Πώς μια αλλαγή στον τρόπο αποκομιδής των απορριμμάτων μπορεί να εξοικονομήσει το 80% του προσωπικού στην καθαριότητα. Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των δήμων είναι η έλλειψη προσωπικού. Κάθε δήμος έχει συγκεκριμένο αριθμό εργαζομένων και οι προσλήψεις πλέον είναι πολυτέλεια. Πολλοί υπάλληλοι είναι στην καθαριότητα. Τι θα
λέγατε για μια επένδυση ώστε να αλλάξει ο τρόπος που μαζεύουμε τα σκουπίδια η απόσβεση της οποίας θα είναι την ίδια ώρα; Κάθε βάρδια στη χώρα μας αποκομιδής για κάθε όχημα αποτελείτε από 3 υπαλλήλους. Τον οδηγό του οχήματος, και 2 υπαλλήλους πίσω που κάνουν την αποκομιδή. Ας πούμε ότι ο δήμος έχει για την καθαριότητα 300 υπαλλήλους. Στις ΗΠΑ αλλά και πολλές Ευρωπαϊκές χώρες, ένα απορριμματοφόρο για να κάνει την αποκομιδή χρειάζεται απλά έναν οδηγό. Φορτώνει αυτόματα μόνο του με χειρισμό έναν κάδο που είναι πολύ μεγαλύτερος από τους χιλιάδες μικρούς που έχουμε εμείς, τον αδειάζει, τον επανατοποθετεί πίσω και φεύγει. Παραθέτω κάποιες φωτογραφίες. 1. Από τους 300 υπαλλήλους που υπήρχαν, πλέον χρειάζονται μόνο 100.
2. Αυτοί οι 100 μπορεί να είναι ακόμη λιγότεροι αν επιλεγούν περισσότερο μεγάλοι κάδοι καθώς η αποκομιδή θα γίνεται προφανώς πιο αραιά, οι κάδοι θα μεγαλώσουν όχι τα ψυγεία μας.
3. Οι 200 και πλέον υπάλληλοι μπορούν να μεταφερθούν, με κάποια εκπαίδευση όπου χρειάζεται σε άλλες δομές που υπάρχει πολύ μεγάλη ανάγκη για προσωπικό.
4. Από τις νέες θέσεις εργασίας εξοικονομούνται πολλά χρήματα από προσλήψεις που θα γίνονταν η δυσλειτουργία της δημοτικής αρχής αλλά και από επιδόματα που έπαιρναν οι υπάλληλοι στην παλιά τους εργασία.
5. Χρειάζεται κάποια επένδυση. Πουλάς τα υπάρχοντα οχήματα, όσα είναι σε κατάσταση, και αγοράζεις νέου τύπου, τα οποία μπορούν να είναι πολύ λιγότερα. Μια πόλη σαν τη Βέροια πιθανόν χρειάζεται μόλις 1 ή 2 τέτοια οχήματα και θα είναι πεντακάθαρη πάντα. Για τους κάδους δε χρειάζεται σχεδόν καμία αλλαγή. Φορτώνουν και μικρός από το πλάι. Από την άλλη με αγορά κάποιων μεγάλων γλιτώνεις πολλά δρομολόγια. Η επένδυση αυτή είναι ένα τίποτα. Εξοικονομούνται καύσιμα, συντήρηση, επιδόματα, μελλοντικές προσλήψεις.
6. Κάνεις τη λειτουργία υπηρεσιών του δήμου σύγχρονη και περιβαλλοντικά φιλική.
7. Κανένας εργαζόμενος δεν εκθέτει την υγεία του σε κίνδυνο με αυτό το σύστημα, όπως οι άνθρωποι που εργάζονται σήμερα υπό αυτές τις βάρβαρες συνθήκες. Ο ένας και μοναδικός οδηγός είναι στην καμπίνα, προστατευμένος από τη βροχή, με ζέστη το χειμώνα και δροσιά το καλοκαίρι.
8. Τα οχήματα αυτά παράλληλα πλένουν το οδόστρωμα. Όλες αυτές οι παμπάλαιες βούρτσες του δήμου που τώρα το λερώνουν πάνε πλέον για πώληση.
9. Μπορείς να εφαρμόσεις ένα επιπλέον σύστημα εξοικονόμησης βασισμένο στους αριθμούς και μια απλή καταγραφή. Μία απλή διαχείριση έργου, του έργου της αποκομιδής. Όλοι οι κάδοι δε γεμίζουν το ίδιο. Ιδιαίτερα οι μεγάλοι. Στο κέντρο πιθανόν να γεμίζουν σε μία ημέρα, λίγο πιο έξω σε 5 ημέρες. Με καταγραφή από τον οδηγό κάποιων ημερών μπορεί να ξέρει που πρέπει να πάει κάθε μέρα, πού κάθε 2, που κάθε 10 και όχι να αδειάζει άσκοπα άδειους κάδους κάνοντας χιλιόμετρα, χάνοντας χρόνο, χάνοντας καύσιμα και φθορά, αλλά και παραμελώντας κάδους που ξεχειλίζουν λόγω κακής διαχείρισης έργου.
10. Οι κάδοι που είναι μικροί, αυτοί με τις σακούλες τις ανύπαρκτες που είναι σκέτα έξοδα, θα αντικατασταθούν από τους κανονικούς στην άκρη του πάρκου ώστε να μπορεί να τους αδειάζει το όχημα. Ας περπατήσουμε λίγα μέτρα.
11. Χρειάζεται μια ολοκληρωμένη μελέτη για όλο αυτό. Εγώ αναπαράγω μια ιδέα. Αλλά αν υπάρχει θέληση πρακτικά σίγουρα μπορεί να εφαρμοστεί, λειτουργικά θα καλύψει τα κενά των δήμων, οικονομικά συμφέρει, περιβαλλοντικά κοστίζει λιγότερο, βελτιώνονται οι συνθήκες εργασίας όλων των εργαζομένων στην καθαριότητα.
12. Σκεφτείτε σε πόσες θέσεις μπορούν να μεταφερθούν όλοι αυτοί οι εξοικονομηθέντες πολύτιμοι ανθρώπινοι πόροι. Στη συντήρηση παιδικών χαρών, πολλές φορές είναι σε κακή κατάσταση επικίνδυνες για τα παιδιά, στην περιποίηση των πάρκων, τα χόρτα κοντεύουν να μας καταπιούν, στο μπάλωμα καμιάς από τις χιλιάδες λακκούβες των δρόμων και τρύπες των πεζοδρομίων και δεκάδες άλλες εργασίας που προσφέρουν αναβαθμισμένη καθημερινότητα, ποιότητα ζωής, πραγματικά ανταποδοτικά τέλη που θα πληρώνουν οι δημότες, και μια άλλη σχέση σεβασμού των ανθρώπων προς μια πόλη που προσπαθεί πραγματικά για το καλύτερο. Έναν σεβασμό.
*Δύο χαρακτηριστικές εικόνες τέτοιων απορριμματοφόρων…
Υπάρχουν πάρα πολλές κινήσεις που μπορούμε να κάνουμε και να βελτιώσουμε τη ζωή μας. Διότι αν εξοικονομούμε πόρους που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε κάπου αλλού βελτιώνουμε τη ζωή μας, κάνουμε πιο λειτουργική την αυτοδιοίκηση και κάνουμε οικονομία, σε μια εποχή που έχουμε τους πόρους μεγάλη ανάγκη. Αξίζει μια επένδυση για ένα μεγάλο όφελος και χρονικά και χρηματικά. Όταν έχεις ένα παλιό γερασμένο στόλο πολλών οχημάτων, πολλούς υπαλλήλους σε έναν τομέα που μπορεί να δουλέψει με λιγότερους την ώρα που αλλού υπάρχουν κενά, και πολλά έξοδα από όλη αυτή την κακή διαχείριση έργου, είναι βέβαιο πως μια τέτοια μικρή επένδυση θα βγάλει τα λεφτά της με το που πατήσουν τα οχήματα στην Ελλάδα.
λέγατε για μια επένδυση ώστε να αλλάξει ο τρόπος που μαζεύουμε τα σκουπίδια η απόσβεση της οποίας θα είναι την ίδια ώρα; Κάθε βάρδια στη χώρα μας αποκομιδής για κάθε όχημα αποτελείτε από 3 υπαλλήλους. Τον οδηγό του οχήματος, και 2 υπαλλήλους πίσω που κάνουν την αποκομιδή. Ας πούμε ότι ο δήμος έχει για την καθαριότητα 300 υπαλλήλους. Στις ΗΠΑ αλλά και πολλές Ευρωπαϊκές χώρες, ένα απορριμματοφόρο για να κάνει την αποκομιδή χρειάζεται απλά έναν οδηγό. Φορτώνει αυτόματα μόνο του με χειρισμό έναν κάδο που είναι πολύ μεγαλύτερος από τους χιλιάδες μικρούς που έχουμε εμείς, τον αδειάζει, τον επανατοποθετεί πίσω και φεύγει. Παραθέτω κάποιες φωτογραφίες. 1. Από τους 300 υπαλλήλους που υπήρχαν, πλέον χρειάζονται μόνο 100.
2. Αυτοί οι 100 μπορεί να είναι ακόμη λιγότεροι αν επιλεγούν περισσότερο μεγάλοι κάδοι καθώς η αποκομιδή θα γίνεται προφανώς πιο αραιά, οι κάδοι θα μεγαλώσουν όχι τα ψυγεία μας.
3. Οι 200 και πλέον υπάλληλοι μπορούν να μεταφερθούν, με κάποια εκπαίδευση όπου χρειάζεται σε άλλες δομές που υπάρχει πολύ μεγάλη ανάγκη για προσωπικό.
4. Από τις νέες θέσεις εργασίας εξοικονομούνται πολλά χρήματα από προσλήψεις που θα γίνονταν η δυσλειτουργία της δημοτικής αρχής αλλά και από επιδόματα που έπαιρναν οι υπάλληλοι στην παλιά τους εργασία.
5. Χρειάζεται κάποια επένδυση. Πουλάς τα υπάρχοντα οχήματα, όσα είναι σε κατάσταση, και αγοράζεις νέου τύπου, τα οποία μπορούν να είναι πολύ λιγότερα. Μια πόλη σαν τη Βέροια πιθανόν χρειάζεται μόλις 1 ή 2 τέτοια οχήματα και θα είναι πεντακάθαρη πάντα. Για τους κάδους δε χρειάζεται σχεδόν καμία αλλαγή. Φορτώνουν και μικρός από το πλάι. Από την άλλη με αγορά κάποιων μεγάλων γλιτώνεις πολλά δρομολόγια. Η επένδυση αυτή είναι ένα τίποτα. Εξοικονομούνται καύσιμα, συντήρηση, επιδόματα, μελλοντικές προσλήψεις.
6. Κάνεις τη λειτουργία υπηρεσιών του δήμου σύγχρονη και περιβαλλοντικά φιλική.
7. Κανένας εργαζόμενος δεν εκθέτει την υγεία του σε κίνδυνο με αυτό το σύστημα, όπως οι άνθρωποι που εργάζονται σήμερα υπό αυτές τις βάρβαρες συνθήκες. Ο ένας και μοναδικός οδηγός είναι στην καμπίνα, προστατευμένος από τη βροχή, με ζέστη το χειμώνα και δροσιά το καλοκαίρι.
8. Τα οχήματα αυτά παράλληλα πλένουν το οδόστρωμα. Όλες αυτές οι παμπάλαιες βούρτσες του δήμου που τώρα το λερώνουν πάνε πλέον για πώληση.
9. Μπορείς να εφαρμόσεις ένα επιπλέον σύστημα εξοικονόμησης βασισμένο στους αριθμούς και μια απλή καταγραφή. Μία απλή διαχείριση έργου, του έργου της αποκομιδής. Όλοι οι κάδοι δε γεμίζουν το ίδιο. Ιδιαίτερα οι μεγάλοι. Στο κέντρο πιθανόν να γεμίζουν σε μία ημέρα, λίγο πιο έξω σε 5 ημέρες. Με καταγραφή από τον οδηγό κάποιων ημερών μπορεί να ξέρει που πρέπει να πάει κάθε μέρα, πού κάθε 2, που κάθε 10 και όχι να αδειάζει άσκοπα άδειους κάδους κάνοντας χιλιόμετρα, χάνοντας χρόνο, χάνοντας καύσιμα και φθορά, αλλά και παραμελώντας κάδους που ξεχειλίζουν λόγω κακής διαχείρισης έργου.
10. Οι κάδοι που είναι μικροί, αυτοί με τις σακούλες τις ανύπαρκτες που είναι σκέτα έξοδα, θα αντικατασταθούν από τους κανονικούς στην άκρη του πάρκου ώστε να μπορεί να τους αδειάζει το όχημα. Ας περπατήσουμε λίγα μέτρα.
11. Χρειάζεται μια ολοκληρωμένη μελέτη για όλο αυτό. Εγώ αναπαράγω μια ιδέα. Αλλά αν υπάρχει θέληση πρακτικά σίγουρα μπορεί να εφαρμοστεί, λειτουργικά θα καλύψει τα κενά των δήμων, οικονομικά συμφέρει, περιβαλλοντικά κοστίζει λιγότερο, βελτιώνονται οι συνθήκες εργασίας όλων των εργαζομένων στην καθαριότητα.
12. Σκεφτείτε σε πόσες θέσεις μπορούν να μεταφερθούν όλοι αυτοί οι εξοικονομηθέντες πολύτιμοι ανθρώπινοι πόροι. Στη συντήρηση παιδικών χαρών, πολλές φορές είναι σε κακή κατάσταση επικίνδυνες για τα παιδιά, στην περιποίηση των πάρκων, τα χόρτα κοντεύουν να μας καταπιούν, στο μπάλωμα καμιάς από τις χιλιάδες λακκούβες των δρόμων και τρύπες των πεζοδρομίων και δεκάδες άλλες εργασίας που προσφέρουν αναβαθμισμένη καθημερινότητα, ποιότητα ζωής, πραγματικά ανταποδοτικά τέλη που θα πληρώνουν οι δημότες, και μια άλλη σχέση σεβασμού των ανθρώπων προς μια πόλη που προσπαθεί πραγματικά για το καλύτερο. Έναν σεβασμό.
*Δύο χαρακτηριστικές εικόνες τέτοιων απορριμματοφόρων…
Υπάρχουν πάρα πολλές κινήσεις που μπορούμε να κάνουμε και να βελτιώσουμε τη ζωή μας. Διότι αν εξοικονομούμε πόρους που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε κάπου αλλού βελτιώνουμε τη ζωή μας, κάνουμε πιο λειτουργική την αυτοδιοίκηση και κάνουμε οικονομία, σε μια εποχή που έχουμε τους πόρους μεγάλη ανάγκη. Αξίζει μια επένδυση για ένα μεγάλο όφελος και χρονικά και χρηματικά. Όταν έχεις ένα παλιό γερασμένο στόλο πολλών οχημάτων, πολλούς υπαλλήλους σε έναν τομέα που μπορεί να δουλέψει με λιγότερους την ώρα που αλλού υπάρχουν κενά, και πολλά έξοδα από όλη αυτή την κακή διαχείριση έργου, είναι βέβαιο πως μια τέτοια μικρή επένδυση θα βγάλει τα λεφτά της με το που πατήσουν τα οχήματα στην Ελλάδα.