Quantcast

http://picasion.com/
http://picasion.com/
http://picasion.com/

Σαν σήμερα η ηρωική έξοδος της Νάουσας

Οι πρόκριτος της Νάουσας Ζαφειράκης (Ζαφείρης Θεοδοσίου) κηρύσσει την επανάσταση στις 19 Φεβρουαρίου 1822, αλλά δύο μήνες αργότερα ισχυρές τουρκικές δυνάμεις θα την καταστείλουν με ανηλεή τρόπο. Η Νάουσα στην απαρχή της Επανάστασης του 1821 ήταν μια ακμάζουσα πόλη
με 10.000 κατοίκους. Ο Αλή Πασάς είχε προσπαθήσει να την εντάξει στο πασαλίκι του, αλλά είχε αποτύχει κατόπιν της αντίστασης των κατοίκων της και της έκδοσης σουλτανικού φιρμανιού που τον διέταζε να εγκαταλείψει το εγχείρημά του. Από το 1812, την προστασία της Νάουσας είχε αναλάβει ο αρχιευνούχος του σεραγιού με Οθωμανό διοικητή, αλλά ου­σιαστικά την εξουσία ασκούσαν οι Έλληνες πρόκριτοι. Μετά τον επαναστατικό αναβρασμό στον Όλυμπο και την επικράτηση της Υψηλής Πύλης επί του Αλή Πασά είχαν ωριμάσει οι συνθήκες για την κήρυξη της Επανάστασης στην περιοχή. Στις 19 Φεβρουαρίου 1822, ανήμερα της Κυριακής της Ορθοδοξίας, ο Ζαφειράκης ύψωσε την επαναστατική σημαία στην εκκλησία του Αγίου Δημητρίου, μετά το τέλος της λειτουργίας.

Στις 21 Φεβρουαρίου, 1.800 περίπου Έλληνες αγωνιστές κατευθύνθηκαν προς την Μονή της Παναγίας Δοβρά και από εκεί επιτέθηκαν εναντίον της Βέροιας χωρίς αξιόλογο αποτέλεσμα. Σημαντική, αντίθε­τα, νίκη σημείωσαν οι επαναστάτες στις 12 Μαρτίου στη μονή της Δοβράς με επικεφαλής τον αρματολό Γερο-Καρατάσο (Αναστάσιος Καρατάσος), τον Αγγελή Γάτσο και τον Ζαφειράκη σε μάχη εναντίον 4.000 Τούρκων, που εγκατέλειψαν το πεδίο τής μάχης με μεγάλες απώλειες (300 νεκροί και πολλοί τραυματίες).

Οι Τούρκοι με νέες ενισχύσεις που έφθασαν στο μεταξύ από την Θεσσαλονίκη ανακατέλαβαν την μονή και οργά­νωσαν το σχέδιο για να πλήξουν την Νάουσα, που ήταν η κύρια εστία του ξεσηκωμού στην περιοχή. Την επιχείρηση ανέλαβε ο Εμπού Λουμπούτ με μεγάλη στρατιωτική δύναμη. Στις 26 Μαρτίου, με επιστολή του κάλεσε τους επαναστάτες να καταθέσουν τα όπλα και μετά την αρνητική απάντηση τους, στρατοπέδευσε στη θέση Ροδιά στις 6 Απριλίου και άρχισε την πολιορκία τής πόλης, την άμυνα τής οποίας είχε ενισχύσει και ο κλεφταρματολός του Ολύμπου Διαμα­ντής Νικολάου.

Την νύχτα της 12ης προς την 13η Απριλίου οι Τούρκοι κατόρθωσαν ύστερα από γενική επίθεση και σφοδρό κανονιοβολισμό να μπουν στην πόλη, όπου άρχισαν σφο­δρές οδομαχίες. Ο Ζαφειράκης με τον Γερο-Καρατάσο, τον Διαμαντή Νικολάου και 500 άνδρες συνέχισαν επί τρεις μέρες τον αγώνα κλεισμένοι στον πύργο του Ζαφειράκη, όταν, όμως, ο κλοιός έγινε απειλητικός, κατόρθωσαν να
διαφύγουν προς το Βέρμιο. Λίγο αργότερα όμως ο Ζαφειράκης και ο Γιαννάκης Καρατάσος (γιος του Γερο-Καρατάσου) έπεφταν νεκροί στην θέση Σοφολιό, όταν κυκλώθηκα από τουρκικό απόσπασμα.

Μέσα στη Νάουσα οι σφαγές είχαν μεταβάλει την πόλη σε πραγματική κόλαση και σελίδες αυτοθυσίας και ηρωϊσμού γράφτηκαν από τις πιο ένδοξες της Επανάστασης. Στη θέση Σδουμπάνοι, στη γέφυρα της Αραπίτσας, δεκατρείς νέες για να αποφύ­γουν την ατίμωση έπεσαν στον κα­ταρράκτη, ενώ άλλοι αγωνίστηκαν μέχρι την τελευταία στιγμή σώμα με σώμα, εναντίον των Τούρκων. Οι νεκροί, ανάμεσά τους και ο Κώστας Κασομούλης, πατέρας του αγωνιστή και ιστορικού Νικολάου Κασομούλη και οι αιχμάλωτοι έφτασαν τις 5.000, σύμφωνα με τον Σπυρίδωνα Τρικούπη.

Από τους αιχμαλώτους «πολλοί ανηλεώς εβασανίσθησαν, πολλαί γυναίκες εις τας φλόγας ερρίφθησαν, έγκυοι εξεκοιλιάσθησαν, τέκνα έμπροσθεν των γονέων εσφάγησαν», σύμφωνα με τον Τρικούπη. Αλλά και από τις τουρκικές μαρτυρίες προκύπτει ότι η μανία των Τούρκων εναντίον των αμάχων υπήρξε ασυγκράτητη.

Ο Εμπού Λουμπούτ στις 21 Απριλίου 1822 έγραφε στον ιεροδίκη Βέροιας για τα αποτελέσματα της εκστρατείας κατά της Νάουσας. Το κείμενο του εκπορθητή τής Νάουσας είναι αποκαλυπτικό: «Όταν εισήλθομεν θριαμβευ­τικώς εντός της ειρημένης πόλεως, γενόμενοι κύριοι αυτής, οι καπεταναίοι αυτών, επωφελούμενοι του σκότους της νυκτός κατώρθωσαν να αποδράσουν εις τα γειτονικά όρη […] όσοι όμως εκ των ειρημένων επαναστατών δεν κατώρθωσαν να δια­φύγουν, κρυβέντες εντός της πόλεως, συνελήφθησαν, εφαρμοσθεισών κατ’ αυτών αυστηρότατα και άνευ οίκτου των διατά­ξεων του εκδοθέντος ιερού φετβά.

Ούτοι, υπερβαίνοντες τας δύο χιλιάδας, εθανατώθησαν πάντες, είτε διελθόντες δια στό­ματος μαχαίρας, είτε σταλέντες εις την κόλασιν δι’ απαγχονισμού, τα τέκνα και αι σύζυγοι αύτών εξηνδραποδίσθησαν, αι περιουσίαι των εδημεύθησαν και παρεδόθησαν εις το πυρ, συμπληρωθείσης ούτω της νίκης και εκτελεσθείσης πλήρως της αυτοκρατορικής επιθυμίας».


Με την κατάληψη της Νάουσας, έσβησε ουσιαστικά η επανάσταση στη Μακεδονία, μολονότι οι Έλληνες δεν έπαυσαν να παρενοχλούν τους Τούρ­κους στην περιοχή, ενώ ο Γερο-Καρατάσος με τριακόσιους άνδρες κατέφυγε στη νότια Ελλάδα, όπου συνέχισε τον αγώνα.

4 σχόλια:

  1. Αυτά διδάσκονται σήμερα στα σχολεία μας; Όχι βέβαια, τα παιδιά μας δεν πρέπει να γνωρίζουν την ιστορία της Ελλάδας, τα παιδιά μας μαθαίνουν για συνωστισμούς στη Μ. Ασία και ότι δεν έγινε καμία γενοκτονία των ποντίων και καμία Μικρασιατικοί καταστροφή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κάποτε στην Ελλάδα υπήρχαν πραγματικοί πιστοί στον Τριαδικό Θεό της θυσίας, Έλληνες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γράφει καί ἄλλα ὁ Σπυρίδων Τρικούπης:
    «Πάμπολλοι Ἑβραῖοι, ἔνοπλοι καί πολύδιψοι αἵματος χριστιανικοῦ, ἕλκοντες ἔξω τῆς πόλεως τούς Χριστιανοὺς ἐρροπάλιζον κατά κεφαλῆς καί, πίπτοντας, ἔσφαζον ὡς βοῦς».

    Ποτέ ξανά ἡμισέληνος, ποτέ ξανά ἑβραῖοι δήμιοι!

    Ζήτω ἡ Ἐλευθερία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ένας από τους λόγους που δεν στερεώθηκε η επανάσταση του '21 στην Μακεδονία, ήταν το ισχυρό εβραϊκό στοιχείο, λόγω της δράσης εναντίον των Ελλήνων που αναφέρεις. Στην Πελοπόννησο κατοίκησαν από νωρίς, με αποκορύφωμα την άλωση της Τριπολιτσάς όπου οι πρόγονοί μας είχαν τους λόγους τους και έσφαξαν 5.000 εβραίους.

      Διαγραφή

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ