Στο πλαίσιο των προγραμμάτων Erasmus+ KA229 που τρέχουν αυτήν την περίοδο στο 5ο ΓΕ.Λ. Βέροιας και συγκεκριμένα στο πρόγραμμα με τον τίτλο «Sustainability for Democracy, Democracy for Sustainability» πραγματοποιήθηκε από τις 3/11/19 έως τις 9/11/2019 η τρίτη διακρατική
κινητικότητα, η οποία έλαβε χώρα στη Mafra της Πορτογαλίας. Στην κινητικότητα συμμετείχαμε δύο καθηγήτριες και επτά μαθητές/-τριες, οι οποίοι για μία εβδομάδα γνωρίσαμε από κοντά το πορτογαλικό εκπαιδευτικό σύστημα. Στη διάρκεια αυτής της εκπαιδευτικής επίσκεψης παρακολουθήσαμε μάθημα πορτογαλικής γλώσσας και μάθημα κινησιολογίας - σωματικής αυτοέκφρασης στο Escola Secundária José Saramago της Mafra. Επισκεφτήκαμε την Ericeira, γραφικό προάστιο της Mafra, χτισμένο πάνω σε βράχους από ψαμμίτη, στην άκρη του Ατλαντικού ωκεανού. Εκεί συμμετείχαμε στο βιωματικό εργαστήριο που είχε ως σκοπό να μάθουμε πώς από τα πάσης φύσεως σκουπίδια που μπορούν να συλλεχθούν από την παραλία είναι δυνατό να δημιουργήσουμε μικρά ή μεγαλύτερα έργα τέχνης. Ανάλογο βιωματικό εργαστήριο έλαβε χώρα και στο χώρο του σχολείου με σκοπό να κατασκευάσουμε χριστουγεννιάτικα στολίδια με ευτελή υλικά. Ιδιαίτερα ενδιαφέρον ήταν και το εργαστήριο κατά το οποίο γίναμε για λίγο «γλύπτες», καθώς με εργαλεία τα χέρια μας και γάζες γύψου προσπαθήσαμε να αποδώσουμε καλλιτεχνικά αξίες της δημοκρατικής ιδέας. Στην επίσκεψη που έγινε στην πρωτεύουσα της χώρας, τη Λισαβόνα, τα μέλη του συγκεκριμένου προγράμματος ξεναγηθήκαμε στους δρόμους της γειτονιάς, όπου εδράζεται η Public Art Gallery «Quinta do Mocho». Εκεί, στην «είσοδο», όπως λέγεται, της πρωτεύουσας είχαμε την ευκαιρία από τη μια να θαυμάσουμε πάνω από 64 τοιχογραφίες τόσο από Πορτογάλους όσο και ξένους καλλιτέχνες και από την άλλη να συνειδητοποιήσουμε πώς η Τέχνη συνέβαλε στη μετατροπή μιας στιγματισμένης κοινωνικά γειτονιάς σε ένα χώρο που οι κάτοικοί του νιώθουν πια ιδιαίτερα περήφανοι. Επίσης, είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε από κοντά ένα γλυπτό, τον «ιβηρικό λύγκα» στο Parque das Nações, έργο του Bordalo II που χρησιμοποιεί τα απόβλητα ως υλικό για τα γλυπτά του. Όπως μας έγινε γνωστό, ο ίδιος ο καλλιτέχνης ανέφερε πως «τα σκουπίδια ενός ανθρώπου είναι ο θησαυρός ενός άλλου ανθρώπου». Αυτό που μας εντυπωσίασε ιδιαίτερα ήταν η ξενάγησή μας στο εθνικό παλάτι της Mafra. Θαυμάσαμε την μπαρόκ μεγαλοπρέπειά του, την υπερβολή και σιδερένια βασιλική δύναμή του αλλά, κυρίως, τη τεράστια σε ροκοκό στιλ βιβλιοθήκη του. Εκεί μέσα δεν υπήρξαμε απλώς θεατές της ανεκτίμητης συλλογής περισσότερων από 30.000 βιβλίων σε δερμάτινες βιβλιοδεσίες χρυσού, αλλά είχαμε την ανέλπιστη ευκαιρία να αγγίξουμε τις σελίδες ενός χειρογράφου έργου του Ευριπίδη, εκδοθέντος το 16ο αιώνα. Αυτό το παλάτι έχει εμπνεύσει τον πορτογάλο νομπελίστα José Saramago για το βιβλίο του Baltasar και Blimunda, αποσπάσματα του οποίου οι μαθητές/-τριες του προγράμματος ανέλαβαν να παρουσιάσουν δημιουργικά με καλλιτεχνικό τρόπο. Το πρόγραμμα της κινητικότητας αυτής έκλεισε με ένα υπέροχο αποχαιρετιστήριο γεύμα σε εστιατόριο κοντά στο σχολείο υποδοχής μας, στο οποίο μαθητές/-τριες έδωσαν υπόσχεση παντοτινής φιλίας και έκλεισαν το επόμενο ραντεβού τους - στην Εσθονία αυτή τη φορά. Οι συνοδοί καθηγήτριες, Ευσταθία Λιακοπούλου και Αικατερίνη Τότσκα. Συμμετείχαν οι μαθητές/τριες: Αντώνης Βασιλειάδης, Βάια Δέλλα, Ολυμπία Παπαευθυμίου, Άννα Τζίρου, Αικατερίνη-Χριστίνα Πατοπούλου, Ιωάννης Ψαρράς, Ευτυχία Πανίδου. Τα ίδια τα παιδιά κατέγραψαν έτσι τις εντυπώσεις τους:
Βάγια Δέλλα: «Αν έπρεπε να περιγράψω το ταξίδι στην Πορτογαλία με μια φράση, αυτή θα ήταν «εμπειρία ζωής». Μια χώρα τόσο διαφορετική αλλά παράλληλα και τόσο ίδια. Ξεκινώντας, η βασική διαφορά παρατηρήθηκε στην εκπαίδευση. Ένα σχολείο – πρότυπο, που παρά το πλήθος των μαθητών του (περίπου 1500 εγγεγραμμένοι) καταφέρνει να λειτουργεί άψογα. Οι υποδομές είναι εντυπωσιακές (αναφερόμενη όχι μόνο στο μέγεθος αλλά και στα «αντικείμενα» που περιλαμβάνει). Ένα σχολείο με πολλά χρώματα, παιχνίδια για τους μαθητές, άνεση και περισσότερες ίσως από αρκετές εγκαταστάσεις τόσο για τους μαθητές όσο και για τους καθηγητές! Εκτός του χώρου του σχολείου, από τα μέρη τα οποία επισκέφθηκα, διαπίστωσα πως δίνεται μεγάλη αξία στη συντήρηση των μνημείων – αξιοθέατων τους. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων τα παλάτια, τα κάστρα, τα πάρκα ήταν άψογα προσεγμένα! Ως προς τον τομέα της φιλοξενίας και της συνεργασίας είμαι σε μεγάλο βαθμό ικανοποιημένη. Από την όλη εμπειρία συμπέρανα πως ένα ταξίδι επτά μόλις ημερών μπορεί να μας εισάγει στον πολιτισμό των αλλοεθνών, παράγοντας παράλληλα τη συνεργασία, το σεβασμού του άλλου, τη φιλία. Ήταν μια εβδομάδα που θα μου μείνει αξέχαστη!»
Άννα Τζίρου: « Το ταξίδι μου στην Πορτογαλία ήταν μια καταπληκτική εμπειρία. Μου δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσω καινούργια άτομα με πολλά από τα οποία γίναμε καλοί φίλοι και να γνωρίσω τις παραδόσεις, τις συνήθειες και την κουλτούρα ενός εντελώς διαφορετικού λαού. Επίσης επισκέφτηκα πολλά καινούργια και πανέμορφα μέρη και δοκίμασα διαφορετικά φαγητά. Γενικά ήταν μια αξέχαστη εμπειρία και είμαι πολύ ευγνώμων που επέλεξα να συμμετάσχω στο Erasmus+»
Ολυμπία Παπαευθυμίου: «Το να έχω την ευκαιρία να συμμετάσχω και να είμαι μέλος αυτής της ομάδας σε ένα τέτοιο πρόγραμμα με γέμισε με ανεπανάληπτες και αξέχαστες εμπειρίες. Επισκέφθηκα πανέμορφα μέρη που ίσως δεν θα είχα την δυνατότητα να δω ποτέ από κοντά και γνώρισα νέους ανθρώπους κάνοντας φιλίες που ελπίζω να κρατήσουν. Επίσης, ήρθα σε επαφή με τον πολιτισμό, τις παραδόσεις, τις συνήθειες και την γλώσσα μιας νέας χώρας. Δέθηκα ακόμη περισσότερο με τα παιδιά με τα οποία μοιράστηκα αυτό το ταξίδι στην Πορτογαλία και είμαι ευγνώμων για την συμμετοχή μου στο Erasmus+»
Αντώνης Βασιλειάδης: «Το ταξίδι που πραγματοποιήσαμε στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ στην Πορτογαλία και συγκεκριμένα στην πόλη Mafra ήταν εντυπωσιακό. Τα πράγματα που χαράχτηκαν στη μνήμη μου είναι η φιλοξενία των οικογενειών αλλά και το πανέμορφο παλάτι της πόλης στο οποίο και ξεναγηθήκαμε».
Ευτυχία Πανίδου: «Το ταξίδι μου στη Mafra της Πορτογαλίας ήταν ένα μαγικό και ξεχωριστό ταξίδι για εμένα. Μέσα από το πρόγραμμα Erasmus+ μου δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσω στοιχεία του πολιτισμού, της κουλτούρας και καθημερινότητας των Πορτογάλων. Αποκόμισα νέες εμπειρίες, ήρθα σε επαφή με παιδιά από τρεις διαφορετικές χώρες και δημιούργησα νέες φιλίες. Ήταν μια καταπληκτική και φανταστική εμπειρία μιας εβδομάδας που θα ήθελα σίγουρα να ξαναζήσω!»
Ιωάννης Ψαρράς: «Το ταξίδι στην Πορτογαλία με το Erasmus+ μού άφησε πολλές αναμνήσεις και εντυπώσεις. Μεγαλύτερη εντύπωση μου έκανε η διαφορετική κουλτούρα τους, τα αξιοθέατά τους (κυρίως το παλάτι της Mafra αλλά και τα αξιοθέατα της Λισαβόνας) και η φιλοξενία τους. Ένα ταξίδι που σίγουρα θα μου μείνει αξέχαστο!»
Κατερίνα Πατοπούλου: «Το να είναι κανείς μαθητής σε πρόγραμμα Erasmus+ είναι μια εξαιρετική εμπειρία. Με το ταξίδι στη Μάφρα, είχα πάρα πολλά βιώματα και γύρισα πίσω με πολλές όμορφες αναμνήσεις. Πρώτα απ’ όλα έμαθα διάφορα πράγματα για τον πολιτισμό μιας άλλης χώρας και γνώρισα από κοντά τον τρόπο ζωής των ανθρώπων εκεί. Επιπλέον είχα την ευκαιρία να ξανασυναντήσω τους μαθητές που είχαμε φιλοξενήσει πέρσι. Μας δόθηκε η δυνατότητα να ανταλλάξουμε ιδέες και να διασκεδάσουμε. Τελευταίο, αλλά όχι ασήμαντο, η φιλοξενία τους μας έκανε να νιώσουμε πιο οικεία και να ενισχύσουμε τους δεσμούς μας. Συμπερασματικά, αυτή η διαδικασία εμπλούτισε τις γνώσεις μου και μου πρόσφερε τόσες αξέχαστες αναμνήσεις. Συστήνω οπωσδήποτε σε όλους τους μαθητές να συμμετέχουν σε παρόμοια προγράμματα.»
κινητικότητα, η οποία έλαβε χώρα στη Mafra της Πορτογαλίας. Στην κινητικότητα συμμετείχαμε δύο καθηγήτριες και επτά μαθητές/-τριες, οι οποίοι για μία εβδομάδα γνωρίσαμε από κοντά το πορτογαλικό εκπαιδευτικό σύστημα. Στη διάρκεια αυτής της εκπαιδευτικής επίσκεψης παρακολουθήσαμε μάθημα πορτογαλικής γλώσσας και μάθημα κινησιολογίας - σωματικής αυτοέκφρασης στο Escola Secundária José Saramago της Mafra. Επισκεφτήκαμε την Ericeira, γραφικό προάστιο της Mafra, χτισμένο πάνω σε βράχους από ψαμμίτη, στην άκρη του Ατλαντικού ωκεανού. Εκεί συμμετείχαμε στο βιωματικό εργαστήριο που είχε ως σκοπό να μάθουμε πώς από τα πάσης φύσεως σκουπίδια που μπορούν να συλλεχθούν από την παραλία είναι δυνατό να δημιουργήσουμε μικρά ή μεγαλύτερα έργα τέχνης. Ανάλογο βιωματικό εργαστήριο έλαβε χώρα και στο χώρο του σχολείου με σκοπό να κατασκευάσουμε χριστουγεννιάτικα στολίδια με ευτελή υλικά. Ιδιαίτερα ενδιαφέρον ήταν και το εργαστήριο κατά το οποίο γίναμε για λίγο «γλύπτες», καθώς με εργαλεία τα χέρια μας και γάζες γύψου προσπαθήσαμε να αποδώσουμε καλλιτεχνικά αξίες της δημοκρατικής ιδέας. Στην επίσκεψη που έγινε στην πρωτεύουσα της χώρας, τη Λισαβόνα, τα μέλη του συγκεκριμένου προγράμματος ξεναγηθήκαμε στους δρόμους της γειτονιάς, όπου εδράζεται η Public Art Gallery «Quinta do Mocho». Εκεί, στην «είσοδο», όπως λέγεται, της πρωτεύουσας είχαμε την ευκαιρία από τη μια να θαυμάσουμε πάνω από 64 τοιχογραφίες τόσο από Πορτογάλους όσο και ξένους καλλιτέχνες και από την άλλη να συνειδητοποιήσουμε πώς η Τέχνη συνέβαλε στη μετατροπή μιας στιγματισμένης κοινωνικά γειτονιάς σε ένα χώρο που οι κάτοικοί του νιώθουν πια ιδιαίτερα περήφανοι. Επίσης, είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε από κοντά ένα γλυπτό, τον «ιβηρικό λύγκα» στο Parque das Nações, έργο του Bordalo II που χρησιμοποιεί τα απόβλητα ως υλικό για τα γλυπτά του. Όπως μας έγινε γνωστό, ο ίδιος ο καλλιτέχνης ανέφερε πως «τα σκουπίδια ενός ανθρώπου είναι ο θησαυρός ενός άλλου ανθρώπου». Αυτό που μας εντυπωσίασε ιδιαίτερα ήταν η ξενάγησή μας στο εθνικό παλάτι της Mafra. Θαυμάσαμε την μπαρόκ μεγαλοπρέπειά του, την υπερβολή και σιδερένια βασιλική δύναμή του αλλά, κυρίως, τη τεράστια σε ροκοκό στιλ βιβλιοθήκη του. Εκεί μέσα δεν υπήρξαμε απλώς θεατές της ανεκτίμητης συλλογής περισσότερων από 30.000 βιβλίων σε δερμάτινες βιβλιοδεσίες χρυσού, αλλά είχαμε την ανέλπιστη ευκαιρία να αγγίξουμε τις σελίδες ενός χειρογράφου έργου του Ευριπίδη, εκδοθέντος το 16ο αιώνα. Αυτό το παλάτι έχει εμπνεύσει τον πορτογάλο νομπελίστα José Saramago για το βιβλίο του Baltasar και Blimunda, αποσπάσματα του οποίου οι μαθητές/-τριες του προγράμματος ανέλαβαν να παρουσιάσουν δημιουργικά με καλλιτεχνικό τρόπο. Το πρόγραμμα της κινητικότητας αυτής έκλεισε με ένα υπέροχο αποχαιρετιστήριο γεύμα σε εστιατόριο κοντά στο σχολείο υποδοχής μας, στο οποίο μαθητές/-τριες έδωσαν υπόσχεση παντοτινής φιλίας και έκλεισαν το επόμενο ραντεβού τους - στην Εσθονία αυτή τη φορά. Οι συνοδοί καθηγήτριες, Ευσταθία Λιακοπούλου και Αικατερίνη Τότσκα. Συμμετείχαν οι μαθητές/τριες: Αντώνης Βασιλειάδης, Βάια Δέλλα, Ολυμπία Παπαευθυμίου, Άννα Τζίρου, Αικατερίνη-Χριστίνα Πατοπούλου, Ιωάννης Ψαρράς, Ευτυχία Πανίδου. Τα ίδια τα παιδιά κατέγραψαν έτσι τις εντυπώσεις τους:
Βάγια Δέλλα: «Αν έπρεπε να περιγράψω το ταξίδι στην Πορτογαλία με μια φράση, αυτή θα ήταν «εμπειρία ζωής». Μια χώρα τόσο διαφορετική αλλά παράλληλα και τόσο ίδια. Ξεκινώντας, η βασική διαφορά παρατηρήθηκε στην εκπαίδευση. Ένα σχολείο – πρότυπο, που παρά το πλήθος των μαθητών του (περίπου 1500 εγγεγραμμένοι) καταφέρνει να λειτουργεί άψογα. Οι υποδομές είναι εντυπωσιακές (αναφερόμενη όχι μόνο στο μέγεθος αλλά και στα «αντικείμενα» που περιλαμβάνει). Ένα σχολείο με πολλά χρώματα, παιχνίδια για τους μαθητές, άνεση και περισσότερες ίσως από αρκετές εγκαταστάσεις τόσο για τους μαθητές όσο και για τους καθηγητές! Εκτός του χώρου του σχολείου, από τα μέρη τα οποία επισκέφθηκα, διαπίστωσα πως δίνεται μεγάλη αξία στη συντήρηση των μνημείων – αξιοθέατων τους. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων τα παλάτια, τα κάστρα, τα πάρκα ήταν άψογα προσεγμένα! Ως προς τον τομέα της φιλοξενίας και της συνεργασίας είμαι σε μεγάλο βαθμό ικανοποιημένη. Από την όλη εμπειρία συμπέρανα πως ένα ταξίδι επτά μόλις ημερών μπορεί να μας εισάγει στον πολιτισμό των αλλοεθνών, παράγοντας παράλληλα τη συνεργασία, το σεβασμού του άλλου, τη φιλία. Ήταν μια εβδομάδα που θα μου μείνει αξέχαστη!»
Άννα Τζίρου: « Το ταξίδι μου στην Πορτογαλία ήταν μια καταπληκτική εμπειρία. Μου δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσω καινούργια άτομα με πολλά από τα οποία γίναμε καλοί φίλοι και να γνωρίσω τις παραδόσεις, τις συνήθειες και την κουλτούρα ενός εντελώς διαφορετικού λαού. Επίσης επισκέφτηκα πολλά καινούργια και πανέμορφα μέρη και δοκίμασα διαφορετικά φαγητά. Γενικά ήταν μια αξέχαστη εμπειρία και είμαι πολύ ευγνώμων που επέλεξα να συμμετάσχω στο Erasmus+»
Ολυμπία Παπαευθυμίου: «Το να έχω την ευκαιρία να συμμετάσχω και να είμαι μέλος αυτής της ομάδας σε ένα τέτοιο πρόγραμμα με γέμισε με ανεπανάληπτες και αξέχαστες εμπειρίες. Επισκέφθηκα πανέμορφα μέρη που ίσως δεν θα είχα την δυνατότητα να δω ποτέ από κοντά και γνώρισα νέους ανθρώπους κάνοντας φιλίες που ελπίζω να κρατήσουν. Επίσης, ήρθα σε επαφή με τον πολιτισμό, τις παραδόσεις, τις συνήθειες και την γλώσσα μιας νέας χώρας. Δέθηκα ακόμη περισσότερο με τα παιδιά με τα οποία μοιράστηκα αυτό το ταξίδι στην Πορτογαλία και είμαι ευγνώμων για την συμμετοχή μου στο Erasmus+»
Αντώνης Βασιλειάδης: «Το ταξίδι που πραγματοποιήσαμε στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ στην Πορτογαλία και συγκεκριμένα στην πόλη Mafra ήταν εντυπωσιακό. Τα πράγματα που χαράχτηκαν στη μνήμη μου είναι η φιλοξενία των οικογενειών αλλά και το πανέμορφο παλάτι της πόλης στο οποίο και ξεναγηθήκαμε».
Ευτυχία Πανίδου: «Το ταξίδι μου στη Mafra της Πορτογαλίας ήταν ένα μαγικό και ξεχωριστό ταξίδι για εμένα. Μέσα από το πρόγραμμα Erasmus+ μου δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσω στοιχεία του πολιτισμού, της κουλτούρας και καθημερινότητας των Πορτογάλων. Αποκόμισα νέες εμπειρίες, ήρθα σε επαφή με παιδιά από τρεις διαφορετικές χώρες και δημιούργησα νέες φιλίες. Ήταν μια καταπληκτική και φανταστική εμπειρία μιας εβδομάδας που θα ήθελα σίγουρα να ξαναζήσω!»
Ιωάννης Ψαρράς: «Το ταξίδι στην Πορτογαλία με το Erasmus+ μού άφησε πολλές αναμνήσεις και εντυπώσεις. Μεγαλύτερη εντύπωση μου έκανε η διαφορετική κουλτούρα τους, τα αξιοθέατά τους (κυρίως το παλάτι της Mafra αλλά και τα αξιοθέατα της Λισαβόνας) και η φιλοξενία τους. Ένα ταξίδι που σίγουρα θα μου μείνει αξέχαστο!»
Κατερίνα Πατοπούλου: «Το να είναι κανείς μαθητής σε πρόγραμμα Erasmus+ είναι μια εξαιρετική εμπειρία. Με το ταξίδι στη Μάφρα, είχα πάρα πολλά βιώματα και γύρισα πίσω με πολλές όμορφες αναμνήσεις. Πρώτα απ’ όλα έμαθα διάφορα πράγματα για τον πολιτισμό μιας άλλης χώρας και γνώρισα από κοντά τον τρόπο ζωής των ανθρώπων εκεί. Επιπλέον είχα την ευκαιρία να ξανασυναντήσω τους μαθητές που είχαμε φιλοξενήσει πέρσι. Μας δόθηκε η δυνατότητα να ανταλλάξουμε ιδέες και να διασκεδάσουμε. Τελευταίο, αλλά όχι ασήμαντο, η φιλοξενία τους μας έκανε να νιώσουμε πιο οικεία και να ενισχύσουμε τους δεσμούς μας. Συμπερασματικά, αυτή η διαδικασία εμπλούτισε τις γνώσεις μου και μου πρόσφερε τόσες αξέχαστες αναμνήσεις. Συστήνω οπωσδήποτε σε όλους τους μαθητές να συμμετέχουν σε παρόμοια προγράμματα.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.