Την Κυριακή 13 Οκτωβρίου ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων τέλεσε τα εγκαίνια του νέου ναού των αγίων νεομαρτύρων Αθανασίου και Ιωάννου των Κουλακιωτών, στην Χαλάστρα Θεσσαλονίκης (αρχιερατική περιφέρεια Καμπανίας). Στην τελετή έλαβε μέρος και ο Μητροπολίτης Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβας, στην μητροπολιτική περιφέρεια του οποίου μαρτύρησε ο Άγιος Αθανάσιος.Μετά την τελετή των εγκαινίων ακολούθησε αρχιερατικό συλλείτουργο από τους δύο αρχιερείς, προεξάρχοντος του Μητροπολίτη Βεροίας κ. Παντλεήμονος ο οποίος κατά το κήρυγμά του τόνισε:
««Μανθανέτωσαν δέ καί οἱ ἡμέτεροι καλῶν ἔργων προΐστασθαι εἰς τάς ἀναγκαίας χρείας».
Μία συμβουλή ἀπευθύνει ὁ ἀπόστολος Παῦλος πρός τόν μαθητή του ἀπόστολο Τίτο, μιά συμβουλή καί μιά προτροπή πού δέν ἀφορᾶ μόνο τόν ἴδιο ἀλλά καί ὅσους πιστεύουν στόν Χριστό.
«Μανθανέτωσαν οἱ ἡμέτεροι καλῶν ἔργων προΐστασθαι». Ζητᾶ ὁ ἀπόστολος Παῦλος νά μάθουν ὅσοι πιστεύουν στόν Χριστό νά προΐστανται καλῶν ἔργων. Καί θά ρωτοῦσε κανείς: δέν ἀρκεῖ νά μάθουν τήν πίστη; δέν ἀρκεῖ νά μάθουν τά δόγματα; δέν ἀρκεῖ νά μάθουν τή διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας; Γιά τόν ἀπόστολο ὅλα αὐτά δέν ἀρκοῦν. Ὄχι γιατί εἶναι λίγα, ἀλλά γιατί δέν ἀποδεικνύουν ἄν ὁ ἄνθρωπος ἔχει ἐμπεδώσει τήν πίστη. Δέν ἀποδεικνύουν ἐάν ἡ πίστη εἶναι μόνο θεωρία ἤ προχωρεῖ καί στήν πράξη. Δέν ἀποδεικνύουν ἐάν ὁ ἄνθρωπος ἔμαθε νά ζεῖ ὡς χριστιανός, ἔμαθε νά ζεῖ τήν ἐν Χριστῷ ζωῇ καί δέν ἀπέκτησε ἁπλῶς μιά στεγνή καί ἀκαδημαϊκή γνώση πού δέν ὠφελεῖ καί δέν σώζει. Ὁ ἴδιος ὁ ἀπόστολος Παῦλος τό τονίζει ὅτι δέν ἀρκεῖ ἡ γνώση, διότι «ἡ γνῶσις φυσιοῖ», κάνει δηλαδή τούς ἀνθρώπους ὑπερήφανους, καί προτείνει τήν ἀγάπη ἡ ὁποία «οἰκοδομεῖ». Οὔτε ὅμως καί ἡ πίστη ἀρκεῖ, διότι καί «ἡ πίστις ἄνευ ἔργων νεκρά ἐστι». Χρειάζονται τά ἔργα γιά νά πιστοποιήσει τή γνησιότητά της· καί ὄχι ὁποιαδήποτε ἔργα, ἀλλά τά ἔργα τῆς ἀγάπης, τά καλά ἔργα. Γι᾽ αὐτό, λοιπόν, καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος συστήνει: «μανθανέτωσαν οἱ ἡμέτεροι καλῶν ἔργων προΐστασθε εἰς τάς ἀναγκαίας χρείας».
Ποιά εἶναι ὅμως τά καλά ἔργα καί ποιές εἶναι οἱ ἀνάγκες στίς ὁποῖες ἀναφέρεται ὁ ἀπόστολος; Θά μποροῦσε νά ἀναφέρει κανείς πολλά καλά ἔργα, γιατί ὄντως εἶναι πολλά. Θά σταθῶ ὅμως σέ ἕνα ἔργο πού σχετίζεται μέ τή σημερινή ἡμέρα τῶν ἐγκαινίων τοῦ ἱεροῦ ναοῦ τῶν μαρτύρων Ἀθανασίου καί Ἰωάννου τῶν Κουλακιωτιῶν. Ἕνα καλό ἔργο εἶναι ἡ ἀνέγερση ἑνός ναοῦ, γιατί ὁ ναός εἶναι χῶρος λατρείας, εἶναι χῶρος προσευχῆς, εἶναι χῶρος ψυχικῆς ἀναπαύσεως καί ἀνατάσεως, πού τόσο ἔχουμε ὅλοι ἀνάγκη στήν ἐποχή μας. Εἶναι οἶκος τοῦ Θεοῦ καί πύλη οὐρανοῦ. Εἶναι ὁ τόπος στόν ὁποῖο τελοῦνται τά μυστήρια τοῦ Θεοῦ πού μᾶς ἀνοίγουν τόν δρόμο τῆς σωτηρίας. Εἶναι ἰατρεῖο ψυχῶν καί σωμάτων, ἀπαραίτητο γιά τόν ἄνθρωπο πού τραυματίζεται καί πληγώνεται ἀπό τά «πεπυρωμένα βέλη τοῦ πονηροῦ» καί τίς ἄλλες ἀσθένειες πού προκαλεῖ ἡ ἁμαρτία. Νά, λοιπόν, ὁ ἕνας λόγος γιά τόν ὁποῖο ὁ ναός εἶναι «καλόν ἔργον εἰς τάς ἀναγκαίας χρείας».
««Μανθανέτωσαν δέ καί οἱ ἡμέτεροι καλῶν ἔργων προΐστασθαι εἰς τάς ἀναγκαίας χρείας».
Μία συμβουλή ἀπευθύνει ὁ ἀπόστολος Παῦλος πρός τόν μαθητή του ἀπόστολο Τίτο, μιά συμβουλή καί μιά προτροπή πού δέν ἀφορᾶ μόνο τόν ἴδιο ἀλλά καί ὅσους πιστεύουν στόν Χριστό.
«Μανθανέτωσαν οἱ ἡμέτεροι καλῶν ἔργων προΐστασθαι». Ζητᾶ ὁ ἀπόστολος Παῦλος νά μάθουν ὅσοι πιστεύουν στόν Χριστό νά προΐστανται καλῶν ἔργων. Καί θά ρωτοῦσε κανείς: δέν ἀρκεῖ νά μάθουν τήν πίστη; δέν ἀρκεῖ νά μάθουν τά δόγματα; δέν ἀρκεῖ νά μάθουν τή διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας; Γιά τόν ἀπόστολο ὅλα αὐτά δέν ἀρκοῦν. Ὄχι γιατί εἶναι λίγα, ἀλλά γιατί δέν ἀποδεικνύουν ἄν ὁ ἄνθρωπος ἔχει ἐμπεδώσει τήν πίστη. Δέν ἀποδεικνύουν ἐάν ἡ πίστη εἶναι μόνο θεωρία ἤ προχωρεῖ καί στήν πράξη. Δέν ἀποδεικνύουν ἐάν ὁ ἄνθρωπος ἔμαθε νά ζεῖ ὡς χριστιανός, ἔμαθε νά ζεῖ τήν ἐν Χριστῷ ζωῇ καί δέν ἀπέκτησε ἁπλῶς μιά στεγνή καί ἀκαδημαϊκή γνώση πού δέν ὠφελεῖ καί δέν σώζει. Ὁ ἴδιος ὁ ἀπόστολος Παῦλος τό τονίζει ὅτι δέν ἀρκεῖ ἡ γνώση, διότι «ἡ γνῶσις φυσιοῖ», κάνει δηλαδή τούς ἀνθρώπους ὑπερήφανους, καί προτείνει τήν ἀγάπη ἡ ὁποία «οἰκοδομεῖ». Οὔτε ὅμως καί ἡ πίστη ἀρκεῖ, διότι καί «ἡ πίστις ἄνευ ἔργων νεκρά ἐστι». Χρειάζονται τά ἔργα γιά νά πιστοποιήσει τή γνησιότητά της· καί ὄχι ὁποιαδήποτε ἔργα, ἀλλά τά ἔργα τῆς ἀγάπης, τά καλά ἔργα. Γι᾽ αὐτό, λοιπόν, καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος συστήνει: «μανθανέτωσαν οἱ ἡμέτεροι καλῶν ἔργων προΐστασθε εἰς τάς ἀναγκαίας χρείας».
Ποιά εἶναι ὅμως τά καλά ἔργα καί ποιές εἶναι οἱ ἀνάγκες στίς ὁποῖες ἀναφέρεται ὁ ἀπόστολος; Θά μποροῦσε νά ἀναφέρει κανείς πολλά καλά ἔργα, γιατί ὄντως εἶναι πολλά. Θά σταθῶ ὅμως σέ ἕνα ἔργο πού σχετίζεται μέ τή σημερινή ἡμέρα τῶν ἐγκαινίων τοῦ ἱεροῦ ναοῦ τῶν μαρτύρων Ἀθανασίου καί Ἰωάννου τῶν Κουλακιωτιῶν. Ἕνα καλό ἔργο εἶναι ἡ ἀνέγερση ἑνός ναοῦ, γιατί ὁ ναός εἶναι χῶρος λατρείας, εἶναι χῶρος προσευχῆς, εἶναι χῶρος ψυχικῆς ἀναπαύσεως καί ἀνατάσεως, πού τόσο ἔχουμε ὅλοι ἀνάγκη στήν ἐποχή μας. Εἶναι οἶκος τοῦ Θεοῦ καί πύλη οὐρανοῦ. Εἶναι ὁ τόπος στόν ὁποῖο τελοῦνται τά μυστήρια τοῦ Θεοῦ πού μᾶς ἀνοίγουν τόν δρόμο τῆς σωτηρίας. Εἶναι ἰατρεῖο ψυχῶν καί σωμάτων, ἀπαραίτητο γιά τόν ἄνθρωπο πού τραυματίζεται καί πληγώνεται ἀπό τά «πεπυρωμένα βέλη τοῦ πονηροῦ» καί τίς ἄλλες ἀσθένειες πού προκαλεῖ ἡ ἁμαρτία. Νά, λοιπόν, ὁ ἕνας λόγος γιά τόν ὁποῖο ὁ ναός εἶναι «καλόν ἔργον εἰς τάς ἀναγκαίας χρείας».