Ανέκαθεν, οι Πόντιοι ήταν βαθιά θρησκευόμενοι. Στοιχεία και χαρακτηριστικά της θρησκείας μας άλλωστε διασώθηκαν χάρη στους κρυπτοχριαστιανούς του Πόντου. Διέφεραν αρκετά από τους σημερινούς χριστιανούς, καθώς δεν ικέτευαν μόνο τους Αγίους αλλά κυρίως τους ευχαριστούσαν για κάθε τι, την
υγεία τους, τα εύφορα κτήματα, τη δουλειά που πήγαινε καλά. Δεν κατέληγαν στις εκκλησίες υποκινούμενοι από απελπισία. Αντιθέτως, το κίνητρό τους ήταν η ανάγκη να ευχαριστήσουν τον Θεό για όσα απολάμβαναν ήδη. Γι’ αυτό και οι θρησκευτικού περιεχομένου συνάξεις τους ήταν συχνές και ταυτισμένες με αγνά συναισθήματα. Μάλιστα, για κάθε μεγάλη γιορτή υπήρχε μια ξεχωριστή, ιδιαίτερη συνήθεια (παράδοση πλέον). Σ' αυτές τις συνήθειές τους λοιπόν, γινόταν ιδιαίτερη μνεία στους πεθαμένους πάντοτε.
Αρκεί να ανατρέξει κάποιος σε λαογραφικά βιβλία και θα διαπιστώσει πως οι νεκροί μνημονεύονταν κάθε τόσο, ακόμα και των Θεοφανείων με το άναμμα κεριών την παραμονή της γιορτής. Ένα για κάθε έναν συγγενή ή φίλο που πέθανε κι ένα ακόμα για τον άγνωστο νεκρό. Τα περισσότερα από αυτά τα θρησκευτικά, ποντιακά έθιμα συνεχίζουν να τηρούνται μέχρι σήμερα και μεταλαμπαδεύονται από γενιά σε γενιά. Άλλα είναι πιο διαδομένα. Άλλα τα γνωρίζουν ακόμα μόνο οι Πόντιοι. Έτσι, εξασφαλίζουν πως δεν ξεχνιούνται οι πρόγονοί τους και ταυτόχρονα οι νεότεροι μαθαίνουν για τους γονείς των γονιών τους, τους παππούδες των παππούδων τους και ούτω καθεξής. Μία από τις θρησκευτικές παραδόσεις που σώζονται μέχρι σήμερα είναι να συγκεντρώνονται την Κυριακή του Θωμά στα νεκροταφεία και να τρώνε επάνω στα μνήματα. Γιατί το κάνουν όμως; Τι συμβολίζει αυτό το ταφικό έθιμο; Πρόκειται τελικά για γιορτή ή για μια μακάβρια συνεύρεση; Για τους Πόντιους είναι γιορτή, κι ας κοσσαράζουν (ανατριχιάζουν) οι υπόλοιποι. Πρόκειται για την αμέσως επόμενη Κυριακή από το Πάσχα (γνωστή ως Αντίπασχα) και ουσιαστικά σπεύδουν να γιορτάσουν το χαρμόσυνο μήνυμα της Ανάστασης, παρέα με τους δικούς τους αποθανόντες. Ως ευσεβείς χριστιανοί πίστευαν και συνεχίζουν να πιστεύουν πραγματικά στην Ανάσταση του Κυρίου. Θεωρούν πως οι νεκροί δεν χάνονται με τον θάνατο. Συνεχίζουν να υπάρχουν ως ψυχές, μέχρις ότου πραγματοποιηθεί η Δευτέρα Παρουσία, όπου οι θανόντες θ’ αναστηθούν και όλοι πια θα κριθούν ενώπιων του Ιησού για να κερδίσουν θέση στη Βασιλεία του Πατέρα του. Η ευχή «Καλή Ανάσταση» για τους Πόντιους έχει μια διαφορετική σημασία με βαθύτερη έννοια, από εκείνη που νομίζουν οι περισσότεροι. Ουσιαστικά, εύχονται στους αγαπημένους τους να έχουν καλή ανάσταση. Δηλαδή, να κριθούν για τα πεπραγμένα τους -κατά τη Δευτέρα Παρουσία- και να καταλήξουν εκ των δεξιών του Ιησού Χριστού. Είναι γεγονός. Οι Πόντιοι δεν φοβούνται τον θάνατο. Τον έχουν αποδεχτεί και τον έχουν νικήσει περιμένοντάς τον… ως τελευταίο σκαλοπάτι πριν την αιώνια ζωή. Γι’ αυτούς το νεκροταφείο δεν είναι χώρος τρομακτικός. Είναι το μέρος που ενώνει το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον. Τα ταφία τους είναι ο τόπος που θα καταλήξουν τα σώματά τους και θα ενωθούν ξανά με των δικών τους, όταν οι ψυχές τους αναληφθούν στους ουρανούς. Είναι η κληρονομιά των παιδιών τους. Ένα σημείο ν’ αποταθούν, όταν λυγίζουν από την απουσία των αγαπημένων τους. Πηγή αγαλλίασης κι όχι φόβου. Καθώς λοιπόν δε φοβούνται -μήτε τους νεκρούς και τους τάφους, μήτε τον θάνατο- οι Πόντιοι ξεκινούν τσ’ ετοιμασί για το ταφικό έθιμο, από τη Μεγάλη Εβδομάδα κιόλας. Τη Μεγάλη Παρασκευή επισκέπτονται το νεκροταφείο, κατά πως επιβάλλει η ποντιακή παράδοση να ζητούν οι νεκροί:
Τα Φώτα θέλω το κερί σ΄
και τη Ψυχού (Ψυχοσάββατο) κοκκία (κόλλυβα)
και τη Μεγάλ΄Παρασκευήν, ένα μαντήλι δάκρυα.
Φροντίζουν να αθίζουν* κι ν’ απογριζεύουν* τα οικογενειακά μνήματα. Τα στολίζουν με στεφάνια, που σηματοδοτούν τον ερχομό της Άνοιξης. Αφού περάσει και η Κυριακή του Πάσχα, οι νοικοκυρές ξεκινούν και πάλι να μαγερεύουν. Βάφουν τορνίκια (αυγά), φτιάχνουν, περασκία, πισία, κολοθόπα, παραδοσιακά τσουρέκια, προμηθεύονται το καλύτερο κρασί της αγοράς. Φρεσκάρουν το καλόν τραπεζομάντηλον κι αρχίζουν να καλούν τσ’ τόστηδες (καρδιακοί φίλοι) στην επικείμενη συγκέντρωση. Την Κυριακή του Θωμά, από νωρίς τα ποντιακά μνήματα γεμίζουν κόσμο. Στρώνονται τα τραπεζομάντηλα και στήνονται τα φαγία. Αρχίζουν να φιλεύουν ο ένας τον άλλον. Κοτκοτάνουν (τσουγγρίζουν) με τ’ αυγά. Πιάνουν κουβέντες. Ακούγονται φωνές, γέλια. Θυμούνται ιστορίες, αστείες και πικρές! Ρωτούν ο ένας τον άλλον από ποιο μέρος ήρθαν οι δικοί του και πόθεν αγόρασαν το μνήμα. Αναμεταξύ τους υπάρχουν ηλικιασμένοι που κάθονται σε σκαμνιά και τα παιξία (παιδιά) τρέχουν ανάμεσα σ’ αγριολούλουδα και μαρμάρινους σταυρούς.
Αφού ολοκληρωθεί η Θεία Λειτουργία, ο Ιεράς ξεκινάει να περνάει από κάθε μνήμα να κάμνει τρισάγιο. Τότε όλος ο κόσμος συγκεντρώνεται πάνω από κείνον τον τάφο
κι όλοι μαζί ψάλλουν:
Χριστὸς ἀνέστη ἐκ νεκρῶν,
θανάτῳ θάνατον πατήσας
καὶ τοῖς ἐν τοῖς μνήμασι
ζωὴν χαρισάμενος.
Αρκετές φορές κάποιοι δακρύζουν. Δεν είναι στενοχώρια. Είναι π’ αξιώθηκαν και τούτον τον χρόνο ν’ ανταμώσουνε μαζί. Που κατέχουν τη γεια τους κι ετέλεσαν το έθιμο μεχρι τ’ αντίχρονου. Είναι που διατέλεσαν το χρέος τους στους νεκρούς.
Αυτό είναι όλο, λοιπόν! Ο Χριστός Αναστήθηκε!
Οι Πόντιοι γιορτάζουν και προσδοκούν ἀνάστασιν νεκρῶν καὶ ζωὴν τοῦ μέλλοντος αἰῶνος. Τίποτε άλλο δε φανερώνει πέρα από την πεποίθησή τους στην αθανασία της ψυχής και στη μέλλουσα κρίση .
Αν και το έθιμο είναι γνωστό κυρίως από την τέλεσή του στο νεκροταφείο των Σουρμένων, πραγματοποιείται οπουδήποτε υπάρχουν ποντιακοί τάφοι. Για παράδειγμα, στο Νεκροταφείο Αναστάσεως στη Δραπετσώνα… εκεί οι Πόντιοι κατέχουν μνήματα σ’ ένα συγκεκριμένο σημείο. Τα περισσότερα μάλιστα φτιάχτηκαν στις αρχές του 1900. Όταν πρωτοήρθαν οι πρόσφυγες - πονεμένοι π’ άφησαν πίσω τους νεκρούς και ζωντανούς αγαπημένους, δεν ήθελαν να τους ξαναεύρει ίδια στεναχώρια κι αγόρασαν τα ταφία. Για να μπορούν ν’ ανάβουν ένα κερί, να κάμνουν το λιβάνισμα και μια προσευχή. Για να μην ξεχνούν. Τον ξεριζωμό από τα εδάφη τους τον άντεχαν. Τον ξεριζωμό από τις ρίζες τους δεν τον βαστούσαν.
Έπειτα, στον πόλεμο της Κατοχής όσοι δεν είχαν αγοράσει τάφο λόγω κόστους ξεπούλησαν το βιός στους μαυραγορίτες για να πάρουν και να βάλουν μέσα τα παιδιά τους, που χάθηκαν από σφαίρα. Έτσι, κατέληξαν οι Πόντιοι της προσφυγιάς που έφτασαν στον Πειραιά να έχουν το δικό τους σημείο αναφοράς και μνήμης. Τσ’ οι τάφοι απόγιναν κομμάτι ενός από τα σπουδαιότερα, ευρωπαϊκά νεκροταφεία κι η συνήθεια να ανταμώνουνε σ’ αυτούς να συζητιέται πια παντού!
Πηγή
υγεία τους, τα εύφορα κτήματα, τη δουλειά που πήγαινε καλά. Δεν κατέληγαν στις εκκλησίες υποκινούμενοι από απελπισία. Αντιθέτως, το κίνητρό τους ήταν η ανάγκη να ευχαριστήσουν τον Θεό για όσα απολάμβαναν ήδη. Γι’ αυτό και οι θρησκευτικού περιεχομένου συνάξεις τους ήταν συχνές και ταυτισμένες με αγνά συναισθήματα. Μάλιστα, για κάθε μεγάλη γιορτή υπήρχε μια ξεχωριστή, ιδιαίτερη συνήθεια (παράδοση πλέον). Σ' αυτές τις συνήθειές τους λοιπόν, γινόταν ιδιαίτερη μνεία στους πεθαμένους πάντοτε.
Αρκεί να ανατρέξει κάποιος σε λαογραφικά βιβλία και θα διαπιστώσει πως οι νεκροί μνημονεύονταν κάθε τόσο, ακόμα και των Θεοφανείων με το άναμμα κεριών την παραμονή της γιορτής. Ένα για κάθε έναν συγγενή ή φίλο που πέθανε κι ένα ακόμα για τον άγνωστο νεκρό. Τα περισσότερα από αυτά τα θρησκευτικά, ποντιακά έθιμα συνεχίζουν να τηρούνται μέχρι σήμερα και μεταλαμπαδεύονται από γενιά σε γενιά. Άλλα είναι πιο διαδομένα. Άλλα τα γνωρίζουν ακόμα μόνο οι Πόντιοι. Έτσι, εξασφαλίζουν πως δεν ξεχνιούνται οι πρόγονοί τους και ταυτόχρονα οι νεότεροι μαθαίνουν για τους γονείς των γονιών τους, τους παππούδες των παππούδων τους και ούτω καθεξής. Μία από τις θρησκευτικές παραδόσεις που σώζονται μέχρι σήμερα είναι να συγκεντρώνονται την Κυριακή του Θωμά στα νεκροταφεία και να τρώνε επάνω στα μνήματα. Γιατί το κάνουν όμως; Τι συμβολίζει αυτό το ταφικό έθιμο; Πρόκειται τελικά για γιορτή ή για μια μακάβρια συνεύρεση; Για τους Πόντιους είναι γιορτή, κι ας κοσσαράζουν (ανατριχιάζουν) οι υπόλοιποι. Πρόκειται για την αμέσως επόμενη Κυριακή από το Πάσχα (γνωστή ως Αντίπασχα) και ουσιαστικά σπεύδουν να γιορτάσουν το χαρμόσυνο μήνυμα της Ανάστασης, παρέα με τους δικούς τους αποθανόντες. Ως ευσεβείς χριστιανοί πίστευαν και συνεχίζουν να πιστεύουν πραγματικά στην Ανάσταση του Κυρίου. Θεωρούν πως οι νεκροί δεν χάνονται με τον θάνατο. Συνεχίζουν να υπάρχουν ως ψυχές, μέχρις ότου πραγματοποιηθεί η Δευτέρα Παρουσία, όπου οι θανόντες θ’ αναστηθούν και όλοι πια θα κριθούν ενώπιων του Ιησού για να κερδίσουν θέση στη Βασιλεία του Πατέρα του. Η ευχή «Καλή Ανάσταση» για τους Πόντιους έχει μια διαφορετική σημασία με βαθύτερη έννοια, από εκείνη που νομίζουν οι περισσότεροι. Ουσιαστικά, εύχονται στους αγαπημένους τους να έχουν καλή ανάσταση. Δηλαδή, να κριθούν για τα πεπραγμένα τους -κατά τη Δευτέρα Παρουσία- και να καταλήξουν εκ των δεξιών του Ιησού Χριστού. Είναι γεγονός. Οι Πόντιοι δεν φοβούνται τον θάνατο. Τον έχουν αποδεχτεί και τον έχουν νικήσει περιμένοντάς τον… ως τελευταίο σκαλοπάτι πριν την αιώνια ζωή. Γι’ αυτούς το νεκροταφείο δεν είναι χώρος τρομακτικός. Είναι το μέρος που ενώνει το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον. Τα ταφία τους είναι ο τόπος που θα καταλήξουν τα σώματά τους και θα ενωθούν ξανά με των δικών τους, όταν οι ψυχές τους αναληφθούν στους ουρανούς. Είναι η κληρονομιά των παιδιών τους. Ένα σημείο ν’ αποταθούν, όταν λυγίζουν από την απουσία των αγαπημένων τους. Πηγή αγαλλίασης κι όχι φόβου. Καθώς λοιπόν δε φοβούνται -μήτε τους νεκρούς και τους τάφους, μήτε τον θάνατο- οι Πόντιοι ξεκινούν τσ’ ετοιμασί για το ταφικό έθιμο, από τη Μεγάλη Εβδομάδα κιόλας. Τη Μεγάλη Παρασκευή επισκέπτονται το νεκροταφείο, κατά πως επιβάλλει η ποντιακή παράδοση να ζητούν οι νεκροί:
Τα Φώτα θέλω το κερί σ΄
και τη Ψυχού (Ψυχοσάββατο) κοκκία (κόλλυβα)
και τη Μεγάλ΄Παρασκευήν, ένα μαντήλι δάκρυα.
Φροντίζουν να αθίζουν* κι ν’ απογριζεύουν* τα οικογενειακά μνήματα. Τα στολίζουν με στεφάνια, που σηματοδοτούν τον ερχομό της Άνοιξης. Αφού περάσει και η Κυριακή του Πάσχα, οι νοικοκυρές ξεκινούν και πάλι να μαγερεύουν. Βάφουν τορνίκια (αυγά), φτιάχνουν, περασκία, πισία, κολοθόπα, παραδοσιακά τσουρέκια, προμηθεύονται το καλύτερο κρασί της αγοράς. Φρεσκάρουν το καλόν τραπεζομάντηλον κι αρχίζουν να καλούν τσ’ τόστηδες (καρδιακοί φίλοι) στην επικείμενη συγκέντρωση. Την Κυριακή του Θωμά, από νωρίς τα ποντιακά μνήματα γεμίζουν κόσμο. Στρώνονται τα τραπεζομάντηλα και στήνονται τα φαγία. Αρχίζουν να φιλεύουν ο ένας τον άλλον. Κοτκοτάνουν (τσουγγρίζουν) με τ’ αυγά. Πιάνουν κουβέντες. Ακούγονται φωνές, γέλια. Θυμούνται ιστορίες, αστείες και πικρές! Ρωτούν ο ένας τον άλλον από ποιο μέρος ήρθαν οι δικοί του και πόθεν αγόρασαν το μνήμα. Αναμεταξύ τους υπάρχουν ηλικιασμένοι που κάθονται σε σκαμνιά και τα παιξία (παιδιά) τρέχουν ανάμεσα σ’ αγριολούλουδα και μαρμάρινους σταυρούς.
Αφού ολοκληρωθεί η Θεία Λειτουργία, ο Ιεράς ξεκινάει να περνάει από κάθε μνήμα να κάμνει τρισάγιο. Τότε όλος ο κόσμος συγκεντρώνεται πάνω από κείνον τον τάφο
κι όλοι μαζί ψάλλουν:
Χριστὸς ἀνέστη ἐκ νεκρῶν,
θανάτῳ θάνατον πατήσας
καὶ τοῖς ἐν τοῖς μνήμασι
ζωὴν χαρισάμενος.
Αρκετές φορές κάποιοι δακρύζουν. Δεν είναι στενοχώρια. Είναι π’ αξιώθηκαν και τούτον τον χρόνο ν’ ανταμώσουνε μαζί. Που κατέχουν τη γεια τους κι ετέλεσαν το έθιμο μεχρι τ’ αντίχρονου. Είναι που διατέλεσαν το χρέος τους στους νεκρούς.
Αυτό είναι όλο, λοιπόν! Ο Χριστός Αναστήθηκε!
Οι Πόντιοι γιορτάζουν και προσδοκούν ἀνάστασιν νεκρῶν καὶ ζωὴν τοῦ μέλλοντος αἰῶνος. Τίποτε άλλο δε φανερώνει πέρα από την πεποίθησή τους στην αθανασία της ψυχής και στη μέλλουσα κρίση .
Αν και το έθιμο είναι γνωστό κυρίως από την τέλεσή του στο νεκροταφείο των Σουρμένων, πραγματοποιείται οπουδήποτε υπάρχουν ποντιακοί τάφοι. Για παράδειγμα, στο Νεκροταφείο Αναστάσεως στη Δραπετσώνα… εκεί οι Πόντιοι κατέχουν μνήματα σ’ ένα συγκεκριμένο σημείο. Τα περισσότερα μάλιστα φτιάχτηκαν στις αρχές του 1900. Όταν πρωτοήρθαν οι πρόσφυγες - πονεμένοι π’ άφησαν πίσω τους νεκρούς και ζωντανούς αγαπημένους, δεν ήθελαν να τους ξαναεύρει ίδια στεναχώρια κι αγόρασαν τα ταφία. Για να μπορούν ν’ ανάβουν ένα κερί, να κάμνουν το λιβάνισμα και μια προσευχή. Για να μην ξεχνούν. Τον ξεριζωμό από τα εδάφη τους τον άντεχαν. Τον ξεριζωμό από τις ρίζες τους δεν τον βαστούσαν.
Έπειτα, στον πόλεμο της Κατοχής όσοι δεν είχαν αγοράσει τάφο λόγω κόστους ξεπούλησαν το βιός στους μαυραγορίτες για να πάρουν και να βάλουν μέσα τα παιδιά τους, που χάθηκαν από σφαίρα. Έτσι, κατέληξαν οι Πόντιοι της προσφυγιάς που έφτασαν στον Πειραιά να έχουν το δικό τους σημείο αναφοράς και μνήμης. Τσ’ οι τάφοι απόγιναν κομμάτι ενός από τα σπουδαιότερα, ευρωπαϊκά νεκροταφεία κι η συνήθεια να ανταμώνουνε σ’ αυτούς να συζητιέται πια παντού!
Πηγή
Δεν βρίσκω καμία λογική σε αυτό το έθιμο, το οποίο είναι απόλυτα άθεο και ηλίθιο. Δεν ξέρω από που κατάγονται αυτοί οι Πόντιοι που δημοσιεύεις φωτογραφίες και σε ποιο τόπο κάνουν αυτό το καταπληκτικό έθιμο κατά το πνευματικό τους επίπεδο (είναι πράγματι για γέλια) αλλά είναι πέρα για πέρα κιτς και υβριστικό στους νεκρούς που υποτίθεται σέβονται να πηγαίνουν πάνω στους τάφους κεφτεδάκια, τζατζίκια και ότι άλλο κατεβάζει η γκλάβα τους. Γελοιότητες. Μνημόσυνο και Ελεημοσύνη λέει η Ορθοδοξία για να σωθεί η ψυχή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρέπει να είσαι και πολύ χαιβανι. Ζωο όρθιο!
ΔιαγραφήΑν η αγάπη του Χριστού, εκφράζεται με τέτοια λόγια , Σταυρώθηκε μάταια.
Διαγραφήναι η ορθοδοξια λεει πως χρειαζονται τα μνημοσυνα και η ελεημοσυνη αλλα τα αλλα ειναι συνηθειες εθιμα που δειχνουν το δεσιμο και τη συνεχεια των ζωντανων με τους νεκρους. δειχνει την ελπιδα της αναστασης και της "καλης ανταμωσης" οπως ευχεται ο παπας. εαν δεν αρεσει το εθιμο σε καποιους ή δεν το "καταλαβαινουν" δεν χρειαζεται ουτε να συμμετεχουν αλλα ουτε και να χαρακτηριζουν τους συμμετέχοντες με προσβλητικό τρόπο. ειναι ενα διαφορετικο μνημοσυνο
ΔιαγραφήΕσυ μαλλον δεν εισαι ποντιος κ το λες!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚακως που Τους κρινεις με εναν τοσο ανωριμο κ γελίο τροπο.Θα πρεπε να ντρεπεσαι! Θα μπορουσες να αφησεις μια πιο πρεπον κριτικη χωρις να τους προσβαλεις.
Ο καθενας εχει τα εθιμα του.Σεβαστο κ ειναι μεγαλη υποθεση να μη ξεχναμε τους νεκρους μας οσα χρονια κ αν περασουν, γιατι να σαι σιγουρος πως βλεπουν!
Αυτα..
Μια τρελη ΠΟΝΤΙΑ!!!
καλή όρεξη...
ΔιαγραφήΚΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΘΕΟ ΚΑΙ ΗΛΙΘΙΟ ΟΧΙ ΟΠΩΣ ΤΟΥ ΒΑΛΕΝΤΙΝΟΥ, ΟΠΩΣ ΤΟ ΦΕΝΓΚ ΣΟΥΙ ΤΟ ΚΑΜΑ ΣΟΥΤΡΑ ...ΑΔΕΛΦΕ ΠΑΝΕ ΝΑ ΜΕΤΑΛΑΒΕΙΣ ΟΤΑΝ ΑΝΟΙΞΟΥΝ ΤΑ ΜΠΑΡΑΚΙΑ ΔΗΛ. ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΑΛΛΑ ΕΣΥ ΓΙΑ ΜΠΑΡΑΚΙΑ ΤΙΣ ΒΛΕΠΕΙΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχασε η φιλοσοφία ένα μυαλό και το κέρδισε η ορθοδοξια.
ΔιαγραφήΣτα μπουζούκια με τις λουλουδουδες είναι καλή η ανάσταση. Στα μνήματα είναι ασέβεια...αρε Έλληνα μια ζωή ξερολας
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλλη απορια γιατι οι γνησιες ποντιες ειναι κοντες χο τρες και μαυριδερες;
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιατί έχεις μυαλό κότας.
ΔιαγραφήὙπέροχο, Ὀρθοδοξότατο ἔθιμο τῶν ἀδελφῶν μας Ποντίων, τηρούμενο ἀπό πιστούς πού ξέρουν καλά ὅτι οἱ ἐν Χριστῷ κεκοιμημένοι προσδοκῶσιν ἀνάστασιν νεκρῶν καί ἡμεῖς, οἱ ἐπιλειπόμενοι, δέν φοβούμεθα τόν θάνατον οὔτε φυσικά τούς κεκοιμημένους προαπελθόντας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟἱ ἄπιστοι δέν τό καταλαβαίνουν, διότι φοβοῦνται τόν θάνατο (καλά κάνουν, ἀφοῦ εἶναι ἀμετανόητοι) καί τό θεωροῦν μακάβριο._
Εσύ παλιό φασίστα χρειάζεσαι ζουρλομανδύα.. Και εμβόλιο με χλωρίνη.. Βλακα
ΔιαγραφήΌλοι οι πόντιοι δεν κάνουμε αυτή τη γελοιότητα. Ευτυχώς οι περισσότεροι έχουμε μυαλό και διαθέτουμε σοβαρότητα. Αν είναι δυνστον!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟΙ ...ΕΥΡΩΠΟΝΤΙΟΙ !!! ΟΠΩΣ ΛΕΓΑΜΕ ΚΑΠΟΤΕ;;;
ΔιαγραφήΔΕΝ ΕΙΝΑΙ "ΓΕΛΟΙΟΤΗΤΕΣ" ΟΤΙ ΔΕΝ ΚΑΝΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ Ή ΟΤΙ ΔΕΝ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΜΕ ΚΑΙ ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΡΕΣΕΙ ΑΠΟ ΤΑ ΕΘΙΜΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥ ΛΑΟΥ ΜΑΣ
Ο πρωτος που σχολιασε φανταζομαι θα είναι ενας καλος χριστιανος ορθοδοξος που ανοιξε το γλυκο του στομα και την αγνη χριστιανικη ψυχη του κι εβγαλε χολη ,ειρωνεια και υβρεις!!ταυτοχρονα χλευασε κιολας τους Πόντιους για το πνευματικό τους επιπεδο ..γιατι ως γνωστον οι πόντιοι ηταν αμόρφωτοι ενω εδω οι Ελληνες αυτοχθονες σε ολη την διάρκεια της τουρκοκρατίας μαθαιναν γγαλλικα και πιάνο!!απυθμενη η βλακεια σου ανωνυμε πρωτε!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑνώνυμε τελευταίε πάρε το σουβλάκι σου με τζατζίκι και κρεμμύδι και αντε σε κανένα νεκροταφείο να το φας. Βρες και κάνα μνήμα με Γιωρικα ή Χάμπο άκου και Καραπαναγιωτιδη σαράντα μήλα κόκκινα να χωνέψεις.. Ηλιθιε
ΔιαγραφήΑνώνυμε τελευταιε(όχι μόνο στα σχολια-κυριολεκτικα) δεν περιμέναμε το φωτισμένο σου μυαλό να αποφανθεί για αυτό, και μύρια μύρια αλλα έθιμα, που επιβίωσαν σε δύσκολα χρόνια σε δύσκολα τόπους εκατονταδες χρονια.Οτι δεν μπορεί να δώσει εξηγηση ο πρωτογονος εγκέφαλος σου με την καρφωμένη γκλίτσα στη μέση,δεν σημαίνει ότι υπάρχει από λάθος στο πλανήτη.
ΔιαγραφήΕίστε όλοι τσοπάνηδες για τα γίδια πραγματικά. Δεν έχετε καμία σχέση με τον πολιτισμό δεν ξέρετε ιστορία {οι περισσότεροι είστε αμόρφωτοι και εκπαιδευτικά και κοινωνικά} και ότι θυμάται ο κάθε ηλιθιος το βαπτίζεται έθιμο Τα επίσημα έθιμα είναι καταγεγγραμενα. Μην ασχολείστε άλλο με τους βλαμενους που πάνε και τρώνε στα μνηματα. Το ίδιο κάνουν και οι πόντιοι του Μεξικού
ΑπάντησηΔιαγραφήHelene Glykatzi-Ahrweiler, εσύ ?
ΔιαγραφήΑν ο νεκρος ειχε διαλεξει να αποτεφρωθει, τι κανουν;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤίποτε. Τό ἔθιμο ἀφορᾷ τούς Χριστιανούς. Στούς ἐπιλέγοντες τήν ἀποτέφρωσι δέν ἁρμόζει οὔτε γίνεται καμμία ἐκκλησιαστική ἀκολουθία οὔτε μνημόσυνο ούτε τίποτε. Μπορεῖ ὅποιος θέλει νά προσεύχεται γιά τήν ψυχή τους ἀτομικῶς, π.χ. μέ κομβοσχοίνιον, ἀλλά μέχρις ἐκεῖ._
ΔιαγραφήΘα μπορουσαν να βαλουν τις σταχτες του σε ενα τασακι και να τρωνε με αυτο στο κεντρο του τραπεζιου. Τουλαχιστον ξερω τι θα κανουμε με τις σταχτες του παππου μου.
Διαγραφή