Γράφει ο Φώτης Κόβας*
Δυστυχώς η κυβέρνηση για άλλη μια φορά απέκρυψε τεχνηέντως την αλήθεια λέγοντας για πολλοστή φορά ψέματα για το περιεχόμενο των αποφάσεων που έλαβε το συμβούλιο των Υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης στις 21 Ιουνίου 2018. Ήδη τα αποτελέσματα της
«Συμφωνίας» του Eurogroup είναι πλέον γνωστά με δημοσιεύσεις στο Τύπο και αναφορές από έγκριτους οικονομολόγους στα διεθνή και ελληνικά μέσα μαζικής ενημέρωσης. Συνοπτικά παραθέτω μόνο τους βασικούς άξονες της επίμαχης «Συμφωνίας»
1) Παράταση ωρίμανσης των δανείων του EFSF (ύψους 96 δις ευρώ) κατά 10 χρόνια με παράλληλη 10ετή περίοδο χάριτος για την αποπληρωμή των τόκων.
2) Καταβολή στην Ελλάδα δόσης ύψους 15 δις ευρώ για την ενίσχυση του δημοσιονομικού μαξιλαριού της, το οποίο θα ανέρχεται στα 24,1 δις εκ των οποίων τα 3,3 δις θα χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή των δανείων του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.
3) Επιστρέφονται στην Ελλάδα τα κέρδη από τα ελληνικά ομόλογα ύψους 5 δις ευρώ σε εξαμηνιαίες δόσεις.
4) Η Ελλάδα δεσμεύεται για υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του Α.Ε.Π έως το 2022 και 2,2% του Α.Ε.Π έως το 2060.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ διατύπωσε 3 μεγαλειώδη Ψέματα απευθυνόμενη στους Έλληνες πολίτες αποφεύγοντας να ομολογήσει την ωμή Αλήθεια για τα αποτελέσματα της «Συμφωνίας» του Eurogroup.
1ο Ψέμα
Η Συμφωνία δίνει λύση για το Ελληνικό Χρέος: Δυστυχώς οι αποφάσεις του Eurogroup δεν έλυσαν οριστικά το ζήτημα του ελληνικού χρέους. Η απομείωση ή το μερικό κούρεμα του χρέους παρέμειναν ευσεβείς πόθοι της κυβέρνησης ενώ η χώρα μας καλείται να εξυπηρετεί κανονικά το δημόσιο χρέος της. Η 10ετή περίοδο χάριτος για την αποπληρωμή των τόκων και η 10ετή παράταση ωρίμανσης των δανείων του EFSF διευκολύνουν την αποπληρωμή του ελληνικού χρέους δεν εγγυώνται όμως σε καμία περίπτωση τη βιωσιμότητα του μακροπρόθεσμα. Έξαλλου το γεγονός ότι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί θα επαναξιολογήσουν την πορεία του ελληνικού χρέους το 2032 πιστοποιεί περίτρανα την μη λύση του προβλήματος αφήνοντας το για οριστική επίλυση στο μέλλον.
2ο Ψέμα
Η χώρα βγαίνει στις αγορές: Ήδη έχουν παρέλθει μόλις 10 ημέρες από την απόφαση του Eurogroup και την ώρα που γράφονται αυτές εδώ οι γραμμές το spread του δεκαετούς ομολόγου του ελληνικού δημοσίου βρίσκεται στο 3,96% την ίδια στιγμή που το ιταλικό είναι στο 2,67%, το πορτογαλικό στο 1,78%, το ισπανικό στο 1,33% και το ιρλανδικό στο 0,84%. Αυτό αποδεικνύει επί της ουσίας ότι οι διεθνείς αγορές είναι επιφυλακτικές ως προς τις αποφάσεις του Eurogroup και δεν πείστηκαν από τις εξαγγελίες των ευρωπαϊκών θεσμών. Η Ελλάδα είναι βέβαιο πια ότι δεν θα βγει στις αγορές μετά την 20η Αυγούστου υπό φυσιολογικές συνθήκες λόγω του υψηλού επιτοκίου δανεισμού. Αυτό φυσικά το γνωρίζουν πολύ καλά οι Ευρωπαίοι εταίροι μας γι’ αυτό και εξασφάλισαν στην Ελλάδα δημοσιονομικό μαξιλάρι ύψους 24,1 δις ευρώ, ώστε να το κάνει χρήση, αν οι αγορές παραμείνουν επιφυλακτικές, με σκοπό να καλύψει τις δανειακές της ανάγκες για τους επόμενους 22 μήνες.
3ο Ψέμα
Η Ελλάδα βγαίνει από τα Μνημόνια: Με τη συμφωνία της 21ης Ιουνίου η κυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου δέσμευσε τη χώρα να επιτυγχάνει υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα της τάξεως του 3,5% του Α.Ε.Π έως το 2022 και της τάξεως του 2,2% του Α.Ε.Π έως το 2060 (Η απόφαση του Eurogroup τον Ιουνίο του 2017, είχε ορίσει ως στόχο πρωτογενή πλεονάσματα 2% από το 2022 έως το 2060). Η «μεταμνημονιακή» εποπτεία της ελληνικής οικονομίας από του ευρωπαϊκούς θεσμούς καθίσταται ενισχυμένη έως ασφυκτική για τα επόμενα χρόνια. Απλή απόδειξη αποτελεί η επιστροφή των κερδών των ελληνικών ομολόγων, ύψους 5 δις ευρώ, τα οποία θα επιστραφούν στην Ελλάδα σε δόσεις, έως το 2022 και αφού προηγηθεί κάθε φορά αξιολόγηση της δημοσιονομικής κατάστασης της ελληνικής οικονομίας. Αν ληφθεί υπόψη ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που ολοκληρώνει πρόγραμμα βοήθειας (ή διάσωσης) και λαμβάνει πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα και μετά το τέλος του προγράμματος τότε μόνο λόγος για τέλος των Μνημονίων δεν μπορεί να γίνει από την κυβέρνηση.
Η Μία Αλήθεια
Το 4ο Μνημόνιο είναι πια Γεγονός: Η κυβέρνηση Τσίπρα για την ολοκλήρωση της 4ης και τελευταίας αξιολόγησης του 3ου Μνημονίου υποχρεώθηκε από τους Ευρωπαίους δανειστές να ξαναψηφίσει το επικαιροποιημένο 4ο Μνημόνιο (το οποίο είχε ψηφίσει ήδη από τον Μάϊο του 2017). Η κυβέρνηση νομοθέτησε ήδη δημοσιονομικά μετρά, ύψους 5,1 δις ευρώ που θα εφαρμοστούν μετά την 1/1/2019 όπως η επέκταση των υποχρεωτικών πρωτογενών πλεονασμάτων 3,5% ως το 2022, η μείωση των καταβαλλόμενων συντάξεων, η συρρίκνωση των νέων συντάξεων με βάση τα νέα χαμηλά ποσοστά αναπλήρωσης, η πλήρης κατάργηση του ΕΚΑΣ, η αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών, η κατάργηση του χαμηλού ΦΠΑ και στα τελευταία νησιά του Αιγαίου (το μέτρο αναστέλλεται άγνωστο ως πότε μετά την πρόσφατη συμφωνία με τη Γερμανία για το μεταναστευτικό ζήτημα), η μείωση του αφορολογήτου από τα 8636 ευρώ στα 5700 ευρώ από 1/1/2020 με ρήτρα για πρόωρη μείωση του από 1/1/2019 και η ιδιωτικοποίηση των πάντων (ενέργεια, μεταφορές, εθνικές οδοί, λιμάνια, αεροδρόμια κλπ).
Το 4ο Μνημόνιο είναι ιδιαίτερο διότι συνοδεύεται χωρίς νέα δανειακή σύμβαση. Φυσικά αντί νέου δανείου οι Ευρωπαίοι μας εξασφάλισαν δημοσιονομικό μαξιλάρι ύψους 24,1 δις ευρώ με αυξημένη εποπτεία και την εγγύηση της Ελληνικής Εταιρίας Συμμετοχών & Περιουσίας, το γνωστό Υπερταμείο Αποκρατικοποιήσεων, στο ESM (Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας) για την έγκαιρη αποπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων της χώρας.
Είναι προφανές ότι η μνημονιακή εποχή για την Ελλάδα δεν τέλειωσε παρά την ψευδολογία της κυβέρνησης Τσίπρα και του υποτακτικού συνεταίρου της. Οι ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ δέσμευσαν την χώρα με υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα μέχρι το 2060, επιβάλλοντας δυσβάσταχτα δημοσιονομικά μέτρα. Τα νέα φορολογικά μέτρα και τα αυξημένα ασφαλιστικά βάρη είναι βέβαιο ότι θα πλήξουν το εισόδημα των Ελλήνων μειώνοντας εκ νέου την ιδιωτική κατανάλωση. Ο κίνδυνος νέας ύφεσης είναι ορατός πια για την ελληνική οικονομία καθώς η φοροδοτική ικανότητα των ελληνικών νοικοκυριών και επιχειρήσεων έχει ήδη εξαντληθεί με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το ελληνικό δημόσιο να ξεπερνούν τα 100 δις ευρώ.
Η νέα κυβέρνηση της Ν.Δ και του Κυριάκου Μητσοτάκη θα κληθεί σύντομα να διαχειριστεί και τις συνέπειες του 4ου Μνημονίου που ψήφισαν οι ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με τολμηρή φορολογική μεταρρύθμιση, αλλαγές στο ασφαλιστικό σύστημα, δημιουργώντας ένα νέο σταθερό επενδυτικό περιβάλλον στην Ελλάδα με μία δημοσία διοίκηση αρωγό στις επιχειρηματικές πρωτοβουλίες.
Η ελληνική οικονομία δυστυχώς καλείται να ανταποκριθεί για τα επόμενα έτη στις νέες προκλήσεις κινούμενη στα στενά δημοσιονομικά περιθώρια που της επέβαλλε το αχρείαστο 3ο και 4ο Μνημόνιο. Η νέα γενιά θα επωμιστεί πρόσθετα βάρη αλλά και ευθύνες και θα κληθεί πολύ σύντομα να σχεδιάσει το νέο μοντέλο της ελληνικής οικονομίας βασιζόμενο αποκλειστικά στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας. Αποτελεί το μοναδικό τρόπο που θα οδηγήσει σε νέες επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας και σε αληθινή ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
Φώτης Κόβας
Κτηνοτρόφος
Υποψήφιος Δικηγόρος
Οικονομολόγος M.Sc
Μέλος Μητρώου Πολιτικών Στελεχών της Νέας Δημοκρατίας
«Συμφωνίας» του Eurogroup είναι πλέον γνωστά με δημοσιεύσεις στο Τύπο και αναφορές από έγκριτους οικονομολόγους στα διεθνή και ελληνικά μέσα μαζικής ενημέρωσης. Συνοπτικά παραθέτω μόνο τους βασικούς άξονες της επίμαχης «Συμφωνίας»
1) Παράταση ωρίμανσης των δανείων του EFSF (ύψους 96 δις ευρώ) κατά 10 χρόνια με παράλληλη 10ετή περίοδο χάριτος για την αποπληρωμή των τόκων.
2) Καταβολή στην Ελλάδα δόσης ύψους 15 δις ευρώ για την ενίσχυση του δημοσιονομικού μαξιλαριού της, το οποίο θα ανέρχεται στα 24,1 δις εκ των οποίων τα 3,3 δις θα χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή των δανείων του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.
3) Επιστρέφονται στην Ελλάδα τα κέρδη από τα ελληνικά ομόλογα ύψους 5 δις ευρώ σε εξαμηνιαίες δόσεις.
4) Η Ελλάδα δεσμεύεται για υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του Α.Ε.Π έως το 2022 και 2,2% του Α.Ε.Π έως το 2060.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ διατύπωσε 3 μεγαλειώδη Ψέματα απευθυνόμενη στους Έλληνες πολίτες αποφεύγοντας να ομολογήσει την ωμή Αλήθεια για τα αποτελέσματα της «Συμφωνίας» του Eurogroup.
1ο Ψέμα
Η Συμφωνία δίνει λύση για το Ελληνικό Χρέος: Δυστυχώς οι αποφάσεις του Eurogroup δεν έλυσαν οριστικά το ζήτημα του ελληνικού χρέους. Η απομείωση ή το μερικό κούρεμα του χρέους παρέμειναν ευσεβείς πόθοι της κυβέρνησης ενώ η χώρα μας καλείται να εξυπηρετεί κανονικά το δημόσιο χρέος της. Η 10ετή περίοδο χάριτος για την αποπληρωμή των τόκων και η 10ετή παράταση ωρίμανσης των δανείων του EFSF διευκολύνουν την αποπληρωμή του ελληνικού χρέους δεν εγγυώνται όμως σε καμία περίπτωση τη βιωσιμότητα του μακροπρόθεσμα. Έξαλλου το γεγονός ότι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί θα επαναξιολογήσουν την πορεία του ελληνικού χρέους το 2032 πιστοποιεί περίτρανα την μη λύση του προβλήματος αφήνοντας το για οριστική επίλυση στο μέλλον.
2ο Ψέμα
Η χώρα βγαίνει στις αγορές: Ήδη έχουν παρέλθει μόλις 10 ημέρες από την απόφαση του Eurogroup και την ώρα που γράφονται αυτές εδώ οι γραμμές το spread του δεκαετούς ομολόγου του ελληνικού δημοσίου βρίσκεται στο 3,96% την ίδια στιγμή που το ιταλικό είναι στο 2,67%, το πορτογαλικό στο 1,78%, το ισπανικό στο 1,33% και το ιρλανδικό στο 0,84%. Αυτό αποδεικνύει επί της ουσίας ότι οι διεθνείς αγορές είναι επιφυλακτικές ως προς τις αποφάσεις του Eurogroup και δεν πείστηκαν από τις εξαγγελίες των ευρωπαϊκών θεσμών. Η Ελλάδα είναι βέβαιο πια ότι δεν θα βγει στις αγορές μετά την 20η Αυγούστου υπό φυσιολογικές συνθήκες λόγω του υψηλού επιτοκίου δανεισμού. Αυτό φυσικά το γνωρίζουν πολύ καλά οι Ευρωπαίοι εταίροι μας γι’ αυτό και εξασφάλισαν στην Ελλάδα δημοσιονομικό μαξιλάρι ύψους 24,1 δις ευρώ, ώστε να το κάνει χρήση, αν οι αγορές παραμείνουν επιφυλακτικές, με σκοπό να καλύψει τις δανειακές της ανάγκες για τους επόμενους 22 μήνες.
3ο Ψέμα
Η Ελλάδα βγαίνει από τα Μνημόνια: Με τη συμφωνία της 21ης Ιουνίου η κυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου δέσμευσε τη χώρα να επιτυγχάνει υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα της τάξεως του 3,5% του Α.Ε.Π έως το 2022 και της τάξεως του 2,2% του Α.Ε.Π έως το 2060 (Η απόφαση του Eurogroup τον Ιουνίο του 2017, είχε ορίσει ως στόχο πρωτογενή πλεονάσματα 2% από το 2022 έως το 2060). Η «μεταμνημονιακή» εποπτεία της ελληνικής οικονομίας από του ευρωπαϊκούς θεσμούς καθίσταται ενισχυμένη έως ασφυκτική για τα επόμενα χρόνια. Απλή απόδειξη αποτελεί η επιστροφή των κερδών των ελληνικών ομολόγων, ύψους 5 δις ευρώ, τα οποία θα επιστραφούν στην Ελλάδα σε δόσεις, έως το 2022 και αφού προηγηθεί κάθε φορά αξιολόγηση της δημοσιονομικής κατάστασης της ελληνικής οικονομίας. Αν ληφθεί υπόψη ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που ολοκληρώνει πρόγραμμα βοήθειας (ή διάσωσης) και λαμβάνει πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα και μετά το τέλος του προγράμματος τότε μόνο λόγος για τέλος των Μνημονίων δεν μπορεί να γίνει από την κυβέρνηση.
Η Μία Αλήθεια
Το 4ο Μνημόνιο είναι πια Γεγονός: Η κυβέρνηση Τσίπρα για την ολοκλήρωση της 4ης και τελευταίας αξιολόγησης του 3ου Μνημονίου υποχρεώθηκε από τους Ευρωπαίους δανειστές να ξαναψηφίσει το επικαιροποιημένο 4ο Μνημόνιο (το οποίο είχε ψηφίσει ήδη από τον Μάϊο του 2017). Η κυβέρνηση νομοθέτησε ήδη δημοσιονομικά μετρά, ύψους 5,1 δις ευρώ που θα εφαρμοστούν μετά την 1/1/2019 όπως η επέκταση των υποχρεωτικών πρωτογενών πλεονασμάτων 3,5% ως το 2022, η μείωση των καταβαλλόμενων συντάξεων, η συρρίκνωση των νέων συντάξεων με βάση τα νέα χαμηλά ποσοστά αναπλήρωσης, η πλήρης κατάργηση του ΕΚΑΣ, η αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών, η κατάργηση του χαμηλού ΦΠΑ και στα τελευταία νησιά του Αιγαίου (το μέτρο αναστέλλεται άγνωστο ως πότε μετά την πρόσφατη συμφωνία με τη Γερμανία για το μεταναστευτικό ζήτημα), η μείωση του αφορολογήτου από τα 8636 ευρώ στα 5700 ευρώ από 1/1/2020 με ρήτρα για πρόωρη μείωση του από 1/1/2019 και η ιδιωτικοποίηση των πάντων (ενέργεια, μεταφορές, εθνικές οδοί, λιμάνια, αεροδρόμια κλπ).
Το 4ο Μνημόνιο είναι ιδιαίτερο διότι συνοδεύεται χωρίς νέα δανειακή σύμβαση. Φυσικά αντί νέου δανείου οι Ευρωπαίοι μας εξασφάλισαν δημοσιονομικό μαξιλάρι ύψους 24,1 δις ευρώ με αυξημένη εποπτεία και την εγγύηση της Ελληνικής Εταιρίας Συμμετοχών & Περιουσίας, το γνωστό Υπερταμείο Αποκρατικοποιήσεων, στο ESM (Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας) για την έγκαιρη αποπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων της χώρας.
Είναι προφανές ότι η μνημονιακή εποχή για την Ελλάδα δεν τέλειωσε παρά την ψευδολογία της κυβέρνησης Τσίπρα και του υποτακτικού συνεταίρου της. Οι ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ δέσμευσαν την χώρα με υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα μέχρι το 2060, επιβάλλοντας δυσβάσταχτα δημοσιονομικά μέτρα. Τα νέα φορολογικά μέτρα και τα αυξημένα ασφαλιστικά βάρη είναι βέβαιο ότι θα πλήξουν το εισόδημα των Ελλήνων μειώνοντας εκ νέου την ιδιωτική κατανάλωση. Ο κίνδυνος νέας ύφεσης είναι ορατός πια για την ελληνική οικονομία καθώς η φοροδοτική ικανότητα των ελληνικών νοικοκυριών και επιχειρήσεων έχει ήδη εξαντληθεί με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το ελληνικό δημόσιο να ξεπερνούν τα 100 δις ευρώ.
Η νέα κυβέρνηση της Ν.Δ και του Κυριάκου Μητσοτάκη θα κληθεί σύντομα να διαχειριστεί και τις συνέπειες του 4ου Μνημονίου που ψήφισαν οι ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με τολμηρή φορολογική μεταρρύθμιση, αλλαγές στο ασφαλιστικό σύστημα, δημιουργώντας ένα νέο σταθερό επενδυτικό περιβάλλον στην Ελλάδα με μία δημοσία διοίκηση αρωγό στις επιχειρηματικές πρωτοβουλίες.
Η ελληνική οικονομία δυστυχώς καλείται να ανταποκριθεί για τα επόμενα έτη στις νέες προκλήσεις κινούμενη στα στενά δημοσιονομικά περιθώρια που της επέβαλλε το αχρείαστο 3ο και 4ο Μνημόνιο. Η νέα γενιά θα επωμιστεί πρόσθετα βάρη αλλά και ευθύνες και θα κληθεί πολύ σύντομα να σχεδιάσει το νέο μοντέλο της ελληνικής οικονομίας βασιζόμενο αποκλειστικά στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας. Αποτελεί το μοναδικό τρόπο που θα οδηγήσει σε νέες επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας και σε αληθινή ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
Φώτης Κόβας
Κτηνοτρόφος
Υποψήφιος Δικηγόρος
Οικονομολόγος M.Sc
Μέλος Μητρώου Πολιτικών Στελεχών της Νέας Δημοκρατίας
Min agxonesai katholou pws tha diaxeiristei i noudoula to mnimonio.. tosa psifise kai kserei
ΑπάντησηΔιαγραφή