Όσο η ανασκαφή δεν δίνει νέα στοιχεία τόσο έρχονται στο φως θεωρίες. Αξιόπιστες ή μη, είναι πάντως απλά θεωρίες και μένει να αποδειχθούν. Μια από αυτές που κερδίζει μάλιστα έδαφος τον τελευταίο καιρό ανατρέπει εκείνη που θέλει τον τάφο του Αλεξάνδρου να βρίσκεται επί εκατοντάδες χρόνια στην Αλεξάνδρεια και ύστερα να χάνεται κάτω από τη θάλασσα σε μια μεγάλη φυσική καταστροφή. Όσοι υποστηρίζουν την άποψη αυτή ανατρέχουν στις πηγές. Στους ιστορικούς της εποχής αλλά και τα ευρήματα της αρχαιολογικής σκαπάνης.Όλοι συμφωνούν σε ένα μόνο. Ότι η σωρός του μεγάλου στρατηλάτη ξεκίνησε από τη Βαβυλώνα για να ταφεί αλλού. Που;
Ο ιστορικός Παυσανίας απαντά στις Αιγές, ενώ ο ιστορικός Διόδωρος ο Σικελιώτης λέει στην Αίγυπτο. Ακολουθεί η αρπαγή της σωρού από τον Πτολεμαίο, μιλάμε για τον σύντροφο του Μ. Αλεξάνδρου και μετέπειτα άρχοντα της Αιγύπτου, τον άνθρωπο που τον είχε σώσει από βέβαιο θάνατο σε μια μάχη και από τότε ονομαζόταν Πτολεμαίος Σωτήρ.Εδώ λοιπόν συνεχίζεται το μυστήριο.
Έφτασε το σώμα του Αλεξάνδρου στην Αίγυπτο όπου είχε ανακηρυχθεί Θεός και το σώμα του τάφηκε σύμφωνα με το μακεδονικό και όχι το Αιγυπτιακό τυπικό που προέβλεπε μουμιοποίηση;Μια απάντηση δίδεται ξανά από τα ιστορικά στοιχεία και δείχνει ότι ο Πτολεμαίος ήταν προσηλομένος στα μακεδονικά έθιμα. Μετά τη νίκη του επί του Περδίκα επέτρεψε να αποδοθούν όλες οι τιμές και να επιστρέψουν τα οστά στη Μακεδονία.
Μήπως λοιπόν, λένε όσοι υποστηρίζουν τη θεωρία, είχε ξεκινήσει η κατασκευή του τύμβου της Αμφίπολης για να μεταφερθούν εκεί οι νεκροί βασιλείς Μήπως εκεί κατευθύνονταν αρχικά η σωρός του Αλεξάνδρου; Ήταν δηλαδή ο τάφος της Αμφίπολης το μνημείο που θα φιλοξενούσε και τον Φίλιππο και την Ολυμπιάδα, αλλά και τον ίδιο τον Αλέξανδρο;
Ο ιστορικός Παυσανίας απαντά στις Αιγές, ενώ ο ιστορικός Διόδωρος ο Σικελιώτης λέει στην Αίγυπτο. Ακολουθεί η αρπαγή της σωρού από τον Πτολεμαίο, μιλάμε για τον σύντροφο του Μ. Αλεξάνδρου και μετέπειτα άρχοντα της Αιγύπτου, τον άνθρωπο που τον είχε σώσει από βέβαιο θάνατο σε μια μάχη και από τότε ονομαζόταν Πτολεμαίος Σωτήρ.Εδώ λοιπόν συνεχίζεται το μυστήριο.
Σύμφωνα με τον ιστορικό Παυσανία ο Αλέξανδρος ετάφη στην Μέμφιδα σύμφωνα με τον Μακεδονικό νόμο. Τι σημαίνει αυτό;Ότι ο Αλέξανδρος κάηκε, ότι δεν υπάρχει μουμιοποιημένο σώμα του Αλεξάνδρου το οποίο προσκυνούσαν οι Ρωμαίοι επιφανείς στις συνέχεια.
Βέβαια εδώ τίθεται ένα ερώτημα.
Βέβαια εδώ τίθεται ένα ερώτημα.
Έφτασε το σώμα του Αλεξάνδρου στην Αίγυπτο όπου είχε ανακηρυχθεί Θεός και το σώμα του τάφηκε σύμφωνα με το μακεδονικό και όχι το Αιγυπτιακό τυπικό που προέβλεπε μουμιοποίηση;Μια απάντηση δίδεται ξανά από τα ιστορικά στοιχεία και δείχνει ότι ο Πτολεμαίος ήταν προσηλομένος στα μακεδονικά έθιμα. Μετά τη νίκη του επί του Περδίκα επέτρεψε να αποδοθούν όλες οι τιμές και να επιστρέψουν τα οστά στη Μακεδονία.
Άλλο ένα μεγάλο κενό που προκύπτει σε ό,τι έχει να κάνει με την ταφή του Αλεξάνδρου στην Αλεξάνδρεια έχει να κάνει με το Πάριο Χρονικό. Πρόκειται για την επιγραφή που φτιάχτηκε μεταξύ 263 και 262 και αναφέρει ότι ο Αλέξανδρος τάφηκε στη Μέμφιδα, αλλά δεν αναφέρει τίποτε για μεταφορά του στην Αλεξάνδρεια. Η καταγραφή στο Πάριο Χρονικό σταματάει στο 299 π.Χ. και ως τότε δεν υπάρχει καμία σχετική αναφορά για μεταφορά του Μ. Αλεξάνδρου στην Αλεξάνδρεια.
Έτσι διαψεύδονται όσοι ισχυρίζονται ότι ο Αλέξανδρος μεταφέρθηκε στην Αλεξάνδρεια από τον Πτολεμαίο Σωτήρ.Ένα άλλο ερώτημα που ζητά απάντηση είναι και αυτό. Από τη στιγμή που η σωρός του Αλεξάνδρου είχε πάρει το δρόμο για τη Μακεδονία πριν την αρπάξει ο Πτολεμαίος που θα ενταφιαζόταν ο μεγάλος στρατηλάτης. Σίγουρα θα έπρεπε να είχε αρχίσει κάπου η ανέγερση ενός μνημείου για εκείνον.Εδώ έρχονται εκείνοι που υποστηρίζουν τη θεωρία της Αμφίπολης και θυμίζουν την εντολή του Αλέξανδρου να κατασκευαστεί ένα μεγαλοπρεπές ταφικό μνημείο στη Μακεδονία αντάξιο με εκείνα των Φαραώ της Αιγύπτου.
Μήπως λοιπόν, λένε όσοι υποστηρίζουν τη θεωρία, είχε ξεκινήσει η κατασκευή του τύμβου της Αμφίπολης για να μεταφερθούν εκεί οι νεκροί βασιλείς Μήπως εκεί κατευθύνονταν αρχικά η σωρός του Αλεξάνδρου; Ήταν δηλαδή ο τάφος της Αμφίπολης το μνημείο που θα φιλοξενούσε και τον Φίλιππο και την Ολυμπιάδα, αλλά και τον ίδιο τον Αλέξανδρο;