Ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά απορρόφησης στο πρόγραμμα μαθητείας του Υπουργείου Παιδείας κατέχει η Κεντρική Μακεδονία, σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν χθες στην ημερίδα «Η Μαθητεία και οι νέες προοπτικές του ΕΠΑΛ» που πραγματοποιήθηκε στη Δημόσια Βιβλιοθήκη. Όπως
δήλωσε ο Υφυπουργός Παιδείας, Δημήτρης Μπαξεβανάκης στο πρόγραμμα φέτος συμμετέχουν 3.000 απόφοιτοι επαγγελματικών λυκείων εκ των οποίων οι 750, σύμφωνα με τον Περιφερειακό Διευθυντή Παναγιώτη Ανανιάδη, είναι από την Κεντρική Μακεδονία.
Για την προσφορά του προγράμματος στην κοινωνία, την επαγγελματική αποκατάσταση των νέων και την ενίσχυση των επιχειρήσεων με προσωπικό μίλησε ο Υφυπουργός κ. Μπαξεβανάκης που εξήρε τον ρόλο των ΕΠΑΛ: «Πρέπει να πείσουμε ότι το ΕΠΑΛ είναι καλό σχολείο. Να επιλέγουν οι μαθητές και οι γονείς ελεύθερα για το τι θα είναι καλύτερο σε μορφωτικό επίπεδο. Προχωρούμε σε αλλαγή του προγράμματος σπουδών, νέα βιβλία και εξοπλισμό εργαστηρίων με ένα κονδύλι πολλών εκατοντάδων εκαττομυρίων ευρώ με στρατηγικό σχέδιο εγκεκριμένο από Ε.Ε. Έγινε πραγματική δουλειά για σχεδιασμό και χρηματοδότηση, δημιουργώντας μία νέα εποχή για τα ΕΠΑΛ. Ήδη εφαρμόζεται πιλοτικά νέο πρόγραμμα μαθητείας σε 9 σχολεία στη χώρα, ενώ έχουν προσληφθεί 100 ψυχολόγοι φέτος για την υποστήριξη των μαθητών. Με το πρόγραμμα μαθητείας 1.000 απόφοιτοι πέρσι και 3.000 φέτος από 18 ετών και πάνω μπήκαν στην εργασία σε επιχειρήσεις που συνεργάστηκαν, αποκτώντας ωριμότητα και προϋπηρεσία» τόνισε ο Υφυπουργός, Δημήτρης Μπαξεβανάκης.
«Ξεπερνάμε σε αριθμό και την Αττική»
Η στροφή των παιδιών προς τα ΕΠΑΛ έχει αλλάξει τα δεδομένα του επαγγελματικού λυκείου, σύμφωνα με τον Περιφερειακό Διευθυντή, Παναγιώτη Ανανιάδη. «Η Κεντρική Μακεδονία στηρίζει το θεσμό της μαθητείας αφού το 1/3 των αποφοίτων προέρχεται από εδώ, ξεπερνώντας ακόμα και την Αττική» είπε ο κ. Ανανιάδης, ο οποίος μίλησε τόσο για το ημερομίσθιο των νέων εργαζομένων που ορίζεται στα 17 με 19 ευρώ για 6 ώρες, χρήματα που θεωρούνται ικανοποιητικά για τη σημερινή εποχή της κρίσης, όσο και για την ασφαλιστική κάλυψη και την προϋπηρεσία που αποκτάται.
Για τον ρόλο των επιχειρήσεων και την γενιά των πτυχιούχων μίλησε ο Γ.Γ του Επιμελητηρίου Ημαθίας, Κώστας Σισμανίδης. «Πριν δύο μήνες δεχθήκαμε αίτημα από το ΕΠΑΛ για συνεργασία. Ο θεσμός της μαθητείας δίνει την ευκαιρία στους νέους να αποκτήσουν εμπειρία και στις επιχειρήσεις να εξσφαλίσουν εργατικό δυναμικό. Τα τελευταία χρόνια μαθητές και γονείς είχαν στραφεί στα πτυχία ιατρικής κ.α χωρίς επαγγελματικό προσανατολισμό. Να μην είμαστε μόνο χώρα πτυχιούχων» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σισμανίδης.
«Να μην κάνουμε παιδιά δυστυχισμένα» κάλεσε γονείς και εκπαιδευτικούς ο αντιδήμαρχος Παιδείας, Γιώργος Σοφιανίδης που μίλησε τόσο για τον ρόλο του ΕΠΑΛ όσο και για το έργο του στα 30 χρόνια που υπηρέτησε, όπως είπε, την εκπαίδευση.
Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα μαθητείας
Για το εκπαιδευτικό σύστημα της μαθητείας ενημερώσε ο Δ/ντής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Γιώργος Μουστάκας. Στην εκτενή παρουσίαση του προγράμματος ο κ. Μουστάκας υπογράμμισε ότι: «Ο μαθητευόμενος συνδέεται με συμφωνητικό Μαθητείας με τον εργοδότη, λαμβάνει αμοιβή ή επίδομα, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, και έχει ασφαλιστική κάλυψη. Η Μαθητεία υλοποιείται με βάση πρόγραμμα μάθησης το οποίο επιμερίζεται στον χώρο εργασίας και στην εκπαιδευτική δομή. Ο εργοδότης αναλαμβάνει να παράσχει στον μαθητευόμενο εκπαίδευση, σύμφωνα με καθορισμένο πρόγραμμα, το οποίο, σε συνδυασμό με το πρόγραμμα μάθησης στην εκπαιδευτική δομή, οδηγεί σε πιστοποίηση των γνώσεων και δεξιοτήτων που απέκτησε ο μαθητευόμενος και οδηγεί σε συγκεκριμένο επάγγελμα», είπε ο κ. Μουστάκας.
Η μαθητεία απευθύνεται σε ενήλικους με στόχο:
• την αφομοίωση απαραίτητων επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων
• την ετοιμότητα ανταπόκρισης στις απαιτήσεις αυτής της μορφής μάθησης
Η μαθητεία διεξάγεται με βάση συγκεκριμένο Πρόγραμμα Σπουδών έτσι ώστε να:
• επιτυγχάνονται συγκεκριμένα μαθησιακά αποτελέσματα
• επιτυγχάνεται συνεργασία εκπαιδευτικής δομής - επιχείρησης
• αποτελεί δικλείδα ασφαλείας για την ορθή εφαρμογή της διαδικασίας τόσο στο σχολείο όσο και στο χώρο εργασίας.
Στη μαθητεία προβλέπεται ημερήσια αποζημίωση και ασφάλιση για:
• ομαλοποίηση της μετάβασης των αποφοίτων των Επαγγελματικών Λυκείων από την εκπαίδευση στο επάγγελμα και εξοικείωσή τους με τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των εργαζόμενων.
• αφομοίωση επαγγελματικής κουλτούρας δέσμευσης των επιχειρήσεων στην εκπαίδευση των μαθητευομένων
Η αναβάθμιση και διεύρυνση του θεσμού της μαθητείας αποτελεί μία στρατηγική κατεύθυνση του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου για την Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και της Μαθητείας καθώς και για την ενίσχυση της ελκυστικότητάς της.
Επίσης η μαθητεία αποτελεί μία εναλλακτική διαδρομή για αποφοίτους ΕΕΚ στο πλαίσιο της αναβάθμισης των επαγγελματικών τους προσόντων
1.3. Νομικό πλαίσιο μαθητείας για την Επαγγελματική Εκπαίδευση
Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων με το Νόμο 4386/2016 αναδιάρθρωσε τη δομή της επαγγελματικής εκπαίδευσης και προχώρησε σε ειδικές ρυθμίσεις για τη θεσμοθέτηση της μαθητείας για τους αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων.
Το Επαγγελματικό Λύκειο προσφέρει δύο κύκλους σπουδών ως εξής:
α. το «Δευτεροβάθμιο Κύκλο Σπουδών», που ανήκει στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα και
β. το «Μεταλυκειακό έτος - τάξη μαθητείας», που αποτελεί «Μεταδευτεροβάθμιο Κύκλο Σπουδών» και ανήκει στο μη τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα.
δήλωσε ο Υφυπουργός Παιδείας, Δημήτρης Μπαξεβανάκης στο πρόγραμμα φέτος συμμετέχουν 3.000 απόφοιτοι επαγγελματικών λυκείων εκ των οποίων οι 750, σύμφωνα με τον Περιφερειακό Διευθυντή Παναγιώτη Ανανιάδη, είναι από την Κεντρική Μακεδονία.
Για την προσφορά του προγράμματος στην κοινωνία, την επαγγελματική αποκατάσταση των νέων και την ενίσχυση των επιχειρήσεων με προσωπικό μίλησε ο Υφυπουργός κ. Μπαξεβανάκης που εξήρε τον ρόλο των ΕΠΑΛ: «Πρέπει να πείσουμε ότι το ΕΠΑΛ είναι καλό σχολείο. Να επιλέγουν οι μαθητές και οι γονείς ελεύθερα για το τι θα είναι καλύτερο σε μορφωτικό επίπεδο. Προχωρούμε σε αλλαγή του προγράμματος σπουδών, νέα βιβλία και εξοπλισμό εργαστηρίων με ένα κονδύλι πολλών εκατοντάδων εκαττομυρίων ευρώ με στρατηγικό σχέδιο εγκεκριμένο από Ε.Ε. Έγινε πραγματική δουλειά για σχεδιασμό και χρηματοδότηση, δημιουργώντας μία νέα εποχή για τα ΕΠΑΛ. Ήδη εφαρμόζεται πιλοτικά νέο πρόγραμμα μαθητείας σε 9 σχολεία στη χώρα, ενώ έχουν προσληφθεί 100 ψυχολόγοι φέτος για την υποστήριξη των μαθητών. Με το πρόγραμμα μαθητείας 1.000 απόφοιτοι πέρσι και 3.000 φέτος από 18 ετών και πάνω μπήκαν στην εργασία σε επιχειρήσεις που συνεργάστηκαν, αποκτώντας ωριμότητα και προϋπηρεσία» τόνισε ο Υφυπουργός, Δημήτρης Μπαξεβανάκης.
«Ξεπερνάμε σε αριθμό και την Αττική»
Η στροφή των παιδιών προς τα ΕΠΑΛ έχει αλλάξει τα δεδομένα του επαγγελματικού λυκείου, σύμφωνα με τον Περιφερειακό Διευθυντή, Παναγιώτη Ανανιάδη. «Η Κεντρική Μακεδονία στηρίζει το θεσμό της μαθητείας αφού το 1/3 των αποφοίτων προέρχεται από εδώ, ξεπερνώντας ακόμα και την Αττική» είπε ο κ. Ανανιάδης, ο οποίος μίλησε τόσο για το ημερομίσθιο των νέων εργαζομένων που ορίζεται στα 17 με 19 ευρώ για 6 ώρες, χρήματα που θεωρούνται ικανοποιητικά για τη σημερινή εποχή της κρίσης, όσο και για την ασφαλιστική κάλυψη και την προϋπηρεσία που αποκτάται.
Για τον ρόλο των επιχειρήσεων και την γενιά των πτυχιούχων μίλησε ο Γ.Γ του Επιμελητηρίου Ημαθίας, Κώστας Σισμανίδης. «Πριν δύο μήνες δεχθήκαμε αίτημα από το ΕΠΑΛ για συνεργασία. Ο θεσμός της μαθητείας δίνει την ευκαιρία στους νέους να αποκτήσουν εμπειρία και στις επιχειρήσεις να εξσφαλίσουν εργατικό δυναμικό. Τα τελευταία χρόνια μαθητές και γονείς είχαν στραφεί στα πτυχία ιατρικής κ.α χωρίς επαγγελματικό προσανατολισμό. Να μην είμαστε μόνο χώρα πτυχιούχων» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σισμανίδης.
«Να μην κάνουμε παιδιά δυστυχισμένα» κάλεσε γονείς και εκπαιδευτικούς ο αντιδήμαρχος Παιδείας, Γιώργος Σοφιανίδης που μίλησε τόσο για τον ρόλο του ΕΠΑΛ όσο και για το έργο του στα 30 χρόνια που υπηρέτησε, όπως είπε, την εκπαίδευση.
Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα μαθητείας
Για το εκπαιδευτικό σύστημα της μαθητείας ενημερώσε ο Δ/ντής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Γιώργος Μουστάκας. Στην εκτενή παρουσίαση του προγράμματος ο κ. Μουστάκας υπογράμμισε ότι: «Ο μαθητευόμενος συνδέεται με συμφωνητικό Μαθητείας με τον εργοδότη, λαμβάνει αμοιβή ή επίδομα, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, και έχει ασφαλιστική κάλυψη. Η Μαθητεία υλοποιείται με βάση πρόγραμμα μάθησης το οποίο επιμερίζεται στον χώρο εργασίας και στην εκπαιδευτική δομή. Ο εργοδότης αναλαμβάνει να παράσχει στον μαθητευόμενο εκπαίδευση, σύμφωνα με καθορισμένο πρόγραμμα, το οποίο, σε συνδυασμό με το πρόγραμμα μάθησης στην εκπαιδευτική δομή, οδηγεί σε πιστοποίηση των γνώσεων και δεξιοτήτων που απέκτησε ο μαθητευόμενος και οδηγεί σε συγκεκριμένο επάγγελμα», είπε ο κ. Μουστάκας.
Η μαθητεία απευθύνεται σε ενήλικους με στόχο:
• την αφομοίωση απαραίτητων επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων
• την ετοιμότητα ανταπόκρισης στις απαιτήσεις αυτής της μορφής μάθησης
Η μαθητεία διεξάγεται με βάση συγκεκριμένο Πρόγραμμα Σπουδών έτσι ώστε να:
• επιτυγχάνονται συγκεκριμένα μαθησιακά αποτελέσματα
• επιτυγχάνεται συνεργασία εκπαιδευτικής δομής - επιχείρησης
• αποτελεί δικλείδα ασφαλείας για την ορθή εφαρμογή της διαδικασίας τόσο στο σχολείο όσο και στο χώρο εργασίας.
Στη μαθητεία προβλέπεται ημερήσια αποζημίωση και ασφάλιση για:
• ομαλοποίηση της μετάβασης των αποφοίτων των Επαγγελματικών Λυκείων από την εκπαίδευση στο επάγγελμα και εξοικείωσή τους με τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των εργαζόμενων.
• αφομοίωση επαγγελματικής κουλτούρας δέσμευσης των επιχειρήσεων στην εκπαίδευση των μαθητευομένων
Η αναβάθμιση και διεύρυνση του θεσμού της μαθητείας αποτελεί μία στρατηγική κατεύθυνση του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου για την Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και της Μαθητείας καθώς και για την ενίσχυση της ελκυστικότητάς της.
Επίσης η μαθητεία αποτελεί μία εναλλακτική διαδρομή για αποφοίτους ΕΕΚ στο πλαίσιο της αναβάθμισης των επαγγελματικών τους προσόντων
1.3. Νομικό πλαίσιο μαθητείας για την Επαγγελματική Εκπαίδευση
Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων με το Νόμο 4386/2016 αναδιάρθρωσε τη δομή της επαγγελματικής εκπαίδευσης και προχώρησε σε ειδικές ρυθμίσεις για τη θεσμοθέτηση της μαθητείας για τους αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων.
Το Επαγγελματικό Λύκειο προσφέρει δύο κύκλους σπουδών ως εξής:
α. το «Δευτεροβάθμιο Κύκλο Σπουδών», που ανήκει στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα και
β. το «Μεταλυκειακό έτος - τάξη μαθητείας», που αποτελεί «Μεταδευτεροβάθμιο Κύκλο Σπουδών» και ανήκει στο μη τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα.