Γράφει ο Νικόλαος Τσιαμούρας
Έδεσσα, στα Φρυγικά «βέδες» ήταν το νερό ή «πύργος μέσα στο νερό». Λόγω του ότι η πόλη είχε και έχει έντονο το υγρό στοιχείο ποτάμια και καταρράκτες. Η πόλη ιδρύθηκε το 813 π. Χ. από τον Ηρακλείδη Κάρανο με το όνομα «Έδεσσα» αργότερα, όταν η Έδεσσα δέχθηκε ένα σλάβικο κύμα υπό την Οθωμανική κατοχή μετονομάσθηκε σε «Βοδενά». (voda στα σλαβικά είναι το νερό). Με το όνομα αυτό «Βοδενά» ήταν ονομαστή στην περιοχή της Μακεδονίας έως το 1912 μ. Χ., όταν η Έδεσσα ελευθερώθηκε από τον Ελληνικό στρατό. Από τότε η πόλη λέγεται πλέον Έδεσσα έως και σήμερα.
Ας έρθουμε λοιπόν στην ορειβατική εξόρμηση της 14ης Μαρτίου 2020 των ορειβατών Βέροιας και στο χωριό Καρυδιά και την εξορία των Εδεσσαίων από τους Βυζαντινούς.
Σύμφωνα με την γραπτή ιστορία της σύγχρονης Ελλάδος το χρονικό διάστημα από το 985 μ. Χ. έως το 995 μ. Χ. η Έδεσσα απετέλεσε πρωτεύουσα του βουλγάρικου βασιλείου. Κατά την διάρκεια των βυζαντινο – βουλγαρικών πολέμων, το 1002 μ. Χ. ο βυζαντινός αυτοκράτορας Βασίλειος Β ΄ πολιόρκησε και κατέλαβε τα Βοδενά. (Έδεσσα).
Τους Βούλγαρους κατοίκους τους μετοίκησε στο Βόλερον, μια περιοχή και μια βυζαντινή επαρχία στη νοτιοδυτική Θράκη κατά τον Μεσαίωνα μεταξύ Νέστου και ‘Εβρου, ενώ τον φρούραχο Δραξάν επέτρεψε να κατοικήσει στη Θεσσαλονίκη.
Τα Βοδενά στη συνέχεια και πάλι επαναστάτησαν και ο αυτοκράτορας Βασίλειος τα ξαναπολιόρκησε το 1015 μ. Χ. μέχρις ότου οι κάτοικοι παρέδωσαν την πόλη, όπου και εγκατέστησε φρουρά, τους λεγόμενους «κονταράτους».
Εκείνα τα χρόνια ήταν που εξορίσθηκαν στην περιοχή οι αριστοκράτες και οι αυλικοί μαζί με το υπηρετικό προσωπικό της πόλης στα γύρω χωριά.
Το 1345 μ. Χ. κατελήφθη για περίπου 40 χρόνια από τους Σέρβους του Δουσάν και το 1386 μ. Χ. η πόλη ακολούθησε την τύχη της υπόλοιπης Μακεδονίας και υποτάχθηκε στους Οθωμανούς.
Αυτά για την ιστορία μας, όπως την αναφέρουν και την καταγράφουν οι ιστορικοί της νεώτερης Ελλάδος.
Tσιαμούρας Νικόλαος
*Αφορμή για το κείμενο στάθηκε η ανάρτηση σχολίου ανώνυμου συμπολίτη μας, ο οποίος μετά από την δημοσίευση της εξόρμησης των Ορειβατών Βέροιας του Σαββάτου 14 Μαρτίου 2020 στο Καϊμακτσαλάν, στην ιστοσελίδα veriotis.gr, αμφισβήτησε την κατάληψη της Έδεσσας από τους Βυζαντινούς.
Έδεσσα, στα Φρυγικά «βέδες» ήταν το νερό ή «πύργος μέσα στο νερό». Λόγω του ότι η πόλη είχε και έχει έντονο το υγρό στοιχείο ποτάμια και καταρράκτες. Η πόλη ιδρύθηκε το 813 π. Χ. από τον Ηρακλείδη Κάρανο με το όνομα «Έδεσσα» αργότερα, όταν η Έδεσσα δέχθηκε ένα σλάβικο κύμα υπό την Οθωμανική κατοχή μετονομάσθηκε σε «Βοδενά». (voda στα σλαβικά είναι το νερό). Με το όνομα αυτό «Βοδενά» ήταν ονομαστή στην περιοχή της Μακεδονίας έως το 1912 μ. Χ., όταν η Έδεσσα ελευθερώθηκε από τον Ελληνικό στρατό. Από τότε η πόλη λέγεται πλέον Έδεσσα έως και σήμερα.
Ας έρθουμε λοιπόν στην ορειβατική εξόρμηση της 14ης Μαρτίου 2020 των ορειβατών Βέροιας και στο χωριό Καρυδιά και την εξορία των Εδεσσαίων από τους Βυζαντινούς.
Σύμφωνα με την γραπτή ιστορία της σύγχρονης Ελλάδος το χρονικό διάστημα από το 985 μ. Χ. έως το 995 μ. Χ. η Έδεσσα απετέλεσε πρωτεύουσα του βουλγάρικου βασιλείου. Κατά την διάρκεια των βυζαντινο – βουλγαρικών πολέμων, το 1002 μ. Χ. ο βυζαντινός αυτοκράτορας Βασίλειος Β ΄ πολιόρκησε και κατέλαβε τα Βοδενά. (Έδεσσα).
Τους Βούλγαρους κατοίκους τους μετοίκησε στο Βόλερον, μια περιοχή και μια βυζαντινή επαρχία στη νοτιοδυτική Θράκη κατά τον Μεσαίωνα μεταξύ Νέστου και ‘Εβρου, ενώ τον φρούραχο Δραξάν επέτρεψε να κατοικήσει στη Θεσσαλονίκη.
Τα Βοδενά στη συνέχεια και πάλι επαναστάτησαν και ο αυτοκράτορας Βασίλειος τα ξαναπολιόρκησε το 1015 μ. Χ. μέχρις ότου οι κάτοικοι παρέδωσαν την πόλη, όπου και εγκατέστησε φρουρά, τους λεγόμενους «κονταράτους».
Εκείνα τα χρόνια ήταν που εξορίσθηκαν στην περιοχή οι αριστοκράτες και οι αυλικοί μαζί με το υπηρετικό προσωπικό της πόλης στα γύρω χωριά.
Το 1345 μ. Χ. κατελήφθη για περίπου 40 χρόνια από τους Σέρβους του Δουσάν και το 1386 μ. Χ. η πόλη ακολούθησε την τύχη της υπόλοιπης Μακεδονίας και υποτάχθηκε στους Οθωμανούς.
Αυτά για την ιστορία μας, όπως την αναφέρουν και την καταγράφουν οι ιστορικοί της νεώτερης Ελλάδος.
Tσιαμούρας Νικόλαος
*Αφορμή για το κείμενο στάθηκε η ανάρτηση σχολίου ανώνυμου συμπολίτη μας, ο οποίος μετά από την δημοσίευση της εξόρμησης των Ορειβατών Βέροιας του Σαββάτου 14 Μαρτίου 2020 στο Καϊμακτσαλάν, στην ιστοσελίδα veriotis.gr, αμφισβήτησε την κατάληψη της Έδεσσας από τους Βυζαντινούς.
Δεν αμφισβήτησα κανένα γεγονός. Μακεδόνας είμαι, δεν είμαι νεζνάμης. Εννοούσα πως είναι ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ και ύποπτο να γράφεις για «Βυζαντινούς» και για «κατάληψη». ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ήταν η πράξη του Βασιλείου Β΄ Βουλγαροκτόνου. Πόλη της Ρωμανίας μας ήταν η Έδεσσα και την απελευθέρωσε από τα βουλγαροσπέρματα που την είχαν υποδουλώσει ο Αυτοκράτοράς μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΝΑΚΑΤΑΛΗΨΗ ΤΩΝ ΒΟΔΕΝΩΝ, ΗΤΑΝ ΚΥΡΙΕ ''ΜΑΚΕΔΟΝΑ''.ΕΤΣΙ ΤΑ ΛΕΕΙ Η ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΔΕΛΤΑ.ΕΙΜΑΙ ΣΙΓΟΥΡΟΣ ΠΩΣ ΕΙΣΑΙ ΠΟΝΤΙΟΣ, ΟΨΙΜΟΣ ''ΜΑΚΕΔΟΝΟΜΑΧΟΣ''ΤΩΝ ΣΥΛΑΛΛΗΤΗΡΙΩΝ. ΕΛΛΗΝΟΦΩΝΟΙ,ΣΛΑΥΟΦΩΝΟΙ,ΒΛΑΧΟΦΩΝΟΙ,ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ,ΥΠΗΡΧΑΝ ΕΠΙ ΑΙΩΝΕΣ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ.ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΟΙ ΠΟΝΤΙΟΙ,ΜΕ ΜΟΛΙΣ 100 ΠΕΡΙΠΟΥ ΧΡΟΝΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, ΝΑ ΓΙΝΑΝ ΠΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ, ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΞΗΓΗΤΟ ΓΙΑ ΜΕΝΑ
Διαγραφή1) Άλλο κατάληψη και άλλο (ανα)κατάληψη.
Διαγραφή2) Επειδή πιθανώς χρησιμοποίησε στρατιωτική γλώσσα κάποτε και η Πηνελόπη Δέλτα στο ιστορικό της μυθιστόρημα (που ούτως ή άλλως για πολέμους μιλάει), αυτό τί σημαίνει, ότι δεν ήταν η Έδεσσα ελληνική πόλη από τα πανάρχαια χρόνια; Ότι δεν ήταν Ελευθερωτής της ο Βασίλειος Β΄ Βουλγαροκτόνος της Μακεδονικής Δυναστείας της Ρωμανίας μας;
3) Με ξέρεις κι από χθες, ρε μπάρμπα; Από πού κι ως πού όψιμος Μακεδονομάχος;
4) Δεν είμαι Πόντιος, είμαι ντόπιος. Αλλά γιατί δεν δικαιούνται οι Πόντιοι ( = θαλασσινοί) Έλληνες να αγαπούν την Μακεδονία και να την νοιάζονται; Τί δεν καταλαβαίνεις; Εγώ δεν μπορώ να αγαπάω τον Πόντο και την Κρήτη μας ή και την Κύπρο μας; Ελλάδα δεν είναι όλα αυτά;
4) Αν βρίσκονται κάποιοι Ελληνόψυχοι με περισσότερη έγνοια για την Μακεδονία από εσένα, (εσύ δεν μας είπες, τί είσαι;), να ντρέπεσαι γιατί δεν είσαι όσο θα έπρεπε πατριώτης.
5) Μήπως θα μας πεις και ότι δικαιούνται να λέγονται Μακεδόνες τα βουλγαροσπέρματα του σαμουήλ και δεν δικαιούνται να αγωνίζονται για την Μακεδονία οι Έλληνες από οπουδήποτε κι αν κατάγονται; Και να σου πω και κάτι άλλο; Οι Μακεδόνες σαν τον Κασομούλη και τον Καρατάσο πήγαν στην Νότιο Ελλάδα στην Επανάσταση, οι Κρητικοί και οι Μανιάτες ήρθαν εδώ στον Μακεδονικό Αγώνα. Ο Έλληνας τρέχει όπου υπάρχει ανάγκη χωρίς τοπικισμούς. Τί άλλο είναι ανεξήγητο για σένα, να στο εξηγήσω, ρε παιδάκι μου, γιατί βλέπω ότι έχεις πολλά κενά. Με μέσον έβγαλες το Δημοτικό, ήθελα νά 'ξερα!
ΜΕΤΑ ΜΑΣ ΦΤΑΙΝΕ ΟΙ ΠΡΕΣΠΕΣ, ΡΕ ΚΑΛΑ ΜΑΣ ΚΑΝΟΥΝ.
ΑπάντησηΔιαγραφή