Απευθυνθήκαμε σε επαγγελματίες του δραστηριοποιούνται πολλά χρόνια στην πόλη της Βέροιας, διαθέτοντας καφετέριες και ζητήσαμε την δική τους οπτική, σε σχέση με την κατάσταση που βιώνει ο χώρος. «Ανοίγουν συνέχεια καφετέριες, σε σχέση με άλλες επιχειρήσεις, γιατί το στήσιμο ενός καφέ είναι περισσότερο εύκολο. Βέβαια, έχει ένα σεβαστό οικονομικό κόστος, όμως δεν χρειάζεται ιδιαίτερη εξειδίκευση. Άλλωστε πολλοί απ’ αυτούς που ανοίγουν μια καφετέρια, δούλευαν πρώτα...
στο σέρβις και μετά αποφάσισαν να κάνουν τη δική του επιχείρηση» υπογραμμίζουν. Έχει ενδιαφέρον το στοιχείο ότι «από τις καφετέριες που έχει η Βέροια μόνο το 50%… βγαίνει οικονομικά» λένε άνθρωποι του χώρου και εξηγούν πως «μόνο το παραπάνω ποσοστό μπορεί να πληρώνει δεκάδες κρατικούς φορείς όπως Εφορία, ΦΠΑ, ΟΑΕΕ, ΙΚΑ, Δήμο, εταιρείες πνευματικών δικαιωμάτων κ.α. και παράλληλα να μένει ένα μεροκάματο και για τον ιδιοκτήτη».
Σε ότι αφορά τις καφετέριες που δεν βγάζουν τα έξοδά τους, αυτές γρήγορα αλλάζουν χέρια ή οι ιδιοκτήτες με ανακαινίσεις προσπαθούν να αναθερμάνουν το ενδιαφέρον των πολιτών. Σύμφωνα με ανθρώπους του χώρου μια επιχείρηση καφέ, απαιτεί ένα κεφάλαιο που να κινείται μεταξύ 40.000 και 80.000 ευρώ, ενώ υπάρχουν καφετέριες που στοίχισαν αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, όπως επίσης υπάρχουν και τα streetcafé που απαιτούν ένα κεφάλαιο περί τις 30.000 ευρώ.
Συνάμα, διαπιστώνουν πως «η αγορά της Βέροιας διατηρεί τη δυναμική της σε σχέση με τις καφετέριες της Μητροπόλεως και της Εληάς, αν και τα ενοίκια είναι εφικτό να πέσουν λίγο μετά από πολύ συζήτηση με τον ιδιοκτήτη».
Οι επαγγελματίες υπογραμμίζουν πως «στη Βέροια τα χρόνια της κρίσης, η τιμή του καφέ έπεσε 25 – 30% και πλέον κινείται μεταξύ 2,00 και 3,50 ευρώ. Παράλληλα, τόσο η επισκεψιμότητα, όσο και ο τζίρος έχει πέσει κατά 30%».
Σε ότι αφορά τις καταναλωτικές συνήθειες των πολιτών της Βέροιας, οι άνθρωποι που ασχολούνται με τις καφετέριες επισημαίνουν ότι «πλέον οι πολίτες κάθονται περισσότερο – κατά μέσο όρο δυόμισι ώρες – και καταναλώνουν μόνο ένα καφέ, χωρίς να περνούν σε δεύτερη παραγγελία π.χ. ποτό ή να κερνούν την παρέα τους».
Ως την καλύτερη περίοδο για τα καφέ της Βέροιας προσδιορίζουν τα τέλη της δεκαετίας του 1990 όταν και άρχισαν οι πεζοδρομήσεις στο κέντρο, με τις καλές εποχές να ολοκληρώνονται το 2004. «Από τότε η κίνηση… έκατσε» όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά.
«Η δουλειά μας δεν είναι Ελντοράντο. Απαιτεί γνώση και ο επαγγελματίας θα πρέπει να είναι άπειρες ώρες στο μαγαζί του. Είναι μια γρήγορη δουλειά που δύσκολα την ελέγχεις και δεν μπορείς να ξέρεις από την αρχή την απόδοσή της» επισημαίνουν χαρακτηριστικά.
στο σέρβις και μετά αποφάσισαν να κάνουν τη δική του επιχείρηση» υπογραμμίζουν. Έχει ενδιαφέρον το στοιχείο ότι «από τις καφετέριες που έχει η Βέροια μόνο το 50%… βγαίνει οικονομικά» λένε άνθρωποι του χώρου και εξηγούν πως «μόνο το παραπάνω ποσοστό μπορεί να πληρώνει δεκάδες κρατικούς φορείς όπως Εφορία, ΦΠΑ, ΟΑΕΕ, ΙΚΑ, Δήμο, εταιρείες πνευματικών δικαιωμάτων κ.α. και παράλληλα να μένει ένα μεροκάματο και για τον ιδιοκτήτη».
Σε ότι αφορά τις καφετέριες που δεν βγάζουν τα έξοδά τους, αυτές γρήγορα αλλάζουν χέρια ή οι ιδιοκτήτες με ανακαινίσεις προσπαθούν να αναθερμάνουν το ενδιαφέρον των πολιτών. Σύμφωνα με ανθρώπους του χώρου μια επιχείρηση καφέ, απαιτεί ένα κεφάλαιο που να κινείται μεταξύ 40.000 και 80.000 ευρώ, ενώ υπάρχουν καφετέριες που στοίχισαν αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, όπως επίσης υπάρχουν και τα streetcafé που απαιτούν ένα κεφάλαιο περί τις 30.000 ευρώ.
Συνάμα, διαπιστώνουν πως «η αγορά της Βέροιας διατηρεί τη δυναμική της σε σχέση με τις καφετέριες της Μητροπόλεως και της Εληάς, αν και τα ενοίκια είναι εφικτό να πέσουν λίγο μετά από πολύ συζήτηση με τον ιδιοκτήτη».
Οι επαγγελματίες υπογραμμίζουν πως «στη Βέροια τα χρόνια της κρίσης, η τιμή του καφέ έπεσε 25 – 30% και πλέον κινείται μεταξύ 2,00 και 3,50 ευρώ. Παράλληλα, τόσο η επισκεψιμότητα, όσο και ο τζίρος έχει πέσει κατά 30%».
Σε ότι αφορά τις καταναλωτικές συνήθειες των πολιτών της Βέροιας, οι άνθρωποι που ασχολούνται με τις καφετέριες επισημαίνουν ότι «πλέον οι πολίτες κάθονται περισσότερο – κατά μέσο όρο δυόμισι ώρες – και καταναλώνουν μόνο ένα καφέ, χωρίς να περνούν σε δεύτερη παραγγελία π.χ. ποτό ή να κερνούν την παρέα τους».
Ως την καλύτερη περίοδο για τα καφέ της Βέροιας προσδιορίζουν τα τέλη της δεκαετίας του 1990 όταν και άρχισαν οι πεζοδρομήσεις στο κέντρο, με τις καλές εποχές να ολοκληρώνονται το 2004. «Από τότε η κίνηση… έκατσε» όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά.
«Η δουλειά μας δεν είναι Ελντοράντο. Απαιτεί γνώση και ο επαγγελματίας θα πρέπει να είναι άπειρες ώρες στο μαγαζί του. Είναι μια γρήγορη δουλειά που δύσκολα την ελέγχεις και δεν μπορείς να ξέρεις από την αρχή την απόδοσή της» επισημαίνουν χαρακτηριστικά.