Για πρώτη φορά ο «Εύξεινος Πόντος» συναντά τον Μίκη Θεοδωράκη μέσα από την φωνή του Κωνσταντίνου και την ποντιακή λύρα του Ματθαίου Τσαχουρίδη. Οι αδερφοί Τσαχουρίδη παρουσιάζουν το τραγούδι «Ξημερώνει», το πρώτο δείγμα από τη μουσική παράσταση «Μίκης ο
Ευξείνιος» που παρακολούθησαν χιλιάδες θεατές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και ηχογραφήθηκε ζωντανά στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης τον Απρίλιο του 2019. Ο όλος δίσκος είναι μια διαφορετική προσέγγιση στα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη με τη φωνή του Κωνσταντίνου Τσαχουρίδη και κυκλοφορεί από την FM Records.
Γραπτό σημείωμα του Μίκη Θεοδωράκη: «Το μυστικό της ζωντανής πνευματικής δημιουργίας είναι το να μπορεί να είναι σύγχρονη και ταυτόχρονα παραδοσιακή. Το καλλιτεχνικό έργο είναι ένα πολύχρωμο λουλούδι που λάμπει κάτω από τις ακτίνες του ήλιου, ενώ ταυτόχρονα οι ζωντανές του ρίζες ανεβάζουν τους χυμούς της ζωής προχωρώντας μέσα στα βάθη της πολιτιστικής μας παράδοσης. Αυτή τη δύναμη ανακάλυψα γνωρίζοντας το έργο των αδερφών Τσαχουρίδη και σκέφτηκα πόσο τυχερός πρέπει να είναι ο Πόντος που γεννά τόσο ξεχωριστά τέκνα. Τους ευχαριστώ για όσα κάνουν για μένα και τη μουσική μου και εύχομαι να είναι καλοτάξιδη η καινούργια προσπάθειά τους».
Πείτε μας δυο λόγια για το νέο σας δίσκο
Ο τίτλος μαρτυρεί την συνύπαρξη δύο πραγμάτων. Από τη μία, τη μουσική σκέψη ενός ατόμου, του μεγάλου μας Μίκη και από την άλλη τη λαϊκή σοφία μιας παράδοσης που ακόμα καλά κρατεί... «Μίκης ο Ευξείνιος» λοιπόν και αυτή η μουσική προσέγγιση έρχεται να ενώσει δύο μουσικούς κόσμους με διαφορετική πορεία αλλά με κοινή αφετηρία, με κοινό DNA.
Πώς προέκυψε αυτή η επιλογή;
Η επιλογή της ιδέας του project πηγάζει καθαρά από τον θαυμασμό και την αγάπη που έχουμε για τη μουσική σκέψη του Μίκη Θεοδωράκη. Το μουσικό κριτήριο παραμένει σταθερός παράγοντας των επιλογών μας. Αυτό βέβαια ενισχύθηκε όταν γνωρίσαμε τον συνθέτη από κοντά και επιλέξαμε από κοινού το ρεπερτόριο. Το διαμέτρημα του Μίκη Θεοδωράκη ως προσωπικότητα είναι μεγάλο, τεράστιο... με ανεξάντλητες πηγές έμπνευσης, εκλαϊκευμένης γνώσης αλλά και έντονης ακαδημαϊκής σκέψης.
Τι είναι για σας ο Μίκης Θεοδωράκης;
Είναι μια έντονη αίσθηση της εθνικής μας ταυτότητας και σίγουρα ένα ξεχωριστό κεφάλαιο της μουσικής του τόπου μας. Συνάμα είναι ένα όνομα του οποίου η αναφορά δεν λείπει σχεδόν από κανένα βιβλίο, κάθε φορά που αναζητούσαμε γνώση για την ελληνική μουσική στην αγγλική παγκόσμια βιβλιογραφία κατά τη διάρκεια της δεκαετούς φοίτησής μας στο Λονδίνο.
Τί αναζητάτε μέσω της μουσικής σας και ποια ανάγκη σας εξυπηρετεί;
Αναζητούμε αφενός την ηχητική μας ταυτότητα και αφετέρου την κάθαρση, την πλήρη ουσία των στιγμών μας. Η μουσική έχει την ιδιότητα να μη χρειάζεται τη λογική για την επεξήγησή της και αυτό μαρτυρεί την ανθρώπινη ανάγκη του κάθε ατόμου για τον ήχο. Αυτή η ανάγκη βέβαια πολλαπλασιάζεται όταν κάποιος έχει καθημερινή επαφή με τον ήχο, την ενασχόληση και μελέτη της μουσικής όλων των ειδών.
Τί είναι αυτό που ανακαλύψατε ή διδαχτήκατε μέσα από την ενασχόλησή σας με τη μουσική: για την ίδια την Τέχνη, τον εαυτό σας, το κοινό;
Σεβασμός στο άγνωστο και βέβαια να μην απορρίπτουμε ποτέ αυτό που εξ αρχής δεν κατανοούμε. Η μουσική είναι σημαντική στη ζωή μας, δεν χωρά ο νους μας κάτι άλλο εκτός από αυτήν... Κάποτε, ένας σημαντικός μουσικοκριτικός (Walter) είχε πει ότι «όλες οι τέχνες στη ζωή τους φιλοδοξούν κάποια στιγμή να συναντήσουν τη μουσική!». Τέλος, η μουσική σε ταπεινώνει συνειδητά και ασυνείδητα. Σε κάνει να νιώθεις σταγόνα στον ωκεανό, αλλά και κάποιες φορές να νιώθεις ένας «μικρός πρίγκιπας» στον δικό σου πλανήτη! Αυτή είναι και η δύναμη της μουσικής. Καταργεί την έννοια του χρόνου, του χώρου και των διαφορών μεταξύ των ανθρώπων.
Τι σας φθείρει στην καθημερινότητα ή ακόμα και στον χώρο της μουσικής όπου δραστηριοποιείστε;
Σίγουρα οι μόνιμες γάγγραινες, οι παθογένειες του χώρου, ο ωχαδερφισμός, η έλλειψη επαγγελματικότητας, η έλλειψη τεχνογνωσίας και κριτικής ακόμη και από εθνομουσικολόγους οι οποίοι δεν είναι καν μουσικοί. Ίσως λείπει από τη χώρα μας ένα είδος «πολιτιστικής αστυνομίας» όπου θα δίνει χώρο στους ικανούς και στους ανθρώπους που πραγματικά υπηρετούν και σέβονται τη μουσική ως τέχνη και όχι ως λεζάντα.
Σε τι φάση δημιουργικά και επαγγελματικά σας πέτυχε η καραντίνα;
Όσο και να ακούγεται αντιφατικό, η καραντίνα (πέραν της βιο-τρομοκρατίας) μας πρόσφερε πολύτιμο χρόνο να «σκάψουμε» βαθιά μέσα μας και να βρούμε δεξαμενές που είχαμε ξεχάσει ότι υπάρχουν. Επίσης καμία καραντίνα δεν μπορεί να σταματήσει τα πουλιά να κελαηδούν. Με την ίδια λογική η δημιουργία και η μουσική μας σκέψη (όχι μόνο η δική μας αλλά προφανώς και όλων των ομοϊδεατών) δε σταμάτησε να λειτουργεί. Έτσι, μπορούμε να πούμε ότι παράχθηκε ένας μεγάλος όγκος έργου και σκέψεων που σίγουρα θα βρουν το δρόμο τους πολύ σύντομα.
Είναι on line συναυλίες η νέα εποχή στη μουσική;
Κατά την ταπεινή μας γνώμη, όχι. Αυτό είναι ένα τηλεοπτικό αντικατάστατο της εποχής. Και για να κατανοήσουμε το θέμα λίγο καλύτερα: θα μπορούσαμε να νιώσουμε ένα φιλί on line το ίδιο με ένα φιλί όπως όλοι το ξέρουμε; Έτσι λοιπόν, ο μουσικός έρωτας θέλει άμεση επαφή με το κοινό, πρέπει η καρδιά να συντονιστεί με τον παλμό της ζωντανής μουσικής για να αρχίσει να «αιωρείται».
Πώς διαχειρίζεστε μια αποτυχία ή τα ανεπιθύμητα αποτελέσματα μιας λάθος επιλογής;
Πλέον νιώθουμε ότι αποκτούμε μηχανισμούς άμυνας ώστε να δεχθούμε το αρνητικό αποτέλεσμα ως ένα πραγματικό και ρεαλιστικό μάθημα που θα δυναμώσει το επόμενο βήμα μας.
Ωστόσο, οι μέχρι τώρα επιλογές δικαίωσαν την αρχική μας σκέψη και προβληματοθέτησαν τα επόμενα βήματά μας. Αυτό ίσως οφείλεται στο ότι κινούμαστε με βάση το μουσικό μας κριτήριο και όχι τις επικοινωνιακές πρακτικές που κατά καιρούς μας προτείνουν.
Ποια είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά σας σχέδια;
Η προσωπική μας δισκογραφία, όπου δε σταματάμε να συνθέτουμε και να ηχογραφούμε, μέχρι και μουσικές παραστάσεις 3D με γυμνό μάτι απασχολούν το μυαλό μας. Πιστεύουμε πολύ στην καινοτομία και στην παρουσίαση της μουσικής, δίχως αυτό βέβαια να αναιρεί την παραδοσιακή έρευνα και μελέτη. Η αλήθεια είναι ότι μετά τη συνεργασία μας με τον Μίκη, η επιλογή γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη, πιο απαιτητική εκ των πραγμάτων.
Πηγή
Ευξείνιος» που παρακολούθησαν χιλιάδες θεατές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και ηχογραφήθηκε ζωντανά στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης τον Απρίλιο του 2019. Ο όλος δίσκος είναι μια διαφορετική προσέγγιση στα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη με τη φωνή του Κωνσταντίνου Τσαχουρίδη και κυκλοφορεί από την FM Records.
Γραπτό σημείωμα του Μίκη Θεοδωράκη: «Το μυστικό της ζωντανής πνευματικής δημιουργίας είναι το να μπορεί να είναι σύγχρονη και ταυτόχρονα παραδοσιακή. Το καλλιτεχνικό έργο είναι ένα πολύχρωμο λουλούδι που λάμπει κάτω από τις ακτίνες του ήλιου, ενώ ταυτόχρονα οι ζωντανές του ρίζες ανεβάζουν τους χυμούς της ζωής προχωρώντας μέσα στα βάθη της πολιτιστικής μας παράδοσης. Αυτή τη δύναμη ανακάλυψα γνωρίζοντας το έργο των αδερφών Τσαχουρίδη και σκέφτηκα πόσο τυχερός πρέπει να είναι ο Πόντος που γεννά τόσο ξεχωριστά τέκνα. Τους ευχαριστώ για όσα κάνουν για μένα και τη μουσική μου και εύχομαι να είναι καλοτάξιδη η καινούργια προσπάθειά τους».
Πείτε μας δυο λόγια για το νέο σας δίσκο
Ο τίτλος μαρτυρεί την συνύπαρξη δύο πραγμάτων. Από τη μία, τη μουσική σκέψη ενός ατόμου, του μεγάλου μας Μίκη και από την άλλη τη λαϊκή σοφία μιας παράδοσης που ακόμα καλά κρατεί... «Μίκης ο Ευξείνιος» λοιπόν και αυτή η μουσική προσέγγιση έρχεται να ενώσει δύο μουσικούς κόσμους με διαφορετική πορεία αλλά με κοινή αφετηρία, με κοινό DNA.
Πώς προέκυψε αυτή η επιλογή;
Η επιλογή της ιδέας του project πηγάζει καθαρά από τον θαυμασμό και την αγάπη που έχουμε για τη μουσική σκέψη του Μίκη Θεοδωράκη. Το μουσικό κριτήριο παραμένει σταθερός παράγοντας των επιλογών μας. Αυτό βέβαια ενισχύθηκε όταν γνωρίσαμε τον συνθέτη από κοντά και επιλέξαμε από κοινού το ρεπερτόριο. Το διαμέτρημα του Μίκη Θεοδωράκη ως προσωπικότητα είναι μεγάλο, τεράστιο... με ανεξάντλητες πηγές έμπνευσης, εκλαϊκευμένης γνώσης αλλά και έντονης ακαδημαϊκής σκέψης.
Τι είναι για σας ο Μίκης Θεοδωράκης;
Είναι μια έντονη αίσθηση της εθνικής μας ταυτότητας και σίγουρα ένα ξεχωριστό κεφάλαιο της μουσικής του τόπου μας. Συνάμα είναι ένα όνομα του οποίου η αναφορά δεν λείπει σχεδόν από κανένα βιβλίο, κάθε φορά που αναζητούσαμε γνώση για την ελληνική μουσική στην αγγλική παγκόσμια βιβλιογραφία κατά τη διάρκεια της δεκαετούς φοίτησής μας στο Λονδίνο.
Τί αναζητάτε μέσω της μουσικής σας και ποια ανάγκη σας εξυπηρετεί;
Αναζητούμε αφενός την ηχητική μας ταυτότητα και αφετέρου την κάθαρση, την πλήρη ουσία των στιγμών μας. Η μουσική έχει την ιδιότητα να μη χρειάζεται τη λογική για την επεξήγησή της και αυτό μαρτυρεί την ανθρώπινη ανάγκη του κάθε ατόμου για τον ήχο. Αυτή η ανάγκη βέβαια πολλαπλασιάζεται όταν κάποιος έχει καθημερινή επαφή με τον ήχο, την ενασχόληση και μελέτη της μουσικής όλων των ειδών.
Τί είναι αυτό που ανακαλύψατε ή διδαχτήκατε μέσα από την ενασχόλησή σας με τη μουσική: για την ίδια την Τέχνη, τον εαυτό σας, το κοινό;
Σεβασμός στο άγνωστο και βέβαια να μην απορρίπτουμε ποτέ αυτό που εξ αρχής δεν κατανοούμε. Η μουσική είναι σημαντική στη ζωή μας, δεν χωρά ο νους μας κάτι άλλο εκτός από αυτήν... Κάποτε, ένας σημαντικός μουσικοκριτικός (Walter) είχε πει ότι «όλες οι τέχνες στη ζωή τους φιλοδοξούν κάποια στιγμή να συναντήσουν τη μουσική!». Τέλος, η μουσική σε ταπεινώνει συνειδητά και ασυνείδητα. Σε κάνει να νιώθεις σταγόνα στον ωκεανό, αλλά και κάποιες φορές να νιώθεις ένας «μικρός πρίγκιπας» στον δικό σου πλανήτη! Αυτή είναι και η δύναμη της μουσικής. Καταργεί την έννοια του χρόνου, του χώρου και των διαφορών μεταξύ των ανθρώπων.
Τι σας φθείρει στην καθημερινότητα ή ακόμα και στον χώρο της μουσικής όπου δραστηριοποιείστε;
Σίγουρα οι μόνιμες γάγγραινες, οι παθογένειες του χώρου, ο ωχαδερφισμός, η έλλειψη επαγγελματικότητας, η έλλειψη τεχνογνωσίας και κριτικής ακόμη και από εθνομουσικολόγους οι οποίοι δεν είναι καν μουσικοί. Ίσως λείπει από τη χώρα μας ένα είδος «πολιτιστικής αστυνομίας» όπου θα δίνει χώρο στους ικανούς και στους ανθρώπους που πραγματικά υπηρετούν και σέβονται τη μουσική ως τέχνη και όχι ως λεζάντα.
Σε τι φάση δημιουργικά και επαγγελματικά σας πέτυχε η καραντίνα;
Όσο και να ακούγεται αντιφατικό, η καραντίνα (πέραν της βιο-τρομοκρατίας) μας πρόσφερε πολύτιμο χρόνο να «σκάψουμε» βαθιά μέσα μας και να βρούμε δεξαμενές που είχαμε ξεχάσει ότι υπάρχουν. Επίσης καμία καραντίνα δεν μπορεί να σταματήσει τα πουλιά να κελαηδούν. Με την ίδια λογική η δημιουργία και η μουσική μας σκέψη (όχι μόνο η δική μας αλλά προφανώς και όλων των ομοϊδεατών) δε σταμάτησε να λειτουργεί. Έτσι, μπορούμε να πούμε ότι παράχθηκε ένας μεγάλος όγκος έργου και σκέψεων που σίγουρα θα βρουν το δρόμο τους πολύ σύντομα.
Είναι on line συναυλίες η νέα εποχή στη μουσική;
Κατά την ταπεινή μας γνώμη, όχι. Αυτό είναι ένα τηλεοπτικό αντικατάστατο της εποχής. Και για να κατανοήσουμε το θέμα λίγο καλύτερα: θα μπορούσαμε να νιώσουμε ένα φιλί on line το ίδιο με ένα φιλί όπως όλοι το ξέρουμε; Έτσι λοιπόν, ο μουσικός έρωτας θέλει άμεση επαφή με το κοινό, πρέπει η καρδιά να συντονιστεί με τον παλμό της ζωντανής μουσικής για να αρχίσει να «αιωρείται».
Πώς διαχειρίζεστε μια αποτυχία ή τα ανεπιθύμητα αποτελέσματα μιας λάθος επιλογής;
Πλέον νιώθουμε ότι αποκτούμε μηχανισμούς άμυνας ώστε να δεχθούμε το αρνητικό αποτέλεσμα ως ένα πραγματικό και ρεαλιστικό μάθημα που θα δυναμώσει το επόμενο βήμα μας.
Ωστόσο, οι μέχρι τώρα επιλογές δικαίωσαν την αρχική μας σκέψη και προβληματοθέτησαν τα επόμενα βήματά μας. Αυτό ίσως οφείλεται στο ότι κινούμαστε με βάση το μουσικό μας κριτήριο και όχι τις επικοινωνιακές πρακτικές που κατά καιρούς μας προτείνουν.
Ποια είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά σας σχέδια;
Η προσωπική μας δισκογραφία, όπου δε σταματάμε να συνθέτουμε και να ηχογραφούμε, μέχρι και μουσικές παραστάσεις 3D με γυμνό μάτι απασχολούν το μυαλό μας. Πιστεύουμε πολύ στην καινοτομία και στην παρουσίαση της μουσικής, δίχως αυτό βέβαια να αναιρεί την παραδοσιακή έρευνα και μελέτη. Η αλήθεια είναι ότι μετά τη συνεργασία μας με τον Μίκη, η επιλογή γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη, πιο απαιτητική εκ των πραγμάτων.
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.