Quantcast

http://picasion.com/
http://picasion.com/
http://picasion.com/

Πατσίκας στην «Καθημερινή»: «Η Βέροια είναι ανερχόμενος τουριστικός προορισμός»

Η άνοιξη στη Βέροια είναι μαγεία, με δισεκατομμύρια μπουμπούκια από τις ροδακινιές να βάφουν ροζ τον κάμπο της Ημαθίας. Αυτό το εξωπραγματικό θέαμα –που για τους Βεροιώτες είναι κομμάτι του ετήσιου κύκλου της φύσης– πλέον έχει αρχίσει να γίνεται γνωστό στο ταξιδιωτικό κοινό, αφού εδώ
και τέσσερα χρόνια ο Τουριστικός Όμιλος Βέροιας διοργανώνει την ελληνική εκδοχή του hanami. Ο πρόεδρος του ομίλου, Ζήσης Πατσίκας, μας εξηγεί πώς έγινε η μεταφορά του διάσημου ιαπωνικού εθίμου στη Βέροια, αλλά και γιατί το ροδάκινο είναι ο καλύτερος πρεσβευτής της περιοχής.



Μιλήστε μας λίγο για τον ΤΟΒ. Ποια η ιστορία και οι δράσεις του;

Ο Τουριστικός Όμιλος Βέροιας είναι μια εθελοντική πρωτοβουλία. Είμαστε μια ομάδα ανθρώπων που την τελευταία εξαετία δραστηριοποιούμαστε ενεργά με στόχο την ανάδειξη της πόλης. Ο ΤΟΒ ως σύλλογος έχει μακρά ιστορία, καθώς υπάρχει από τη δεκαετία του 1950, όταν και τότε νέοι άνθρωποι της πόλης αποφάσισαν να αναλάβουν δράση, διοργανώνοντας τα –γνωστά για την εποχή– Φεστιβάλ Παραγωγής. Μετά από μια μακρά περίοδο αγρανάπαυσης, ήρθε η σειρά μας το 2014 να ξαναζωντανέψουμε τον ιστορικό σύλλογο και να δούμε με διαφορετική ματιά τον ρόλο του στην τοπική κοινωνία.

Μπορούν οι ροδακινιές της Βέροιας να «συναγωνιστούν» τις κερασιές της Ιαπωνίας; Τι είναι το hanami και ποια η δική σας εκδοχή;

«Hanami» σημαίνει «βλέπω τα λουλούδια». Κάθε άνοιξη που ανθίζουν οι κερασιές, οι Ιάπωνες εκμεταλλεύονται την ευκαιρία προκειμένου να καθίσουν κάτω από τα δέντρα και να απολαύσουν την ομορφιά τους. Ακριβώς αυτό συμβαίνει και στη Βέροια. Κάθε Μάρτιο απλώνεται μια ροζ θάλασσα από ανθισμένες ροδακινιές στα «πόδια» της πόλης μας. Το φαινόμενο εμφανίζεται συνήθως για είκοσι ημέρες, από τέλη Φεβρουαρίου μέχρι μέσα Μαρτίου. Όπως τα υπολογίσαμε με τη βοήθεια γεωπόνων από το πάρκο Ελιάς, μπορεί να δει κανείς περισσότερα από οκτώ δισεκατομμύρια ροζ λουλούδια! Αποφασίσαμε, λοιπόν, να κάνουμε hanami και να οργανώσουμε βιωματικές δράσεις για να χαρούμε τη φύση. Το ενδιαφέρον του κόσμου μας δείχνει ότι υπάρχει προοπτική τουριστικής ανάπτυξης γύρω από το φαινόμενο, το οποίο δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτα τις ανθισμένες κερασιές της Ιαπωνίας.
Πώς σας ήρθε η ιδέα της ποδηλατάδας, που συμπεριλαμβάνεται στα δρώμενα του βεροιώτικου hanami;

Η ποδηλατάδα στις ανθισμένες ροδακινιές ξεκίνησε εντελώς παρεΐστικα. Το συζητούσαμε καιρό, αλλά δεν είχαμε εμπειρία από παρόμοιες δράσεις. Ούτε ποδήλατα είχαμε. Κάποια στιγμή είπαμε «θα πάρουμε τηλέφωνο πέντε δέκα φίλους που ξέρουμε ότι κάνουν ποδήλατο, και ό,τι γίνει». Την πρώτη χρονιά μαζεύτηκαν 60 ποδήλατα, τη δεύτερη 170, την τρίτη ξεπεράσαμε τα 300 και φέτος αναμένουμε ακόμα μεγαλύτερη προσέλευση! Ο κόσμος που συμμετέχει είναι στην πλειονότητά του από Θεσσαλονίκη, Πιερία, Πέλλα. Όμως κάθε χρόνο κουβεντιάζοντας με όσους περισσότερους προλαβαίνουμε, μας επιφυλάσσονται εκπλήξεις, όπως ένα ζευγάρι που ήρθε από τη Σπάρτη, αλλά και πολλές οικογένειες που ταξίδεψαν από την Αθήνα μόνο και μόνο για να ζήσουν το δικό μας hanami. Η ποδηλατάδα στις ανθισμένες ροδακινιές είναι η καλύτερη υποδοχή της άνοιξης, μια απολαυστική βόλτα στην αναγεννημένη ελληνική φύση. Όσοι δεν έχουν ποδήλατο μπορούν να συμμετέχουν σε έναν εξίσου αναζωογονητικό περίπατο. Φέτος, η ποδηλατάδα και ο περίπατος θα γίνουν την Κυριακή 15 Μαρτίου.
Θα υπάρχουν όμως και παράλληλες δράσεις, όπως διαγωνισμός φωτογραφίας και θεατρική παράσταση;

Θέλοντας να κινητοποιήσουμε κατ’ αρχάς τους συμπολίτες μας να βγουν στα χωράφια, να ζήσουν το φαινόμενο και να το χαρούν, διοργανώνουμε διαγωνισμό φωτογραφίας, που μας δίνει κάθε χρόνο εξαιρετικές εικόνες, τις οποίες χρησιμοποιούμε για την προβολή του τόπου μας. Όσο πιο πολύ ταξιδεύουν οι φωτογραφίες μέσω του Τύπου και του διαδικτύου, τόσο περισσότερος κόσμος μαθαίνει για την απίστευτη ομορφιά της ανοιξιάτικης Βέροιας και έρχεται να τη βιώσει από κοντά. Ο διαγωνισμός φωτογραφίας προσελκύει επαγγελματίες και ερασιτέχνες φωτογράφους από όλη την Ελλάδα. Όπως εύστοχα σχολίασε ένας επισκέπτης από την Αθήνα, δημιουργήσαμε ένα καινούργιο φωτογραφικό θέμα, το οποίο όλοι θέλουν να απαθανατίσουν. Ταυτόχρονα, συνεργαζόμαστε με το δραστήριο Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Βέροιας, η κεντρική σκηνή του οποίου ανεβάζει φέτος τις «Ανθισμένες ροδακινιές». Πρόκειται για μια παράσταση που έχει αναφορές στην Ιαπωνία και σε ένα άλλο μυστήριο φαινόμενο, το Johatsu, που φέρνει μια Γιαπωνέζα από τις ανθισμένες κερασιές της πατρίδας της στις ανθισμένες ροδακινιές της Βέροιας.
Η Βέροια είναι γνωστή στο ευρύ κοινό για την εγγύτητά της με τη Βεργίνα. Μπορούν οι ανθισμένες ροδακινιές να ανανεώσουν το τουριστικό της προϊόν;

Η Βέροια είναι ανερχόμενος τουριστικός προορισμός. Οι βασιλικοί τάφοι και το Ανάκτορο των Αιγών είναι μνημεία παγκόσμιας ακτινοβολίας, που απέχουν μόλις 10 λεπτά από το κέντρο της πόλης. Η Παλιά Πόλη, η εβραϊκή συνοικία Μπαρμπούτα, οι αμέτρητες βυζαντινές εκκλησίες, τα χιονοδρομικά κέντρα Βερμίου και Πιερίων, ο Αλιάκμονας με το φράγμα και τα στενά του, αλλά και μια πολύ ζωντανή σύγχρονη πόλη συνθέτουν έναν ιδανικό τόπο για εξορμήσεις. Αυτό που ίσως λείπει από τη Βέροια είναι η ταυτότητα. Εμείς, ως ΤΟΒ, αυτό που επιδιώκουμε είναι μέσω των ανθισμένων ροδακινιών να δουλέψουμε σε ένα φρέσκο place branding που θα τραβήξει την προσοχή των επισκεπτών και ταυτόχρονα να υπενθυμίσουμε σε όλους τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής μας.
Συμφωνείτε με την άποψη ότι το ροδάκινο εξελίσσεται στον καλύτερο πρεσβευτή της Βέροιας;

Η παραγωγή φρούτων γενικότερα αποτελεί τη ναυαρχίδα της τοπικής οικονομίας. Βέβαια, οι αγρότες αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες τα τελευταία χρόνια. Όμως το ροδάκινο και η κομπόστα που παράγονται εδώ όντως είναι οι καλύτεροι πρεσβευτές της περιοχής, καθώς εξάγονται σε κάθε γωνιά του κόσμου. Εμείς προσπαθούμε μέσω των δράσεων για την προβολή της ανθισμένης ροδακινιάς, αλλά και με το Φεστιβάλ Ροδάκινου που διοργανώνουμε κάθε Ιούνιο, να προσθέσουμε ένα πιο όμορφο «περιτύλιγμα» στο προϊόν και, γιατί όχι, μια μέρα να καταφέρουμε να του δώσουμε την πολυπόθητη υπεραξία. Στο Φεστιβάλ Ροδάκινου προσπαθούμε επίσης να συνδυάσουμε το ροδάκινο με τα άλλα προϊόντα της τοπικής γαστρονομίας, όπως το εξαιρετικό βόειο κρέας και τα τυροκομικά που παράγονται εδώ.
Οι καλλιεργητές πώς βλέπουν το ξαφνικό ενδιαφέρον των ταξιδιωτών για το προϊόν τους;

Οι παραγωγοί ξέρουν καλύτερα από μας. Όταν πρωτοβγήκαμε με τα ποδήλατα και τις φωτογραφικές μηχανές στις ανθισμένες ροδακινιές, ο πρώτος αγρότης που συναντήσαμε –και μάλιστα πολύ προχωρημένης ηλικίας– μας είπε: «Να δείτε τι κάνουν στην Ιαπωνία με τις κερασιές»! Συνεπώς, γνωρίζουμε καλά ότι δεν ανακαλύπτουμε τον τροχό. Μεθοδικά, με ιδέες και ένα όραμα ότι ο τόπος μας αξίζει πολλά περισσότερα, δουλεύουμε για να προσφέρουμε, να ενεργοποιήσουμε, να δημιουργήσουμε. Και τα οφέλη πρέπει να είναι για όλους.
Ποια είναι η καλύτερη περίοδος για να ταξιδέψουμε στη Βέροια;

Τολμώ να πω όλο τον χρόνο: τον χειμώνα υπάρχουν δύο χιονοδρομικά κέντρα στον νομό Ημαθίας. Την άνοιξη έχουμε τις ανθισμένες ροδακινιές. Το καλοκαίρι η Βέροια βρίθει πολιτιστικών εκδηλώσεων (θέατρα, συναυλίες και το Φεστιβάλ Ροδάκινου). Το φθινόπωρο έχουμε τα έθιμα του τρύγου, με τα ρακοκάζανα και τα δεκάδες οινοποιεία, από τα οποία όλο και περισσότερα γίνονται επισκέψιμα. Κάθε εποχή προσφέρει κάτι ξεχωριστό στον επισκέπτη, αλλά, αν χρειάζεται να επιλέξω, θα προτείνω την άνοιξη και το φθινόπωρο.


9 σχόλια:

  1. Μετά την πατάτα με τη θεατρική παράσταση.... κάπως πρέπει να το σώσεις....έτσι έτσι έτσι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. εδω και 50 χρονια οταν ημουν 22 χρονων τα ιδια ακουγα και καμια διαφορα δεν ειδα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. πώς δεν ειδες διαφορα;;; εαν εξαιρεσεις τη διαφορα που εγινε με τα δανεικα χρηματα ( διαμερισματα, αυτοκινητα κτλ) ολα τα αλλα πανε προς το χειροτερο : τιμες προιοντων, κλεισιμο καθε παραγωγικης και εξαγωγικης μοναδας μικρης και μεγαλης στο νομο αλλα και σχεδον παντου στη χωρα!
      ετσι δεν ειναι;;; ΕΧΟΥΜΕ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ εαν συνυπολογισουμε και τα εθνικα προβληματα με σπουδαιότερο την υπογεννητικότητα! ΕΛΛΑΣ - ΤΕΛΟΣ.
      το 2021 θα είναι μάλλον η τελευταία φορά που θα γιορτάσουμε επέτειο με τη χώρα όπως μας την παρέδωσαν κάποια..."κορόιδα"!!!

      Διαγραφή
  3. Σοβαρέψου τον τουρισμό στη Βέροια δεν τον έφεραν οι ανθισμένες ροδακινιές του Μαρτίου, (βοηθάνε και αυτές αλλά δεν τον φέρανε). Τον τουρισμό τον έφερε μεθοδικά και διαχρονικά από τη Χαρούλα και μετά ο Δήμος Βέροιας. Ρωτήστε τους ξενοδόχους και τους σχετικούς με τον τουρισμό. Καλά κάνετε και ασχολείστε και βοηθάτε, αλλά να λέμε τα πράγματα όπως είναι. Καλή η προβολή της πόλης αλλά κάποιος πρέπει να πληρώσει για τις διεθνείς εκθέσεις τουρισμού και για την φιλοξενία τον τουριστικών πρακτόρων και σχετικών δημοσιογράφων κλπ (έτσι έρχονται οι οργανωμένοι τουρίστες) και αυτό δεν μπορείτε να το κάνετε εσείς. Συνεχίστε διότι βοηθάτε με τέτοιες προσπάθειες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΖΗΣΗΣ Χ. ΠΑΤΣΙΚΑΣ7 Μαρτίου 2020 στις 12:51 μ.μ.

      Αγαπητέ φίλη ή φίλη.
      Ο Τουριστικός Όμιλος Βέροιας ουδέποτε ισχυρίστηκε ότι χάρη σε αυτόν αναπτύσσεται ο τουρισμός στην πόλη μας. Απεναντίας, συνεργάζεται και συνδράμει στους θεσμικούς φορείς (Δήμο, Περιφέρεια, Επιμελητήριο, Ξενοδόχοι, Αγροτικοί Σύλλογοι και Συνεταιρισμοί).
      Σε ό,τι αφορά το φαινόμενο της Ανθοφορίας, αυτό αν μην τι άλλο είναι κάτι που έχουμε κάθε δικαίωμα να λέμε ότι αποτελεί μια "φρέσκια" προβολή του τόπου μας, την οποία ανέδειξε ο ΤΟΒ. Η τουριστική ανάπτυξη ενός τόπου απαιτεί συντονισμένες προσπάθειες, οι οποίες και σωστά αναφέρετε ότι γίνονται εδώ και αρκετά χρόνια. Τα δε αποτελέσματα είναι ορατά.
      Καλή σου μέρα.

      Διαγραφή
    2. μιλάτε και οι 2 για το ποιος εφερε τον τουρισμο. αλλα κατι απλο νοείται τουρισμός με το καλύτερο ξενοδοχείο της πόλης κλειστο?
      εγω βλεπω οτι δεν παράγουμε τιποτα και αυτο είναι που πρέπει να αλλαξει, ο τουρισμός ειναι συνδυαστικό.
      ΥΓ ο εσωτερικός τουρισμός είναι ελάχιστος και ο αλλοδαπός περαστικός.

      Διαγραφή
  4. σιγα ρε παιδια!!! μας πηραν σβαρνα οι τουριστες και μας γεμισαν τις τσεπες με δολαρια! πού τα βλεπετε ολα αυτα;; στον υπνο σας;;; ερχονται κατι κινεζοι και κορεατες στο βημα του αποστολου παυλου και ακομα και τα μπουκαλακια νερο τα εχουν απο την κινα!!! ζητημα ειναι εαν ολοι αυτοι αφηνουν απο 2€ στη βεροια.

    οσο για τα ανθη ροδακινιας τι να πουμε;;; καλη η προσπαθεια αλλα εδω και χρονια δεν μας φερνουν εσοδα και κερδη τα ιδια τα ροδακινα που τα κανουμε και εξαγωγη θα μας "σωσουν" τα λουλουδια τους!!!
    στα χαλια που μας εφτασαν οι πολιτικοι, δεν ξερουμε πια τι κανουμε και γιατι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Όλοι μιλανε για τουρισμό εκτός από τους ξενοδόχους.Θετικο αυτό με τις ανθισμένες ροδακινιές το αντιλαμβάνεσαι από αθηναϊκά και της Θεσσαλονίκης σάιτ που βγάζουν τις φωτογραφίες αλλά ας μας αποκαλύψει ο!σύλλογος ξενοδόχων ποιοι, από πού,και πόσες βραδυες μένουν στην Βέροια.Αυτο με τις φιλοξενειες Νορβηγών,Αυστραλών και Βραζιλιάνων δημοσιογράφων του τουριστικού τομέα δεν πείθει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τώρα εμένα αυτό γιατί μου θυμίζει κάτι από το "καλως ήρθε το δολάριο" όπου το μαγαζί (όπου μαγαζί βλ Βέροια) είναι άδειο και εμείς να λέμε "Ο κήπος είναι ανθηρός";;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ