Τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν το ποσό των επιδοτήσεων έως 12.000 ευρώ (δηλαδή το αφορολόγητο όριο των επιδοτήσεων) για να καλύψουν τεκμήρια διαβίωσης και απόκτησης περιουσιακών στοιχείων θα έχουν οι αγρότες, όπως προκύπτει από τη διευκρινιστική εγκύκλιο που εξέδωσε την Πέμπτη 11 Ιουνίου η Γενική Γραμματέας Εσόδων, Κατερίνα Σαββαϊδου.Το ποσό αυτό θα αναγράφεται στους κωδ. 659/660 του Εντύπου Ε1 της δήλωσης φόρου εισοδήματος.
Πιο συγκεκριμένα, επισημαίνεται ότι «το μέρος των εισοδηματικών («λοιπών») αγροτικών επιδοτήσεων/ενισχύσεων που δεν λήφθηκε υπόψη κατά τον προσδιορισμό του κέρδους από ατομική αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα, δύναται να καλύπτει τεκμήρια». Αντίθετα «οι αγροτικές αποζημιώσεις δεν δύνανται να καλύπτουν τεκμήριο».
Με την ίδια εγκύκλιο, την έκδοση της οποίας είχε προαναγγείλει το «Agronews», διευκρινίζεται ότι οι επιδοτήσεις θα λαμβάνονται στη υπόψη κατά τον προσδιορισμό του κέρδους από ατομική αγροτική δραστηριότητα στο έτος που αφορούν.
Οι επιδοτήσεις που εισπράχθηκαν το 2014 αλλά αφορούν προηγούμενα έτη θα πρέπει να δηλωθούν με συμπληρωματικές δηλώσεις στα έτη που αφορούν. Θα πρέπει να συνοδεύονται με τις βεβαιώσεις του ΟΠΕΚΕΠΕ οι οποίες θα πιστοποιούν το οικονομικό έτος που αφορούν.
Επιδοτήσεις για τις οποίες δεν είναι δυνατό να προσδιοριστεί το φορολογικό έτος που αφορούν θα συμπεριλαμβάνονται στο εισόδημα του έτους που εισπράχθηκαν.
Oι ενισχύσεις για γη και εξοπλισμό μειώνουν το κόστος των αποσβέσεων
Όπως διευκρινίζεται στην εγκύκλιο, οι αγροτικές επιδοτήσεις/ενισχύσεις, για φορολογικούς σκοπούς, διαχωρίζονται σε δυο κατηγορίες. Η μια συμπεριλαμβάνει τις «Επιδοτήσεις Παγίων - Κάλυψης Δαπανών» και η άλλη τις «Λοιπές Επιδοτήσεις» (προσθετικές των εσόδων).
Τα εισπραττόμενα ποσά των επιχορηγήσεων για αγορά παγίων δεν θεωρούνται προσθετικά στοιχεία των ακαθάριστων εσόδων, δηλαδή δεν προσαυξάνουν τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης, αλλά αποτελούν μειωτικό στοιχείο του κόστους των πραγματοποιηθεισών νέων επενδύσεων. Περαιτέρω, οι αποσβέσεις υπολογίζονται στην αξία κτήσης των παγίων αφού αφαιρεθούν τα ποσά των επιχορηγήσεων.
Το ίδιο ισχύει και για τις επιχορηγήσεις που έχουν εισπραχθεί ή εισπράττονται στα πλαίσια των αναπτυξιακών νόμων.
Δαπάνες που εκπίπτουν από τα έσοδα
Η κα Σαββαϊδου υπενθυμίζει επίσης τις δαπάνες της αγροτικής εκμετάλλευσης οι οποίες μπορούν να εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των αγροτών, εφόσον φυσικά αποδεικνύονται με τα κατάλληλα παραστατικά. Πρόκειται για τις:
α) αγορές σπόρων ή νεογνών, λιπασμάτων και φαρμάκων,
β) καλλιεργητικές δαπάνες,
γ) δαπάνες άρδευσης,
δ) δαπάνες για ημερομίσθια εργατών,
ε) το κόστος καυσίμων και συντήρησης των αγροτικών μηχανημάτων,
στ) τους τόκους και τα έξοδα των δανείων που σχετίζονται με την αγροτική εκμετάλλευση,
ζ) τις αποσβέσεις παγίου εξοπλισμού,
η) ασφαλιστικές εισφορές κλπ.
2. Διευκρινίζεται επιπρόσθετα ότι για να αναγνωριστεί το κόστος των εργατικών ως εκπιπτόμενη δαπάνη θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι γενικές διατάξεις της εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας. Συνεπώς το εργόσημο κρίνεται απαραίτητο για την φορολογική αναγνώριση της δαπάνης των εργατικών.
3. Στην περίπτωση που μια αγροτική εκμετάλλευση δραστηριοποιείται και σε μη αγροτικές δραστηριότητες (π.χ. μεταποίηση), και υπάρχουν κοινές δαπάνες και για τις δυο δραστηριότητες, θα πρέπει να γίνει επιμερισμός των κοινών δαπανών.
Πώληση προϊόντων που έχουν υποστεί μεταποίηση
Όταν μια αγροτική εκμετάλλευση δραστηριοποιείται τόσο με την παραγωγή αγροτικών προϊόντων όσο και τη μεταποίηση (ή παροχή υπηρεσιών), θα εφαρμοστεί διαφορετικός φορολογικός συντελεστής.
Ο συντελεστής 13% εφαρμόζεται μόνο για την αγροτική δραστηριότητα. Σε μια τέτοια περίπτωση πρέπει να γίνει επιμεριστικά διαχωρισμός στην καταχώρηση των εσόδων και των εξόδων.
Mε 13% το εισόδημα από αγροτικά φωτοβολταϊκά
Με την εγκύκλιο ξεκαθαρίζεται επίσης ότι το εισόδημα από αγροτικά φωτοβολταϊκά για ολόκληρη τη χρήση του 2014 κι εφεξής θα φορολογείται με 13%. Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι «το κέρδος από τη διαχείριση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως 100 KW των χρήσεων που λήγουν από 24.12.2014 και στο εξής φορολογείται με συντελεστή 13%.»
Αξίζει να σημειωθεί ότι για το θέμα της ιδιοχρήσης της αγροτικής γης δεν γίνεται καμία αναφορά στην εγκύκλιο, πιθανότατα διότι θα υπάρξει σχετική διάταξη στο μίνι-φορολογικό νομοσχέδιο που θα φέρει εντός των επόμενων ημερών στη Βουλή η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών, Νάντια Βαλαβάνη.
Πιο συγκεκριμένα, επισημαίνεται ότι «το μέρος των εισοδηματικών («λοιπών») αγροτικών επιδοτήσεων/ενισχύσεων που δεν λήφθηκε υπόψη κατά τον προσδιορισμό του κέρδους από ατομική αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα, δύναται να καλύπτει τεκμήρια». Αντίθετα «οι αγροτικές αποζημιώσεις δεν δύνανται να καλύπτουν τεκμήριο».
Με την ίδια εγκύκλιο, την έκδοση της οποίας είχε προαναγγείλει το «Agronews», διευκρινίζεται ότι οι επιδοτήσεις θα λαμβάνονται στη υπόψη κατά τον προσδιορισμό του κέρδους από ατομική αγροτική δραστηριότητα στο έτος που αφορούν.
Οι επιδοτήσεις που εισπράχθηκαν το 2014 αλλά αφορούν προηγούμενα έτη θα πρέπει να δηλωθούν με συμπληρωματικές δηλώσεις στα έτη που αφορούν. Θα πρέπει να συνοδεύονται με τις βεβαιώσεις του ΟΠΕΚΕΠΕ οι οποίες θα πιστοποιούν το οικονομικό έτος που αφορούν.
Επιδοτήσεις για τις οποίες δεν είναι δυνατό να προσδιοριστεί το φορολογικό έτος που αφορούν θα συμπεριλαμβάνονται στο εισόδημα του έτους που εισπράχθηκαν.
Oι ενισχύσεις για γη και εξοπλισμό μειώνουν το κόστος των αποσβέσεων
Όπως διευκρινίζεται στην εγκύκλιο, οι αγροτικές επιδοτήσεις/ενισχύσεις, για φορολογικούς σκοπούς, διαχωρίζονται σε δυο κατηγορίες. Η μια συμπεριλαμβάνει τις «Επιδοτήσεις Παγίων - Κάλυψης Δαπανών» και η άλλη τις «Λοιπές Επιδοτήσεις» (προσθετικές των εσόδων).
Τα εισπραττόμενα ποσά των επιχορηγήσεων για αγορά παγίων δεν θεωρούνται προσθετικά στοιχεία των ακαθάριστων εσόδων, δηλαδή δεν προσαυξάνουν τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης, αλλά αποτελούν μειωτικό στοιχείο του κόστους των πραγματοποιηθεισών νέων επενδύσεων. Περαιτέρω, οι αποσβέσεις υπολογίζονται στην αξία κτήσης των παγίων αφού αφαιρεθούν τα ποσά των επιχορηγήσεων.
Το ίδιο ισχύει και για τις επιχορηγήσεις που έχουν εισπραχθεί ή εισπράττονται στα πλαίσια των αναπτυξιακών νόμων.
Δαπάνες που εκπίπτουν από τα έσοδα
Η κα Σαββαϊδου υπενθυμίζει επίσης τις δαπάνες της αγροτικής εκμετάλλευσης οι οποίες μπορούν να εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των αγροτών, εφόσον φυσικά αποδεικνύονται με τα κατάλληλα παραστατικά. Πρόκειται για τις:
α) αγορές σπόρων ή νεογνών, λιπασμάτων και φαρμάκων,
β) καλλιεργητικές δαπάνες,
γ) δαπάνες άρδευσης,
δ) δαπάνες για ημερομίσθια εργατών,
ε) το κόστος καυσίμων και συντήρησης των αγροτικών μηχανημάτων,
στ) τους τόκους και τα έξοδα των δανείων που σχετίζονται με την αγροτική εκμετάλλευση,
ζ) τις αποσβέσεις παγίου εξοπλισμού,
η) ασφαλιστικές εισφορές κλπ.
2. Διευκρινίζεται επιπρόσθετα ότι για να αναγνωριστεί το κόστος των εργατικών ως εκπιπτόμενη δαπάνη θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι γενικές διατάξεις της εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας. Συνεπώς το εργόσημο κρίνεται απαραίτητο για την φορολογική αναγνώριση της δαπάνης των εργατικών.
3. Στην περίπτωση που μια αγροτική εκμετάλλευση δραστηριοποιείται και σε μη αγροτικές δραστηριότητες (π.χ. μεταποίηση), και υπάρχουν κοινές δαπάνες και για τις δυο δραστηριότητες, θα πρέπει να γίνει επιμερισμός των κοινών δαπανών.
Πώληση προϊόντων που έχουν υποστεί μεταποίηση
Όταν μια αγροτική εκμετάλλευση δραστηριοποιείται τόσο με την παραγωγή αγροτικών προϊόντων όσο και τη μεταποίηση (ή παροχή υπηρεσιών), θα εφαρμοστεί διαφορετικός φορολογικός συντελεστής.
Ο συντελεστής 13% εφαρμόζεται μόνο για την αγροτική δραστηριότητα. Σε μια τέτοια περίπτωση πρέπει να γίνει επιμεριστικά διαχωρισμός στην καταχώρηση των εσόδων και των εξόδων.
Mε 13% το εισόδημα από αγροτικά φωτοβολταϊκά
Με την εγκύκλιο ξεκαθαρίζεται επίσης ότι το εισόδημα από αγροτικά φωτοβολταϊκά για ολόκληρη τη χρήση του 2014 κι εφεξής θα φορολογείται με 13%. Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι «το κέρδος από τη διαχείριση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως 100 KW των χρήσεων που λήγουν από 24.12.2014 και στο εξής φορολογείται με συντελεστή 13%.»
Αξίζει να σημειωθεί ότι για το θέμα της ιδιοχρήσης της αγροτικής γης δεν γίνεται καμία αναφορά στην εγκύκλιο, πιθανότατα διότι θα υπάρξει σχετική διάταξη στο μίνι-φορολογικό νομοσχέδιο που θα φέρει εντός των επόμενων ημερών στη Βουλή η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών, Νάντια Βαλαβάνη.