Την Κυριακή 14 Φεβρουαρίου ο σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων τέλεσε αρχιερατική θεία Λειτουργία και κήρυξε το θείο λόγο στον ιερό ναό αγίου Μηνά Ναούσης. Διαβάστε αναλυτικά την ομιλία του Σεβασμιωτάτου: «Γενηθήτω σοι ὡς θέλεις». Ἕναν ἀπό τούς πιό συγκλονιστικούς διαλόγους τοῦ Χριστοῦ, τούς ὁποίους μᾶς παραδίδουν οἱἱεροί εὐαγγελιστές, ἀκούσαμε, ἀδελφοί μου, στό σημερινό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα.
Τόν διάλογομέ τήν Χαναναία, μία γυναίκα πού δέν ἦταν Ἰσραηλίτισσα, κι ὅμως ζητοῦσε ἀπό τόν Χριστόἕνα θαῦμα. Ζητοῦσε τή θεραπεία τῆς θυγατέρας της πού βρισκόταν ὑπό τήν ἐπήρεια τοῦδιαβόλου.
Τόν διάλογομέ τήν Χαναναία, μία γυναίκα πού δέν ἦταν Ἰσραηλίτισσα, κι ὅμως ζητοῦσε ἀπό τόν Χριστόἕνα θαῦμα. Ζητοῦσε τή θεραπεία τῆς θυγατέρας της πού βρισκόταν ὑπό τήν ἐπήρεια τοῦδιαβόλου.
Ζητοῦσε τό ἔλεός του μέ τρόπο πιεστικό, τρέχοντας πίσω ἀπό τόν Χριστό καί φωνάζοντας σέ τέτοιο βαθμό, ὥστε οἱ μαθητές του ἐνοχλήθηκαν καί τοῦ ζήτησαν νά τῆς κάνει τήχάρη γιά νά ἀπαλλαγοῦν ἀπό τήν παρουσία της. Ὁ Χριστός ὅμως πού τήν ἄκουε καί πού ἤξερε, ὡς παντογνώστης, τό πρόβλημά της, ἀνθίσταται.Ὄχι γιατί δέν τήν συμπονᾶ, ὄχι γιατί δέν θέλει νά τή βοηθήσει, ἀλλά γιατί θέλει νά ἀναδείξειπερισσότερο τή δύναμη τῆς πίστεώς της. Γι᾽ αὐτό καί προβάλλει ὡς ἐπιχείρημα ὅτι ἦρθεστόν κόσμο μόνο γιά «τά ἀπολωλότα πρόβατα οἴκου Ἰσραήλ». Καί ὅμως ἡ Χαναναία ἐπιμένει, ἀκόμη καί ὅταν ὁ Χριστός ἀρνεῖται νά ἀνταποκριθεῖ στό αἴτημάτης καί τῆς λέγει ὅτι δέν εἶναι καλό νά πάρει κανείς τόν ἄρτο ἀπό τά παιδιά του καί νά τόν ρίξειστά κυνάρια.
Ἐπιμένει καί στό τέλος κερδίζει. Κάμπτει τή φαινομενική σκληρότητα τοῦ Χριστοῦ,πού σκοπό ἔχει νά διδάξει πώς ὁ Θεός εὐχαρίστως ὑπακούει τά τέκνα του, ὅταν ἐμπιστεύονταιτήν ἀγάπη του, ὅταν ἐπικαλοῦνται τό ἔλεός του. Ἐπιμένει καί στό τέλος λαμβάνει ἡ Χαναναίαὄχι μόνο τή θεραπεία τῆς θυγατέρας της ἀλλά καί τόν ἔπαινο τῆς δικῆς της πίστεως. Ἀκούειτόν Χριστό νά τήν ἐγκωμιάζει λέγοντας: «ὦ γύναι, μεγάλη σου ἡ πίστις· γενηθήτω σοι ὡςθέλεις». Ποιός μεγαλύτερος ἔπαινος ἀπό αὐτόν γιά τήν Χαναναία, ἀλλά καί ποιό μεγαλύτερο μάθημα γιάὅλους μας, ἀδελφοί μου, ἀπό τό μάθημα τῆς πίστεως. Καί ὁ Χριστός τό ἐπαναλαμβάνει συχνά στούς μαθητές του, γιατί θέλει νά τό ἀφομοιώσουν. Θέλει νά κατανοήσουν τό νόημα τῆςπίστεως, πού δέν εἶναι ἄλλο ἀπό τήν ἀπόλυτη καί ἀδιάκριτη ἐμπιστοσύνη στόν Θεό.
Ἐπιμένει καί στό τέλος κερδίζει. Κάμπτει τή φαινομενική σκληρότητα τοῦ Χριστοῦ,πού σκοπό ἔχει νά διδάξει πώς ὁ Θεός εὐχαρίστως ὑπακούει τά τέκνα του, ὅταν ἐμπιστεύονταιτήν ἀγάπη του, ὅταν ἐπικαλοῦνται τό ἔλεός του. Ἐπιμένει καί στό τέλος λαμβάνει ἡ Χαναναίαὄχι μόνο τή θεραπεία τῆς θυγατέρας της ἀλλά καί τόν ἔπαινο τῆς δικῆς της πίστεως. Ἀκούειτόν Χριστό νά τήν ἐγκωμιάζει λέγοντας: «ὦ γύναι, μεγάλη σου ἡ πίστις· γενηθήτω σοι ὡςθέλεις». Ποιός μεγαλύτερος ἔπαινος ἀπό αὐτόν γιά τήν Χαναναία, ἀλλά καί ποιό μεγαλύτερο μάθημα γιάὅλους μας, ἀδελφοί μου, ἀπό τό μάθημα τῆς πίστεως. Καί ὁ Χριστός τό ἐπαναλαμβάνει συχνά στούς μαθητές του, γιατί θέλει νά τό ἀφομοιώσουν. Θέλει νά κατανοήσουν τό νόημα τῆςπίστεως, πού δέν εἶναι ἄλλο ἀπό τήν ἀπόλυτη καί ἀδιάκριτη ἐμπιστοσύνη στόν Θεό.
Καί δέν ἔχει ἄδικο πού τό ἐπαναλαμβάνει, γιατί ἀκόμη καί ἐμεῖς πού λέμε ὅτι πιστεύουμεστόν Θεό, δέν ἔχουμε αὐτό τό μέγεθος καί αὐτή τήν ποιότητα τῆς πίστεως πού θέλει ὁ Θεός νάἔχουμε. Γιατί ἡ πίστη δέν εἶναι μία λογική προσέγγιση τοῦ Θεοῦ, δέν εἶναι μία ταύτιση μέ μίαθρησκεία ἤ μέ μία διδασκαλία πού διδαχθήκαμε κάποτε στήν οἰκογένεια ἤ σχολεῖο μας. Δένεἶναι πίστη, γενική καί ἀφηρημένη, σέ μία ὑπέρτατη δύναμη οὔτε ἀκόμη καί στόν Θεό, ἔτσιὅπως ὁρίζεται καί περιγράφεται ἀπό τή διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας. Πίστη εἶναι ὁ προσωπικός σύνδεσμος τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Θεό. Πίστη εἶναι ἡ ἐναρμόνιση τῆς ζωῆς μας μέ τίςἐντολές καί τό θέλημα τοῦ Θεοῦ. Πίστη εἶναι ἡ ἀπόλυτη παράδοσή μας στό θέλημά του. Δέν μποροῦμε νά λέμε ὅτι πιστεύουμε στόν Θεό, ἀλλά στή συνέχεια νά ζοῦμε ὅπωςνομίζουμε· νά λέμε ὅτι πιστεύουμε στόν Θεό καί στή συνέχεια νά ἐφαρμόζουμε τίς ἐντολές τουἐπιλεκτικά. Δέν μποροῦμε νά λέμε ὅτι πιστεύουμε στόν Θεό ἀλλά στή συνέχεια νά ὑπακούουμε σέ ἄλλα κελεύσματα, ἀντίθετα πρός τό θέλημά του.
Δέν μποροῦμε νά λέμε ὅτι πιστεύουμε στόν Θεό καί στή συνέχεια νά ἀναζητοῦμε βοήθεια ἀλλοῦ, νά καταφεύγουμε σέ πρόσωπα πού δέν ἔχουν σχέση μέ τόν Θεό καί νά περιμένουμε τήβοήθειά τους.
Καί ἀκόμη δέν μποροῦμε νά λέμε ὅτι πιστεύουμε στόν Θεό, ἀλλά τόν παρακαλοῦμε μέ μισήκαρδιά γιά ὅσα μᾶς ἀπασχολοῦν. Νά τόν παρακαλοῦμε μία φορά καί νά περιμένουμε νάἀνταποκριθεῖ στό αἴτημά μας. Νά τόν παρακαλοῦμε μία φορά καί στή συνέχεια νά ἀπογοητευόμαστε, ὅταν βλέπουμε ὅτι δέν μᾶς τό ἐκπληρώνει καί νά ἀρχίζουμε νά κλονιζόμαστεκαί νά ἀμφιβάλλουμε. Ἄς διδαχθοῦμε σήμερα, ἀδελφοί μου, ἀπό τό παράδειγμα τῆς Χαναναίας. Ἄς διδαχθοῦμε ἀπότήν πίστη καί τήν ἐπιμονή της. Ἄς διδαχθοῦμε ἀπό τήν ἐμπιστοσύνη της στόν Θεό, καί ἄς μάθουμε καί ἐμεῖς νά τόν ἐμπιστευόμαστε ἀπόλυτα ὡς τόν μόνο δυνατό νά μᾶς δώσει τή λύσηστά προβλήματα πού μᾶς ἀπασχολοῦν. Ἄς μάθουμε νά ἀναθέτουμε στήν ἀγάπη του τή ζωήμας, ἀποδεικνύοντας τήν πίστη μας μέ τήν ὑπακοή μας στίς ἐντολές του. Ἄς μάθουμε νάστρεφόμαστε στόν Θεό καί νά διεκδικοῦμε μέ τήν πίστη μας τή βοήθειά του γιά ὅ,τι μᾶςἀπασχολεῖ εἴτε προσωπικά εἴτε συλλογικά στήν κρίσιμη αὐτή ἐποχή καί γιά τήν πατρίδα μαςκαί γιά τόν κόσμο. Καί νά εἴμαστε βέβαιοι ὅτι ὁ Θεός δέν θά παραβλέψει τά αἰτήματά μας, ἀλλά θά ἀνταμείψειτήν πίστη καί τήν ἐπιμονή μας μέ τό θαῦμα του, καί θά ἀκούσουμε καί ἐμεῖς, ὅπως καί ἡΧαναναία, τό «γενηθήτω σοι ὡς θέλεις».