«Καλύτερες μετακινήσεις με σύγχρονο σιδηρόδρομο» είναι το μήνυμα που επιδίωξε να περάσει στους εργαζόμενους του ΟΣΕ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Κώστας Σπηλιόπουλος, τονίζοντας ότι στόχος είναι η απόσταση Αθήνα - Θεσσαλονίκη το 2022 να καλύπτεται σε τρεις ώρες με το τρένο. Ο κ. Σπηλιόπουλος, κατά τη διάρκεια κοπής της βασιλόπιτας των εργαζομένων, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα προχωρήσει σε ενεργειακή αναβάθμιση και ανακαίνιση του Μεγάρου στην Καρόλου, όπου είναι τα γραφεία του ΟΣΕ, προσθέτοντας, «ξεκινήσαμε αγώνα δρόμου για να οδηγήσουμε τον ΟΣΕ στη νέα εποχή, με υπερσύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο».
Αυτό σημαίνει ότι σύντομα ο βασικός κορμός ΠΑΘΕ θα διαθέτει σύγχρονο δίκτυο ευρωπαϊκών προδιαγραφών -φιλοδοξεί το 2021 η απόσταση Αθήνα - Θεσσαλονίκη να καλύπτεται σε 3,30 ώρες-, καθώς θα δοθεί έμφαση στις υποδομές και μεγάλη σημασία στη συντήρηση του δικτύου.
Ικανό δυναμικό
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ στα πρόσφατα γεγονότα, όπως οι πλημμύρες στην Κινέτα και οι χιονοπτώσεις, όπου «τα στελέχη και όλοι οι εργαζόμενοι στις έκτακτες αυτές καταστάσεις έδειξαν ότι υπάρχει τεράστιο και ικανό δυναμικό στον Οργανισμό που μπορεί να πετύχει υψηλούς στόχους όταν υπάρχει συντονισμός και συνεργασία».
Ο κ. Σπηλιόπουλος ανέφερε ότι σύντομα θα προχωρήσει στον εκσυγχρονισμό του δυτικού προαστιακού με ανακαίνιση της παλαιάς γραμμής και ανακοίνωσε ότι από τον Φεβρουάριο ο προαστιακός της Πάτρας θα φτάνει έως την Κάτω Αχαΐα, ενώ στο πρώτο εξάμηνο του 2020 το τρένο από Αθήνα θα φτάνει από το Κιάτο στο Αίγιο.
Στο προσκήνιο του ενδιαφέροντος βρίσκεται και η σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο.
Η συμπρωτεύουσα αναμένεται να πρωταγωνιστήσει, καθώς το πετρέλαιο φτάνει διά θαλάσσης στα διυλιστήρια και φορτώνεται απευθείας στο τρένο με προορισμό γειτονικές χώρες, συμπληρωματικά δε θα μπορούν να βοηθήσουν τα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης. Η νέα παραλιακή χάραξη της μονής γραμμής Θεσσαλονίκη-Αμφίπολη-Νέα Καρβάλη, μήκους 160 χλμ., με ταχύτητες ως 200 χλμ./ώρα, βάζει σε ράγες τον ανατολικό άξονα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας.
Επίσης, ένα πάγιο αίτημα του Κιλκίς, η σιδηροδρομική σύνδεση της Βιομηχανικής Περιοχής Σταυροχωρίου με το δίκτυο του ΟΣΕ, εισέρχεται σε πορεία υλοποίησης, με την ένταξη του έργου της σχετικής μελέτης, ύψους 800 χιλ. ευρώ, στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Προτεραιότητες
Γενικότερα, ο ΟΣΕ, στοχεύοντας αφενός στην επαύξηση των εσόδων του και αφετέρου στη ραγδαία αναρρίχηση των εμπορευματικών μεταφορών της χώρας, αναμένεται να δώσει προτεραιότητα στη σύνδεση του δικτύου με τις Βιομηχανικές Περιοχές (ΒΙΠΕ).
Η σύνδεση του δικτύου με τις βιομηχανικές περιοχές, στα πρότυπα των συμφωνιών με τη Motοr Oil για τα διυλιστήρια της Κορίνθου και με τα ΕΛΠΕ για την ανάταξη της παροπλισμένης γραμμής ΣΚΑ-Ελευσίνα, αποτελεί προτεραιότητα του ΟΣΕ. Μόνο οι προγραμματικές συμβάσεις για τη διασύνδεση διυλιστηρίων και βιομηχανικών μονάδων πέριξ της Κορίνθου με το δίκτυο, εκτιμάται ότι θα δημιουργήσουν μεταφορική ικανότητα 300.000 τόνων ετησίως.
Ως το 2022 προβλέπονται στο επιχειρησιακό πρόγραμμα του ΟΣΕ, μελέτες για βιομηχανικές συνδέσεις ύψους 4 εκατ. ευρώ, επικεντρώνοντας στις περιοχές Αλεξανδρούπολης, Θίσβης, Βοιωτίας, Κιλκίς, Διαλογής Θεσσαλονίκης, Οινόης, Αγίων Θεοδώρων Κορινθίας, Έδεσσας. Ιδιαίτερη σημασία δίδεται στις περιοχές με πρωτογενή παραγωγή, όπως Έδεσσα, Κομοτηνή, Νάουσα, που αναζητούν διέξοδο στις αγορές του εξωτερικού. Παράλληλα, εξετάζονται περίπου 70 βιομηχανικές περιοχές για να τεθούν προτεραιότητες, με στόχο μέρος των επενδύσεων να χρηματοδοτηθεί και από την ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ.
Τα ρεκόρ εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά, αλλά και η δρομολόγηση του μεγαλύτερου logistics park της χώρας στο Θριάσιο εκτιμάται ότι θα δημιουργήσουν μεγάλο φόρτο στην Αττική. Ένα εμβληματικό έργο για την αποφόρτιση του κεντρικού άξονα το οποίο προβλέπεται να μελετηθεί σε ορίζοντα τριετίας, είναι η σιδηροδρομική παράκαμψη Αττικής, από τον σταθμό Θριασίου ως τον σταθμό Σφίγγας στην περιοχή της Θήβας. Το μήκος της νέας γραμμής θα είναι 48 χλμ. και ο προϋπολογισμός της μελέτης 3,5 εκατ. ευρώ.
Τέλος, εξετάζονται οι συνδέσεις του λιμανιού του Βόλου. Οι οριστικές μελέτες, συνολικού κόστους 1,6 εκατ. ευρώ, έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης δύο ετών, ενώ ο προϋπολογισμός των έργων εκτιμάται στα 100 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τη σύνδεση της βιομηχανικής περιοχής Αλμυρού με το σιδηροδρομικό δίκτυο Λάρισας - Βόλου, με νέα μονή γραμμή μήκους 35 χλμ., καθώς και τη σύνδεση των ΒΙΠΕ1 και 2 και του Πορθμείου Βόλου με τη γραμμή Λάρισας-Βόλου. Ήδη ετοιμάζεται η πρόταση για χρηματοδότηση μέσω Connecting Europe Facility (CEF), ΕΣΠΑ, εθνικών πόρων.
Αυτό σημαίνει ότι σύντομα ο βασικός κορμός ΠΑΘΕ θα διαθέτει σύγχρονο δίκτυο ευρωπαϊκών προδιαγραφών -φιλοδοξεί το 2021 η απόσταση Αθήνα - Θεσσαλονίκη να καλύπτεται σε 3,30 ώρες-, καθώς θα δοθεί έμφαση στις υποδομές και μεγάλη σημασία στη συντήρηση του δικτύου.
Ικανό δυναμικό
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ στα πρόσφατα γεγονότα, όπως οι πλημμύρες στην Κινέτα και οι χιονοπτώσεις, όπου «τα στελέχη και όλοι οι εργαζόμενοι στις έκτακτες αυτές καταστάσεις έδειξαν ότι υπάρχει τεράστιο και ικανό δυναμικό στον Οργανισμό που μπορεί να πετύχει υψηλούς στόχους όταν υπάρχει συντονισμός και συνεργασία».
Ο κ. Σπηλιόπουλος ανέφερε ότι σύντομα θα προχωρήσει στον εκσυγχρονισμό του δυτικού προαστιακού με ανακαίνιση της παλαιάς γραμμής και ανακοίνωσε ότι από τον Φεβρουάριο ο προαστιακός της Πάτρας θα φτάνει έως την Κάτω Αχαΐα, ενώ στο πρώτο εξάμηνο του 2020 το τρένο από Αθήνα θα φτάνει από το Κιάτο στο Αίγιο.
Στο προσκήνιο του ενδιαφέροντος βρίσκεται και η σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο.
Η συμπρωτεύουσα αναμένεται να πρωταγωνιστήσει, καθώς το πετρέλαιο φτάνει διά θαλάσσης στα διυλιστήρια και φορτώνεται απευθείας στο τρένο με προορισμό γειτονικές χώρες, συμπληρωματικά δε θα μπορούν να βοηθήσουν τα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης. Η νέα παραλιακή χάραξη της μονής γραμμής Θεσσαλονίκη-Αμφίπολη-Νέα Καρβάλη, μήκους 160 χλμ., με ταχύτητες ως 200 χλμ./ώρα, βάζει σε ράγες τον ανατολικό άξονα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας.
Επίσης, ένα πάγιο αίτημα του Κιλκίς, η σιδηροδρομική σύνδεση της Βιομηχανικής Περιοχής Σταυροχωρίου με το δίκτυο του ΟΣΕ, εισέρχεται σε πορεία υλοποίησης, με την ένταξη του έργου της σχετικής μελέτης, ύψους 800 χιλ. ευρώ, στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Προτεραιότητες
Γενικότερα, ο ΟΣΕ, στοχεύοντας αφενός στην επαύξηση των εσόδων του και αφετέρου στη ραγδαία αναρρίχηση των εμπορευματικών μεταφορών της χώρας, αναμένεται να δώσει προτεραιότητα στη σύνδεση του δικτύου με τις Βιομηχανικές Περιοχές (ΒΙΠΕ).
Η σύνδεση του δικτύου με τις βιομηχανικές περιοχές, στα πρότυπα των συμφωνιών με τη Motοr Oil για τα διυλιστήρια της Κορίνθου και με τα ΕΛΠΕ για την ανάταξη της παροπλισμένης γραμμής ΣΚΑ-Ελευσίνα, αποτελεί προτεραιότητα του ΟΣΕ. Μόνο οι προγραμματικές συμβάσεις για τη διασύνδεση διυλιστηρίων και βιομηχανικών μονάδων πέριξ της Κορίνθου με το δίκτυο, εκτιμάται ότι θα δημιουργήσουν μεταφορική ικανότητα 300.000 τόνων ετησίως.
Ως το 2022 προβλέπονται στο επιχειρησιακό πρόγραμμα του ΟΣΕ, μελέτες για βιομηχανικές συνδέσεις ύψους 4 εκατ. ευρώ, επικεντρώνοντας στις περιοχές Αλεξανδρούπολης, Θίσβης, Βοιωτίας, Κιλκίς, Διαλογής Θεσσαλονίκης, Οινόης, Αγίων Θεοδώρων Κορινθίας, Έδεσσας. Ιδιαίτερη σημασία δίδεται στις περιοχές με πρωτογενή παραγωγή, όπως Έδεσσα, Κομοτηνή, Νάουσα, που αναζητούν διέξοδο στις αγορές του εξωτερικού. Παράλληλα, εξετάζονται περίπου 70 βιομηχανικές περιοχές για να τεθούν προτεραιότητες, με στόχο μέρος των επενδύσεων να χρηματοδοτηθεί και από την ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ.
Τα ρεκόρ εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά, αλλά και η δρομολόγηση του μεγαλύτερου logistics park της χώρας στο Θριάσιο εκτιμάται ότι θα δημιουργήσουν μεγάλο φόρτο στην Αττική. Ένα εμβληματικό έργο για την αποφόρτιση του κεντρικού άξονα το οποίο προβλέπεται να μελετηθεί σε ορίζοντα τριετίας, είναι η σιδηροδρομική παράκαμψη Αττικής, από τον σταθμό Θριασίου ως τον σταθμό Σφίγγας στην περιοχή της Θήβας. Το μήκος της νέας γραμμής θα είναι 48 χλμ. και ο προϋπολογισμός της μελέτης 3,5 εκατ. ευρώ.
Τέλος, εξετάζονται οι συνδέσεις του λιμανιού του Βόλου. Οι οριστικές μελέτες, συνολικού κόστους 1,6 εκατ. ευρώ, έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης δύο ετών, ενώ ο προϋπολογισμός των έργων εκτιμάται στα 100 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τη σύνδεση της βιομηχανικής περιοχής Αλμυρού με το σιδηροδρομικό δίκτυο Λάρισας - Βόλου, με νέα μονή γραμμή μήκους 35 χλμ., καθώς και τη σύνδεση των ΒΙΠΕ1 και 2 και του Πορθμείου Βόλου με τη γραμμή Λάρισας-Βόλου. Ήδη ετοιμάζεται η πρόταση για χρηματοδότηση μέσω Connecting Europe Facility (CEF), ΕΣΠΑ, εθνικών πόρων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.