Αλλάζοντας τη ζωή σου
Το να μάθεις αγγλικά για ενήλικες απαιτεί δράση. Μπορεί να ξέρεις όλες τις σωστές συμβουλές, αλλά αν δεν αρχίσεις να κάνεις πράγματα, δεν θα πετύχεις τίποτε. Είναι γεγονός ότι αν θες να μάθεις σωστά αγγλικά θα πρέπει να αλλάξεις τη ζωή σου. Ιδού μερικά παραδείγματα από πράγματα που θα πρέπει να κάνεις:
· διάβασε ένα βιβλίο στα Αγγλικά για μια ώρα κάθε μέρα, αναλύοντας τη γραμματική και τις προτάσεις και κοιτάζοντας τις λέξεις σε ένα Αγγλικό λεξικό
· άκουσε ένα audiobook ή ένα μια ηχογράφηση στα Αγγλικά, σταματώντας την συχνά, στην προσπάθεια να καταλάβεις τι λέει, και προσπαθώντας να μιμηθείς την προφορά του εκφωνητή
· ξόδεψε 30 λεπτά το απόγευμα κάνοντας πρακτική στην προφορά του ήχου του Αγγλικού “r”
· γράψε προσεκτικά ένα e-mail στα Αγγλικά, χρησιμοποιώντας ένα λεξικό ή κάνοντας αναζήτηση στο ίντερνετ κάθε 20 δευτερόλεπτα για να βεβαιωθείς ότι η κάθε λέξη είναι σωστή, και παίρνοντας 5 λεπτά κάθε φορά για να γράψεις μια φράση
· σκέψου μια Αγγλική πρόταση που έχεις διαβάσει, με το ερώτημα αν θα μπορούσε να λέει “a” αντί για “the” στην πρόταση, και προσπαθώντας να βρεις παρόμοιες προτάσεις στο διαδίκτυο για να ανακαλύψεις την απάντηση
· βγες για περίπατο στο δρόμο και σχημάτισε απλές Αγγλικές προτάσεις στο κεφάλι σου (να μιλάς με τον εαυτό σου στα Αγγλικά για πράγματα που βλέπεις γύρω σου)
Τι είδους άτομο θα έκανε όλα αυτά τα τρελά πράγματα; Μόνο ένα είδος. Το είδος του ατόμου που απολαμβάνει να τα κάνει. Αν θέλεις να μάθεις να μιλάς καλά Αγγλικά, θα πρέπει να γίνεις αυτού του είδους το άτομο. Έχετε ακούσει κάποιον να γίνει επιτυχημένος με το να κάνει κάτι που μισούσε;
Το πρόβλημα
Το πρόβλημα με το να μαθαίνετε και να διδάσκετε Αγγλικά ως ξένη γλώσσα είναι ότι όλοι όσοι μαθαίνουν Αγγλικά θέλουν να μιλήσουν καλά Αγγλικά. Εντούτοις, οι περισσότεροι δεν θέλουν να δαπανήσουν χρόνο για να μάθουν αγγλικά μόνοι τους. (Κι αυτός είναι πιθανότατα ο λόγος γιατί εγγράφονται σε μαθήματα Αγγλικών και ελπίζουν ότι ο δάσκαλος τους θα εξαναγκάσει τη γνώση να εισέλθει βιαίως στα κεφάλια τους.)
Αυτή η έλλειψη κινήτρου σημαίνει ότι αυτοί που μαθαίνουν βασικά δεν δαπανούν μέρος του χρόνου τους για να μάθουν Αγγλικά, και αν το κάνουν, δεν το κάνουν τακτικά. Για παράδειγμα, ένας τυπικός μαθητής μπορεί να μελετήσει τα Αγγλικά ρήματα για 12 ώρες πριν από μια εξέταση στα Αγγλικά. Εντούτοις, δεν θα διαβάσει ένα αγγλικό βιβλίο για 30 λεπτά κάθε μέρα. Αυτός απλά δεν νιώθει ότι το να μαθαίνεις Αγγλικά είναι αρκετά ευχάριστο, και θα το κάνει μόνον αν πρέπει να το κάνει. Το πρόβλημα είναι ότι η άπαξ τεράστια προσπάθεια δεν σου δίνει τίποτε, ενώ οι μικρές, καθημερινές δραστηριότητες θα σου δώσουν πολλά.
Αρνητικές στάσεις
Ένας από τους λόγους γιατί οι άνθρωποι δεν θέλουν να αφιερώσουν χρόνο τους για να μάθουν Αγγλικά είναι γιατί έχουν συνδέσει την εκμάθηση των Αγγλικών με δυσάρεστα πράγματα. Όταν σκέφτονται την έννοια “μαθαίνω Αγγλικά”, σκέφτονται βαρετά μαθήματα Αγγλικών, βαρετές ασκήσεις και βαρετή δουλειά για το σπίτι. Ακόμα κι όταν ξέρουν ότι χρειάζονται τα Αγγλικά στην καριέρα τους, αυτό μπορεί να μην είναι αρκετά μεγάλο κίνητρο αν η ίδια η δουλειά είναι βαρετή! Στο μυαλό τους, το να μάθουν Αγγλικά είναι κάτι που πρέπει να κάνουν, όχι κάτι που θέλουν να κάνουν.
Τυπικός σπουδαστής vs. εσωτερικά παρακινημένος σπουδαστής
Η Πάουλα είναι μια τυπική σπουδάστρια των Αγγλικών με ένα χαμηλό επίπεδο εσωτερικής παρακίνησης. Αυτή έχει κάποιες τυχαίες στιγμές υψηλής παρακίνησης — όπως τη μέρα πριν από την εξέτασή της στα Αγγλικά ή εκείνη τη φορά που δεν μπορούσε να επικοινωνήσει με έναν αλλοδαπό πελάτη που της τηλεφώνησε στη δουλειά.
Αυτές οι καταστάσεις την κάνουν να σκεφτεί “Θα πρέπει να κάνω κάτι για τα Αγγλικά μου!”. Εντούτοις, συμβαίνουν πολύ σπάνια — λιγότερο από μια φορά το μήνα. Έτσι ακόμα κι αν αυτή μελετάει αρκετά έντονα (π.χ. για δύο ολόκληρες μέρες πριν από μια εξέταση), τα αποτελέσματα είναι πενιχρά, επειδή αυτή ξεχνά το 90% of αυτών που είχε μάθει μέσα σε ένα μήνα. Αυτό δεν αποτελεί έκπληξη: Ο τρόπος που λειτουργεί η ανθρώπινη μνήμη σε κάνει να χρειάζεσαι να κάνεις επαναλήψεις όλη την ώρα. Διαφορετικά απλώς τα ξεχνάς.
Ας ρίξουμε μια ματιά τώρα σε μια διαφορετική σπουδάστρια Αγγλικών: τη Τζούντι. Η Τζούντι διαβάζει ένα ειδικό μυθιστόρημα για σπουδαστές Αγγλικών (γραμμένο σε απλοποιημένα Αγγλικά) σχεδόν κάθε μέρα για 30 λεπτά. Αυτή έχει αγοράσει επίσης ένα Άγγλο-Αγγλικό λεξικό και το χρησιμοποιεί για να κοιτάζει αγγλικές λέξεις όποτε δεν κατανοεί μια φράση στο βιβλίο της. Της ήταν δύσκολο να μελετά συστηματικά στην αρχή: Να διαβάζει βιβλία με τη χρήση λεξικού δεν ήταν μια «φυσιολογική δραστηριότητα» γι΄αυτήν. Και κάθε Αγγλική πρόταση ήταν πρόκληση.
Αλλά τώρα, μόλις μετά από 2 εβδομάδες, αυτή μπορεί να διαβάσει πολύ πιο γρήγορα. Ενώ διαβάζει, αυτή συχνά βλέπει λέξεις που έχει μάθει τις δύο περασμένες εβδομάδες. Όταν αυτή αναγνωρίζει μια τέτοια λέξη, δεν χρειάζεται να την κοιτάξει σε ένα λεξικό και γνωρίζει ότι έχει κάνει σημαντική πρόοδο. Η Τζούντι νιώθει ότι έχει μάθει πολλά Αγγλικά πρόσφατα, και ανυπομονεί να μάθει περισσότερα. Κάθε μέρα, αυτή περιμένει πως και πώς να διαβάσει το βιβλίο της. Το βιβλίο της δίνει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει αυτό που έμαθε (να απολαύσει την πρόοδο) και να μάθει ακόμα περισσότερα. Επειδή αυτή διαβάζει τακτικά, ξεχνάει ελάχιστα και το λεξιλόγιό της όλο και εμπλουτίζεται περισσότερο.
Η Τζούντι είναι στο σωστό δρόμο. Σύντομα θα μπορεί να διαβάζει αγγλικές εφημερίδες και άλλες πηγές που έχουν γραφτεί για φυσικούς ομιλητές της γλώσσας.
Τι να κάνεις;
Αν είσαι όπως η Πάολα και δεν σου αρέσει να διαβάζεις στα Αγγλικά στον ελεύθερο χρόνο σου, επικεντρώνοντας την προσοχή σου στις αγγλικές προτάσεις, ή κάνοντας πρακτική την προφορά του ήχου “r”, τότε θα πρέπει να κάνεις κάτι γι΄αυτό. Υπάρχουν πάρα πολλές τεχνικές για να σε βοηθήσουν όσον αφορά την παρακίνηση, αλλά η καλύτερη είναι μάλλον να κάνετε κάτι ευχάριστο.
Αν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα Αγγλικά σας για να παρακολουθήσετε ένα διασκεδαστικό βίντεο στο ίντερνετ, να διαβάσετε ένα άρθρο για το αγαπημένο σας συγκρότημα, ή να επικοινωνήσετε με έξυπνους ανθρώπους σε ένα φόρουμ συζητήσεων, θα αρχίσετε να σκέφτεστε τότε τα Αγγλικά ως ένα κλειδί για διασκέδαση.
Όταν θα σκέφτεστε τα “Αγγλικά”, δεν θα είναι πια βαρετά μαθήματα, δύσκολοι γραμματικοί κανόνες ή λίστες λέξεων που πρέπει να απομνημονεύσετε αυτό που σκέφτεστε — αλλά διασκεδαστικά TV show, το αγαπημένο σας συγκρότημα και άνθρωποι που σας αρέσουν. Στο μυαλό σας, τα Αγγλικά δεν θα είναι πια ένα άλλο βαρετό θέμα στο σχολείο — θα είναι ο τρόπος για να περάσετε ωραία κάθε μέρα.
· διάβασε ένα βιβλίο στα Αγγλικά για μια ώρα κάθε μέρα, αναλύοντας τη γραμματική και τις προτάσεις και κοιτάζοντας τις λέξεις σε ένα Αγγλικό λεξικό
· άκουσε ένα audiobook ή ένα μια ηχογράφηση στα Αγγλικά, σταματώντας την συχνά, στην προσπάθεια να καταλάβεις τι λέει, και προσπαθώντας να μιμηθείς την προφορά του εκφωνητή
· ξόδεψε 30 λεπτά το απόγευμα κάνοντας πρακτική στην προφορά του ήχου του Αγγλικού “r”
· γράψε προσεκτικά ένα e-mail στα Αγγλικά, χρησιμοποιώντας ένα λεξικό ή κάνοντας αναζήτηση στο ίντερνετ κάθε 20 δευτερόλεπτα για να βεβαιωθείς ότι η κάθε λέξη είναι σωστή, και παίρνοντας 5 λεπτά κάθε φορά για να γράψεις μια φράση
· σκέψου μια Αγγλική πρόταση που έχεις διαβάσει, με το ερώτημα αν θα μπορούσε να λέει “a” αντί για “the” στην πρόταση, και προσπαθώντας να βρεις παρόμοιες προτάσεις στο διαδίκτυο για να ανακαλύψεις την απάντηση
· βγες για περίπατο στο δρόμο και σχημάτισε απλές Αγγλικές προτάσεις στο κεφάλι σου (να μιλάς με τον εαυτό σου στα Αγγλικά για πράγματα που βλέπεις γύρω σου)
Τι είδους άτομο θα έκανε όλα αυτά τα τρελά πράγματα; Μόνο ένα είδος. Το είδος του ατόμου που απολαμβάνει να τα κάνει. Αν θέλεις να μάθεις να μιλάς καλά Αγγλικά, θα πρέπει να γίνεις αυτού του είδους το άτομο. Έχετε ακούσει κάποιον να γίνει επιτυχημένος με το να κάνει κάτι που μισούσε;
Το πρόβλημα
Το πρόβλημα με το να μαθαίνετε και να διδάσκετε Αγγλικά ως ξένη γλώσσα είναι ότι όλοι όσοι μαθαίνουν Αγγλικά θέλουν να μιλήσουν καλά Αγγλικά. Εντούτοις, οι περισσότεροι δεν θέλουν να δαπανήσουν χρόνο για να μάθουν αγγλικά μόνοι τους. (Κι αυτός είναι πιθανότατα ο λόγος γιατί εγγράφονται σε μαθήματα Αγγλικών και ελπίζουν ότι ο δάσκαλος τους θα εξαναγκάσει τη γνώση να εισέλθει βιαίως στα κεφάλια τους.)
Αυτή η έλλειψη κινήτρου σημαίνει ότι αυτοί που μαθαίνουν βασικά δεν δαπανούν μέρος του χρόνου τους για να μάθουν Αγγλικά, και αν το κάνουν, δεν το κάνουν τακτικά. Για παράδειγμα, ένας τυπικός μαθητής μπορεί να μελετήσει τα Αγγλικά ρήματα για 12 ώρες πριν από μια εξέταση στα Αγγλικά. Εντούτοις, δεν θα διαβάσει ένα αγγλικό βιβλίο για 30 λεπτά κάθε μέρα. Αυτός απλά δεν νιώθει ότι το να μαθαίνεις Αγγλικά είναι αρκετά ευχάριστο, και θα το κάνει μόνον αν πρέπει να το κάνει. Το πρόβλημα είναι ότι η άπαξ τεράστια προσπάθεια δεν σου δίνει τίποτε, ενώ οι μικρές, καθημερινές δραστηριότητες θα σου δώσουν πολλά.
Αρνητικές στάσεις
Ένας από τους λόγους γιατί οι άνθρωποι δεν θέλουν να αφιερώσουν χρόνο τους για να μάθουν Αγγλικά είναι γιατί έχουν συνδέσει την εκμάθηση των Αγγλικών με δυσάρεστα πράγματα. Όταν σκέφτονται την έννοια “μαθαίνω Αγγλικά”, σκέφτονται βαρετά μαθήματα Αγγλικών, βαρετές ασκήσεις και βαρετή δουλειά για το σπίτι. Ακόμα κι όταν ξέρουν ότι χρειάζονται τα Αγγλικά στην καριέρα τους, αυτό μπορεί να μην είναι αρκετά μεγάλο κίνητρο αν η ίδια η δουλειά είναι βαρετή! Στο μυαλό τους, το να μάθουν Αγγλικά είναι κάτι που πρέπει να κάνουν, όχι κάτι που θέλουν να κάνουν.
Τυπικός σπουδαστής vs. εσωτερικά παρακινημένος σπουδαστής
Η Πάουλα είναι μια τυπική σπουδάστρια των Αγγλικών με ένα χαμηλό επίπεδο εσωτερικής παρακίνησης. Αυτή έχει κάποιες τυχαίες στιγμές υψηλής παρακίνησης — όπως τη μέρα πριν από την εξέτασή της στα Αγγλικά ή εκείνη τη φορά που δεν μπορούσε να επικοινωνήσει με έναν αλλοδαπό πελάτη που της τηλεφώνησε στη δουλειά.
Αυτές οι καταστάσεις την κάνουν να σκεφτεί “Θα πρέπει να κάνω κάτι για τα Αγγλικά μου!”. Εντούτοις, συμβαίνουν πολύ σπάνια — λιγότερο από μια φορά το μήνα. Έτσι ακόμα κι αν αυτή μελετάει αρκετά έντονα (π.χ. για δύο ολόκληρες μέρες πριν από μια εξέταση), τα αποτελέσματα είναι πενιχρά, επειδή αυτή ξεχνά το 90% of αυτών που είχε μάθει μέσα σε ένα μήνα. Αυτό δεν αποτελεί έκπληξη: Ο τρόπος που λειτουργεί η ανθρώπινη μνήμη σε κάνει να χρειάζεσαι να κάνεις επαναλήψεις όλη την ώρα. Διαφορετικά απλώς τα ξεχνάς.
Ας ρίξουμε μια ματιά τώρα σε μια διαφορετική σπουδάστρια Αγγλικών: τη Τζούντι. Η Τζούντι διαβάζει ένα ειδικό μυθιστόρημα για σπουδαστές Αγγλικών (γραμμένο σε απλοποιημένα Αγγλικά) σχεδόν κάθε μέρα για 30 λεπτά. Αυτή έχει αγοράσει επίσης ένα Άγγλο-Αγγλικό λεξικό και το χρησιμοποιεί για να κοιτάζει αγγλικές λέξεις όποτε δεν κατανοεί μια φράση στο βιβλίο της. Της ήταν δύσκολο να μελετά συστηματικά στην αρχή: Να διαβάζει βιβλία με τη χρήση λεξικού δεν ήταν μια «φυσιολογική δραστηριότητα» γι΄αυτήν. Και κάθε Αγγλική πρόταση ήταν πρόκληση.
Αλλά τώρα, μόλις μετά από 2 εβδομάδες, αυτή μπορεί να διαβάσει πολύ πιο γρήγορα. Ενώ διαβάζει, αυτή συχνά βλέπει λέξεις που έχει μάθει τις δύο περασμένες εβδομάδες. Όταν αυτή αναγνωρίζει μια τέτοια λέξη, δεν χρειάζεται να την κοιτάξει σε ένα λεξικό και γνωρίζει ότι έχει κάνει σημαντική πρόοδο. Η Τζούντι νιώθει ότι έχει μάθει πολλά Αγγλικά πρόσφατα, και ανυπομονεί να μάθει περισσότερα. Κάθε μέρα, αυτή περιμένει πως και πώς να διαβάσει το βιβλίο της. Το βιβλίο της δίνει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει αυτό που έμαθε (να απολαύσει την πρόοδο) και να μάθει ακόμα περισσότερα. Επειδή αυτή διαβάζει τακτικά, ξεχνάει ελάχιστα και το λεξιλόγιό της όλο και εμπλουτίζεται περισσότερο.
Η Τζούντι είναι στο σωστό δρόμο. Σύντομα θα μπορεί να διαβάζει αγγλικές εφημερίδες και άλλες πηγές που έχουν γραφτεί για φυσικούς ομιλητές της γλώσσας.
Τι να κάνεις;
Αν είσαι όπως η Πάολα και δεν σου αρέσει να διαβάζεις στα Αγγλικά στον ελεύθερο χρόνο σου, επικεντρώνοντας την προσοχή σου στις αγγλικές προτάσεις, ή κάνοντας πρακτική την προφορά του ήχου “r”, τότε θα πρέπει να κάνεις κάτι γι΄αυτό. Υπάρχουν πάρα πολλές τεχνικές για να σε βοηθήσουν όσον αφορά την παρακίνηση, αλλά η καλύτερη είναι μάλλον να κάνετε κάτι ευχάριστο.
Αν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα Αγγλικά σας για να παρακολουθήσετε ένα διασκεδαστικό βίντεο στο ίντερνετ, να διαβάσετε ένα άρθρο για το αγαπημένο σας συγκρότημα, ή να επικοινωνήσετε με έξυπνους ανθρώπους σε ένα φόρουμ συζητήσεων, θα αρχίσετε να σκέφτεστε τότε τα Αγγλικά ως ένα κλειδί για διασκέδαση.
Όταν θα σκέφτεστε τα “Αγγλικά”, δεν θα είναι πια βαρετά μαθήματα, δύσκολοι γραμματικοί κανόνες ή λίστες λέξεων που πρέπει να απομνημονεύσετε αυτό που σκέφτεστε — αλλά διασκεδαστικά TV show, το αγαπημένο σας συγκρότημα και άνθρωποι που σας αρέσουν. Στο μυαλό σας, τα Αγγλικά δεν θα είναι πια ένα άλλο βαρετό θέμα στο σχολείο — θα είναι ο τρόπος για να περάσετε ωραία κάθε μέρα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.