Quantcast

http://picasion.com/
http://picasion.com/
http://picasion.com/

Δεκάδες εγκαταλελειμμένα κτίρια στη Βέροια - Τι μπορεί να γίνει;

Στο έλεος της εγκατάλειψης βρίσκονται δεκάδες παλιά κτίρια της Βέροιας. Ο χρόνος περνά από πάνω τους αλλοιώνοντας τα καθημερινά, αφού οι ιδιοκτήτες τους δεν μπαίνουν σε διαδικασία αναπαλαίωσης, όπως προβλέπεται για τα διατηρητέα. Άλλα πάλι χαρακτηρίζονται «κίνδυνος - θάνατος» για τη δημόσια υγεία και ασφάλεια, καθώς καταρρέουν σαν τραπουλόχαρτα... Παράλληλα, οι όποιες εργασίες αντιστήριξης τοιχίων φαίνεται να είναι πρόχειρες. Τι μπορεί να γίνει; Πώς μπορεί το περίπλοκο ιδιοκτησιακό καθεστώς του κάθε σπιτιού να ξεκαθαρίσει, ώστε τα διαμάντια αυτά πολιτισμού και ιστορίας της Βέροιας να αποκτήσουν την πρότερη μορφή τους;































Υψηλά Δημοτικά Τέλη στους ιδιοκτήτες εξετάζει το Υπουργείο Περιβάλλοντος 

Η απάντηση έρχεται μέσα από σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος που σκοπεύει να κινηθεί για τη σταδιακή άρση του αδιεξόδου με τα εκατοντάδες εγκαταλελειμμένα κτίρια, με βάση οικονομικά και φορολογικά κίνητρα αλλά και αντικίνητρα (υψηλά δημοτικά τέλη) στους ιδιοκτήτες εγκαταλελειμμένων κτιρίων, προκειμένου να προχωρήσουν στην αποκατάστασή τους

Τα κίνητρα αυτά θα περιγράφονται στο σχέδιο νόμου, το οποίο καταρτίζεται αυτήν την περίοδο για τις αναπλάσεις με στόχο να δοθεί σε δημόσια διαβούλευση τον επόμενο μήνα και σημεία του οποίου αποκάλυψε το «Έθνος της Κυριακής».

Ειδικά στην περίπτωση της Αθήνας, πολλά από αυτά τα κτίρια όχι μόνο αποτελούν «υγειονομικές βόμβες» αλλά και απειλή για τη δημόσια ασφάλεια, όπως καταδεικνύει η πρόσφατη κατάρρευση δύο εξ αυτών στο κέντρο της Αθήνας. Όπως εξηγεί ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Γιώργος Δημαράς, στο νομοσχέδιο θα διαχωρίζονται τα εγκαταλελειμμένα κτίρια σε διατηρητέα και μη, με διαφορετική μέριμνα για τις δύο κατηγορίες.





























Σε ό,τι αφορά στα διατηρητέα, προτεραιότητα είναι η σύνταξη ενιαίου ψηφιακού μητρώου διατηρητέων - αξιόλογων κτιρίων, καθώς μέχρι σήμερα κανείς δεν γνωρίζει τον ακριβή αριθμό τους, δεδομένου ότι παράλληλα καταγράφονται σε τέσσερεις διαφορετικές βάσεις: στα υπουργεία Περιβάλλοντος, Πολιτισμού, Ναυτιλίας αλλά και Μακεδονίας-Θράκης, για τα οικήματα της Βόρειας Ελλάδας. Παράλληλα, καταγραφές κάνουν και οι δήμοι, ενώ όπως είναι αναμενόμενο αρκετά κτίρια είναι διπλοεγγεγραμμένα.

Σήμερα εκτιμάται ότι ο αριθμός διατηρητέων κτιρίων και μνημείων είναι πάνω από 20.000 σε όλη την Ελλάδα και αφορά σε 8.500 νεότερα μνημεία και 11.500 διατηρητέα, χαρακτηρισμένα από το υπουργείο Περιβάλλοντος.

Η νομοθετική πρόταση θα ορίζει τη σύσταση δομής διαχείρισης, στην οποία θα συμμετέχουν όλα τα συναρμόδια υπουργεία και οι δήμοι, ενώ στα κίνητρα, τα οποία θα προταθούν, συγκαταλέγονται:


  • Η απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ.
  • Η μείωση ή κατάργηση του ΦΠΑ για επισκευές και συντήρηση.
  • Οι επιχορηγήσεις για συντήρηση και επανάχρηση τόσο σε ιδιοκτήτες όσο και σε μισθωτές.




























Παράλληλα θα προβλέπονται και αντικίνητρα, με μία από τις προτάσεις που εξετάζονται να αφορά στην «τιμωρία» του ιδιοκτήτη, ο οποίος δεν φροντίζει για τη συντήρηση του κτιρίου του, π.χ. μέσω της πληρωμής υψηλότερων δημοτικών τελών. Για τα εγκαταλελειμμένα κτίρια, τα οποία όμως δεν είναι χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα, θα θεσπιστούν αυστηρές προϋποθέσεις χαρακτηρισμού τους ως εγκαταλελειμμένων. Επιπλέον θα προβλεφθεί η δυνατότητα εφαρμογής προγραμμάτων «απόσυρσης» κτιρίων ακόμα και με κατεδαφίσεις όσων έχουν προβλήματα στατικής επάρκειας.

Το σχέδιο νόμου θα θεσμοθετεί και τη δυνατότητα:


- Λήψης αποφάσεων για παρεμβάσεις στα κτίρια με ενισχυμένη πλειοψηφία που θα απαιτεί τη συναίνεση του 60% των ιδιοκτητών, χωρίς να απαιτείται ομοφωνία. Με αυτόν τον τρόπο θα επιχειρήσει το υπουργείο να ξεπεράσει τον διαχρονικό σκόπελο της πολυϊδιοκτησίας, ζήτημα ιδιαίτερα κρίσιμο, δεδομένου πως υπολογίζεται ότι υπάρχουν κτίρια στην Αθήνα που ο μέσος όρος των συνιδιοκτητών ξεπερνά τους 30, ενώ σε ακραίες περιπτώσεις εντοπίζονται και ακίνητα με περισσότερους από... 200 συνιδιοκτήτες.

- Ανάληψης της χρήσης αυτών των κτιρίων από τους ΟΤΑ μέσω προγραμματικών συμβάσεων με ΝΠΙΔ- ΝΠΔΔ.
- Διάθεσης κτιρίων μη αξιοποιήσιμων με άλλον τρόπο για τη στέγαση ευαίσθητων ομάδων ή για κοινόχρηστους χώρους ύστερα από κατεδάφιση.
- Καταγραφής σε ενιαία βάση πολεοδομικών πληροφοριών (Ηλεκτρονική Πολεοδομική Ταυτότητα Δήμου).
- Υποχρεωτικής παροχής στοιχείων ιδιοκτητών από το Κτηματολόγιο σε ΟΤΑ και Δημόσιο.





























«Η πολιτεία πρέπει να λάβει άμεσα μέτρα, καθώς τα εγκαταλελειμμένα και ειδικά τα επικίνδυνα ή και επικινδύνως ετοιμόρροπα, εάν δεν γίνουν δραστικές και συντονισμένες ενέργειες, είναι βέβαιο ότι θα αυξηθούν ραγδαία, λόγω της λειτουργικής, στατικής, ενεργειακής ανεπάρκειάς τους και της συσσώρευσης φθορών σε αυτά, αλλά και της πολυϊδιοκτησίας, των φορολογικών βαρών και της έλλειψης οικονομικών κινήτρων για τη συντήρηση και επαναχρησιμοποίησή τους ειδικά εν όψει του υψηλού κόστους και της πολυπλοκότητας των διαδικασιών έγκρισης αποκατάστασής τους στην περίπτωση των διατηρητέων» επισημαίνει ο κ. Δημαράς.





























Το νομοσχέδιο θα διευκολύνει και τους δήμους για τη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων, καθώς θα απλοποιεί τη διαδικασία της πληρωμής εκ μέρους των ιδιοκτητών των παρόδιων ιδιοκτησιών του ανάλογου ποσού. Μέχρι σήμερα για την κατασκευή π.χ. μιας πλατείας οι παρόδιοι ιδιοκτήτες με πρόσωπο σε αυτήν οφείλουν να πληρώσουν ένα ποσό, το οποίο αδυνατούν να προπληρώσουν. Στο σκεπτικό του κ. Δημαρά είναι οι ιδιοκτήτες να διευκολυνθούν και να μην πληρώνουν τα ποσά απαλλοτριώσεων για πλατείες και πράσινο κατά την απαλλοτρίωση, αλλά μετά την αποπεράτωση του έργου αναβάθμισης, όταν και οι ιδιοκτησίες τους θα έχουν πάρει υπεραξία. Για να μειωθεί η επιβάρυνση των παρόδιων ιδιοκτητών εξετάζεται η διεύρυνση της βάσης των υπόχρεων ιδιοκτητών σε ευρύτερη έκταση, καθώς ένα κοινόχρηστο έργο δεν αναβαθμίζει μόνο τις παρόδιες ιδιοκτησίες, αλλά συχνά ολόκληρες γειτονιές. Στις υπό ανάπλαση περιοχές, μάλιστα, εξετάζεται και η μείωση του ορίου ταχύτητας των οχημάτων από τα 50 στα 30 χιλιόμετρα την ώρα.

3 σχόλια:

  1. Ἐλπίζω ν' ἀναλάβῃ σύντομα δουλειά ἡ μπουλντόζα. Εἶναι κρῖμα γιά τούς ἰδιοκτήτας νά μή μποροῦν ν' ἀξιοποιήσουν τήν περιουσία τους καί νά χαρακτηρίζωνται ὡς διατηρητέα αὐτά τά θλιβερά, ἑτοιμόρροπα, κακάσχημα ἐρείπια._

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τι λες ρε Ούφο. Αυτά πρεπει να επισκευαστούν. Είναι η σφραγίδα της Βέροιας. Γεμισαμε πολυκατοικίες και χάθηκε η ομορφιά της παλιάς πόλης. Δώστε κίνητρα επιτέλους. Τοσα όμορφα σοκάκια εαν συγυριστουν όλα τα κτήρια θα αποκτήσει ζωή η πόλη. Συγνώμη για το ουφο αλλά δε βρήκα κάτι άλλο που να μην έχει άμεση σχέση με την πραγματικότητα όπως εσύ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ