Την Κυριακή 9 Φεβρουαρίου το βράδυ στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Ναούσης, όπου και φυλάσσεται η θαυματουργή Ιερά Εικόνα της Υπαπαντής από την «Έξω Υπαπαντή» Ναούσης, τελέστηκε Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή της αποδόσεως της Υπαπαντής του Κυρίου. Στην Αγρυπνία προεξήρχε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων, ο οποίος κήρυξε το θείο λόγο και τίμησε μητέρες της ενορίας. Στο τέλος τελέστηκε μνημόσυνο για την μακαριστή Ευγενία Ράιου, η οποία μετά από όραμα βρήκε την θαυματουργή Ιερά Εικόνα της Υπαπαντής στην «Έξω Υπαπαντή» την δεκαετία του 1920.
«Φῶς εἰς ἀποκάλυψιν ἐθνῶν».
Αὐτούς τούς λόγους, τούς ὁποίους εἶπε ὁ πρεσβύτης Συμεών πρίν ἀπό ὀκτώ ἡμέρες ὑποδεχόμενος στήν ἀγκάλη του ὡς βρέφος τεσσαρακονθήμερο τόν Χριστό στόν ναό τοῦ Σολομῶντος, ἐπαναλάβαμε καί ἐμεῖς ἀπόψε, ἐδῶ στόν ἱερό Μητροπολιτικό ναό τῆς Ναούσης, στόν ὁποῖο φυλάσσεται ἡ ἱστορική εἰκόνα τῆς Ὑπαπαντῆς, ἀγρυπνώντας, ὅπως κάθε χρόνο, κατά τήν ἡμέρα τῆς ἀποδόσεως τῆς μεγάλης Δεσποτικῆς ἑορτῆς.
Προφητικός ὁ λόγος τοῦ Συμεών ὄχι μόνο γιατί ἀξιώθηκε ἀπό τόν Θεό νά δεῖ τόν Χριστό, ὁ ὁποῖος σύμφωνα μέ τόν δικό του προσδιορισμό, εἶναι τό φῶς τοῦ κόσμου, ἀλλά καί γιατί μέ τήν παρουσία του στή γῆ ἐπρόκειτο νά φωτίσει καί ὅλους τούς ἐν χώρᾳ καί σκιᾷ θανάτου καθημένους, ὅλους ἐκείνους πού βρισκόταν βυθισμένοι στό σκότος τῆς ἀγνωσίας καί τῆς εἰδωλολατρείας.
Καί ὁ λόγος αὐτός ἐπιβεβαιώνεται μέσα ἀπό τή ζωή καί τήν πορεία τῆς Ἐκκλησίας του, ἡ ὁποία ἀνά τούς αἰῶνες ἀποκαλύπτει διά τῶν ἀποστόλων, τῶν πατέρων καί τῶν ἁγίων της τό φῶς τοῦ Χριστοῦ σέ ὅλον τόν κόσμο, σέ ὅλους τούς ἀνθρώπους, «μαθητεύοντας πάντα τά ἔθνη».
Ἡ Ἐκκλησία ὅμως δέν ἀποκαλύπτει τό φῶς τοῦ Χριστοῦ «εἰς πάντα τά ἔθνη» μόνο μέ τό κήρυγμά της, ἀλλά καί μέ τή ζωή τῶν πιστῶν καί τῶν ἁγίων της, διότι καί αὐτοί γίνονται φῶς καί λάμπουν στόν κόσμο, ἀκολουθώντας τήν προτροπή τοῦ Χριστοῦ «οὕτω λαμψάτω τό φῶς ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὅπως ἴδωσιν ὑμῶν τά καλά ἔργα καί δοξάσωσι τόν Πατέρα ὑμῶν τόν ἐν τοῖς οὐρανοῖς».
Καί αὐτή τήν ἀποκάλυψη τοῦ Θεοῦ πού ἔζησε μέσα στόν ναό τοῦ Σολομῶντος ὁ πρεσβύτης Συμεών καί ἔγινε μάρτυράς της μέ τήν ὁμολογία του, τήν ἔζησε καί ἕνας ἄλλος πρεσβύτης, ὁ ἅγιος ἱερομάρτυς Χαράλαμπος, τόν ὁποῖο τιμᾶ αὔριο ἡ Ἐκκλησία μας.
Ἔζησε ὁ ἅγιος Χαράλαμπος αὐτή τήν ἀποκάλυψη τοῦ Θεοῦ μέσα ἀπό τήν πίστη του καί μέσα ἀπό τή πολύχρονη διακονία του ὡς πρεσβύτερος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Μαγνησίας στή Μικρά Ἀσία.
Καί ἐπειδή γνώριζε ὅτι εἶναι ἀλήθεια αὐτό πού πίστευε, ὅτι εἶναι ἀληθινός ὁ Θεός τόν ὁποῖο λάτρευε καί διακονοῦσε μέ πιστότητα, γι᾽ αὐτό καί διακήρυττε τήν πίστη του καί μέ τόν λόγο του καί μέ τή ζωή του. Γι᾽ αὐτό καί δέν δίστασε, ὅταν ὁ Ρωμαῖος διοικητής τόν κάλεσε ἐνώπιόν του γιά νά τόν ἐλέγξει, ἐπειδή πιστεύοντας καί κηρύττοντας τόν Χριστό παρέβαινε τούς νόμους τοῦ αὐτοκράτορος, πού ἀπαγόρευαν τήν πίστη στόν Χριστό, ἐκεῖνος παρά τή μεγάλη του ἡλικία δέν δίστασε νά ὁμολογήσει θαρραλέα τήν πίστη του καί νά δηλώσει ὅτι θά παραμείνει ἀκλόνητος σέ αὐτή ὅσα μαρτύρια καί ἄν χρειαστεῖ νά ὑπομείνει, καί αὐτόν ἀκόμη τόν θάνατο γιά τήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ.
Καί ἦταν τόση ἡ ἀποφασιστικότητά του καί τόση ἡ σταθερότητά του, παρά τή σωματική του ἀδυναμία, γιατί ὁ ἅγιος Χαράλαμπος ἦταν ἤδη 113 ἐτῶν, στό μαρτύριο· ἦταν τόσο τό φῶς πού ἀκτινοβολοῦσε ἡ μορφή του, γιατί ἀξιωνόταν νά μαρτυρήσει γιά τόν Χριστό ἀλλά καί ἡ πίστη του ὅτι θυσιάζει τή ζωή του γιά Ἐκεῖνον πού ὑποσχέθηκε ὅτι θά ὁμολογήσει ἐνώπιον τοῦ Πατρός του τοῦ ἐν οὐρανοῖς, ὅσους τόν ὁμολογήσουν ἐπί γῆς, ὥστε οἱ στρατιῶτες οἱ ὁποῖοι τόν βασάνιζαν σταμάτησαν καί ὁμολόγησαν καί ἐκεῖνοι ὅτι πιστεύουν στόν Χριστό, τόν ὁποῖο ὁμολόγησε ὁ γέροντας ἱερέας, καί εἶναι ἕτοιμοι νά τόν ἀκολουθήσουν στό μαρτύριο.
Καί ὅταν ἀκούσθηκε ἡ φωνή τοῦ Θεοῦ νά ἐνθαρρύνει τόν μάρτυρά του καί νά ὑπόσχεται ὅτι γιά χάρη του θά ἱκανοποιεῖ τά αἰτήματα ὅσων ἐπικαλοῦνται τή μεσιτεία του, τότε τρεῖς γυναῖκες πού βρισκόταν ἐκεῖ πίστευσαν καί μαρτύρησαν καί αὐτές μαζί μέ τόν ἅγιο γιά τόν Χριστό.
Ἔτσι ἡ ὁμολογία τοῦ πρεσβύτου ἱερέως, τοῦ ἁγίου Χαραλάμπους, συνεχίζει τήν ὁμολογία τοῦ πρεσβύτου Συμεών, καί ἡ φωνή τους ἀκούεται μέχρι σήμερα καί μαρτυρεῖ ὅτι ὁ Χριστός εἶναι «φῶς εἰς ἀποκάλυψιν ἐθνῶν». Εἶναι τό φῶς τό ὁποῖο φωτίζει τίς ψυχές τῶν ἀνθρώπων καί τίς ὁδηγεῖ στή σωτηρία. Εἶναι τό φῶς πού φωτίζει ὅσους θέλουν νά τό ἀναγνωρίσουν καί νά τό οἰκειωθοῦν.
Καί σέ αὐτούς ὁ Χριστός ἀποκαλύπτει τήν ἀλήθεια καί τό πρόσωπό του καί γεμίζει τήν ψυχή τους μέ τήν παρουσία του καί τή χάρη του, ὥστε νά μήν τούς ἑλκύει τίποτε ἀπό τά τερπνά καί ἡδέα τοῦ κόσμου, ἀλλά νά ἐπαναλαμβάνουν καί αὐτοί τό «νῦν ἀπολύεις τόν δοῦλον σου, Δέσποτα, … ὅτι εἶδον οἱ ὀφθαλμοί μου τό σωτήριόν σου, … φῶς εἰς ἀποκάλυψιν ἐθνῶν».
Αὐτή τήν ἀποκάλυψη μποροῦμε νά ζήσουμε καί ἐμεῖς, γιατί ὁ Χριστός εἶναι πάντοτε παρών στή ζωή μας, εἶναι διαρκῶς παρών μέσα στήν Ἐκκλησία μας, μέσα στόν ναό του, καί μᾶς περιμένει νά τόν δοῦμε, νά τόν ἀναγνωρίσουμε καί νά ἀνοίξουμε τήν ψυχή μας γιά νά τόν δεχθοῦμε, ὅπως ἔκανε ὁ πρεσβύτης Συμεών ἀλλά καί ὁ ἅγιος ἱερομάρτυς Χαράλαμπος, γιά νά χαρίσει καί σέ μᾶς τό φῶς καί τήν χαρά τῆς παρουσίας του.
Ἄς μήν ἀδιαφορήσουμε, ἀλλά σπεύσουμε μέ χαρά νά τόν συναντήσουμε καί νά ὁμολογήσουμε καί ἐμεῖς ὅτι εἶναι «φῶς εἰς ἀποκάλυψιν ἐθνῶν», φῶς καί τῆς δικῆς μας ψυχῆς.
Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ
«Φῶς εἰς ἀποκάλυψιν ἐθνῶν».
Αὐτούς τούς λόγους, τούς ὁποίους εἶπε ὁ πρεσβύτης Συμεών πρίν ἀπό ὀκτώ ἡμέρες ὑποδεχόμενος στήν ἀγκάλη του ὡς βρέφος τεσσαρακονθήμερο τόν Χριστό στόν ναό τοῦ Σολομῶντος, ἐπαναλάβαμε καί ἐμεῖς ἀπόψε, ἐδῶ στόν ἱερό Μητροπολιτικό ναό τῆς Ναούσης, στόν ὁποῖο φυλάσσεται ἡ ἱστορική εἰκόνα τῆς Ὑπαπαντῆς, ἀγρυπνώντας, ὅπως κάθε χρόνο, κατά τήν ἡμέρα τῆς ἀποδόσεως τῆς μεγάλης Δεσποτικῆς ἑορτῆς.
Προφητικός ὁ λόγος τοῦ Συμεών ὄχι μόνο γιατί ἀξιώθηκε ἀπό τόν Θεό νά δεῖ τόν Χριστό, ὁ ὁποῖος σύμφωνα μέ τόν δικό του προσδιορισμό, εἶναι τό φῶς τοῦ κόσμου, ἀλλά καί γιατί μέ τήν παρουσία του στή γῆ ἐπρόκειτο νά φωτίσει καί ὅλους τούς ἐν χώρᾳ καί σκιᾷ θανάτου καθημένους, ὅλους ἐκείνους πού βρισκόταν βυθισμένοι στό σκότος τῆς ἀγνωσίας καί τῆς εἰδωλολατρείας.
Καί ὁ λόγος αὐτός ἐπιβεβαιώνεται μέσα ἀπό τή ζωή καί τήν πορεία τῆς Ἐκκλησίας του, ἡ ὁποία ἀνά τούς αἰῶνες ἀποκαλύπτει διά τῶν ἀποστόλων, τῶν πατέρων καί τῶν ἁγίων της τό φῶς τοῦ Χριστοῦ σέ ὅλον τόν κόσμο, σέ ὅλους τούς ἀνθρώπους, «μαθητεύοντας πάντα τά ἔθνη».
Ἡ Ἐκκλησία ὅμως δέν ἀποκαλύπτει τό φῶς τοῦ Χριστοῦ «εἰς πάντα τά ἔθνη» μόνο μέ τό κήρυγμά της, ἀλλά καί μέ τή ζωή τῶν πιστῶν καί τῶν ἁγίων της, διότι καί αὐτοί γίνονται φῶς καί λάμπουν στόν κόσμο, ἀκολουθώντας τήν προτροπή τοῦ Χριστοῦ «οὕτω λαμψάτω τό φῶς ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὅπως ἴδωσιν ὑμῶν τά καλά ἔργα καί δοξάσωσι τόν Πατέρα ὑμῶν τόν ἐν τοῖς οὐρανοῖς».
Καί αὐτή τήν ἀποκάλυψη τοῦ Θεοῦ πού ἔζησε μέσα στόν ναό τοῦ Σολομῶντος ὁ πρεσβύτης Συμεών καί ἔγινε μάρτυράς της μέ τήν ὁμολογία του, τήν ἔζησε καί ἕνας ἄλλος πρεσβύτης, ὁ ἅγιος ἱερομάρτυς Χαράλαμπος, τόν ὁποῖο τιμᾶ αὔριο ἡ Ἐκκλησία μας.
Ἔζησε ὁ ἅγιος Χαράλαμπος αὐτή τήν ἀποκάλυψη τοῦ Θεοῦ μέσα ἀπό τήν πίστη του καί μέσα ἀπό τή πολύχρονη διακονία του ὡς πρεσβύτερος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Μαγνησίας στή Μικρά Ἀσία.
Καί ἐπειδή γνώριζε ὅτι εἶναι ἀλήθεια αὐτό πού πίστευε, ὅτι εἶναι ἀληθινός ὁ Θεός τόν ὁποῖο λάτρευε καί διακονοῦσε μέ πιστότητα, γι᾽ αὐτό καί διακήρυττε τήν πίστη του καί μέ τόν λόγο του καί μέ τή ζωή του. Γι᾽ αὐτό καί δέν δίστασε, ὅταν ὁ Ρωμαῖος διοικητής τόν κάλεσε ἐνώπιόν του γιά νά τόν ἐλέγξει, ἐπειδή πιστεύοντας καί κηρύττοντας τόν Χριστό παρέβαινε τούς νόμους τοῦ αὐτοκράτορος, πού ἀπαγόρευαν τήν πίστη στόν Χριστό, ἐκεῖνος παρά τή μεγάλη του ἡλικία δέν δίστασε νά ὁμολογήσει θαρραλέα τήν πίστη του καί νά δηλώσει ὅτι θά παραμείνει ἀκλόνητος σέ αὐτή ὅσα μαρτύρια καί ἄν χρειαστεῖ νά ὑπομείνει, καί αὐτόν ἀκόμη τόν θάνατο γιά τήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ.
Καί ἦταν τόση ἡ ἀποφασιστικότητά του καί τόση ἡ σταθερότητά του, παρά τή σωματική του ἀδυναμία, γιατί ὁ ἅγιος Χαράλαμπος ἦταν ἤδη 113 ἐτῶν, στό μαρτύριο· ἦταν τόσο τό φῶς πού ἀκτινοβολοῦσε ἡ μορφή του, γιατί ἀξιωνόταν νά μαρτυρήσει γιά τόν Χριστό ἀλλά καί ἡ πίστη του ὅτι θυσιάζει τή ζωή του γιά Ἐκεῖνον πού ὑποσχέθηκε ὅτι θά ὁμολογήσει ἐνώπιον τοῦ Πατρός του τοῦ ἐν οὐρανοῖς, ὅσους τόν ὁμολογήσουν ἐπί γῆς, ὥστε οἱ στρατιῶτες οἱ ὁποῖοι τόν βασάνιζαν σταμάτησαν καί ὁμολόγησαν καί ἐκεῖνοι ὅτι πιστεύουν στόν Χριστό, τόν ὁποῖο ὁμολόγησε ὁ γέροντας ἱερέας, καί εἶναι ἕτοιμοι νά τόν ἀκολουθήσουν στό μαρτύριο.
Καί ὅταν ἀκούσθηκε ἡ φωνή τοῦ Θεοῦ νά ἐνθαρρύνει τόν μάρτυρά του καί νά ὑπόσχεται ὅτι γιά χάρη του θά ἱκανοποιεῖ τά αἰτήματα ὅσων ἐπικαλοῦνται τή μεσιτεία του, τότε τρεῖς γυναῖκες πού βρισκόταν ἐκεῖ πίστευσαν καί μαρτύρησαν καί αὐτές μαζί μέ τόν ἅγιο γιά τόν Χριστό.
Ἔτσι ἡ ὁμολογία τοῦ πρεσβύτου ἱερέως, τοῦ ἁγίου Χαραλάμπους, συνεχίζει τήν ὁμολογία τοῦ πρεσβύτου Συμεών, καί ἡ φωνή τους ἀκούεται μέχρι σήμερα καί μαρτυρεῖ ὅτι ὁ Χριστός εἶναι «φῶς εἰς ἀποκάλυψιν ἐθνῶν». Εἶναι τό φῶς τό ὁποῖο φωτίζει τίς ψυχές τῶν ἀνθρώπων καί τίς ὁδηγεῖ στή σωτηρία. Εἶναι τό φῶς πού φωτίζει ὅσους θέλουν νά τό ἀναγνωρίσουν καί νά τό οἰκειωθοῦν.
Καί σέ αὐτούς ὁ Χριστός ἀποκαλύπτει τήν ἀλήθεια καί τό πρόσωπό του καί γεμίζει τήν ψυχή τους μέ τήν παρουσία του καί τή χάρη του, ὥστε νά μήν τούς ἑλκύει τίποτε ἀπό τά τερπνά καί ἡδέα τοῦ κόσμου, ἀλλά νά ἐπαναλαμβάνουν καί αὐτοί τό «νῦν ἀπολύεις τόν δοῦλον σου, Δέσποτα, … ὅτι εἶδον οἱ ὀφθαλμοί μου τό σωτήριόν σου, … φῶς εἰς ἀποκάλυψιν ἐθνῶν».
Αὐτή τήν ἀποκάλυψη μποροῦμε νά ζήσουμε καί ἐμεῖς, γιατί ὁ Χριστός εἶναι πάντοτε παρών στή ζωή μας, εἶναι διαρκῶς παρών μέσα στήν Ἐκκλησία μας, μέσα στόν ναό του, καί μᾶς περιμένει νά τόν δοῦμε, νά τόν ἀναγνωρίσουμε καί νά ἀνοίξουμε τήν ψυχή μας γιά νά τόν δεχθοῦμε, ὅπως ἔκανε ὁ πρεσβύτης Συμεών ἀλλά καί ὁ ἅγιος ἱερομάρτυς Χαράλαμπος, γιά νά χαρίσει καί σέ μᾶς τό φῶς καί τήν χαρά τῆς παρουσίας του.
Ἄς μήν ἀδιαφορήσουμε, ἀλλά σπεύσουμε μέ χαρά νά τόν συναντήσουμε καί νά ὁμολογήσουμε καί ἐμεῖς ὅτι εἶναι «φῶς εἰς ἀποκάλυψιν ἐθνῶν», φῶς καί τῆς δικῆς μας ψυχῆς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.