό «Κυδωνιατικός Αστέρας» του Ευάγγελου Δαδιώτη μέλους της διοίκησης του ιστορικού προσφυγικού σωματείου «Ένωση Κυδωνιατών» η γυναίκα αυτή στο Ναύπλιο μάζεψε και πήρε υπό την προστασία της σε ένα εγκαταλειμμένο από τους Οθωμανούς σπίτι τα ορφανά παιδιά που είχαν συρρεύσει στην πολιτεία. Για να θρέψει αυτά και όχι μόνο για να επιβιώσει αυτή, γυρνούσε από σπίτι σε σπίτι και ζητιάνευε.
Το 1826, με τον Ιμπραήμ να πολιορκεί το Μεσολόγγι, στην πλατεία του Ναυπλίου πραγματοποιήθηκε έρανος προκειμένου να υποστηριχθούν οι πολιορκημένοι. «Ποιός έρανος όμως και από ποιους; Μάταια ζητούσαν από τον πολύπαθο λαό να βάλει το χέρι στην τσέπη. Δεν είχε απομείνει τίποτα. Τότε μέσα από τον κόσμο ξεπρόβαλε η Πανωραία Χατζηκώστα. «Δεν έχω τίποτα άλλο από αυτό το ασημένιο δαχτυλίδι κι αυτό το γρόσι, Αυτά τα τιποτένια προσφέρω στο μαρτυρικό Μεσολόγγι’ είπε στην ερανική επιτροπή» αναφέρει ο Δαδιώτης.
Με την ίδρυση του ελληνικού κράτους, σε μια συνεδρίαση της Συνέλευσης, κάποιος λέγεται πως παρομοίασε το νεοελληνικό κράτος με την «Ψωροκώσταινα». Ο συσχετισμός αυτός άρεσε και έμεινε. Η Αιβαλιώτισσα αρχόντισσα που ορφανεμένη ζητιάνευε για να ταΐσει τα ορφανά παιδιά του αγώνα, η γυναίκα της απόλυτης ανέχειας που προσέφερε τα πάντα στον αγώνα έγινε το προσωνύμιο του Ελληνικού κράτους. Ως κράτος φτωχό, που βασίζεται περισσότερο στην προσφορά των κατοίκων του παρά στη σωστή και επιστημονική οργάνωση και διαχείριση των εσόδων του. Η «Ψωροκώσταινα» έμεινε. Η Πανωραία Χατζηκώστα ξεχάστηκε.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ
-
Το Μέτσοβο και ο Παλαιός Παντελεήμονας αποτελούν δύο από τους πιο δημοφιλείς χειμερινούς προορισμούς (εκτός Ημαθίας) για τους Βεροιώτες
-
«Βεροιώτες μου έδωσαν τα χρήματα, στη Βέροια τα επιστρέφω» Με μια αναπάντεχη και ευχάριστη είδηση ξεκίνησε η πρώτη συνεδρίαση
-
Σοβαρό τροχαίο ατύχημα, με παράσυρση πεζού, σημειώθηκε τα ξημερώματα της Κυριακής 12 Ιανουαρίου στο κέντρο της Βέροιας. Πιο
-
Σοκαριστικές στιγμές εκτυλίχθηκαν το πρωί του Σαββάτου (18/1) στο κέντρο της Βέροιας επί της οδού Βενιζέλου. Λίγο πιο δίπλα από τον Ιερό
-
«Ήμουν ζαλισμένη, δεν μπορούσα να σηκωθώ - Ήρθε ο περιπτεράς με πήρε αγκαλια και κάλεσε ασθενοφόρο»
-
Νέος Υποδιοικητής της 1ης Στρατιάς, αναλαμβάνει σύμφωνα με απόφαση του Ανώτατου Στρατιωτικού Συμβουλίου, ο καταδρομέας Υποστράτηγος
-
Ο Γρηγόρης Αρναούτογλου επισκέφθηκε τη Βέροια στο πλαίσιο της νέας του ταξιδιωτικής τηλεοπτικής εκπομπής "The Road Show", εξερευνώ...
-
Στην διοργάνωση των αποκριάτικων εκδηλώσεων που θα πραγματοποιηθούν στη Βέροια, από την Τσικνοπέμπτη έως και τις
-
Στην Ημαθία βρέθηκε πρόσφατα ο Γρηγόρης Αρναούτογλου, στο πλαίσιο της νέας του ταξιδιωτικής εκπομπής "The Road Show". Με τη γνωστή...
-
Συγκίνηση στην επιστροφή του «Άρχοντα» στις πίστες της Βέροιας - Aποθεώθηκε απ' όλο τον κόσμο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.