Η Ε.Ε. εισέρχεται στην περίοδο της πιο βαθιάς οικονομικής ύφεσης της ιστορίας της εκτίμησε προχθές η Κομισιόν. Μάλιστα, χώρες όπως η Ελλάδα, όπου ο τουρισμός αποτελεί βασική οικονομική δραστηριότητα, απειλούνται περισσότερο. Είναι αυτές οι προβλέψεις που δημιουργούν μεγάλη
αβεβαιότητα και στον πρωτογενή τομέα. Υπολογίζεται, για παράδειγμα, ότι το 14,5% των συνολικών δαπανών των τουριστών που επισκέπτονται την Ελλάδα αφορά την εστίαση και, βέβαια, μέρος αυτών καταλήγει άμεσα ή έμμεσα στον πρωτογενή τομέα και την εγχώρια αγροδιατροφή.
Μία άλλη πηγή αβεβαιότητας είναι οι αλλαγές της καταναλωτικής συμπεριφοράς των νοικοκυριών εξαιτίας της πανδημίας. Η ΕΛΣΤΑΤ υπολογίζει ότι το έτος 2018 το 10,8% των δαπανών του μέσου νοικοκυριού στην Ελλάδα για αγαθά και υπηρεσίες, για παράδειγμα, αφορούσε φαγητό εκτός σπιτιού, δαπάνες εστίασης κ.λπ. Επιπλέον, την ίδια περίοδο, το 23,9% της συνολικής κατανάλωσης στη χώρα αφορούσε είδη διατροφής και ποτά.
Όλα τα παραπάνω αθροίζουν ζήτηση αγροτικών προϊόντων αξίας πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ. Τέλος, μία τρίτη πηγή αβεβαιότητας είναι οι δομικές ανακατατάξεις, που προκαλεί ο κορωνοϊός στα δίκτυα λιανικής. Οι αλυσίδες ισχυροποιούνται περαιτέρω, εξαγοράζουν εμπορικές επιχειρήσεις που πλήττονται από την κρίση, όπως τροφοδοσίας ξενοδοχείων και πλοίων. Επιπλέον, ο κύκλος εργασιών τους αυξάνεται με ραγδαίους ρυθμούς (άνω του 90% στην Ελλάδα τις πρώτες ημέρες του κορωνοϊού για παράδειγμα), ενώ παρατηρούνται φαινόμενα πίεσης των τιμών παραγωγού και αύξησης των τιμών καταναλωτή των ίδιων προϊόντων.
Όλα τα παραπάνω οδηγούν σε δύο επισημάνσεις. Η πρώτη, ότι η αντιμετώπιση των επιπτώσεων του κορωνοϊού στην αγροδιατροφή είναι μία ιδιαίτερα σύνθετη διαδικασία. Η δεύτερη, ότι οι επιπτώσεις αυτές βρίσκονται μπροστά μας, έρχονται.
αβεβαιότητα και στον πρωτογενή τομέα. Υπολογίζεται, για παράδειγμα, ότι το 14,5% των συνολικών δαπανών των τουριστών που επισκέπτονται την Ελλάδα αφορά την εστίαση και, βέβαια, μέρος αυτών καταλήγει άμεσα ή έμμεσα στον πρωτογενή τομέα και την εγχώρια αγροδιατροφή.
Μία άλλη πηγή αβεβαιότητας είναι οι αλλαγές της καταναλωτικής συμπεριφοράς των νοικοκυριών εξαιτίας της πανδημίας. Η ΕΛΣΤΑΤ υπολογίζει ότι το έτος 2018 το 10,8% των δαπανών του μέσου νοικοκυριού στην Ελλάδα για αγαθά και υπηρεσίες, για παράδειγμα, αφορούσε φαγητό εκτός σπιτιού, δαπάνες εστίασης κ.λπ. Επιπλέον, την ίδια περίοδο, το 23,9% της συνολικής κατανάλωσης στη χώρα αφορούσε είδη διατροφής και ποτά.
Όλα τα παραπάνω αθροίζουν ζήτηση αγροτικών προϊόντων αξίας πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ. Τέλος, μία τρίτη πηγή αβεβαιότητας είναι οι δομικές ανακατατάξεις, που προκαλεί ο κορωνοϊός στα δίκτυα λιανικής. Οι αλυσίδες ισχυροποιούνται περαιτέρω, εξαγοράζουν εμπορικές επιχειρήσεις που πλήττονται από την κρίση, όπως τροφοδοσίας ξενοδοχείων και πλοίων. Επιπλέον, ο κύκλος εργασιών τους αυξάνεται με ραγδαίους ρυθμούς (άνω του 90% στην Ελλάδα τις πρώτες ημέρες του κορωνοϊού για παράδειγμα), ενώ παρατηρούνται φαινόμενα πίεσης των τιμών παραγωγού και αύξησης των τιμών καταναλωτή των ίδιων προϊόντων.
Όλα τα παραπάνω οδηγούν σε δύο επισημάνσεις. Η πρώτη, ότι η αντιμετώπιση των επιπτώσεων του κορωνοϊού στην αγροδιατροφή είναι μία ιδιαίτερα σύνθετη διαδικασία. Η δεύτερη, ότι οι επιπτώσεις αυτές βρίσκονται μπροστά μας, έρχονται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.