χωρίς να είναι απαραίτητη η φυσική παρουσία. Ιστορίες με ταχυδρόμους και αλληλογραφίες, αναζητήσεις στην εγκυκλοπαίδεια και επισκέψεις στα μουσικά καταστήματα φαντάζουν στους σημερινούς 20άρηδες ιστορίες από... την άγρια Δύση. Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει τα θετικά της τεχνολογίας στη ζωή μας. Αλλά και από την άλλη μεριά κανείς δεν μπορεί να κατηγορήσει όσους αναπολούν τη ζωή χωρίς αυτή. Μια ζωή που είχε περισσότερη φαντασία, περισσότερη επαφή και επικοινωνία, ίσως ήταν πιο αθώα και πιο απλή. Ας δούμε λοιπόν τα δέκα πράγματα που σκότωσε το ίντερνετ:
Ανάγκη για ανθρώπινη επαφή
Πριν έρθει στο μυαλό του Μαρκ Ζάκεμπεργκ η πιο κερδοφόρα ιδέα του το 2004, το Facebook, και πριν αρχίσουν τα παγκόσμια «τιτιβίσματα» το 2006 με το Twitter, είχαμε φίλους. Ναι, και τώρα έχουμε, αλλά όχι με τον ίδιο τρόπο. Τότε παίρναμε ο ένας τον άλλο τηλέφωνο (και εννοούμε από το σταθερό!) και κανονίζαμε καφέ σε κάποιο μαγαζί που είχαμε κάνει στέκι και αγαπούσαμε. Τα λέγαμε χωρίς να κάνουμε tag πού είμαστε και με ποιους και εκφράζαμε τα συναισθήματά μας όχι με emoticons, αλλά με τις ανάλογες εκφράσεις στο πρόσωπό μας. Δεν αρκούμασταν σε μηνύματα μέσω messenger και δεν τσακωνόμασταν μέσω αυτού, αλλά πρόσωπο με πρόσωπο. Μπορεί τώρα οι επαφές να είναι πιο συχνές γιατί μπορούμε να μιλάμε και με όσους είναι μακριά, αλλά είναι πιο ουσιώδεις; Χτίζουμε δεσμούς με την παρεμβολή του πληκτρολογίου; Η απάντηση σίγουρα για τον καθένα είναι διαφορετική («Feeling confused» λοιπόν όπως θα επιλέγαμε στο Facebook…).
Εγκυκλοπαίδεια
Αλληλογραφία
Αυτή η διαδικασία παλιότερα ήθελε εβδομάδες για να ολοκληρωθεί και μια «τελετουργία» μαγική για όσους την έκαναν. Έπρεπε να διαλέξεις το κατάλληλο χαρτί, να αποτυπώσεις με το στυλό τις σκέψεις σου, να βρεις γραμματόσημο, γραμματοκιβώτιο και να περιμένεις τον ταχυδρόμο, αρκετές μέρες μετά, για την ποθητή απάντηση. «Απαρχαιομένη μέθοδο» θα τη χαρακτήριζε η νέα γενιά στην εποχή της ταχύτητας και της τεχνολογίας. «Αποξένωση» θα τη χαρακτήριζαν οι παλιότεροι που έβρισκαν οικειότητα και συναισθήματα στο γράψιμο. Μια οικειότητα που φαίνεται πως χάθηκε για πάντα...
Φωτογραφικά άλμπουμ
Τώρα οι φωτογραφίες είναι «φορτωμένες» στο pc ή στο λάπτοπ ή, αν έχεις προνοήσει, σε κάποιο cd ή στον εξωτερικό σκληρό δίσκο. Δεν ξεφυλλίζουμε άλμπουμ, απλά ανοίγουμε στον υπολογιστή τα αρχεία. Δύσκολο να μαζευτούμε πολλοί γύρω από την οθόνη, όπως κάναμε με το άλμπουμ παλιά. Έχουμε όμως την επιλογή να στείλουμε μια φωτογραφία, όχι με το ταχυδρομείο, αλλά μέσω email ή messenger σε κάποιον που μένει σε άλλη πόλη ή σε άλλη χώρα. Οι παλιότεροι έχουν πια τις αναμνήσεις τους στα άλμπουμ και το παρόν τους στο ίντερνετ...
Δισκοπωλεία και video clubs
Σήμερα μπαίνοντας σε κάποιο μουσικό site βρίσκεις το χιτ που σου αρέσει και το «κατεβάζεις» ή το αποκτάς με ένα πολύ μικρό χρηματικό ποσό. Βέβαια σε αυτή την εξαφάνιση έπαιξε ρόλο και η οικονομική κρίση. Δύσκολα κάποιος διαθέτει 20 ή 30 ευρώ για να αγοράσει ένα cd, στο οποίο τελικά θα παίξει ξανά και ξανά 1 ή 2 τραγούδια.
Την ίδια τύχη έχουν και τα video clubs, αν και κάποια το παλεύουν ακόμα. Κανείς δεν θα πάει πια να νοικιάσει μια ταινία που θέλει να δει γιατί απλά θα την «κατεβάσει» από το διαδίκτυο. Μέσα σε λίγο χρόνο θα δει στην οθόνη του τους αγαπημένους του ηθοποιούς χωρίς να νοιάζεται ότι αν δεν επιστρέψει την ταινία την επόμενη μέρα θα πληρώσει εξτρά για την καθυστέρηση.
Τηλεφωνικοί κατάλογοι
Αν ψάχνουμε λοιπόν ένα νούμερο που δεν υπάρχει στις επαφές μας αρκεί να το αναζητήσουμε στο ίντερνετ. Βάζοντας το όνομα βρίσκουμε το τηλέφωνο και τη διεύθυνση και αντίστροφα το διαδίκτυο θα μας λύσει όλες τις απορίες για τον ανώνυμο που μας κάλεσε αλλά δεν προλάβαμε να απαντήσουμε στην κλήση του. Τέλος λοιπόν στο γέμισμα των άσπρων σελίδων του τηλεφωνικού καταλόγου. Τώρα το μόνο που χρειάζεται είναι ένα «ποντίκι» και ένα πληκτρολόγιο.
Ιδιωτικότητα
Όλα λοιπόν είναι προσβάσιμα, όλοι μπορούν να σε βρουν. Μερίδα ανθρώπων επιδιώκουν κάτι τέτοιο. Ανεβάζουν φωτογραφίες, ενημερώνουν για το πού βρίσκονται και με ποιον. Και κάποιοι άλλοι αρνούνται πεισματικά να πέσουν σε μια τέτοια παγίδα. Διατηρούν όμως την ιδιωτικότητά τους; Φαίνεται πως όχι, γιατί τελικά ο μόνος αλάνθαστος τρόπος να την περιφρουρήσεις είναι η αποχή από το ίντερνετ. Δύσκολη απόφαση στην εποχή της τεχνολογίας.
Ελεύθερος δημιουργικός χρόνος
Αν σήμερα θέλουμε να «σκοτώσουμε» τον χρόνο μας, ποια είναι η πρώτη επιλογή μας; Να σερφάρουμε σίγουρα. Να δούμε τι έγινε στη χώρα μας, στον πλανήτη ολόκληρο, να τρυπώσουμε στις κλειδαρότρυπες των διασήμων, να παίξουμε κανένα διαδικτυακό παιχνιδάκι. Τίποτα κακό σε όλα αυτά, θα πει κανείς. Αν όμως κάποιος έχει ζήσει χωρίς το συνεχές κόλλημα με το ίντερνετ, νιώθει ένα κενό και μια έλλειψη δημιουργικότητας. Άσε που το συνεχές άραγμα στον καναπέ προσθέτει και κιλά!
Εφημερίδες
Τη σήμερον ημέρα σπανίζουν αυτοί που θα πάνε το πρωί στο περίπτερο για να αγοράσουν εφημερίδα και να μάθουν τα νέα. Οι εφημερίδες πλέον έχουν και διαδικτυακή έκδοση και οι αναγνώστες «μεταναστεύουν» από το χαρτί στο ίντερνετ.
Η πτωτική πορεία της κυκλοφορίας των εφημερίδων, που ξεκίνησε τη δεκαετία του ’70, συνεχίστηκε σταθερά και την τελευταία δεκαετία με αποκορύφωμα τα έτη 2008-2009 όταν οι εφημερίδες δέχθηκαν ισχυρό πλήγμα λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Και αυτή η κρίση έφερε και πτώση στις διαφημιστικές δαπάνες, ένα μεγάλο πλήγμα κατά του έντυπου Τύπου, που επιβίωνε χρόνια από αυτή και όχι από τις πωλήσεις ή τις συνδρομές. Στο βιβλίο του «Η υπό εξαφάνιση εφημερίδα», ο Φίλιπ Μάιερ υπολογίζει ότι το πρώτο τέταρτο του 2043 θα είναι η στιγμή κατά την οποία θα εξαφανιστεί κάθε έντυπο στις ΗΠΑ, όταν και ο τελευταίος εξαντλημένος αναγνώστης πετάξει και την τελευταία έκδοση.
Η πτωτική πορεία της κυκλοφορίας των εφημερίδων, που ξεκίνησε τη δεκαετία του ’70, συνεχίστηκε σταθερά και την τελευταία δεκαετία με αποκορύφωμα τα έτη 2008-2009 όταν οι εφημερίδες δέχθηκαν ισχυρό πλήγμα λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Και αυτή η κρίση έφερε και πτώση στις διαφημιστικές δαπάνες, ένα μεγάλο πλήγμα κατά του έντυπου Τύπου, που επιβίωνε χρόνια από αυτή και όχι από τις πωλήσεις ή τις συνδρομές. Στο βιβλίο του «Η υπό εξαφάνιση εφημερίδα», ο Φίλιπ Μάιερ υπολογίζει ότι το πρώτο τέταρτο του 2043 θα είναι η στιγμή κατά την οποία θα εξαφανιστεί κάθε έντυπο στις ΗΠΑ, όταν και ο τελευταίος εξαντλημένος αναγνώστης πετάξει και την τελευταία έκδοση.
Έντυπο πορνό
Και φυσικά ο θάνατος της έντυπης πορνογραφίας δέχτηκε το μεγαλύτερο πλήγμα πριν από λίγους μήνες, όταν ο βασιλιάς του πορνό, το περιοδικό Playboy, ανακοίνωσε ότι σταματά το γυμνό και το γυρίζει στην ερευνητική δημοσιογραφία.
Οι επικεφαλής του ομίλου δηλώνουν στους Times πως το περιεχόμενο είναι αυτό που μετράει όταν μια γενιά ανδρών έχει ελεύθερη πρόσβαση σε πορνογραφικές ιστοσελίδες. «Δεν είναι προκλητικό να βλέπεις γυμνό. Στην πραγματικότητα, περιορίζει το κοινό μας» δήλωσε στο NBC ο CEO του ομίλου Playboy Enterprises, Σκοτ Φλέιντερς.