Μόλις 50 ναυαγοσώστες (σε αυτούς προστίθενται άλλοι 10 επόπτες και χειριστές σκαφών) για σχεδόν ένα εκατομμύριο λουόμενους τα Σαββατοκύριακα είναι εγκατεστημένοι από την 1η Ιουνίου στις παραλίες της Χαλκιδικής. Ο αριθμός τους είναι πολύ μικρός για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες και να υπάρχει άμεση επέμβαση σε κάθε περιστατικό. Όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Ένωσης Ναυαγοσωστικών Σχολών Ελλάδας, Μάριος Μυρωνάκης, θα έπρεπε να ήταν διπλάσιοι οι ναυαγοσώστες στη Χαλκιδική, για να είχαμε όσο το δυνατό λιγότερους θανάτους λουομένων, αφού κάποιοι δεν αποτρέπονται, διότι οφείλονται σε παθολογικά αίτια. Μπορεί να υπάρχει ναυαγοσώστης σχεδόν σε κάθε παραλία που λειτουργεί επιχείρηση (beach bar) και συγκεντρώνεται μεγάλος αριθμός λουομένων γύρω από αυτήν, ωστόσο πολλές από τις παραλίες είναι μεγάλης έκτασης -ακόμα και αρκετών χιλιομέτρων-, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατο ένα άτομο να ανταποκριθεί άμεσα σε περιστατικά που σημειώνονται σε πιο απομακρυσμένα σημεία.
Το αίσθημα ασφάλειας ενίσχυσε το εξοπλισμένο (διαθέτει απινιδωτή και φαρμακείο) πεντάμετρο ναυαγοσωστικό σκάφος που τοποθετήθηκε φέτος στον πλέον τουριστικό νομό της Βόρειας Ελλάδας, ωστόσο είναι αδύνατο να επαρκέσει για να αντιμετωπιστούν όλα τα περιστατικά. «Θα θέλαμε περισσότερους ναυαγοσώστες. Θα θέλαμε να έχουμε άτομα σε όλες τις πολυσύχναστες παραλίες είτε λειτουργούν σε αυτές λουτρικές εγκαταστάσεις είτε όχι, διότι αρκετοί λουόμενοι κολυμπούν σε απομακρυσμένα σημεία από beach bars. Είναι γεγονός ότι δεν επαρκεί ο αριθμός των ναυαγοσωστών στη Χαλκιδική. Θα έπρεπε να είχαμε διπλάσιους» αναφέρει στο ethnos.gr o κ. Μυρωνάκης.
Ένα άτομο κάθε 400 μέτρα
Η ισχύουσα νομοθεσία ορίζει ότι κάθε ναυαγοσώστης θα πρέπει να εποπτεύει μία έκταση 200 μέτρων προς τα δεξιά του και άλλη τόση προς τα αριστερά του. Αυτό σημαίνει ότι θα έπρεπε σε παραλία ενός χιλιομέτρου να υπάρχουν τουλάχιστον δύο εξοπλισμένοι ναυαγοσώστες. Ωστόσο, επειδή ο νόμος δίνει τη δυνατότητα σε τριμερή επιτροπή, που αποτελείται από εκπρόσωπο του Λιμενικού, της Περιφέρειας και του δήμου, να καθορίσει πού πρέπει να υπάρχουν ναυαγοσώστες, τα κενά είναι μεγάλα.
Χαρακτηριστικότατη είναι η περίπτωση της παραλίας του Αγίου Μάμαντα, στην είσοδο της χερσονήσου της Κασσάνδρας. Είναι μήκους περίπου 6 χιλιομέτρων, λειτουργούν σε αυτήν πολλές παραθαλάσσιες επιχειρήσεις, αλλά υπάρχει μόνο ένας ναυαγοσώστης. Μόλις έναν ναυαγοσώστη διαθέτει και η γειτονική παραλία του οικισμού της Νέας Ποτίδαιας, η οποία συγκεντρώνει χιλιάδες λουόμενους κάθε Σαββατοκύριακο και είναι μήκους σχεδόν 2 χιλιομέτρων. Να σημειωθεί ακόμα ότι σε ολόκληρη τη χερσόνησο της Κασσάνδρας, η οποία αποτελεί την τουριστικότερη περιοχή της Χαλκιδικής, υπάρχουν μόλις 10 ναυαγοσώστες.
Έλλειψη χρημάτων
Όπως ανέφεραν οι δήμαρχοι της Χαλκιδικής, η έλλειψη κονδυλίων είναι η αιτία που δεν μπορούν να τοποθετήσουν στην περιοχή τους περισσότερους ναυαγοσώστες. Αναγνωρίζουν τις ελλείψεις, τονίζουν ότι και οι ίδιοι θα ήθελαν να υπάρχουν περισσότερα άτομα, ωστόσο ρίχνουν το μπαλάκι της ευθύνης στην Πολιτεία, η οποία -όπως υποστηρίζουν- παίρνει τα έσοδα από την εκμίσθωση και τη χρήση των παραλιών, χωρίς να δίνει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση μέρος από αυτά.
«Από ίδιους πόρους των δήμων καλύπτονται τα έξοδα για τις θέσεις των ναυαγοσωστών. Δυστυχώς, το Δημόσιο δεν χρηματοδοτεί τους δήμους για τις παραλίες. Εμείς έχουμε την ευθύνη για τον καθορισμό των παραλιών, αλλά όχι τη χρήση τους. Η Κτηματική Υπηρεσία καθορίζει τις μισθώσεις και παίρνει τα έσοδα. Θα θέλαμε να έχουμε και διπλάσιο αριθμό ναυαγοσωστών, αλλά χρειάζονται χρήματα γι’ αυτό» ανέφερε ο δήμαρχος Πολυγύρου, Αστέριος Ζωγράφος. Στον συγκεκριμένο δήμο υπάρχουν φέτος μόνο πέντε ναυαγοσώστες.
«Θέλουμε περισσότερους ναυαγοσώστες και υπάρχει ανάγκη γι’ αυτό, όμως το κόστος είναι πολύ μεγάλο για να αυξήσουμε τον αριθμό τους. Μόνο φέτος οι υπάρχοντες ναυαγοσώστες, ο εξοπλισμός και οι εγκαταστάσεις κοστίζουν στον δήμο 250.000 ευρώ, ποσό πολύ μεγάλο» ανέφερε από την πλευρά του ο δήμαρχος Νέας Προποντίδας, Μανόλης Καρράς.
Ο συγκεκριμένος δήμος περιλαμβάνει ολόκληρη τη δυτική παραθαλάσσια πλευρά του κορμού του νομού Χαλκιδικής. Πρόκειται για την κοντινότερη παραθαλάσσια περιοχή στη Θεσσαλονίκη, η οποία συγκεντρώνει πολλές δεκάδες χιλιάδες λουομένους, αλλά διαθέτει φέτος μόλις 12 ναυαγοσώστες.
Το αίσθημα ασφάλειας ενίσχυσε το εξοπλισμένο (διαθέτει απινιδωτή και φαρμακείο) πεντάμετρο ναυαγοσωστικό σκάφος που τοποθετήθηκε φέτος στον πλέον τουριστικό νομό της Βόρειας Ελλάδας, ωστόσο είναι αδύνατο να επαρκέσει για να αντιμετωπιστούν όλα τα περιστατικά. «Θα θέλαμε περισσότερους ναυαγοσώστες. Θα θέλαμε να έχουμε άτομα σε όλες τις πολυσύχναστες παραλίες είτε λειτουργούν σε αυτές λουτρικές εγκαταστάσεις είτε όχι, διότι αρκετοί λουόμενοι κολυμπούν σε απομακρυσμένα σημεία από beach bars. Είναι γεγονός ότι δεν επαρκεί ο αριθμός των ναυαγοσωστών στη Χαλκιδική. Θα έπρεπε να είχαμε διπλάσιους» αναφέρει στο ethnos.gr o κ. Μυρωνάκης.
Ένα άτομο κάθε 400 μέτρα
Η ισχύουσα νομοθεσία ορίζει ότι κάθε ναυαγοσώστης θα πρέπει να εποπτεύει μία έκταση 200 μέτρων προς τα δεξιά του και άλλη τόση προς τα αριστερά του. Αυτό σημαίνει ότι θα έπρεπε σε παραλία ενός χιλιομέτρου να υπάρχουν τουλάχιστον δύο εξοπλισμένοι ναυαγοσώστες. Ωστόσο, επειδή ο νόμος δίνει τη δυνατότητα σε τριμερή επιτροπή, που αποτελείται από εκπρόσωπο του Λιμενικού, της Περιφέρειας και του δήμου, να καθορίσει πού πρέπει να υπάρχουν ναυαγοσώστες, τα κενά είναι μεγάλα.
Χαρακτηριστικότατη είναι η περίπτωση της παραλίας του Αγίου Μάμαντα, στην είσοδο της χερσονήσου της Κασσάνδρας. Είναι μήκους περίπου 6 χιλιομέτρων, λειτουργούν σε αυτήν πολλές παραθαλάσσιες επιχειρήσεις, αλλά υπάρχει μόνο ένας ναυαγοσώστης. Μόλις έναν ναυαγοσώστη διαθέτει και η γειτονική παραλία του οικισμού της Νέας Ποτίδαιας, η οποία συγκεντρώνει χιλιάδες λουόμενους κάθε Σαββατοκύριακο και είναι μήκους σχεδόν 2 χιλιομέτρων. Να σημειωθεί ακόμα ότι σε ολόκληρη τη χερσόνησο της Κασσάνδρας, η οποία αποτελεί την τουριστικότερη περιοχή της Χαλκιδικής, υπάρχουν μόλις 10 ναυαγοσώστες.
Έλλειψη χρημάτων
Όπως ανέφεραν οι δήμαρχοι της Χαλκιδικής, η έλλειψη κονδυλίων είναι η αιτία που δεν μπορούν να τοποθετήσουν στην περιοχή τους περισσότερους ναυαγοσώστες. Αναγνωρίζουν τις ελλείψεις, τονίζουν ότι και οι ίδιοι θα ήθελαν να υπάρχουν περισσότερα άτομα, ωστόσο ρίχνουν το μπαλάκι της ευθύνης στην Πολιτεία, η οποία -όπως υποστηρίζουν- παίρνει τα έσοδα από την εκμίσθωση και τη χρήση των παραλιών, χωρίς να δίνει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση μέρος από αυτά.
«Από ίδιους πόρους των δήμων καλύπτονται τα έξοδα για τις θέσεις των ναυαγοσωστών. Δυστυχώς, το Δημόσιο δεν χρηματοδοτεί τους δήμους για τις παραλίες. Εμείς έχουμε την ευθύνη για τον καθορισμό των παραλιών, αλλά όχι τη χρήση τους. Η Κτηματική Υπηρεσία καθορίζει τις μισθώσεις και παίρνει τα έσοδα. Θα θέλαμε να έχουμε και διπλάσιο αριθμό ναυαγοσωστών, αλλά χρειάζονται χρήματα γι’ αυτό» ανέφερε ο δήμαρχος Πολυγύρου, Αστέριος Ζωγράφος. Στον συγκεκριμένο δήμο υπάρχουν φέτος μόνο πέντε ναυαγοσώστες.
«Θέλουμε περισσότερους ναυαγοσώστες και υπάρχει ανάγκη γι’ αυτό, όμως το κόστος είναι πολύ μεγάλο για να αυξήσουμε τον αριθμό τους. Μόνο φέτος οι υπάρχοντες ναυαγοσώστες, ο εξοπλισμός και οι εγκαταστάσεις κοστίζουν στον δήμο 250.000 ευρώ, ποσό πολύ μεγάλο» ανέφερε από την πλευρά του ο δήμαρχος Νέας Προποντίδας, Μανόλης Καρράς.
Ο συγκεκριμένος δήμος περιλαμβάνει ολόκληρη τη δυτική παραθαλάσσια πλευρά του κορμού του νομού Χαλκιδικής. Πρόκειται για την κοντινότερη παραθαλάσσια περιοχή στη Θεσσαλονίκη, η οποία συγκεντρώνει πολλές δεκάδες χιλιάδες λουομένους, αλλά διαθέτει φέτος μόλις 12 ναυαγοσώστες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.