Quantcast

http://picasion.com/
http://picasion.com/
http://picasion.com/

Ενωμένοι Βλάχοι Έλληνες

Του Γιάννη Κ. Τσιαμήτρου
Βασικός, θεωρώ, παράγοντας και θεμελιώδης προϋπόθεση για την Δημοκρατία είναι η έκφραση όλων των απόψεων όταν εκφράζονται θεσμικά στο Κοινοβούλιο από τους βουλευτές που εκπροσωπούν τους πολίτες ενός κράτους, στις συνελεύσεις από τα μέλη που απαρτίζουν ένα σύλλογο και ούτω καθεξής. Στην περίπτωση μιας συγκεκριμένης ελληνικής πληθυσμιακής ομάδας, όπως οι Βλάχοι, υπάρχουν όργανα και σε πρωτογενή και σε δευτερογενή βαθμίδα (Σύλλογοι, Ομοσπονδίες). Στην Ομοσπονδία μάλιστα εκφράζονται οι απόψεις όλων των συλλόγων.

Εκεί υπάρχουν οι διάφορες επιτροπές, επιστημονικές, λαογραφικές, κοινωνικές, δημοσιογραφικές και εκεί διοργανώνονται τα συνέδρια, τα συμπόσια, οι εκδηλώσεις κ.ά.

Εκεί γίνονται οι ‘ζυμώσεις’ και, όπως συμβαίνει δημοκρατικά, η πλειοψηφούσα άποψη καθορίζει την πορεία και τον άξονα κατεύθυνσης αυτής της πληθυσμιακής ομάδας (κάποιοι την αποκαλούν ‘εθνοτική ομάδα’, καταχρηστικά, κατά τη γνώμη μου. Αλλά δεν είναι του παρόντος να το αναλύσω στο παρόν σημείωμα).

Εκεί μπορούν να γίνουν, αν πρέπει, οι ανατροπές ή ο,τιδήποτε άλλο. Όλα εκεί είναι ανοικτά χωρίς καμιά ‘φοβικότητα’ ή ‘δαιμονοποίηση’. Εκεί λέγονται και πρέπει να λέγονται όλα. Εκεί παίρνονται οι αποφάσεις. Και εκεί κρίνεται και η μη τήρηση των αποφάσεων. Αυτό μας λέει η Δημοκρατία, που γεννήθηκε στον τόπο μας.

Αλήθεια, γιατί να χρειάζονται άλλες ‘εταιρείες’ και μάλιστα ‘πολιτισμού’ των Βλάχων; Δεν μας αρκεί ο Ελληνικός διαχρονικός Πολιτισμός; Μήπως η επιλογή της λέξης ‘πολιτισμός’ (των Βλάχων) δεν χρειαζόταν, γιατί ίσως να υπονοεί ή να προαναγγέλλει κάτι άλλο; Ελπίζω να μη θεωρηθεί και αυτό εκδήλωση φοβικότητας ή ‘κυνηγιού μαγισσών’. Δεν έχουμε συνηθίσει στους τίτλους των συλλόγων/εταιρειών να μπαίνει το ουσιαστικό ‘πολιτισμός’. Μήπως το επίθετο ‘πολιτιστικός’ ήταν αρκετό, όπως συμβαίνει σε κάθε σύλλογο ή εταιρεία στην χώρα μας; Αλήθεια, δεν μας αρκεί η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πολιτιστικών Συλλόγων Βλάχων, καθώς και η Παγκόσμια Βλάχικη Αμφικτιονία, της οποίας είναι μέλος η Ομοσπονδία; Δεν εκφράζουν αυτοί οι θεσμοί τις ανησυχίες των Βλάχων Ελλήνων; Και αν κάτι δεν πάει καλά με αυτούς τους θεσμούς, εκεί δεν θα πρέπει να είναι ο στίβος για ευγενή άμιλλα, αντιπαράθεση, κριτική με επιχειρήματα και λήψη ενωτικών και ομόψυχων αποφάσεων;

Η Ιστορία και ο ‘θυμόσοφος λαός’ (π.χ. ‘το πρόβατο που ξεκόβει από το μαντρί, το τρώει ο λύκος’) μας διδάσκουν ότι πρέπει να επικρατεί τελικά η σύνθεση των απόψεων, η ομόνοια και η ομοψυχία σε αντίθεση με τις ακραίες καταστάσεις και τις εμμονές, από όπου και αν προέρχονται. Θεωρώ έτσι ότι στα θεσμικά πλαίσια περισσότερο μπορούν να σταθούν και να καρποφορήσουν οι αγωνίες και οι προσδοκίες αυτού του εκλεκτού κομματιού του Ελληνισμού, των Βλάχων/Αρμάνων μας.

Η χώρα μας (Ελλάδα - να το λέμε αυτό) και ο Ελληνισμός είναι γνωστό ότι υπέφεραν και υποφέρουν από διχαστικές και εμφύλιες καταστάσεις, τόσο από τότε που έγινε το νεοελληνικό κράτος, όσο και διαχρονικά, ανά τους πολλούς αιώνες της ύπαρξης του πολιτισμού της. Οφείλουμε, ωστόσο, να τονίσουμε την επιβίωση του Ελληνισμού ακόμα και σε χαλεπούς καιρούς (ρωμαιοκρατία, φραγκοκρατία και τουρκοκρατία), όπως μας διαβεβαιώνουν εγκριτότατοι ιστορικοί (π.χ. Α. Βακαλόπουλος).

Η άποψή μου είναι ότι οι Βλάχοι μας αποτελούν σάρκα και αίμα αυτού του πολιτισμού και το δεύτερο γλωσσικό τους εργαλείο, τα βλάχικα, που αποκτήθηκε κατά την ρωμαϊκή κατάκτηση, σιγά-σιγά συρρικνώνεται λόγω μη χρηστικότητας του και της αλλαγής της ζωής (αστικός τρόπος ζωής κλπ), όπως, βέβαια, μας λένε οι ψύχραιμοι επιστήμονες. Έτσι, άλλωστε, συνέβη/συμβαίνει και σε όλα τα ελληνικά γλωσσικά ιδιώματα (ρουμλουκιώτικα, ηπειρωτικά, θεσσαλικά, θρακιώτικα κλπ).

Οι ίδιοι μάλιστα θα αποφασίσουν τι θα κάνουν με αυτό το γλωσσικό εργαλείο. Πάντως, θέλω να τονίσω ότι αυτοί που ‘κλαίγονται’ για τα βλάχικα’ είναι οι ίδιοι που ‘βάζουν την ταφόπλακα’ σε αυτά, γιατί, απλά, πολύ λίγοι από αυτούς τα ομιλούν στους απογόνους τους. Σε καμιά περίπτωση δεν θέλω να υποβιβάσω τα βλάχικα. Οι ίδιοι οι Βλάχοι τα υποβιβάζουν, όταν δεν τα χρησιμοποιούν.

Όσα συνέδρια και να γίνουν, δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την παλιά και παραδοσιακή ζωή τους στις παλιές μορφές και σε όλα τα επίπεδα (κτηνοτροφική ζωή, ομιλία, ήθη έθιμα, μαγειρική, ενδυμασία, αρχιτεκτονική κλπ). Απλά μπορούν να γίνουν αναβιώσεις και επιστημονική μελέτη όλων αυτών τον στοιχείων! Πράγματα που γίνονται κιόλας. Οι σκέψεις μου δεν είναι, νομίζω, μοιρολατρικές! Είναι ρεαλιστικές και προσγειωμένες.

Προσωπικά, θεωρώ ότι οι Βλάχοι μας έχουν διατηρήσει - όσο μπόρεσαν βέβαια - περισσότερο από τις άλλες ελληνικές πληθυσμιακές ομάδες, πολύ παλιά έθιμα των Ελλήνων, όπως και οι Σαρακατσάνοι κλπ, ως παλιός & μη αστικός, απομονωμένος, ορεινός και μετακινούμενος πληθυσμός που ήταν. Το διαπιστώνω και στην χορευτική (ο χορός είναι το αντικείμενό μου και σε πρακτικό και σε διδακτικό επίπεδο) και την μουσική τους έκφραση, από τους ρυθμούς τους, οι οποίοι δεν είναι τίποτε άλλο από επιβίωση αρχαίων ελληνικών ρυθμών: και δάκτυλοι και ίαμβοι, και παίονες και επίτριτοι κλπ, και μάλιστα σε αργή αγωγή (ταχύτητα).

Μέσα στο Παρόν και το Μέλλον - με την εμπειρία του Παρελθόντος - όπου όλα βρίσκονται σε εξέλιξη, θεωρώ, ότι με αγάπη, σύνεση, ψυχραιμία, καρδιά και ρεαλισμό οι Βλάχοι Έλληνες, ΕΝΩΜΕΝΟΙ & ΟΜΟΨΥΧΟΙ, θα μπορέσουν να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους και τις προσδοκίες τους μέσα σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει!!

Γραμουστιάνοι στη Πρωσοτσάνη

Συρακιώτες

Σελιώτες

Μετσοβίτες

Σαμαρινιώτες


22 σχόλια:

  1. φίλε Γιάννη γιατί τα γράφεις αυτά ,έγινε κάτι που εμείς δεν γνωρίζουμε ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ ανώνυμε, δεν έχεις παρά να παρακολουθήσεις, τα ΜΚΔ, τις ιστοσελίδες και τις εφημερίδες (Πρωινός λόγος, Βήμα).

      Διαγραφή
    2. Έτσι, για να μη ξεχνιόμαστε!

      Διαγραφή
  2. Θα μου επιτρεψεις αγαπητε μου Γιαννη να πω, πως τα βλαχικα δεν ειναι ιδιωμα...ειναι γλώσσα λατινογενής. Εξ ου και δίγλωσσοι οι Βλάχοι...Αν πουμε οτι ειναι ιδιωμα...ποιας γλώσσας ιδιωμα ειναι; Και ειναι εγκλημα ταπεινα φρονω μια τετοια γλωσσα να χαθει. Και τη ταφοπλακα δυστυχως θα την βάλουμε στη γλωσσα μας εμεις οι βλαχοι και μαλιστα οι απαρτιζοντες συλλογους, ομοσμονδιες κοκ. Φοβουμενοι πως μιλωντας τα βλάχικα θα χαρακτηριστούν Ρουμάνοι η ο,τιδηποτε αλλο. Ας το ξεκαθαρίσουμε οι βλαχοι της Ελλάδας ειμαστε ελληνοβλαχοι,οι βλαχοι της Ρουμανίας ρουμανοβλαχοι οι βλαχοι της Αλβανιας αλβανοβλαχοι κτλ. Τι ξεκαθαρώτερο τούτου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτά είναι σοβαρά πράγματα διαβάστε πάρα κάτω για να δείτε τι παίζει και από ποιους.

      https://www.proinoslogos.gr/kyria-themata/9-kyrio-thema/64966-%CF%85%CF%80%CE%BF%CF%80%CF%84%CE%B1-%CF%80%CE%B1%CE%B9%CF%87%CE%BD%CE%B9%CE%B4%CE%B9%CE%B1-%CE%BC%CE%B5-%CF%84%CE%B1-%C2%AB%CE%B2%CE%BB%CE%B1%CF%87%CE%B9%CE%BA%CE%B1%C2%BB?fbclid=IwAR00cdhVybduixrJx_iN7zSi4QxCg2ToS-rm5pqbYEcDexNIWrPyFRDmRWU

      https://parallaximag.gr/parallax-view/gia-to-vlachiko-zitima-i-kynigi-magisson

      http://aera2012.blogspot.com/2012/05/2_11.html

      Προσοχή όμως μην αιφνιδιαστείτε.

      Διαγραφή
    2. Είμαι ο Τσιαμήτρος Κ. Γιάννης. Αγαπητέ Ανώνυμε. Μόνο αυτό θα σου πω: Δεν σου τα μεταβίβασαν καλά οι σύμβουλοί σου. Στο ερώτημά σου 'ποιάς γλώσσας ιδίωμα είναι τα βλάχικα', δεν στο είπαν καλά. Το σωστό ερώτημα είναι 'ποιάς γλώσσας είναι η διάλεκτος αυτή'. Ετσι το έθεσαν οι γλωσσολόγοι Ντίνας & Κατσάνης. Τέλος πάντων, εδώ δεν πρόκειται να ανοίξω συζήτηση. Θα σε παρακαλούσα να διαβάσεις το βιβλίο μου "Βλαχοχώρια του Ανατολικού Βερμίου' εκδόσεις iwrite 2020. Εκεί έχω πολλές από τις απόψεις για το θέμα που έθιξες. Και κάτι τελευταίο σε ερώτημα σου. Οι Βλάχοι που υπάρχουν στα Βαλκάνια αυτή την στιγμή προέρχονται, κατά την άποψή μου, απο την Πίνδο (ελληνότοπος) στους τελευταίους αιώνες. Οι προηγούμενοι Βλάχοι (εκλατινισθέντες Θράκες,Ιλλυριοί) 'οσμώθηκαν' γλωσσικά και πολιτιστικά σε Σλάβους, Βούλγαρους και Αλβανούς πλέον πολύ πιο μπροστά. Αρα δεν υπάρχουν πλέον. Επαναλαμβάνω, αυτοί που υπάρχουν, προέρχονται απο την Πίνδο. Αρα πρώην Ελληνες. Δεν έχω να σου πω τίποτε άλλο. Αντίο για πάντα.

      Διαγραφή
    3. Γιάννη μπερδεύεσαι, εγώ δεν είπα τίποτα, όπως θα διάβασες άλλοι λένε και έχουν ονοματεπώνυμο. Εγώ ξέρω ότι είναι Ελληνες, όσοι θέλουν να γράφουν στα λατινικά μια άγραφη γλώσσα δεν ξέρω αν είναι.

      Διαγραφή
  3. ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΟΙ ΔΙΑΛΕΚΤΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΑ ΤΟΠΙΚΑ ΙΔΙΩΜΑΤΑ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΕ ΠΟΛΥ ΟΡΙΑΚΟ ΣΗΜΕΙΟ. ΚΙΝΔΥΝΕΥΟΥΝ ΝΑ ΧΑΘΟΥΝ - ΝΑ ΣΒΗΣΟΥΝ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΣΙΓΟΥΡΟ ΟΤΙ ΑΥΤΟ ΘΑ ΣΥΜΒΕΙ ΠΑΡΑ ΤΙΣ ΦΙΛΟΤΙΜΕΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΠΟΛΛΩΝ. ΟΙ ΛΟΓΟΙ ΠΟΥ ΘΑ ΣΥΜΒΕΙ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ. ΤΩΡΑ ΟΣΟ ΑΦΟΡΑ ΤΗ ΒΛΑΧΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ. ΙΣΩΣ Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΒΛΑΧΩΝ ΝΑ ΚΑΘΥΣΤΕΡΉΣΕΙ ΛΙΓΟ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΤΟ ΣΒΗΣΙΜΟ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΥΤΗ, ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΘΑ ΣΒΗΣΕΙ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Έχοντας μητέρα Βλάχα, σας δηλώνω ότι δεν υπάρχει ΚΑΜΙΑ πρακτική χρησιμότητα της βλάχικης γλώσσας στο σύγχρονο Ελληνικό Κράτος όλων μας. Μονάχα αυτό. Όπως βεβαίως και της ποντιακής, των τσακώνικων , ρώσσικων, αρβανίτικων, τούρκικων, σκοπιανών και ο,τιδήποτε άλλο. Καμμία χρησιμότητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. τα ποντιαακα ειναι αρχαια ελληνικα. τα βλαχικα ειναι λατινικης καταγωγης. εχει τεραστια διαφορα

      Διαγραφή
  5. Είμαι βλάχα. Γονείς βλάχοι. Παππούδες, γιαγιάδες και οι περισσότεροι συγγενείς, βλάχοι. Στο σπίτι και στις συγκεντρώσεις με τους συγγενείς πάντα μιλούσαν βλάχικα. Παρόλαυτα εγώ όπως και τα ξαδέλφια ηλικίας 50 ετών και κάτω δεν μιλάμε βλάχικα αλλά τα καταλαβαίνουμε και λυπάμαι πολύ γι'αυτο, γιατί θα θέλαμε να μπορούμε να τα μιλάμε κιόλας, αλλά δε θα τα μάθαινα ποτέ με ρουμανική γραφή γιατί δεν είμαι Ρουμάνα αλλά Ελληνίδα!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ενα απο τα ασχημα - περιεργα χαρακτηριστικα των βλαχων! γάμοι σχεδον αποκλειστικά μεταξυ βλαχων. σε πολυ μεγαλο βαθμο ακομα και σημερα!
      οσο για τη γραφη των φθογγων, αφου δεν υπαρχει γραπτη γλωσσα, με οτι συμβολα και να αποτυπωθεί ειναι το ιδιο. ως ελληνας και περήφανος για το αλφαβητο μας θα προτιμουσα χωρις αλλο, σιγουρα τα ελληνικα συμβολα και δεν θα εμπαινα στο "παιχνιδι" αυτο των συμβολων. δεν υπαρχει κανενας ουσιαστικός - επιστημονικός λόγος να γραφει με το λατινικο ή και το ...κυριλλικό!

      Διαγραφή
    2. Οι περισσότεροι Βλάχοι τώρα τουλάχιστον στην Βέροια δεν κάνουν γάμους αποκλειστικά μεταξύ τους. Το πράγμα έχει αμβλυνθεί. Οι πλείστες των οικογενειών τώρα έχουν ανακατευτεί (πόντιοι, μικρασιάτες, ντόπιοι κάθε λογής, Θρακιώτες κλπ κλπ) και αυτά είναι πιο υγιές νομίζω. Τα βλάχικα ως γλωσσικό ιδίωμα ομιλούμενο υποχωρεί στον ίδιο βαθμό που υποχωρούν όλα τα παλιακά ιδιώματα (ποντιακα, ρουμλουκιώτικα, των Πιερίων, ναουσαίϊκα, βεργιώτικα κλπ κλπ). Οι περισσότεροι ομιλούν τα Κοινά Ελληνικά και αυτή είναι η πραγματικότητα. Το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω. Καλό είναι να ομιλούνται, αλλά δεν το κάνει ο κόσμος. Πολύ σωστή είναι η
      επιστημονική έρευνα για όλα αυτά τα παλιακά ιδιώματα για εξαγωγή συμπερασμάτων για το καλό της επιστήμης

      Διαγραφή
  6. Σήμερα δεν συμβαίνει αυτό που λες για τους γάμους. Άλλωστε παλαιότερα συνέβαινε όχι μόνο μεταξύ βλάχων αλλά και ποντίων, Θρακιωτών και πολύ περισσότερο Σαρακατσάνων. Ότι και να λέμε, η γλώσσα είναι μια και είναι η Ελληνική. Και αυτή διδάσκεται από το δημοτικό μέχρι και Πανεπιστήμιο. Τώρα, πως διδάσκονται τα ποντιακά στο πανεπιστήμιο δε το έχω καταλάβει. Έλεος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πολύ καλά κανουν και διδάσκονται τα ποντιακα στο Πανεπιστήμιο και δεν θα πρέπει να σταματήσει αυτό αλλά ίσα ίσα να επεκταθεί όσο γίνεται σε όλα τα Πανεπιστήμια.ΒΕΒΑΙΑ θα έλεγα να γίνει το ίδιο και με τα βλάχικα και τα τσακωνικα αλλά και όποια άλλη διάλεκτο.ολες ευπρόσδεκτες είναι.αλλα τουλάχιστον οι 2 μεγάλες που έχουν πολύ λαό και κινδυνεύουν όμως με εξαφάνιση(ποντιακα και βλαχικα)θα πάρει πάση θυσία να βρίσκονται εκεί που τους αξίζει.η τρίτη επίσης πολύ σημαντική είναι η τσακώνικη που και αυτη θα ηταν πολυ ωραι να σωθει ως επισης πολυ κοντα στα αρχαια ελληνικα .οι άλλες 2 πολύ μεγάλες κριτικά και κυπριακά δεν έχουν τέτοιο πρόβλημα γιατί μιλιούνται ακόμη στον τόπο τους απο πολύ πληθυσμό.οτι δώσουμε είναι κέρδος.δεν πρέπει να υπάρχει απαισιοδοξία σε τέτοια θέματα γιατί θα χαθούμε σαν έθνος.φχαριστω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Γιατί εντέχνως κάποιοι γυρίζουν τη συζήτηση μόνο γύρω από τη γλώσσα; και όχι στην περίεργη, διαφοροποιημένη συμπεριφορά κάποιων και την οργανωμένη προσπάθεια διαχωρισμού τους από τις θέσεις της Πανελ. Ομοσ. Συλ. Βλαχων; αλλά και της συντριπτικής πλειοψηφίας των βλαχων; Ο συντάκτης του άρθρου το επισημαίνει σωστά προβληματισμένος, αλλά ορισμενοι σχολιαστές το προσπερνούν και σχολιάζουν αποπροσανατολιστικά μόνο στην ομιλία της γλώσσας. Αποφεύγετε να μιλήσετε για τη λατινική γραφή που θέλουν να επιβάλουν ορισμένοι (και στην πόλη μας) αλλά και στη διαφοροποίηση από την Ομοσπονδία σε σοβαρά εθνοτικά θέματα.
    Σε αυτά να πάρετε θέση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και, προς ενίσχυση του προηγούμενου σχόλιου, εδώ και πολλά χρόνια κυκλοφορεί Ημερολόγιο κάποιου συλλόγου (sutsata την λένε τώρα) με λατινική γραφή στο εξώφυλλο του, λες και είμαστε σε ξένη χώρα, και κανείς δεν αντιδρά.

      Διαγραφή
    2. Νομίζω πως χρειάζεται προσοχή σε αυτά τα πράγματα που είναι εθνικής σημασίας. Ήδη οι Τούρκοι διεκδικούν Θράκη, Αιγαίο πράγμα που το βλέπουμε μπροστά μας. Στο Μακεδονικό χάσαμε το όνομα, εθνικότητα, γλώσσα (το πρώτο σύνθετο, τα δυο τελευταία 'μακεδονικά' τάχα). Οι Ρουμάνοι διεκδικούν πρόσφατα με νόμο τους όλους του λατινόφωνους της Βαλκανικής. Αυτά είναι σοβαρά πράγματα. και δεν είναι συνομωσιολογία. Ζούμε σε εποχές αναθεωρητισμού και οφείλουμε να υποψιαζόμαστε και να είμαστε προσεκτικοί.

      Διαγραφή
  9. Η Νεοελληνική Γλώσσα έχει 4 επίσημες Διαλέκτους: την Ποντιακή, Τσακώνικη, Καππαδοκική και της Μεγάλης Ελλάδος -κάτω Ιταλίας. Όλα τα άλλα είναι τοπικά ιδιώματα ( κρητικά, ντόπια από το Ρουμλούκι, θρακιώτικα, κυπριακά κτλ)
    Τα βλάχικα είναι νεολατινική γλώσσα χωρίς αλφάβητο.
    Μακάρι να μπορούσαν να διασωθούν όλες, και ας γραφόταν με οποιοδήποτε αλφάβητο άλλα μάλλον είναι πολύ δύσκολο.
    Η συζήτηση για το αλφάβητο της βλάχικης νεολατινικής γλώσσας πιθανότατα δεν έχει να κάνει με γλωσσολογικά - επιστημονικά κριτήρια.
    Φυσικά, το πιο σημαντικό ερώτημα είναι το ποιος θα γράψει τώρα πια σ' αυτή τη γλώσσα, ώστε να ψάχνουν ορισμένοι το αλφάβητο που ταιριάζει περισσότερο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άρα αυτοί στην πόλη μας που προσπαθούν να τη γράψουν στα λατινικά έχουν άλλα στο μυαλό τους που δεν έχουν σχέση με την ουσία της γλώσσας.
      Τώρα καταλάβαμε περισσότερα πράγματα.
      Ευχαριστούμε.

      Διαγραφή
  10. https://www.vlahika.gr/%CF%84%CE%BF-%CE%B2%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%BF/%CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%B1%CE%AF%CE%BD%CE%BF%CF%85%CE%BC%CE%B5-%CF%84%CE%B7-%CE%B2%CE%BB%CE%AC%CF%87%CE%B9%CE%BA%CE%B7-%CE%B3%CE%BB%CF%8E%CF%83%CF%83%CE%B1?gclid=CjwKCAiAm-2BBhANEiwAe7eyFPH_mHzavUVvb6A_OpHKut25mM11dgfdWAy_6XPwzeSo2Sqweu3UOBoCkXgQAvD_BwE

    υπαρχει και αυτο εδω.
    ριξτε μια ματια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Απο ότι είδα στο λινκ που βάλατε, οι λέξεις στην μέθοδο αυτής της διδασκαλίας γράφονται με λατινικά σύμβολα με το ρουμανικό αλφάβητο και γράφει σαφέστατα στο διαφημιστικό ότι η γλώσσα που διδάσκεται είναι η «κοινή κουτσοβλαχική» με επιρροές από την Γραμμουστιανή διάλεκτο που εντάσσεται στα βόρεια Βλαχικά ιδιώματα. Από ότι γνωρίζουμε δεν υπάρχει κοινή κουτσοβλαχικη παρά μόνο βλαχικα ιδιώματα. Αρα Εχουμε μια προσπάθεια μια κοινής Βλάχικης όπου με ταυτόχρονη προσπάθεια πολτοποίησης των πολλών ιδιωμάτων. Για ποιά λοιπόν διάσωση του πλούτου των βλάχικων γλωσσικών πολιτιστικών στοιχείων μιλάμε, εφόσον έχουμε αυτή την ομογενοποίηση. Μήπως αυτή η ομογενοποίηση μας επιφυλάσσει κάτι άλλο στο μέλλον; μήπως μειονοτική γλώσσα ; μήπως μειονότητα αργότερα, μήπως αυτονομία;

      Διαγραφή

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ